Často vídám doporučení jít studovat primárně matematiku a AI/ML si k tomu přibrat jako aplikaci až později. On se fakt hodí solidní základ v pravděpodobnosti&statistice, lingebře a diskrétce vůbec.
Matematika je totiž univerzální pro všemožné aplikace.
Problem nastava kdyz:
1. Neumis/nejsi veden k tomu matematiku pouzit v navaznosti na praxi, ale vali se na tebe tuny ruznych veci kde ti neni demonstrovano uziti - dost problem na ceskych VS. To byla moje vnitrni motivace k odchodu. Pedagogicky koncept nejdriv teorie a pak praxe je zastaraly a u slozitych veci demotifujici a nefunkcni.
2. Na aplikace ktere delas ti chybi matematicky aparat - matematika je pouze jakysi abstraktni nastroj ktery by mohl velmi abstraktne na nejnizsich urovnichreflektovat co se deje v prirode. Prusvih je ze existuji hranice za kterymi je treba vynalezt prijit na aparat ktery ti umozni pokracovat dale.
3. Matematicka reprezentace neni pro prakticky profesni zivot uchopitelna. V dnesnim rychlem svete se potrebujes rychle rozhodovat i v ramci vyzkumu. Nevynalezas znovu kolo, ale v ramci mezinarodni spoluprace oslovis statistiky a matematiky. Potrebujes uchopit vetsi celky - napr novou storage technologii nebo kryptoblackbox a aplikovat. Ja vazne nemuzu mesic prichazet na to jak dana vec funguje. To ma na starosti kryptoanalytik, ktery zas nema tak hluboke znalosti z informatiky aby resil problemy s vykonem. Tak spolupracuji embedaci,kryptoanalytici, bezpecnostni specialiste a informatici. A funguje to.
4. Ceske ZS/SS/VS neuci tymove/mezioborove spolupraci. Neustale se peres o praci s nekym jinym. Nejses schopen se domluvit na rozdeleni ukolu,rychlem predani prace a krizovem reseni situaci. Je to vycerpavajici a nikam to nevede. Nehlede na nestandartni ceskou terminologi kterou je treba prevypatlat do dokumentu jez budou vystaveny v anglictine. Sice nadavam na amiky ale jejich zpusob spolecne prace a to i mezioborove je diametralne odlisny a nekde jinde. Protoze i nevzdelane dildo z "college" umi narozdil od cechu spolupracovat.
5. Reprezentace matematiky standardizovanymi symboly nemusi byt zvlaste pro nas uchylne lidi kteri se nejdrive naucili programovat a pak teprve neco malo z matematiky moc privetive. V moji generaci jsem byl nevzdelatelna odchylka. Ve stavajici generaci tito lide budou naprosto bezni. Cili je tu jisty pedagogicky aspekt dane veci pro novou generaci. Krida,tabule a papirovy sesit kde hned nepreklofes funkci aby se ti vykreslil jeji prubeh ci dopocitala matice fakt neni cool. A cekat par dnu nez zase zapomenes a pak si mozna vyzkousis sve konstrukty v labu na cvikach? WTF kde to jsme?
6. Skoly v US maji hodnoceni ucitelu/profesoru studentu. Ucitele to berou vazne stejne jako vedeni. U nas je to jen nahrazka a vec k smichu.