Dobíjení 12V záložní baterie

j

Re:12V zalozni napajeni
« Odpověď #30 kdy: 15. 06. 2015, 11:18:57 »
Proc, proboha? Kdyz to chodilo pred sto lety, bude to chodit i dnes. A kdyz neco delam pro sebe, nebudu si komplikovat zivot a zvolim reseni, kde se nejmin predru. Treba pro koupi integrace budu muset nekam do kramu s elektronikou, zarovku sezeny na pumpe, az pojedu pro benzin.

Mno hlavne ti ten swab za 1/2 roku chcipne, zjistis, ze uz se nevyrabi, a budes si moct cely nabijeni stavet znova. Soused ma v garazi prave takovou "stoletou" nabijecku se zarovkou, a proste funguje, protoze se na ni nema co podelat.


JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:12V zalozni napajeni
« Odpověď #31 kdy: 15. 06. 2015, 12:21:31 »
No, on regulator nabijeni byl snad uz i v autech s dynamem. A ted na alternatorech neni jen proto, aby se neprebijela baterka 90 A, coz je zcela nesmyslny nabijeci proud v pripade akumulatoru do auta, ale take proto, ze alternator do auta pri maximalnim vybuzeni da takovy proud, ze by mohl i vyhoret.

Regulátor v autě reguluje budicí proud do kotvy alternátoru, protože regulovat výstupních 90A ze statoru by bylo šílenství.

Rikam, ze nekdo misto toho omezuje vystupni proud??? To je snad jasne, ze se reguluje budici proud. Tak blbi nejsou ani v Rusku.

Citace
Regulátor pro dynamo je konstrukčně o něco složitější a to byl další důvod, proč se přešlo na alternátory.

To jo, bylo v nich jedno rele. A opravdu nevidim, cim se lisi regulace budiciho proudu dynama od regulace budiciho proudu alternatoru. Akorat, ze na autech byla dynama samobudici a jedinou moznosti pak bylo regulovat vystupni proud. Asi tam to rele zarazovalo nejaky odpor nebo co.

A ver tomu nebo ne, hlavnim duvodem pouziti alternatoru je vyhodnejsi pomer vykon/velikost a absence komutatoru. V alternatoru jsou leda tak sberne krouzky ktere z principu maji mensi opotrebeni a zpusobuji mensi opotrebeni uhliku, nez jake zpusobuje komutator. A to mluvim jen o mechanickem opotrebeni. K tomu si pridej, ze komutator jiskri a honit velky proud pres komutator neni tak jednoduche. Pres sberne krouzky alternatoru tece leda tak budici proud. A kdyz na to prijde, alternator muze byt i bez trecich krouzku, ale takovy v aute asi nebude, mozna tak v lokomotive nebo aspon velkem nakladaku.

Kit

Re:12V zalozni napajeni
« Odpověď #32 kdy: 15. 06. 2015, 13:00:48 »
Citace
Regulátor pro dynamo je konstrukčně o něco složitější a to byl další důvod, proč se přešlo na alternátory.

To jo, bylo v nich jedno rele. A opravdu nevidim, cim se lisi regulace budiciho proudu dynama od regulace budiciho proudu alternatoru. Akorat, ze na autech byla dynama samobudici a jedinou moznosti pak bylo regulovat vystupni proud. Asi tam to rele zarazovalo nejaky odpor nebo co.

U dynama byla dvě regulační relé, alternátoru stačí jedno. Dnes je zpravidla nahrazeno elektronikou.

Tahání výstupního proudu dynama přes komutátor skutečně bylo velkým problémem.

Kolemjdoucí

Re:12V zalozni napajeni
« Odpověď #33 kdy: 15. 06. 2015, 13:18:22 »
lol ... pan je zjevne odpornik i na auta ... ono totiz stejnosmerne se regulovat neda ...

U točivých elektrických strojů se dá stejnosměrné napětí regulovat naprosto stejně jako střídavé.

Mno hlavne ti ten swab za 1/2 roku chcipne, zjistis, ze uz se nevyrabi, a budes si moct cely nabijeni stavet znova. Soused ma v garazi prave takovou "stoletou" nabijecku se zarovkou, a proste funguje, protoze se na ni nema co podelat.

