Jaký akumulátor do zimy/jak se starat

f

Re:jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #15 kdy: 09. 12. 2017, 01:06:49 »
A jaké máte praktické zkušenosti s používáním různých druhů baterií v aku-vrtačkách, čelovce při delších bězích (přes 2 hodiny) v teplotách pod 0 °C , popřípadě při šesti a více hodinovém trekingu teď v zimě?

Nesrovnával bych vrtačku a LED čelovku, protože ty proudy jsou řádově jinde. Vizte napřiklad datasheet NCR18650B, při vybíjecím proudu 3.2A dá při teplotě 25°C cca 3.3Ah a při teplotě -20°C 2.2Ah. Nějaké informace najdete na http://batteryuniversity.com/learn/article/discharging_at_high_and_low_temperatures a zkušenosti lidí lze dohledat na fóru http://www.candlepowerforums.com.


Kit

Re:jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #16 kdy: 09. 12. 2017, 01:15:44 »
Do drsných podmínek se hodí víceméně jen "klasické" olověné akumulátory, dokáží dávat dostateční proud i při -20 °C. Proto také ještě nebyly nikdy nahrazeny v automobilech. Nevýhodou je jejich obrovská hmotnost, kterou asi na bicyklu nebudete chtít vozit (i když, je to jen stupeň zátěže navíc :)).

Vidím v nabídce olověný akumulátor 6V/1,3Ah, který váží 300 gramů. To se snad na kole dá uvézt.

Re:jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #17 kdy: 09. 12. 2017, 06:48:32 »
Vidím v nabídce olověný akumulátor 6V/1,3Ah, který váží 300 gramů. To se snad na kole dá uvézt.

To neposoudím, je možné, že je potřeba tak málo proudu i kapacity, že jiný typ akumulátoru v dané situaci poslouží ve výsledku lépe. Bude taky záležet na způsobu nabíjení, předpokládám, žepro většinu typů akumulátorů nebude zdravé hned z mrazu jít do dobíječky. Pak by se to muselo řešit dvěma sadami - jednou nabitou, druhou "rozmrzající" a teprve pak dobíjenou.

Myslím, že tohle už záleží na tazateli, co si vybere, jestli má možnost něco z toho levně vyzkoušet (nevíme, co už doma má, jaký typ dobíječky, ...).

Behemot

Re:jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #18 kdy: 09. 12. 2017, 23:37:54 »

Píšete blbost vedle kraviny.

Kupte základní bílé Eneloopy, resp. Fujitsu Rechargeable, chodí do -20 °C celkem slušně. Co jsem vyhrabal nějaké staré hrubé grafy, tak by měly dát snad až 80 % kapacity i při těch -20 (páč ani jeden z brandů nikde neřiká přesně kolik se z toho vytáhne). U mě za 60, resp. 50 vočí kus volně.

U lithiovek se udává taky že dost snesou mráz, ale info k nim nemám vůbec. A samozřejmě je to na jedno použití, na rozdíl od 4. generace Ene/Fuji s 2100 cykly. Ale zas dávají klasicky 1,5 V (Ni-MH 1,2 V).

Re:jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #19 kdy: 10. 12. 2017, 00:05:35 »
....

Kapacita a vybíjecí proud jsou dvě úplně jiné hodnoty.
Jinak OK, nejsem odborník na akumulátory, snad jsem to psal od začátku jasně.


X.C. AkumulátorIII

Re:jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #20 kdy: 10. 12. 2017, 09:37:13 »
konec, finito přišel Behemot, začíná pravda podle něj.
– Řekl bych, že to omezování nabíjení při nižších teplotách je důsledek teplotní závislosti různých vlastností LI-ion. Něco jako inverzní jev toho, že po ochlazení se baterka tváří více vybitá. Přestavuji si to tak, že ona by sice šla nabít v zimě naplno (nějakých 4.2V) a pokud by nadále zůstala v této teplotě všek OK, ale po oteplení na pokojovou teplotu by rázem byla "přebitá".


