Web aplikace - provozní kniha serveru?

JSOB

Web aplikace - provozní kniha serveru?
« kdy: 19. 11. 2014, 08:47:41 »
Chtěl bych se zeptat zda někdo nepoužíváte nějakou web aplikaci na provozní knihu k serveru. Nebo něco co by šlo na toto použít.
Napadl mě zatím Redmin s tím že zásahy se tam budou psát formou úkolu. Každy server by byl jako samostatný projekt.
Co používáte vy?


karel

Re:Web aplikace - provozní kniha serveru?
« Odpověď #1 kdy: 19. 11. 2014, 08:55:10 »
v tehle vecech jsem byl trosku mimo, v cem spociva nejaky prinos krom "papirovani"

Petr

Re:Web aplikace - provozní kniha serveru?
« Odpověď #2 kdy: 19. 11. 2014, 08:55:29 »

Re:Web aplikace - provozní kniha serveru?
« Odpověď #3 kdy: 19. 11. 2014, 10:04:24 »
Asi bys musel trochu blíž specifikovat, co od toho očekáváš. Pokud čistě jenom zápisník, tak se dá použít wiki (doporučil bych MoinMoin) nebo klidně i jenom texťáky, ale dobře strukturovaný a verzovaný třeba gitem.

Pokud fakt úkolovník, tak těch jsou mraky, třeba Request Tracker není špatnej. Tohle už jsou ale trochu molochy a může dár trochu práce to nakonfigurovat.

Pokud ti jde hlavně o dokumentaci konfigurace, tak pak se to dá psát přímo do souborů cfg management nástrojů, jak píše Petr: chef, puppet, salt, ansible, cfengine ... těch jsou taky mraky

No a ještě pak existují vyloženě mološí informační systémy, který pokrývají všechno podle nějaké metodiky, třeba ITIL. S tím neporadím, to jsem neměl nervy nasadit :)

v tehle vecech jsem byl trosku mimo, v cem spociva nejaky prinos krom "papirovani"
V dokumentaci. Stávají se bohužel i takové věci, že admina srazí auto nebo ve zlém odejde nebo i ne ve zlém, ale bez toho, aby po sobě nechal dokumentaci. Takový systém přebírat je noční můra. Taky nikdo z nás nemá nekonečnou paměť a když počet serverů narůstá, přestaneš si spoustu věcí pamatovat.

Pak taky tě může zajímat třeba počet incidentů různých druhů apod. ("Tahle věc nám padá fakt často - díval jsem se a je to minimálně jednou měsíčně")

j

Re:Web aplikace - provozní kniha serveru?
« Odpověď #4 kdy: 19. 11. 2014, 10:13:41 »
Ja si tohle resim sam pro sebe metodou adresar s nazvem serveru, v nem podadresare s jednotlivejma vecma (postfix/apache/...) a do toho si pisu co kde a proc. Samo dalsi koment pisu primo do konfiguraku, vetsinou vcetne nejakyho klicovyho slova - trebas nazev firmy, aby se daly vsechny zmeny vuci defaultu najit.

Vyhodu to ma predevsim v tom, ze to pisu prirozene rovnou pri confeni, a nemusim se logovat do nejakyho externiho systemu, na coz bych se driv nepo pozdejs vykvajz.

Prebirat cokoli po komkoli je vopruz i kdyz k tomu dokumentace je. Stejne se v 90% pripadu neztotoznis s myslenkovejma postupama predchudce, a tudiz na spoustu veci cumis jak ...


Re:Web aplikace - provozní kniha serveru?
« Odpověď #5 kdy: 19. 11. 2014, 10:18:29 »
Prebirat cokoli po komkoli je vopruz i kdyz k tomu dokumentace je. Stejne se v 90% pripadu neztotoznis s myslenkovejma postupama predchudce, a tudiz na spoustu veci cumis jak ...
To jo, ale když ani vůbec netušíš, co tam jede, kde a proč, tak to je fakt noční můra. Protože zákazník ti to samozřejmě nevyjmenuje a pak se jenom postupně dozvídáš "no ale my jsme tam měli ....."

j

Re:Web aplikace - provozní kniha serveru?
« Odpověď #6 kdy: 19. 11. 2014, 10:26:52 »
Heh si mi pripomel, u zakose sme migrovali znacnou cast provozu do virtualu, a zbylo tim padem nejaky plonkovy zelezo. "vyhodit" se to "nemuze", protoze to prece "stalo statisice". A po nejakych 2 letech provozu se zjistilo, ze tam nekde bezelo cosi, co uz ty 2 roky nefunguje, ale 2 roky to nikomu nevadilo ... lol. Tak sme vyhrabli to stary zelezo, a sli se podivat, co ze to tam melo byt.

Velmi obdobny mam pak zkusenosti na tema "naprosto nezbytne nutne musi vse bezet 24/7" a kdyz pak ten "naprosto nezbytny" system 1/2 dne nebezi vubec, tak se nikdo ani neozve.

karel

Re:Web aplikace - provozní kniha serveru?
« Odpověď #7 kdy: 19. 11. 2014, 10:27:23 »
no ja si prave pisu komenty do textaku, ale hlavne pak primo do komentaru v konfiguraci no a /etc mam v hg spis kvuli revertu kdyz neco ... ale i tam se da do commitu lecos napsat

pokud zacne byt moc serveru asi to chce opravdu sahnout po nejakem orchestracnim nastroji, me to zatim nepotkalo serveru zpravuju jen par a na kazdem bezi neco jineho a jinak takze bych si moc nepomohl, teda aspon si to myslim


