ad ...Proto je důležité, aby se do oboru dostávali lidi mimo hlavní proud, jen ti mohou přinést inovace vyšších řádů, třeba když budou kompenzovat nenatrénování vymyšlením nového postupu, třeba jen proto, že neví, že se to takto lege artis nedělá.
Jak kdysi psal Robert Musil, budou mít smysl pro možnost, uvidí dveře ve stěně, kde by mohly být, ale ne nutně jsou.
-----
podle mne to vubec nesouvisi jestli to jsou lide mimo hlavni proud a jako interdisplinarni muzou prinest svezi vitr ale jde hlavne o vek ... jako novorozenec tabula rasa nemas zadne mantinely, postupne vychovou, domestikaci a vzdelavacim procesem te nauci (ty si to neuvedomujes) "spravne myslet" a jsi v koncich ... neprekrocis v dospelosti tento stin ani brainstormingem
sam Einstein priznaval ze uz jako maly kluk si casto predstavoval jak se pohybuje rychlosti svetla a pestoval si tuto svou predstavivost coz se mu v dospelosti pote naramne vyplatilo (obecna teorie relativity a jeji predpovedi ktere se prozatim jen potvrzuji)
Na druhu stranu, formalne vzdelanie cloveku poskytne subor vedomosti a analyticky aparat, ktorymi moze tieto vedomosti spochybnovat.
Absenciou vzdelavania vznikaju rozne plochozeme, teorie ako chce papez vyhladit zapadnu civilizaciu, antivaxerstvo, alternativna pravda, alternativne dejiny .... Tak isto je to aj v informatike, ked ti junior koder (brane od skillu nie od veku) bez fromalneho vzdelania zacne s kamennou tvarou rozpravat hluposti a odovodni to, ze "sa to tak robi".
Ono je to, ci niekto "pohne oborom" nie je dane absenciou formalneho vzdelania. Je to dane roznymi faktormi, napriklad inteligenciou a tym ci je "vrenie doby" dostatocne silne, aby sa nevyriesenymi otazkami zaoberalo dost poloblaznivych geniov. Tie otazky musi tiez niekto najprv formulovat, ze? Einstein tiez neriesil uplne bez vedomosti a uzavrety v jaskyni, nadviazal na kolektivne vedomosti a polemizoval so vzdelanymi kolegami. Prikladam fotky z konferencie z roku 1927, kde je Einstein, M.C. Sklodowska, Bohr, De Broglie atd .... Same kapacity.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/10/d7/40/10d7402f910a4095f3c318f5b6dcefff.jpgJedna chyba sucasneho vzdelania (najma zakladneho a stredneho) je v memorovani faktov, nie poskytovania nastrojov na kriticke myslenie. A potom ze co sa tu tolko dari konspiratorskym bludom ... (Ved ked je to niekde napisane, musi to byt pravda, tinfoil hats ftw)