– A to omezování nabíjení s každým cyklem se mi taky nezdá, spíš  mám pocit, že to odpovídatel spletl s tím, že s každým cyklem dochází k určité degradaci baterie (a využitelné kapacity) – dochází k "přibližování konců "Volt coloumbobé charakteristiky) po ose náboje – s každým dalším vybitím a nabitím se dostáhne kritické horní a dolní napětí po menším množstí náboje – Tím také klesá dostupná kapacita (náboj) při stejném rozpětí 4.2–3.3V 

Re:jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #21 kdy: 10. 12. 2017, 09:47:27 »
– A to omezování nabíjení s každým cyklem se mi taky nezdá, spíš  mám pocit, že to odpovídatel spletl s tím, že s každým cyklem dochází k určité degradaci baterie (a využitelné kapacity) – dochází k "přibližování konců "Volt coloumbobé charakteristiky) po ose náboje – s každým dalším vybitím a nabitím se dostáhne kritické horní a dolní napětí po menším množstí náboje – Tím také klesá dostupná kapacita (náboj) při stejném rozpětí 4.2–3.3V

Opravdu to v těch řídicích elektronikách je, technické detaily opravdu neznám, ale důslekem je, že ke "staré" elektronice, když zapojíte úplně nové články, tak je elektronika nechá nabít jen na hodnotu, kterou už si pamatuje. Nezkoumal jsem to hlouběji, na problematiku jsem narazil v době, kdy na trhu existovaly firmy, které repasovaly baterie do notebooků (v té době NiMH, dříve, kdysi dávno, i NiCd), kde stačilo jen vyměnit články za čerstvé, cca stejné kapacity a stejného typu. U lithiových to už nešlo, musel se buďto resetovat právě ten obvod, co bývá na pevno v baterii článků, nebo vyměnit za nový (některé snad resetovat nešlo, či co).

V pozdějších dobách už to bylo k dispozici softwarově, některé notebooky i telefony (android) měly rekalibrační funkce, kdy se přístroj nechal na dobíječce X hodin, byl řízeně vybíjen a nabíjen, a elektronika se znovu naučila přesnou hodnotu toho limitu. Nebo např. telefony Sony mají funkci šetření opotřebení baterie, kdy se dá softwarově omezit limit dobíjení asi na 90 % (z aktuální kapacity, která neustále klesá), čímž zajišťuji pomalejší degradaci.

Ale jak jsem psal, jsem fakt laik, jsou to střípky z mé zkušenosti, budu rád, když to někdo doplní víc, než že je to kravina. Je také možné, že dnes existuje víc typů ochran, je možné, že jinak se to řeší tam, kde se předpokládají změny klimatických podmínek a jinak tam, kde je stabilní prostředí. Co já vím. Za mě bylo důležité sdělit, že lithiové akumulátory se prakticky nepoužívají tak, jako dobíjecí monočlánky AA, AAA, ..., nejen kvůli úplně jinému jmenovitému napětí, ale právě i kvůli složitosti řešení dobíjení a bezpečnosti.

ehmmm

Re:jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #22 kdy: 10. 12. 2017, 10:47:46 »
Opravdu to v těch řídicích elektronikách je, technické detaily opravdu neznám, ale ...

No tak treba dnes, pokud jde o LiIon baterky a nejakou "ridici elektroniku", tak to je neco takoveho:
https://www.ebay.com/itm/10X-3A-Protection-Board-For-3-7V-18650-Li-ion-lithium-Battery-W-Solder-Belt-FYU/263128922128?hash=item3d43b4b810:g:YKcAAOSwbY9Zh0~l
Je tam jeden dvoj-fet-tranzistor a jeden brouk, ktery pri vysokem nebo nizkem napeti nebo pri vysokem proudu zavre ty dva tranzistory.

