Mám vyměnit baterii u UPS Eaton?

CoffeeMan

Re:Mám vyměnit baterii u UPS Eaton?
« Odpověď #30 kdy: 09. 03. 2018, 14:52:38 »
Vždyť to tam nemá žádnou nebo skoro žádnou izolaci mezi kontakty.
??? Připojoval jsi vůbec někdy něco do tohoto konektoru?

Ne ;D


Tomáš Roll

Re:Mám vyměnit baterii u UPS Eaton?
« Odpověď #31 kdy: 09. 03. 2018, 14:53:38 »
No je tam na tom PC s Pentiem U a LED monitor.

Jsem se rozhodl to vyměnit a objednal za pětistovku novou, i když si fakt myslím, že to je zbytečné. Aspoň se projedu a pokecám. :)
U vás na vsi nemáte PPL?

CoffeeMan

Re:Mám vyměnit baterii u UPS Eaton?
« Odpověď #32 kdy: 09. 03. 2018, 14:58:18 »
No je tam na tom PC s Pentiem U a LED monitor.

Jsem se rozhodl to vyměnit a objednal za pětistovku novou, i když si fakt myslím, že to je zbytečné. Aspoň se projedu a pokecám. :)
U vás na vsi nemáte PPL?

Ale jo, doprava funguje, ale tak nahodile a občas imbecilně, že si pro to fakt radši zajedu.

Lol Phirae

Re:Mám vyměnit baterii u UPS Eaton?
« Odpověď #33 kdy: 09. 03. 2018, 14:58:55 »
Vždyť to tam nemá žádnou nebo skoro žádnou izolaci mezi kontakty.
??? Připojoval jsi vůbec někdy něco do tohoto konektoru?

Prej tam zamlada vožralej zkoušel zasunout...  ;D

CoffeeMan

Re:Mám vyměnit baterii u UPS Eaton?
« Odpověď #34 kdy: 09. 03. 2018, 15:06:22 »
Vždyť to tam nemá žádnou nebo skoro žádnou izolaci mezi kontakty.
??? Připojoval jsi vůbec někdy něco do tohoto konektoru?

Prej tam zamlada vožralej zkoušel zasunout...  ;D

Zamlada jsem tak maximálně používal ve starý škodovce zapalovač. Jinak od té doby, co mám řidičák, jsem do toho fakt nikdy nic nezapojoval. Nebylo co a proč. Jsem holt retardovaný  :o


Milan

Re:Mám vyměnit baterii u UPS Eaton?
« Odpověď #35 kdy: 11. 03. 2018, 10:27:38 »
V GESu nabízejí dlouhoživotnostní akumulátor Panasonic, standartní velikost do UPSky, tedy 12V a 7.2Ah. V UPSce to nevdrží asi tolik, ale při normálnějším používání a teplotě 20°C výrobce udává až 10 let. A pozor, pouhé zvýšení teploty o 5°C z 20 na 25°C způsobí zkrácení životnosti na polovinu, tedy 5 let dle katalogového listu výrobce. Akumulátor stojí 999,- Jinak jsem četl, že "baterka" do auta má ráda teplotu cca 15°C, nejvíce dostává zabrat v zimě a pak také v horkých letních teplotách. Nejlépe je tedy olověným akumulátorům dle mě v rozmezí 15-20°C.

Re:Mám vyměnit baterii u UPS Eaton?
« Odpověď #36 kdy: 11. 03. 2018, 22:36:13 »
Oloveny akumulator ma v priemere zivotnost 4 roky.

Pro úplnost dodávám, že toto platí pro zapouzdřené bezúdržbové akumulátory.
Staniční baterky mají životnost 15-20, v extrémním případě i přes 25 roků.
Co to je stanicni baterka? Ptal jsem se kolegu a nikdo nevi a ze se mam zeptat rail division. Nebylo by lepsi uzivat ustalene mezinarodni pojmy kdyz mame nejakou dobu spadlou zeleznou oponu?