Šváby vyrobené "tlustou" technologií jako LM317 vydrží hodně dlouho, není to NVIDIA 22 nm.
Stoletá nabíječka funguje a sto let se musí denně chodit denně kontrolovat do garáže napětí na akumulátoru, nic pro dědoušky s Alzhaimerem.

JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:12V zalozni napajeni
« Odpověď #34 kdy: 15. 06. 2015, 14:02:13 »
Stoletá nabíječka funguje a sto let se musí denně chodit denně kontrolovat do garáže napětí na akumulátoru, nic pro dědoušky s Alzhaimerem.

Tak u tech novejsich zase clovek chodi cumet na ampermetr, jestli klesl proud.

Jinak tu neni rec o standardnim nabijeni, ale o udrzovacm proudu s tim, ze obcas na pul hodiny upadne elektrika a pak se to tim udrzovacim proudem snad nejak nabije. Zejmena, kdyz bude nepatrne vetsi, nez nezbytny. Zalezi na tom, jak casto pada elektrika.


Kit

Re:12V zalozni napajeni
« Odpověď #35 kdy: 15. 06. 2015, 15:01:46 »
Jinak tu neni rec o standardnim nabijeni, ale o udrzovacm proudu s tim, ze obcas na pul hodiny upadne elektrika a pak se to tim udrzovacim proudem snad nejak nabije. Zejmena, kdyz bude nepatrne vetsi, nez nezbytny. Zalezi na tom, jak casto pada elektrika.

PB137 dává standardně 1,5A s omezením napětí na 13,7V - po dosažení tohoto napětí ho už dál už nezvyšuje a proud se tím sám snižuje. Co víc si přát? K plynování nedochází, je to určeno k trvalému provozu uzavřených olověných akumulátorů.

Kolemjdoucí

Re:12V zalozni napajeni
« Odpověď #36 kdy: 15. 06. 2015, 15:09:25 »
Tak u tech novejsich zase clovek chodi cumet na ampermetr

Nechodíš nikam :) Zajedeš do garáže, připojíš a necháš připojeno až do příštího výjezdu, klidně čtvrt roku.

dustin

Re:Dobíjení 12V záložní baterie
« Odpověď #37 kdy: 15. 06. 2015, 16:15:25 »
V AR byl nedávno návod na indukční dobíječku - v garáži visí krabička s polovinou jádra trafa, přicvakne se na druhou polovinu v nárazníku auta a při odjezdu se jen odejme a nechá viset. Jednoduché, elegantní.

Kit

Re:Dobíjení 12V záložní baterie
« Odpověď #38 kdy: 15. 06. 2015, 17:31:22 »
V AR byl nedávno návod na indukční dobíječku - v garáži visí krabička s polovinou jádra trafa, přicvakne se na druhou polovinu v nárazníku auta a při odjezdu se jen odejme a nechá viset. Jednoduché, elegantní.

Bezdrátové dobíjení teď neřešíme - dá se to koupit hotové za pár korun - ale to, jak udržovat záložní akumulátor v pohotovosti v blízkosti 100% stavu nabití a s maximální možnou životností.

JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Dobíjení 12V záložní baterie
« Odpověď #39 kdy: 15. 06. 2015, 19:34:58 »
@Kit: To jsme prece uz davno vyresili. Dame tam sikovne vybranou zarovku! ;)

JardaA

Re:12V zalozni napajeni
« Odpověď #40 kdy: 15. 06. 2015, 22:23:50 »
Citace
Regulátor pro dynamo je konstrukčně o něco složitější a to byl další důvod, proč se přešlo na alternátory.

To jo, bylo v nich jedno rele. A opravdu nevidim, cim se lisi regulace budiciho proudu dynama od regulace budiciho proudu alternatoru. Akorat, ze na autech byla dynama samobudici a jedinou moznosti pak bylo regulovat vystupni proud. Asi tam to rele zarazovalo nejaky odpor nebo co.

U dynama byla dvě regulační relé, alternátoru stačí jedno. Dnes je zpravidla nahrazeno elektronikou.


Jedno z nich řešilo to, aby se z dynama při poklesu otáček nestal elektromotor poháněný akumulátorem :-).

