Třeba i6 má v sobě už tolik užitečné business logiky a rozumných datových modelů, že ji těžko někdo dožene tvorbou "na zelené louce". A to říkám jako člověk, který jakožto "admin z nouze" skřípe zubama nad MSSQL a obecně nad závislostí na MS. Neznám přesně cybersoftí business model, ale vcelku bych se nedivil, kdyby dokázali instanci i6 pronajmout někde "na obláčku" - instanci databáze a aplikace pro další firmu to umí, připojit na to virtuální webík to umí, dovedu si představit že k tomu pronajmou i virtuálek pro tlustého klienta někde poblíž SQL serveru (nebo RDP/RDS desktop).
Uz je to vic jak 15 let co jsem I6 videl naposledy, ale neni on to spis ERP? Tazatel shanel e-shop.....
i6 bych jako ERP neoznačil. Je pravda, že asi nemáme všechny moduly, co se do toho dají koupit, takže bych se nerad dopustil dezinformace.
Z našeho pohledu i6 je "vše v jednom" pro firmu na šoupání krabic s e-shopem. Používá/používala to velká část distributorů PC komponent. Umí to evidovat produkty, zákazníky/dodavatele, nabídky/objednávky (tyto oběma směry), expedice, fakturace, platby, reklamace, plus spoustu dalších věcí o kterých ani nevím. Umí to účtovat v rámci naší legislativy, umí to více měn, umí to tisknout doklady ve více jazycích. Má to integrovaný e-shop! Naše vedení se zpočátku snažilo, nechat si k tomu externě napsat vlastní webové rozhraní, ale během pár měsíců to skončilo u integrovaného e-shopu (k mé velké úlevě) a od té doby se jenom asi dvakrát zásadněji aktualizoval "kabátek", spíš z PR důvodů než že by na starší/tradiční podobě bylo něco špatně z hlediska funkčně-technického. Leze se do toho buď skrz HTTP rozhraní (e-shop) nebo skrz tlustého nativního klienta pod Windows. Škoda že je to tak závislé na Microsoftu - ale srovnatelné RAD prostředí asi není jinde k dispozici.
Zavedení v našem případě proběhlo v zásadě "na první dobrou". Asi měsíc se na tom šéf učil v demo provozu, zároveň s "přípravou infrastruktury". Prakticky celý prosinec. Od 1.1.2005 jsme najeli ostrý provoz a během asi týdne klíčoví lidi uměli základ co potřebovali. Prakticky se nezadrhnul provoz (obchod). Samozřejmě různé finesy jsme objevovali a ladili postupně (objevujeme a ladíme průběžně dodnes). Nejsme velká firma, naše interní procesy proto nejsou moc zašmodrchané a jejich implementace v i6 nám převážně vyhovuje.
i6 má pro naše "nevelké" potřeby velmi dobře zpracovaný datový model okolo zákazníků/dodavatelů, dodací a fakturační adresy, kontaktní osoby apod. Při nákupech u různých dodavatelů doma i v zahraničí (plus následná expedice, fakturace apod.) mám možnost pozorovat datový model na pozadí jejich roztodivných e-shopů, různé rovnáky na ohejbáky jak se data z e-shopu předávají do skladu/expedice/fakturace na pozadí - a málokdy se mi stane, že si řeknu "tohle mají stejně povedené jako i6" nebo případně "tohle by od nich i6 mohla obšlehnout". Naopak když potkám i6 e-shop u nového dodavatele, tak si obvykle docela oddechnu.
A protože e-shop je integrovaný, tak "karta produktu" obsahuje vedle interně-skladnických věcí rovnou i atributy, které vyplavou na webu - jak viditelný content (vlastně edit-box pro textový/HTML popis), tak různé volby jak se má produktová karta chovat přihlášenému/nepřihlášenému uživateli apod. Na e-shop je taky dotažena editace kompletního zákazníkova profilu, kontaktních osob a dodacích adres (což lze naschvál omezit), reklamace, expedice... Co tak potkávám v internetech, málokterý "jiný" e-shop má takhle podrobné rozhraní a hezky "všechno v jednom". A co se zadá skrz e-shop, je okamžitě v interní DB, nečeká se na nějaké dávkové zpracování z e-shopu do interního systému, transformaci dat z jednoho modelu do druhého apod. Prostě je ten e-shop bezešvou součástí toho softwarového balíku.
Entita "produkt" (v naší hantýrce taky "skladová karta") je prostá/jednopatrová. Takže třeba nejde mít nějakou sestavu detailně poskládanou z pár položek a s takovou sestavou o kus dál pracovat jako s "produktem vyšší úrovně" = používat ji nastojato v zakázkách (= i6: nabídkách a objednávkách), párovat ji na doklady přijaté od dodavatelů kteří toto umí apod. Což třeba SAP podle mého přirozeně umí, soudě podle toho, co padá z našich dodavatelů a zákazníků. Ona i6 taky cosi jako "sestavy" obsahuje, ale zatím co jsem viděl, vždycky z toho nakonec vypadne plochý seznam detailních položek. Nějaký modul "výroba" tuším taky existuje, ale my ho nemáme koupený.
Tlustý i6 klient (a vlastně i e-shop) je celý v "postarším" stylu "rozsáhlé formuláře nad tabulkami", přepínání seznam / detail. Nekonají se složité workflow procesy / wizardi (next, next, finish). Resp. to workflow je "implicitní", člověka to donutí k určitému postupu tím jak se odšedivují políčka a vyskakují chybové hlášky (často na úrovni integritních omezení v SQL), tzn. z toho statického formuláře to dopředu moc vidět není... Přesto základní práce = šoupání krabic je na zaučení dost jednoduchá - a to i pro kolegy, kteří entitně-relační diagram nikdy nepotkali.