Podle mého vzduchotěsně pouzdřené gelové baterky, co se dávají do UPS a podobných záložních zdroječků, spadají všechny do "staniční" kategorie. Tzn. režim provozu "po většinu života trvalé dobíjení maličkým udržovacím proudem na konstantní napětí při cca plném nabití, jednou za uherák ji něco vybije během půlhodiny do mrtě".

Startovací baterky v autě mají režim "musí dodat několikrát denně krátký pulz vysokého proudu, jinak většinu času živí maličkým proudem stand-by elektroniku v autě a nějakou dobu denně se taky nabíjí - pokud není dobitá na max, tak nabíjecí proud je poměrně silný, třeba 0.2c".

Pak jsou trakční baterie = v elektro vozítkách: ty se cyklují pořád dokola mezi stavy "plně nabito" a "plně vybito", nějakým relativně rozumným nabíjecím a vybíjecím proudem (ale často vyšším než 1/10c).

Staniční baterie co dlouho vydrží, pod tím si představím větší baterky nebo jednotlivé články, váhově omezené tak aby byly jedno- až dvouchlapové, které stráví svou životnost někde v baterkové kobce nebo stojanu na telefonní ústředně.
https://media.wired.com/photos/5926b847f3e2356fd800a3b1/master/w_1200,c_limit/Payne003.jpg
https://www.disasterplanning.com/media/articles/changing-high-rise-fireground-tactics-part-1?page=2
Tradičně byly konstruovány tak, aby se do nich dala dolévat destilka (která se při nabíjení rozkládá na kyslík a vodík, které v plynné podobě utíkají). Telco operátoři zaměstnávali (zaměstnávají?) baterkáře, kteří měli v popisu práce objíždět ústředny s konví destilky a pečovat o hladinu a koncentraci elektrolytu. Pokud se týče režimu, tyhle baterky jsou součástí de facto veliké "online UPS", s tím že nabíječ je dimenzován na trvalý odběr připojených spotřebičů + něco navíc pro dobití po výpadku sítě. Výstupní napětí bývalo tradičně -48V (u nás -60V) proti zemi, přímo z baterek (skrz nějaké nezbytné jištění proti nadproudu / zkratu) = spotřebiče v "telco" branži měly tradičně vstup 48 V ss. Čili režim fungování je "trvale mě trochu dobíjí měnič ze sítě, který vykryje v průměru celou spotřebu připojených spotřebičů, a jednou za čas chvíli táhnu celou ústřednu - ale to je opravdu málokdy, a protože mám kapacitu na den-dva provozu, tak mě to ani moc neobtěžuje, zejm. když tak dlouhý výpadek prakticky nemá šanci nastat".

V poslední době (tak posledních 15-20 let) tyhle DC zdroje s výstupem 48V hodně vyšly z módy. Ajtíci si staví datacentra zásadně se střídavými UPSkami. V téže době zřejmě taky urvala slušný podíl na trhu velkých UPS firma APC na úkor tradičních "baterkářských" firem (napadá mě německá firma Voigt und Haeffner, kterou před úpadkem zachránila akvizice konkurentem Eltek). Třeba takový Benning funguje dál.

phpkral

Re:Mám vyměnit baterii u UPS Eaton?
« Odpověď #37 kdy: 12. 03. 2018, 07:06:28 »
Startovací baterky v autě mají režim "musí dodat několikrát denně krátký pulz vysokého proudu, jinak většinu času živí maličkým proudem stand-by elektroniku v autě a nějakou dobu denně se taky nabíjí - pokud není dobitá na max, tak nabíjecí proud je poměrně silný, třeba 0.2c"

... Ajtíci si staví datacentra zásadně se střídavými UPSkami.
Je hodně aut která jezdí hodně a  baterie se dobíjí téměř celý den.

Ajtíci a ajtáci je slovo které používaji důchodci a divmý lidi. Nikdo kdo dělá v oboru IT a má důstojnost by se ajtíkem nenazval.