Jinak dříve se zcela běžně vyskytovaly tzv. konzervátory, které malým proudem trvale dobíjely akumulátory (o ty se muselo pečovat - tj. čas od času dolít vodu). Používalo se to na zálohování nouzového osvětlení, všelijakých signalizací, zvonků, malých telefonních ústředen či ředitelských souprav. Nejstarší konzervátory ještě měly selénové usměrňovače; byly to takové původně šedivé bedýnky (po prvním malování zpravidla splynuly se stěnou), vepředu vypínač, voltmetr v provedení DHR5 a pojistkové pouzdro, na bocích větrací prolisy.
Svého času byla móda dělat takové konzervátory do auta, používal se na to v plastu zalitý transformátor TR2 (220/24V, 2VA, určený pro napájení signaličních žárovek). Jeho velký vnitřní odpor zajistil omezení proudu (myslím, že dokonce zkratuvzdornost), navíc se do série vřazovala ona 2 W žárovka (a dioda :-)). Pokud si dobře vzpomínám, tekl obvodem proud pod 50 mA. Jo - v Kanadě mě fascinovalo, že něčím podobným je vybaveno mnoho aut (vepředu z nich kouká kus šňůry se zástrčkou) a na parkovištích zase mají zásuvky.

Iany

Re:Dobíjení 12V záložní baterie
« Odpověď #41 kdy: 16. 06. 2015, 22:07:02 »
Jo, bodejť by ne, když v Kanadě mají dost často dost hluboko pod nulou. Když jdou do krámu, tak taky někdy zamykají auto s běžícím motorem. Aby pak vůbec odjeli...

MartinX

Re:Dobíjení 12V záložní baterie
« Odpověď #42 kdy: 17. 06. 2015, 10:05:15 »
Bezdrátové dobíjení teď neřešíme - dá se to koupit hotové za pár korun - ale to, jak udržovat záložní akumulátor v pohotovosti v blízkosti 100% stavu nabití a s maximální možnou životností.

V Lidli obcas maju za par euro nabijacku akumulatorov -  podporuje 6V aj 12V akumulatory a po nabiti sa automaticky prepne do udrziavacieho modu.
https://www.youtube.com/watch?v=PxkCLlG1nQw

Kit

Re:Dobíjení 12V záložní baterie
« Odpověď #43 kdy: 17. 06. 2015, 10:21:31 »
Bezdrátové dobíjení teď neřešíme - dá se to koupit hotové za pár korun - ale to, jak udržovat záložní akumulátor v pohotovosti v blízkosti 100% stavu nabití a s maximální možnou životností.

V Lidli obcas maju za par euro nabijacku akumulatorov -  podporuje 6V aj 12V akumulatory a po nabiti sa automaticky prepne do udrziavacieho modu.
https://www.youtube.com/watch?v=PxkCLlG1nQw

Něco podobného mám z Tesca a jsem s tím spokojen. Nevýhodou je, že to dává napěťové špičky, které sice vyhovují akumulátoru, ale elektronika z toho nadšena není. Na nabíjení autobaterie je však super a oživila mi i baterku, která byla skoro na odpis.

Hellraiser

Re:Dobíjení 12V záložní baterie
« Odpověď #44 kdy: 29. 06. 2015, 15:15:34 »
Zdravim,
potreboval....
... Otazkou pro me je jak resit vybijeni baterie. Rekneme, ze vypadek je tak jednou za 2 mesice a takhle bude baterie stale dobijena :/
Jak tedy resit jeji prirozene vybijeni? Nebo pouzit treba AVR a casovat nabijeci cyklus? Ve smyslu ze AVR jednou za tyden sepne nabijeni baterie po dobu treba 5h podle vlastnosti baterie.

Podle me je AVR na nabijeni akumulatoru jako kanon na komary. Zkusil bych spis neco jako tohle http://pandatron.cz/?299&nabijecka_olovenych_akumulatoru a tohle http://vmiksik.sweb.cz/regsol.html a par zajimavej veci, co by se ti mohli hodit je i v katalogovym listu LM317 http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317.pdf

Predpokladam, ze chces nabijet gelovy oloveny akumulator. Ale i Li-ion a podobny srandy se nechaji sehnat schemata s beznym stabilizatorem.
Preju hodne uspechu pri vyrobe.