Rád bych se Vás zeptal, jestli máte zkušenosti s nějakým konkrétním řešením pro podobné zadání, popř. jaké řešení byste mi doporučili. Protože se jedná o firmu, je potřeba, aby řešení bylo jednoduché, funkční, bezpečné, s minimální údržbou a uživatelsky přívětivé.
Dobrý den,
zkušenosti s podobným zadáním mám, jenom řádově větších rozměrů co se týče počtu služeb i stanic. Dovolím si odpovědět trochu obecněji - asi jinak, než očekáváte. Přesto k věci a ze zkušenosti, takže myslím, že by vám to mohlo být užitečnější než konkrétní technické tipy. Abych to neprodlužoval, s dovolením jenom stručně v bodech:
1. Je to prvořadě otázka analýzy požadavků a konkrétní situace klienta. Situaci jste popsal sice poměrně detailně, ale spíš z technického hlediska. Podle mých zkušeností musí analýza vycházet spíš z toho, jaký je charakter provozu na té síti (úplně jiné řešení bude vyžadovat grafické studio a jiné účetní firma) a jaké jsou vaše představy o tom, jak by infrastruktura měla fungovat. Teprve na základě toho se dá navrhnout nějaké celkové řešení. Tyto informace se nedají předat ani v diskusi, ani telefonicky. Chce to osobní kontakt, pořádně si to prohlédnout, zmapovat a později minimálně hodinu dvě věnovat diskusi alternativ. Pro vaši představu: před pár měsíci jsem řešil podobné zadání pro síť přibližně desetrát větší a
základní analýza trvala asi měsíc. Postupné dolaďování detailů představ klienta další asi dva měsíce už za provozu.
2. V rámci analýzy je potřeba zmapovat i vaši motivaci ke změně. Z vašeho příspěvku to vypadá, že motivace je primárně finanční. To není samo o sobě špatně, ale je potřeba k tomu přistupovat obezřetně a realisticky. Je možné, že vám někdo nabídne řešení výrazně levnější, ale v delším horizontu může být dražší např. kvůli omezené funkčnosti, nedostatečné spolehlivosti nebo jinak celkově vyšším TCO. U takhle malých firem je to potřeba obzvlášť dobře zvážit, protože manévrovací prostor není velký.
3. Zvlášť pokud je vaše motivace primárně finanční, hrozí reálné nebezpečí, že budete mít nereálné představy o ceně. To je běžné, není to žádná ostuda. Vemte ale v potaz, že dodavatel má s věcí víc zkušeností a pokud je důvěryhodný, bude vám radit dobře i když rady nebudou odpovídat vaší původní představě. Někteří malí zákazníci mají tendenci zarputile trvat na své původní představě a v dlouhodobém horizontu ubližují sami sobě. Pradoxně právě i finačně.
Provoz IT infrastruktury na určité úrovni prostě něco stojí, s tím je potřeba se smířit. Můj názor je, že víc než na cenu jako takovou má smysl se zaměřit na to, jaká část nákladů jsou náklady fixní. Špatný dodavatel vám nabídne řešení s variabilními náklady, o nichž bude tvrdit, že budou nízké, ale skutečnost vás může překvapit. Dobrý dodavatel navrhne cenu fixní, se kterou může finanční management snadněji operovat a do budoucna počítat. Podle mě nemá smysl snažit se v téhle oblasti o úspory za cenu nejistoty. Už jenom proto, že informační převaha dodavatele je jasná a hraje ve váš neprospěch.
4. Situaci je potřeba řešit jako celek. Pokud na nějakých dosavadních službách budete trvat čistě z principu, ještě víc to snižuje manévrovací prostor a může to celkovou cenu zbytečně navýšít (podobný princip jako u těch financí).
5. V rámci analýzy můžete dojít k tomu, že nemá smysl objem služeb snižovat, ale naopak ho spíš zvýšit a služby centralizovat s výhledem na vyšší produktivitu.
Abych to shrnul, o technickém typu přípojení k internetu to moc není. Internetové rady tímhle směrem vám podle mého moc nepomůžou, zvlášť pokud jsou od anonymů. Spíš bych doporučil pokusit se najít důvěryhodného dodavatele služeb s dobrými referencemi, který má v oblasti dlouhodobé zkušenosti.
Odpověděl jsem vám asi v trochu jiném duchu než jste očekával, snad vám to přesto pomůže v rozhodování.
Přeji hodně štěstí.
Mirek