A nevim co řešíte. Baterie v ups podle zatížení a stavu elektroinstalace. Mám UPS v provozech kde se baterie mění co rok a taky ups kde jí měnim preventivně po několika letech.
Baterii je třeba měnit preventicmě a me když se na ups rozsvítí závada, to už je pozdě.

m

Re:Mám vyměnit baterii u UPS Eaton?
« Odpověď #38 kdy: 12. 03. 2018, 08:22:06 »
tak hlavně jak říká předřečník, jde o "zátěž".. to že baterka vypadá 4 roky jako super-green je hezký, ale až na ní něco pověsíte, vyfičí za 10 minut místo 50 (co vydržela na začátku)

celou dobu jsou ty baterky "online", vyrovnávají proud atd.... takže v některých provozech vím o firmách, co je mění po roce - a to 4x za rok dělají real testy (odpojují jedny baterky z větví) a věsí to na zátěž a sledují jak na tom jsou..

podle kvality místní elektro sítě - měli extrémní případy kdy baterku ve smart upS (3kW  s packem) měnili po půl roce protože vydržela jen 63 procent původního času - po 6 měsících


CoffeeMan

Re:Mám vyměnit baterii u UPS Eaton?
« Odpověď #39 kdy: 12. 03. 2018, 09:14:29 »
Koukám, že na baterie by to chtělo skoro doktorát z raketového inženýrství.

Jako ta baterie přeci musí mít nějaké exaktně měřitelné hodnoty, ne? Podle kterých by se mělo postupovat.

Si neumím představit, že bych spravoval třeba nějaký bateriový park a prostě bych se každé ráno u kafe zapřemýšlel, jestli jako dneska vyměnit či neměnit, párkrát bych si hodil kostkou, zeptal se kartářky, trhal okvětní lísky z kopretiny mám/nemám...  ;D

m

Re:Mám vyměnit baterii u UPS Eaton?
« Odpověď #40 kdy: 12. 03. 2018, 09:36:06 »
... bavíme se jak si nastavíte metodiku měření...
někdo se spoléhá na to co baterie měří, někdo dělá "reálné" testy,
někdo odpojuje a dává na měřáky ...

dle vkusu každého soudruha a toho jaké riziko-jistotu chce mít...
bavíme se o SLA smlouvách kdy si nikdo nemůže dovolit to, že po 2 letech (máme 2 ups, každou na jedné větvi) hurray...
dojde k tomu že to na baterky přepne a místo 2 hodin to drží 10 minut (neřešme zda generátory nebo ne..)

pak dochází k vtipům typu vysílače přestávají fungovat - vy nemáte ups? máme ale.... takže v reálu to někde ve vodárně nechali 5 let s baterií a až to na ní přeplo tak baterka udělala pápá...

ajne

Re:Mám vyměnit baterii u UPS Eaton?
« Odpověď #41 kdy: 12. 03. 2018, 10:33:14 »
Tak u UPS to není úplně jednoduché, je třeba zvážit, jak důležité zařízení na ní visí? Když vypadne, bude mne to nějak extra trápit? Je výměna rentabilní (tj. jestli není už UPS natolik ojetá, že by se vyplatila výměna celé UPS - to je ale většinou problém APC, které zacházejí na kondíky, EATONy jsou celkem spolehlivé UPSky). Pokud má UPS opravdu něco dokázat uživit, a ještě se s ní nějakou dobu počítá, doporučuji místo čínských aku koupit japonské Panasoniky či podobné lepší baterie. Cenový rozdíl tam není tak markatní, ale spolehlivost a životnost je někde úplně jinde (se správným typem se otázat prodejců, který se na aku zaměřují).

Samozřejmě celková životnost aku pak záleží na prostředí, kde se baterie provozuje. Jak už tu bylo psáno, pokud je často ve vysokých teplotách, životnost se rapidně snižuje. Opotřebovaný akumulátor pak může být na oko dobrý, ale pod vyšší zátěží pak nedokáže dodat dostatečný proud a lehne. To je i problém baterií v autě. I když relativně fungují, ztrácejí časem "sílu", a pak nedokáží dodat dostatečný proud pro start vozidla. Na autobaterie ale mají servisy zátěžové testery, které dokáží docela přesně změřit, jak na tom baterie je. Většina servisů co znám udělá i tenhle drobný úkon zdarma. Vyplatí se to, člověk pak nevyhazuje ještě sloužící baterii, které ke štěstí stačí pořádně nabít (řádnou nabíječkou, ne v autě, tam se baterie nabíjí na nižší úroveň, aby za jízdy nezplynovala, to za běžného provozu není úplně žádoucí).