Brouk zde:
http://escooter.org.ua/_fr/1/DW01A-DS-10_EN.pdf

Kdyz se pak podivate na nejakou placatou baterku, tak tam je neco takoveho zabaleneho a vedou z toho dratky ven. Na ty dratky pak klidne bez obav muzete pripojit 5V z USB a nabijet Li-Ionku nebo naopak nejaky spotrebic:
https://www.ebay.com/itm/3-7V-80mAh-Rechargeable-Li-ion-Battery-for-Bluetooth-3D-glasses-Products-Sanwood/401407961512?hash=item5d75c769a8:g:8V0AAOSwqz9ZwTsN

Netvrdim, ze v notebooku to nemuze byt slozitejsi. Ale mel jsem za to, ze tady se bavime o nejake blikacce nebo nejakem svetylku za par supu.

RDa

  • *****
  • 3 059
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #23 kdy: 10. 12. 2017, 11:24:54 »
Kdyz se pak podivate na nejakou placatou baterku, tak tam je neco takoveho zabaleneho a vedou z toho dratky ven. Na ty dratky pak klidne bez obav muzete pripojit 5V z USB a nabijet Li-Ionku nebo naopak nejaky spotrebic:

Tak takhle opravdu ne!

To co jste nalinkoval je primarni ochrana clanku v rozsahu 4 atributu: min napeti, max napeti, max proud, teplota. Slouzi to v prvni rade k tomu, aby se clanek odpojil kdyz ve spotrebici se vyskytne zkrat, nebo se vam nabijecka zblazni a posle vyssi napeti nez je zdravo. U dvojclankove verze se jeste hlida paty faktor - napeti per-cell.

Nesmi se to zneuzivat jako nahrada spravneho nabijeciho obvodu!!

Tento typ ochran je pouzivan jen u "blbych baterii", napr. v mobilu (1-cell) nebo ve fotaku a video technice (2-cell).

V notebooku mate dnes uz battery-pack ktery vyhovuje specifikaci SBS - smart battery system a to zahrnuje procesor s komunikaci po I2C a moznost mereni ruznych provoznich parametru. Tohle ma vetsinou 3 az 4 clanky a z funkcniho hlediska to nema zadne ochrany navic nez vyse uvedeny priklad. Navic je zde jen moznost si nejake data ulozit do baterie a pak meric energie (coulomb counter) ze ktereho mate informaci o stavu nabiti.

Vzhledem k tomu, ze clanky nejsou dokonale a maji samovybijeni, je vhodne notebook provozovan na adapter jednou za cas (cca jednou mesicne) celkem vybit a celkem nabit, cimz se tohle pocitani naboje rekalibruje. Jinak vam bude notas chcipat pri 30%.

Moderni baterie by nemeli umele zakazovat nabijeni - nabijeci proces u Liion je CC-CV a ukoncuje se az proud v posledni fazi klesne pod rozhodovaci uroven.
« Poslední změna: 10. 12. 2017, 11:26:25 od RDa »

Behemot

Re:jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #24 kdy: 11. 12. 2017, 00:01:35 »
....

Kapacita a vybíjecí proud jsou dvě úplně jiné hodnoty.
Jinak OK, nejsem odborník na akumulátory, snad jsem to psal od začátku jasně.
Mají ovšem jistou závislost a u některých (zpravidla starších) typů menších akumulátorů se proudy udávají jako násobky kapacity (1C, 2C…).

