Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním

Atlantiss

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #90 kdy: 07. 05. 2018, 08:38:38 »
Mám dva roky po FEKTu - bc. Teleinfomatika + Ing. navazující obor....

Co se týká složitosti, tak rozhodně nejhorší byl prvák, druhák. Jednak matika byl hnus a pak další podobné hrůzy...Tam to totiž vypadalo z pohledu vyučujících, že nás berou jako póvl co za chvilu vyhodí. Taky tam bylo strašně zbytečné prudy typu přípravy do laboratoří. To znamenalo vzít skripta, opsat z úvodu rukou cca kažou druhou větu do sešitu o tom co se jako bude měřit a s tím přijít ráno na labiny. K tomu samozřejmě protokol z minulého cvičení zase s ručně nakresleným grafem na milimetrák. Naopak v magisterským byly labiny většinou stylem že si člověk vytiskl šablonu, vepsal tam svoje hodnoty a napasl závěr typu "měření se nám líbilo", případně si otevřel rovnou předpřipravený excel na PC kam naházel hodnoty, vylezl mu graf, ten si vytisknul v labině na tiskárně a ukázal vyučujícímu.

Co se týká užitečnosti oboru, tak dostává tak 1 hvězdičku z 5. Očekával jsem, že se tam naučím jak osluhovat síťové prvky a podobné věci z praxe. Ale prdlajs - ke konfiguraci Mikrotiků jsme se dostali v magisterském předmětu v posledním ročníku!!! Bezdrátové sítě bylo myslím jedno, dvě cvičení ve stylu "na nějakým Linksysu nastavit SSID, WPA pass a připojit se na to z notebooku".  Ale třeba historie telefonních systémů se tam učila důkladně...takže takový výlet do historie, kdy v ústřednách cvakaly relátka, to máme projitý důkladně.

Nepovinně jsem si dal CISCO, což bylo fajn, ale bohužel jednak se tam jelo hodně rychle - v jedné školní trojhodinovce se zvládly 2 lekce z cisco academy. Také kreditově to bylo ve stejné kategorii jako jiné výplňové předměty typu "biologie člověka", "rétorika" a podobně, kam stačilo jen občas přijít a podepsat se a bylo splněno. Takže spoustě lidem se nechtělo si dávat nepovinně ještě složitý předmět, když mají ostatního povinného balastu plné kecky.


Dále tam byl nějaký úvod do programování C a Java. To zase nebylo tak špatný, ale já spíš tíhnul k té síti, správě a návrhu. Ke konci Bc. jsem se spíš začal orientovat na ten hardware, takže jsem si dal co nejvíc volitelných oborů co s tím souvisely (analogová technika, návrh napájecích zdrojů, návrh DPS)....ale abych pravdu řekl, tak se tam toho člověk nějak extra moc nedozví. Mnohem víc než z VŠ jsem se naučil z youtube (třeba kanál EEVblog a další tech. kanály).

Také mi to přijde lepší ve smyslu, že si to člověk může pustit znovu (videopřenášky se nějak pořád nevedou) a taky to vysvětluje člověk, kterého to vyloženě baví. Zatímco když má u tabule v 8h ráno něco odvykládat, tak to často není zrovna úplně terno. Další výhoda, kterou má "přednáška z youtube" je ta, že si to tam člověk pěkně prostříhá se záběry z reálného zapojení plošňáku, má tam záběr z osciloskopu atd...tohle jsem teda na reálné přednášce nikdy neviděl a spíš to byly jen statické texty, nějaká rovnice a k tomu se mluvilo...

Nakonec teď dělám návrh hardwaru, takže to moc nesouvisí s tím oborem co jsem vystudoval. Ale bohužel co jsem viděl spolužáky, že rok před diplomkou neumí zapojit osciloskop do obvodu a nechápou (ale mají to napapouškované) proč se ampérmetr zapojuje v obvodu sériově a voltmetr paralelně...tak to jsem trochu špatně nesl...


Honza

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #91 kdy: 07. 05. 2018, 08:45:37 »
Mnoho součástek nabízí vlastnosti co se v DS dost špatně hledají. Vzpomínám si, kdysi jsem měl řešit takový špek, po PEČLIVÉM prostudování katalogových údajů jsem použil brouky 75107 a 75109 pro něco k čemu nebyly určené a dost místa na plošném spoji se tím ušetřilo.
Pokud něco není v DS a ani to není primární funkce součástky, jen jakýsi side-effect, jak se můžeš spolehnout že to zůstane zachováno i v další revizi křemíku?

Yarda

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #92 kdy: 07. 05. 2018, 09:50:47 »
Pokud něco není v DS a ani to není primární funkce součástky, jen jakýsi side-effect, jak se můžeš spolehnout že to zůstane zachováno i v další revizi křemíku?

Ti brouci byli určeni jako vysílač a přijímač nějaké sběrnice, kde jeden bit byl tvořen dvěma dráty, kde logická úroveň byla daná tím, na kterém drátu byl kladný a na kterém drátu byl záporný potenciál. A přijímač detekoval na kterém drátu je kladné (resp. vyšší) napětí, v DS bylo uvedeno, že ten rozdíl musí být větší než asi 3mV. Mne tenkrát napadlo jeden vstupní fous toho přijímače uzemnit a detekovat průchod nulou na druhém fousu. Tak v tom případě asi nehrozilo, že by výrobce nějak podstatně změnil vlastnosti těch brouků.