Většina učebních textů a kurzů programování však tuto skutečnost nebere v úvahu a je nadále koncipována přede-vším jako kurzy, ve kterých se jejich čtenáři, resp. frekventanti učí především syntaxi použitého jazyka. Opravdu objektový přístup k vývoji programu se proto studenti učí až v nadstav-bových kurzech, kdy ale již mají zažitu řadu zlozvyků, které se musejí postupně odnaučovat.
Myslím si pravý opak. Postupovat se má od konkrétního k obecnému. Nejdřív se pořádně naučit syntax alespoň jednoho jazyka. Až potom řešit nějaká paradigmata. Přeskakování základů produkuje polovzdělance jako zboj.
Teď jde o to, co je zde vlastně to konkrétní a co to obecné. Aby to nevedlo k jevu, jenž znám ze základní a střední školy, kdy převážně dívčí část žactva na hodinách cizích jazyků psala písemky, v nichž se zkoušela znalost gramatiky, pravopisu a syntaxe, na jedničky, ale tváří v tvář cizinci byly naprosto nepoužitelné, zatímco my, trojkaři, jsme na žádný nepřekonatelný problém při konverzaci nenarazili, přestože jsme se v písemkách z všelijakých těch předbudoucích průběhových časů plácali jak velryby na pláži.
Mně při výuce vyhovuje spíše ten postup, kdy se co nejrychleji vybuduje alespoň hrubá stavba od základů po střechu, která se pak postupně doplňuje o další prvky. Třeba při přednáškách z matematiky na VŠ mě dost demotivovalo, že jsem se musel učit něco, čehož smysl mi v tu chvíli ještě unikal, takže nebylo jasné, k čemu to vlastně bude dobré a co z toho, co se učím, je to podstatné. Teprve když to člověk viděl v souvislostech a v aplikacích, tak mu to začalo dávat smysl a začalo být jasné, proč jsou ty věci definované zrovna tak, jak jsou, a ne jinak, a proč se u nich zkoumají zrovna ty vlastnosti, jaké se zkoumají. Kdyby bývali místo striktního postupu zdola nahoru přednášeli tím iteračním, postupně zpřesňujícím stylem, bylo by mi studium mnohem příjemnější a přínosnější.
Takto jsme se např. na algebře nejdříve učili o lineárních funkcionálech, pak o hermitovských formách, pak o kvadratických formách, pak o skalárním součinu ("forma, která splňuje 1)..., 2)..., 3)... 4)... se nazývá skalární součin..."), pak tam byla jakási definice typu "skalární součin (x, e
i), kde e
i je z báze, se nazývá i-tý Fourierův koeficient..." a teprve o dva roky později na funkcionální analýze člověku docvaklo, proč se to tenkrát v prváku zavedlo takto a že ten Fourierův koeficient z lineární algebry opravdu nějak souvisí s Fourierovými řadami z matematické analýzy.