Stoji nekomu to martirium s Microsoft licencama za ty nervy? Neni sance se v tom vyznat a jen blazen podporuje svet panu ve smokingu.
Libre office funguje paradne. Thunderbird take a existuji i jine snadne možnosti.
Souhlasím že u open source jsou licence pro uživatele poměrně snadno k pochopení: stáhnete, nainstalujete a nestaráte se. Bohužel jde zpravidla o dost základní aplikace, které těžko snesou srovnání s komerčním SW.
Navíc pokud něco vyvíjíte pro open source platformu, tak je licencování (a mimochodem v případě Linuxu i dokumentace, vývojové nástroje, šíře funkcionality platformy, deployment atd.) procházkou minovým polem.
Pokud hovoříte konkrétně o LibreOffice, tak tam je největším problémem interoperabilita. Firmy mají obrovské spousty dokumentů ve formátech MS Office (a jistě víte jak mizerně LibreOffice zachází s dokumenty MS Office), plus je používají pro komunikaci se zbytkem světa. Například když dojednáváte smlouvu, posíláte si ji s druhou stranou jako dokument Wordu, trasujete změny v dokumentu, a ty změny pak přijmete, zamítnete nebo komentujete. Zkuste si to mezi LibreOffice a MS Office, když LibreOffice dodnes neumí ani trasovat změny v tabulkách, nemluvě o interoperabilitě s MS Office. Nepotěší ani to že nemůžete pracovat s prezentací kterou vám někdo pošle, natož poslat svoji prezentaci někomu jinému.
Pokud jde o Thunderbird, tak to je poštovní klient. Outlook má vyjma toho například pravidla pro přijatou poštu aplikovaná na serveru (všechno od zákazníka A přeposlat paní X), sdílené složky pošty, kalendáře, sdílené kalendáře, rezervaci zdrojů (jednačky, pool cars), sdílený address list, nastavení archivace/retention (důležité pro korporace), a dá se nad ním snadno postavit třeba schvalování dovolených, nákupu stationery nebo jiné workflow. Klient také umí synchronizovat se serverem jen recentní položky, a když chcete něco staršího, tak je umí vyhledat na serveru a dotáhnout obsah. Server umí velmi dobře škálovat, je k dispozici clustering, replikace i automatické zotavení ze selhání storage, webový klient, podpora mobilních zařízení včetně fungujících push notification, a implementuje policies pro zařízení (telefon kde má zaměstnanec firemní mail musí mít heslo, automaticky se smaže po X neúspěšných pokusech o přihlášení, vynucení zamčení obrazovky po X minutách neaktivity atd.).
To všechno jsou věci které potěší v malé firmě, ale ve velké firmě je to prakticky nutnost. Asi byste mohl podobnou funkcionalitu dostat i jinými způsoby, ale byla by to veliká spousta práce. Proto naprostá většina firem volí právě Exchange, některé Lotus Notes/Domino, a zbytek nějaký cloud (ano, to je dost šílené), protože se o něj nemusejí starat.