Jaká distribuce pro domácí audio - pokračování po 3 letech.

V roce 2015 jsem zde založil vlákno https://forum.root.cz/index.php?topic=11258.0 . Od té doby jsem pokročil a dospěl k určitým poznatkům, které by mohly zajímat ostatní uživatele Linuxu:

1. Byl odstraněn problém s Ubuntu Studio, které převádělo 24 bitový zvuk na 16 bitů. S řešením přišel dustin, viz diskuze na http://hifi.slovanet.sk/bb/viewtopic.php?p=296440&highlight=#296440 . Já jsem toto řešení vyzkoušel na Ubuntu Studio 16.04.3 LTS, podrobný návod i řada měření je na https://premsvo.wordpress.com/linux-audio-testy-2/ . Jde o změnu default-sample-format u PulseAudio z s16le na s32le. Měřil jsem to Artou pod Wine vnitřní smyčkou (bez vlivu zvukovky) a dosáhl jsem THD+N=0,000015%=-136,5 dB, což odpovídá 24 bit.

Předpokládám, že popsané řešení by mělo fungovat i pro ostatní verze Ubuntu. Nejjednodušší je to vyzkoušet pomocí Arty, je to užitečný program se snadnou obsluhou. Základní informace o Artě jsou na https://premsvo.wordpress.com/2014/05/19/arta-nastaveni/ . Je to sice pro Windows, na Linuxu pod Wine je to stejné.

Rozdíl mezi 16 a 24 bity sice při poslechu téměř neslyším, zjistil jsem jen trochu vyšší šum při poslechu na velkou hlasitost. Testuji to hlavně proto, abych zjistil případné nekorektnosti v nastavení zvukového řetězce. Řada zvukovek je nyní 24 bitových a bylo by škoda, aby se to nevhodným nastavením redukovalo na 16 b.
 

2. Pro domácí audio jsem vybral Lubuntu + JACK Audio Connection Kit + Calf Studio Gear. Jack umožňuje propojování komponent interními (virtuálními) kabely, což je velmi užitečné. Calf Studio je balík pluginů všech myslitelných audio komponent s jednotným vzhledem a ovládáním: http://calf-studio-gear.org/ .

Ukázka zapojení při přehrávání dat z CD pomocí Adacious , eliminace nedostatků mého sluchu a reprobedýnek Yamaha NS-G30 pomocí parametrického EQ a záznam datové kopie zdroje pomocí QJackRcd. Vpravo dole je vidět propojení komponent virtuálními kabely pomocí Jacku:

 
Obojí lze provozovat i na Ubuntu Studio, které ale obsahuje PulseAudio, což je v takovém případě zbytečné, když už se používá Jack. Pro základní ovládání používám AlsaMixer, který sice vypadá primitivně, ale jeho ovládání mě připadá přesnější. Také jsem pod Lubuntu naměřil nejlepší hodnotu THD+N = 0,0000061% = -144,29dB, což je prakticky rovno teoretické hodnotě pro 24 bitů.
Samozřejmě tyto hodnoty už nikdo není schopen slyšet, je to jen míra přesnosti řetězce Arta - Wine - emulace WDM - Alsa - Jack - Calf Analyzer - a zpět.

Výhodou Lubuntu je také to, že neobsahuje žádné zbytečnosti, co člověk potřebuje, to si snadno nainstaluje. Zatížení (staré Core 2 Duo) je cca 20% CPU.


Mojí komplikovanou cestu od audia na Windows k audiu na Linuxu (včetně postupu pro úplné začátečníky) popisuji na blogu https://premsvo.wordpress.com/ . Určitě se to vyplatilo, možnosti i stabilita jsou významně lepší než u Win.
Mělo to i další výhody, manželce jsem díky získaným znalostem nainstaloval na notebook Lubuntu (místo W8) a konečně mám klid, na W8 jsem každý měsíc musel něco řešit.



Re:Jaká distribuce pro domácí audio - pokračování po 3 letech.
« Odpověď #1 kdy: 06. 05. 2018, 18:55:32 »
Tohle by me taky zajimalo, jakou distribuci, respektive jake nastroje podobne cubase nebo jinych nahravacich programech lze pouzit na linuxu. S Audacity jsem delala ale neprislo mi to prave.

bcbf

Re:Jaká distribuce pro domácí audio - pokračování po 3 letech.
« Odpověď #2 kdy: 06. 05. 2018, 19:24:25 »
A co to konkretne dela? CD prehraje i vlc ... .

Re:Jaká distribuce pro domácí audio - pokračování po 3 letech.
« Odpověď #3 kdy: 06. 05. 2018, 19:37:00 »
Tohle vyprávění přesně patří na blog, ne do fóra. Zamykám.