Re:Web aplikace - provozní kniha serveru?
« Odpověď #8 kdy: 19. 11. 2014, 10:42:53 »
Velmi obdobny mam pak zkusenosti na tema "naprosto nezbytne nutne musi vse bezet 24/7" a kdyz pak ten "naprosto nezbytny" system 1/2 dne nebezi vubec, tak se nikdo ani neozve.
Znám :)

Nebo ještě jsou taky lahůdka věci typu "no my jsme tam někde měli takovou ikonku, kterou jsem vždycky jednou za rok pustili o ono to ....."

pokud zacne byt moc serveru asi to chce opravdu sahnout po nejakem orchestracnim nastroji, me to zatim nepotkalo serveru zpravuju jen par a na kazdem bezi neco jineho a jinak takze bych si moc nepomohl, teda aspon si to myslim
Orchestrace pro pár serverů není potřeba, ale configuration management se hodit může i tak - je zepár situací, který se ručně řeší zdlouhavě a CM to řeší snadno. Ale zas to má svůj vlastní overhead, to máš pravdu...

JSOB

Re:Web aplikace - provozní kniha serveru?
« Odpověď #9 kdy: 19. 11. 2014, 11:01:57 »
Představoval bych si to asi takhle. :-)
Kazdy server by mel mit info co na nem bezi za system, jake aplikace a jakym zpusobem a kam probiha zalohovani. Proste takové zakl. info.
Dale by se tam mely dat zapisovat veskere hardwarové a softwarové zásahy.
Pokud by bylo nejake trideni techto zapisku byl by to bonus. Napr. zasah z hlediska udržby, selhani sluzby, nebo podle aplikace ktera na serveru bezi.
Jo a jelikoz tam nepolezem jen my tak cestina nutna.

Roman

Re:Web aplikace - provozní kniha serveru?
« Odpověď #10 kdy: 19. 11. 2014, 11:17:00 »
Mrkněte na OCS Inventory NG.

http://www.ocsinventory-ng.org/en/

Re:Web aplikace - provozní kniha serveru?
« Odpověď #11 kdy: 19. 11. 2014, 11:25:38 »
Představoval bych si to asi takhle. :-)
Kazdy server by mel mit info co na nem bezi za system, jake aplikace a jakym zpusobem a kam probiha zalohovani. Proste takové zakl. info.
Dale by se tam mely dat zapisovat veskere hardwarové a softwarové zásahy.
Pokud by bylo nejake trideni techto zapisku byl by to bonus. Napr. zasah z hlediska udržby, selhani sluzby, nebo podle aplikace ktera na serveru bezi.
Jo a jelikoz tam nepolezem jen my tak cestina nutna.
Tak pokud jde takhle vyloženě jenom o zápisky, použil bych tu wikinu. Akorát je potřeba dodržovat nějakou strukturu, aby se z toho nestal nepřehledný chaos. Výhodou je, že u wiki nejsi omezenj nějakými předem danými položkami, prostě si tam napíšeš co potřebuješ a nastrukturuješ tak, aby to vyhovovalo tvými způsou použití.

MoinMoin má český překlad a dokáže ho používat i totální BFU (mám ověřeno v praxi).

Jura

Re:Web aplikace - provozní kniha serveru?
« Odpověď #12 kdy: 19. 11. 2014, 11:30:49 »

JSOB

Re:Web aplikace - provozní kniha serveru?
« Odpověď #13 kdy: 19. 11. 2014, 12:09:34 »
Představoval bych si to asi takhle. :-)
Kazdy server by mel mit info co na nem bezi za system, jake aplikace a jakym zpusobem a kam probiha zalohovani. Proste takové zakl. info.
Dale by se tam mely dat zapisovat veskere hardwarové a softwarové zásahy.
Pokud by bylo nejake trideni techto zapisku byl by to bonus. Napr. zasah z hlediska udržby, selhani sluzby, nebo podle aplikace ktera na serveru bezi.
Jo a jelikoz tam nepolezem jen my tak cestina nutna.
Tak pokud jde takhle vyloženě jenom o zápisky, použil bych tu wikinu. Akorát je potřeba dodržovat nějakou strukturu, aby se z toho nestal nepřehledný chaos. Výhodou je, že u wiki nejsi omezenj nějakými předem danými položkami, prostě si tam napíšeš co potřebuješ a nastrukturuješ tak, aby to vyhovovalo tvými způsou použití.

MoinMoin má český překlad a dokáže ho používat i totální BFU (mám ověřeno v praxi).


Umi ten MOINMON zapisovat ty zapisky kazdy zvlast s tim ze je videt kdo to tam napsal (podle prihlaseneho usera)? Nebo je to jen obycejny text?
Zkusim to nahodit. Diky za tvuj cas.

Re:Web aplikace - provozní kniha serveru?
« Odpověď #14 kdy: 19. 11. 2014, 13:26:38 »
Používáme MediaWiki  (postačí jakákoliv Wiki), tam je kompletní historie každého článku (všechny editace) a u každé je uvedeno, kdo editoval. Dohledat to lze.

Jinak vám doporučuju nedokumentovat to, co se dá velice snadno zjistit přímo z těch serverů. Je to zbytečné a je to jen další údaj, který se v čase v realitě změní a v dokumentaci nikoliv.

Tedy cokoliv, co lze zjistit pomocí

for server in $server_list ; do ssh $server "zjisti info o os a zakladnich parametrech" ; done

prostě nedokumentovat.

Co naopak dokumentovat, protože to ani na samotném serveru nenajdete je slovní popis proč tam daná věc je. Třeba jen "tento databázový server slouží pro tyto weby a také se k němu připojuje proces pro sběr dat jednou za půl roku". Tohle případnému novému adminovi pomůže mnohem víc, než typické: je tam databaze ve verzi 1.2.3. To si snadno zjistí.