Jinak by měřením měl jít zjistit stav i u baterie z UPS, je otázka, zda máte v okolí někoho, kdo se do toho pustí v laborce a dá si s tím práci, či zda někdo vlastní vhodný zátěžový měřák.

phpkral

Re:Mám vyměnit baterii u UPS Eaton?
« Odpověď #42 kdy: 12. 03. 2018, 10:48:00 »
Jinak jsem četl, že "baterka" do auta má ráda teplotu cca 15°C, nejvíce dostává zabrat v zimě a pak také v horkých letních teplotách.
Tydle blbosti nema cenu číst. Jasně že dostane zabrat v zimě.

CoffeeMan

Re:Mám vyměnit baterii u UPS Eaton?
« Odpověď #43 kdy: 12. 03. 2018, 11:22:38 »
Však Toyota to prý vyřešila celkem inteligentně. Ty baterie z elektroaut, které už jako nejsou 100 % odkoupí a prostě šoupnou do jakéhosi bateriového parku a tam se dodělají do bateriové smrti.

JardaA

Re:Mám vyměnit baterii u UPS Eaton?
« Odpověď #44 kdy: 15. 03. 2018, 22:34:23 »
Co to je stanicni baterka? Ptal jsem se kolegu a nikdo nevi a ze se mam zeptat rail division. Nebylo by lepsi uzivat ustalene mezinarodni pojmy kdyz mame nejakou dobu spadlou zeleznou oponu?

Podle mého vzduchotěsně pouzdřené gelové baterky, co se dávají do UPS a podobných záložních zdroječků, spadají všechny do "staniční" kategorie. Tzn. režim provozu "po většinu života trvalé dobíjení maličkým udržovacím proudem na konstantní napětí při cca plném nabití, jednou za uherák ji něco vybije během půlhodiny do mrtě".

Startovací baterky v autě mají režim "musí dodat několikrát denně krátký pulz vysokého proudu, jinak většinu času živí maličkým proudem stand-by elektroniku v autě a nějakou dobu denně se taky nabíjí - pokud není dobitá na max, tak nabíjecí proud je poměrně silný, třeba 0.2c".

Pak jsou trakční baterie = v elektro vozítkách: ty se cyklují pořád dokola mezi stavy "plně nabito" a "plně vybito", nějakým relativně rozumným nabíjecím a vybíjecím proudem (ale často vyšším než 1/10c).

Staniční baterie co dlouho vydrží, pod tím si představím větší baterky nebo jednotlivé články, váhově omezené tak aby byly jedno- až dvouchlapové, které stráví svou životnost někde v baterkové kobce nebo stojanu na telefonní ústředně.
https://media.wired.com/photos/5926b847f3e2356fd800a3b1/master/w_1200,c_limit/Payne003.jpg
https://www.disasterplanning.com/media/articles/changing-high-rise-fireground-tactics-part-1?page=2
Tradičně byly konstruovány tak, aby se do nich dala dolévat destilka (která se při nabíjení rozkládá na kyslík a vodík, které v plynné podobě utíkají). Telco operátoři zaměstnávali (zaměstnávají?) baterkáře, kteří měli v popisu práce objíždět ústředny s konví destilky a pečovat o hladinu a koncentraci elektrolytu. Pokud se týče režimu, tyhle la akvizice konkurentem Eltek). Třeba takový Benning funguje dál.

Pojem "staniční baterie" se normálně používá a takové akumulátory se dodávají, viz třeba gooogle :-). Na ústředně jsme mívali baterek plný sklep, zabíraly plochu aspoň jeden nebo dva ary. Na rozdíl od autobaterií nebyly konstruovány pro velká proudová zatížení (starty). Reléovou ústřednu měly udržet asi 4 hodiny, ovšem dieselagregát nabíhal asi do 10 vteřin, takže jsme to nikdy neověřili. Jo - také jsme měli vlastní destilační přístroj, spotřeba vody byla pořádná.