+1 pro Jendu, Pavouka, Mirka a ES.
Bacha na 3.5" HDD, ty si berou z 12V napětí pro pohon motoru - a přesto že to je dost "hovězí" elektronika (nějaký třífázový PWM můstek) tak bych byl opatrný. Ale 2.5" disky a cokoli menšího jede na 5V nebo míň. (nevím jak "enterprise 2.5", kdyžtak zkontrolovat v dokumentaci.)
Takže vlézt dovnitř a rozhlédnout se po velkých elytech poblíž napájecího vstupu, na kolik jsou voltů. Jak už tu někdo říkal, minimum bude 16, a to ještě neznamená, že to při 16.1 bouchne. Ale zbytečně bych vodnaté elyty netrápil nad jejich jmenovité napětí, údajně mají optimální životnost pokud se provozují tak na půlku jmenovitého napětí. Polymery není třeba napěťově tolik naddimenzovávat. Samotné PWM kontroléry mají často rozsah třeba do 40 V. Otázkou je případně napěťová pevnost použitých spínacích MOSFETů, ale taky tam je rezerva. Bavíme se celou dobu o snižujících měničích. Proč? Protože všechna logika uvnitř jede na 3.3V, nebo dneska spíš na 2.5, 1.8, nebo Vcore někde okolo 1 V (BayTrail ATOM, 22 nm, Vcore = cca 0.8 V). Čili těch vstupních "12 V" vidí fakt jenom vstup prvního VRM.
Některé počítače/motherboardy se vstupem 12V jmenovitých můžou mít hlídání, zda je těch 12V ve správném rozsahu (ADM706 apod.) a pokud ne, "hlídač" stáhne desku do tvrdého resetu.
Ad routery, switche, wifi APčka apod. s externím adaptérem "obtloustlá černá zástrčka do zdi": externí adaptéry jsou cca ve dvou variantách: těžké železné trafo bez stabilizace (třeba 12 V jmenovitých, ale klidně 19 V naprázdno) nebo nějaký spínaný měnič. Dělají se i železná trafa se stabilizací, dokonce přepínatelnou, ale ta se dají koupit leda zvlášť, k prašivým APčkům toto nikdo nepřibaluje. Spínané adaptéry mívají tradičně stabilizaci, chtělo by se říci "z principu funkce", ale viděl jsem i nějaké nabíječky tuším od Nokie, maličké lehoučké spínané, 5V jmenovitých, ale reálně z nich naprázdno leze 8 V. Uvnitř je jenom VF trafo, třínohý samokmitající spínač v pouzdru TO92, na výstupu dioda a kolem asi dva kondíky. Hrůza a děs. Tolik ke stabilizaci externích adaptérů.
Lineární stabilík jsem viděl naposled fakt už hodně dávno, v nějakém prašivém switchi za tři stovky... to se dneska už nevidí. Tuším jsem to tehdy řešil tak, že jsem ho vyletoval a přemostil jsem + ze vstupního dutého konektoru na původní výstup stabilíku (7805), zahodil jsem původní železné trafo a místo něj jsem použil spínaný stabilizovaný adaptér na 5V. Zařízení, které má na vstupu spínaný snižující měnič, nebude víc žrát a hřát jenom proto, že mu přivedete o něco vyšší vstupní napětí. U zapojení spínaných měničů s odděleným primárem, typicky u full-range zdrojů na 100-240V, je tomu dokonce přesně naopak: při nízkém vstupním napětí má zdroj větší tepelnou ztrátu = nižší účinnost, protože si na primáru vezme vyšší proud, za jinak stejných okolností (= uvažujeme shodný odběr zátěže).
Pokud fakt chcete udělat svým přístrojům dobře, a dodat jim z baterek hezkých stabilních 12V, mrkněte na DC/DC převodníky MeanWell SDR series. Udávaná účinnost SDR-30 je kolem 85%. Starší SD- series jsou na tom hůř, jenom lehce přes 70%. Tyhle měniče mají galvanické oddělení mezi primárem a sekundárem. Zmíněné dvě modelové řady se tuším navzájem liší taky stylem ochrany výstupu proti přetížení (hiccup vs. konst.proud).
Když se podívám na součástkovou základnu (pro bastlíře) tak vidím moderní buck-boost konvertory se synchronním usměrněním (interní spínače nebo externí diskrétní FETy) s deklarovanou účinností vysoko přes 90%. Viz např. LTC3115-1 nebo LTC3789. Ale tyhle součástky zatím kolem sebe moc nepotkávám a kromě toho nepodporují galvanické oddělení výstupu. Ještě mě napadlo, pokud není 12V baterka definitivně dána shůry, že by možná bylo v několika ohledech vhodnější, zapojit baterky na 24 V (+/- autobus podle fáze nabíjecího/vybíjecího cyklu) a na výstupu by pak stačil prostý snižující měnič na 12 V, což je z hlediska bastlení citelně veselejší písnička, i pokud s ohledem na účinnost půjdete do synchronního usměrnění.
Když už jsme u těch rozvodů 12/24V z baterky nebo ze silnějšího měniče (zejm. pokud má ochranu výstupu limitem na konst.proud), ještě bych si dovolil upozornit: zařiďte si nějak jištění rozvodu proti nadproudu a zkratu. Klidně tavnými pojistkami: autařskými, na DIN lištu, jak je ctěná libost - ale aspoň jednu pojistku na výstup baterky/zdroje, nebo líp selektivně k jednotlivým spotřebičům. Ono těch 12V nekope a nekouše, ale může způsobit požár.