Co se týče využitelné energie, jde pouze o chemické reakce. Ty probíhají v rozumné rychlosti při určitých parametrech. Při nízkých teplotách se (obecně chemické reakce) zpomalují a z akumulátoru prostě nejde vytáhnout dost energie, protože k uvolňování energie dochází moc pomalu a navenek změkne. Probíhá tam ale kýbl různých procesů souběžně, proti sobě…je to celá věda :)

V lepších pacích bývají dodnes určité typy mikrokontrolérů, které k sobě (některé v sobě) mají EEPROM, kam si ukládají stav článků. Přístup je šifrován, je nutné mít prolomené klíče. Dá se to, ale je to vyšší dívčí a bodovači z avakomů to nedají, je přece jednodušší dojít ža číňanem, ať okopíruje originální pack. Akorát to občas nevyjde a půlka šarže třeba nefunguje :D

RDa: záleží ale fakt na provedení, miniaturizace je dneska taková, že do pouzdra 1×2 mm s šesti vývody se vejde celej kontrolér a dva malý MOSFETy vedle na té destičce slouží jako měnič/regulátor. Pak to fakt z nějakýho rozumnýho rozsahu napětí přímo reguluje nabíjení, pro malý proudy (stovky mA, což na telefony a podobný hračky stačí).

Ondro

Re:Jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #25 kdy: 11. 12. 2017, 10:32:59 »
Na taketo ucely(blikacka, predne svetlo, celovka) pouzivam alkalicke baterie Panasonic EVOLTA. Samozrejme celorocne a neriesim nic. Vydrzia dlho a nemaju problem fungovat v akomkolvek pocasi(jazdim bicyklom denne a celorocne, v zime k tomu bezky a turistika aj vo velkych mrazoch).
Ako nudzovku som par krat pouzil ine(lacnejsie alkalicke) a zivotnost bola o dost nizsia. V pripade blikacky mi tie Evolta mi vydrzia tak necely rok, bezne alkalicke mi vydrzali tak tretinu toho. To iste predne svetlo, EVOLTA vydrzia citelne dlhsie ako bezne alkalicke.
Neskusal som ine drahsie alkalicke baterie ale predpokladam, ze na tom budu podobne ak tie EVOLTA.

Za mna odporucam kvalitnejsie alkalicke baterie a az v pripade, ze svietis naozaj vela (denne niekolko hodin) by som riesil nieco ine.

Pavouk106

  • *****
  • 2 400
    • Zobrazit profil
    • Můj blog
    • E-mail
Re:Jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #26 kdy: 11. 12. 2017, 11:29:45 »
Taky řeším potřebu baterií do zimy. Já ale vysloveně akumulátory, protože budu dobíjet. Myslel jsem původně na Li-ion. Dobíjel bych ze solárního panelu (cca 1A) a vybíjel asi tak 150mA. Všude ale čtu, že zatímco vybíjet je můžu libovolně (jen mají nižší kapacitu s nižší teplotou), tak nabíjet je lze jen v teplotě nad nulou. To by pro tazatele znamenalo vyndat z blikačky, přinést domů, nechat ohřát a pak nabíjet.

NiMH je pro mě špatně kvůli paměti, NiCD kvůli kapacitě, olovo by šlo... Olovo z toho vlastně vychází nejlépe. Ale to se špatně zmenšuje na nějakou přijatelnou velikost na kolo :-) O zachování kapacity nemluvě.

D

Re:Jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #27 kdy: 11. 12. 2017, 12:48:37 »
rozdíl je vybíjení a nabíjení v mrazu.
Vybíjení v mrazu zvládnou všechny baterie, byť s nižším výkonem.
Nabíjet pod bodem mrazu lze jedině olověné. experimentálně zjištěno že LiFePO4 zvládají nabíjení malým proudem i v mrazu bez problémů (meteostanice, malý solární panel na dobíjení).
Pokud jde o napájení blikačky tak buď obyč alkalické baterie pokud je to finančně únosné, jinak li-ion, které můžeš bez problémů a bezpečně nabít za 2 až 3 hodiny, nepotřebují 10-12 hodin jako NiCd, NiMh nebo olovo.
Pokud jde o dopravu, mysli na svou bezpečnost a zdraví, kolo dej do sklepa a přes zimu jezdi autobusem nebo autem. podívej se na to i z pohledu řidičů, je stráášně fajn potkávat v noci cyklisty se sotva svítícím světlem...