Komunismus neni to, co rikaji vase poucky z pravicove protestantske prirucky. Komunismus je o spolecnem vlastnictvi majetku. Z tohoto pohledu byli komunisti jiz pralidi, kteri se zivili lovem a sberem. To, co jsme meli v Ceskoslovensku, nebylo komunismem ani podle jmena, protoze komunisti tomu rikali socialismus, coz to ale take nebylo.
Tohle ale říkají i levicové marx-leninské příručky. Pralidi podle nich komunisti nebyli, protože oni prostě víc majetku, aby se mohly vytvořit "třídní" rozdíly, neměli. V marxistickém pojetí není komunismus o společném vlastnictví všeho, ale o společném vlastnictví výrobních prostředků.
A toto pojetí ekonomicky krachuje nejpozději ve třetí generaci. Vždyť ekonomicky zkrachoval i Sovětský Svaz.
Problém společného vlastnictví výrobních prostředků je ten, že zkrachuje celé a najednou. Špatně distrubuuje rizika. Východiskem z toho je zvyšovat míru násilí, aby se ta rizika eliminovala, ale větší míra násilí vede na ignorování reality a vzniku dalších rizik, což celé trvá tak dlouho, než se to celé samo zhroutí.
Je člověk výrobní prostředek? V gulagu byl.
Ani křesťanství není výslovně proti tomu aby člověk byl výrobní prostředek, teprve až protestantství do ekonomiky přineslo takovou kulturu, že otroctví přestalo být ekonomicky výhodné. A proto dnes otroky nemáme.
Liberální demokracie se ovšem zase pokoutními metodami snaží otroctví zavádět, omezovat svobodu a budovat nové elity. Proto elity tak dnes naštvaně kňučí, už se viděly, že budou pány nad námi otroky. Ale naštěstí zatím vyhrál Trump, past nesklapla, jak předpokládali.
Jak vidíte, demokracie i trh funguje nejlépe, když je bez jakýchkoliv přívlastků.