Já měl jako jedno hlavních kriterií, aby šlo vypnout použití barevných náplní. Tiskárny totiž běžně přimíchávají barvu i do černobílého tisku. Několik lidí taky horuje pro HP. Tak právě tyto tiskárny tuto nevypnutelnou vlastnost mají. Rozhovor s jejich technickou podporou byla velká bolest. HP už nikdy.
Heh. Tohle jsem řešil kdysi u svého prvního a posledního barevného deskjetu. A bývalo to tak, že záleželo, z jakého softwaru tisknu. Pokud ten software uměl produkovat tiskové úlohy v barevném prostoru CMYK, tak většinou černá byla opravdu černá. Odhadem z office aplikací (word/excel a spol) a z PDF prohlížečů by text měl vylézat automaticky v černočerné černé ("K"), ale z bitmapového editoru který pracuje s RGB daty pochopitelně poleze spousta "nečerných" pixelů. Jako vhodný tiskový formát pro "nepokažený CMYK" bych viděl PostScript, ale koukám že PCL ten barevný prostor zná taky, a na starý deskjet jsem tiskl nativně PCL5e, a černá byla opravdu černá, takže to sedí. Pokud tisknete bitmapové obrázky, ať už samostatně nebo embednuté v PDF, tak se nedivte, že černá v rastrových datech občas nejde do tiskárny jako "CMYK jediná správná základní černá" - pokud rastrový obrázek vložený v PDF prošel nějakou konverzí barevných prostorů apod.
V této souvislosti bych čekal, že pokud v předvolbách ovladače tiskárny zvolím, že tiskárna nepodporuje barvu, tak mi ovladač do tiskárny bude posílat striktně černobílé joby. Nepamatuju si tiskárnu, kde by toto v ovladači nešlo nakonfigurovat. Možná jsem zmlsaný tím, že v práci prosazuju HP a jako ovladač dávám zásadně "generic printing driver" ve variantách PS a PCL5e (v těchto ovladačích lze nastavit černobílý režim).
Jestli fakt nějaký laser přimíchává ještě nějaké jiné barvy do CMYK "čisté černé" (a z ní ditheringem odvozené šedivé), tak mi to hlava nebere :-)
Jiná věc je reziduální spotřeba barevných tonerů v případech, že je tiskárna konstrukčně udělaná tak, že točí barevnými přenosovými válci i pokud je stránka komplet jenom černobílá. Prostě protože tak má postavenou dráhu papíru.
BTW dobouchat se v jakékoli megakorporaci technické podpory je dost problém, pokud nemá člověk zaplacený nadstandardní support. Nejdřív se člověk prokouše přes FAQ roboty na lidského operátora, a ten je pak obvykle taky jenom automat z masa a kostí. Poradit s barevnými prostory 1st-level support asi těžko dokáže.