Fórum Root.cz
		Práce => Studium a uplatnění => Téma založeno: Lukeon  17. 11. 2023, 17:51:04
		
			
			- 
				Prosím o pomoc (radu, zkušenosti) s výběrem SŠ se zaměřením na IT v Praze ideálně s dobrou návazností (být pripraven) na FEL ČVUT. 
 Zatím jsem našel tyto školy:
 1) SPŠE V Úžlabině
 2) Smíchovská střední průmyslová škola a gymnázium
 3) Střední škola elektrotechniky, multimédií a informatiky (Novovysočanská)
 4) SPŠE Ječná
 5) Průmyslovka a gymnázium Třebešín
 6) Střední průmyslová škola na Proseku
 7) VOŠ a SPŠE Františka Křižíka
 Na vsech je obor informační technologie. Víc o nich nevím. Budu rád za tipy a zkušenosti. Chci samozřejmě na dny otevřených dveří. I tak bych rád znal osobní zkušenost s danými školami případně s návazností na ČVUT.
 Předem moc díky!
- 
				Co si pamatuju na FELu v 1. a 2. ročníku, tak absolventi SPŠ Ječné měli velmi dobrou matiku. (Matika je v na začátku jeden z vyhazovacích předmětů)
			
- 
				Prosím o pomoc (radu, zkušenosti) s výběrem SŠ se zaměřením na IT v Praze ideálně s dobrou návazností (být pripraven) na FEL ČVUT. 
 Zatím jsem našel tyto školy:
 1) SPŠE V Úžlabině
 2) Smíchovská střední průmyslová škola a gymnázium
 3) Střední škola elektrotechniky, multimédií a informatiky (Novovysočanská)
 4) SPŠE Ječná
 5) Průmyslovka a gymnázium Třebešín
 6) Střední průmyslová škola na Proseku
 7) VOŠ a SPŠE Františka Křižíka
 Na vsech je obor informační technologie. Víc o nich nevím. Budu rád za tipy a zkušenosti. Chci samozřejmě na dny otevřených dveří. I tak bych rád znal osobní zkušenost s danými školami případně s návazností na ČVUT.
 Předem moc díky!
 
 
 SSPS Smíchov. (ssps.cz)
 
 Minulý víkend jsem na OpenAltu v Brně mluvil s panem Sáblíkem - ředitel na SSPS Smíchov a moc se mi líbí, jak to tam dělají. Díval jsem se, co tam studenti na stánku prezentovali a to by byla škola, kam bych chtěl teď jít kdyby mi bylo patnáct :)
 
- 
				Na Preslovku je potreba byt hodne dobry. Je tam pretlak a hlasi se spousta deti. Ostatne na vsech skolach je pretlak, takze zalezi na jakou skoli vubec tazatel ma kapacitu.
			
- 
				Díky za info, jsem ve výběrové matematické třídě - s ní není žádný problém. Budu muset maknout v čj. 
			
- 
				Na SŠEMI chodil syn (zabezpečovací technika) a myslím že to žádná prestižní škola není, spíš takový průměr a snadnější varianta pro ty, kteří na prestižních školách nemají šanci.
 Hodnotím podle toho, kolik úsilí musel syn věnovat studiu (úspěšně ukončenému maturitou).
- 
				Když jsem 13let zpět nastupoval na vejšku, tak plno kámošů bylo z Ječný a musím říct, že v matice drželi krok s gymplákama, a v odborných předmětech jednoznačně byli hodně napřed....Sám za sebe můžu doporučit i obor technické lyceum, který jsem na střední absolvoval, pro nadšenýho kluka do techniky je super, že si ošahá věci ke kterým se gymplák těžko dostane a zároveň matiku a fyziku má na úrovni gymplu...Výhoda taky je, že na lyceu je víc holek než na průmyslovce:-)
			
- 
				Tak výběr zúžen na Ječná / Smíchovská / V Úžlabině. Za jakékoliv info k daným školám nebo jejich srovnání z pohledu studia informačních technologií a z pohledu návaznosti na další studium FEL ČVUT budu rád.
			
- 
				Ještě přidám Gymnázium Arabská (Červený vrch). Zaměřeno zejména na programování a algoritmizaci. Návaznost spíše na MFF (pokryje se cca první rok předmětu Programování), alespoň za mě tomu tak bylo (hm, což je asi tak 20 let zpět :-) ).
			
- 
				Jestli se chceš zaměřit na informatiku, nebyla by lepší po maturitě tahle škola?
 https://fit.cvut.cz/cs
- 
				Určitě. Díky!
			
- 
				Jestli ses koukal na tu stránku, všiml sis, že v sobotu tam mají Den otevřených dveří?
 https://fit.cvut.cz/cs/zivot-na-fit/aktualne/udalosti/19954-den-otevrenych-dveri-25-11-2023
 
 Veselá historka z natáčení:
 Chodím na tyhle akce (pokud mám čas teď jsem pár let čas neměl) https://intranet.fel.cvut.cz/cz/elektra/setkani/setkani_2022.html
 jednou krátce poté co se od FEL odtrhla fit na té akci byl děkan FEL a bývalý rektor ČVUT. Děkan prohlašoval, že je to škoda, bývalý rektor mu oponoval, že to bylo dobře, byli dost ve při, čekal jsem, jestli si nedají přes držku. Ale zklamali mě.
- 
				Jestli se chceš zaměřit na informatiku, nebyla by lepší po maturitě tahle škola?
 https://fit.cvut.cz/cs
 
 
 To záleží, jestli si chce procházet grafy, optimalizace numerických metod atd. (FIT) nebo dělat aplikovanou část (FEL) ;-)
 
 jednou krátce poté co se od FEL odtrhla fit na té akci byl děkan FEL a bývalý rektor ČVUT. Děkan prohlašoval, že je to škoda, bývalý rektor mu oponoval, že to bylo dobře, byli dost ve při, čekal jsem, jestli si nedají přes držku. Ale zklamali mě. 
 IMHO projekt FIT je výsledkem neschopnosti vést komunikaci a vysokého ega - upredňostňování vlastních zájmů před institucí. Ničeho jiného. Ano, bylo to praktické rozhodnutí. Ale že by se takovým způsobem měli řešit osobní spory, byť dlouhodobé, si nemyslím.
 
- 
				IMHO projekt FIT je výsledkem neschopnosti vést komunikaci a vysokého ega - upredňostňování vlastních zájmů před institucí. Ničeho jiného. Ano, bylo to praktické rozhodnutí. Ale že by se takovým způsobem měli řešit osobní spory, byť dlouhodobé, si nemyslím.
 
 
 Studoval jsem počítače když ještě byly na FELu a to rozdělení chápu - už tehdy bylo naše studium dost jiné, než elektro. Koneckonců, v Brně mají taky FIT jako extra fakultu.
- 
				Studoval jsem počítače když ještě byly na FELu a to rozdělení chápu - už tehdy bylo naše studium dost jiné, než elektro. Koneckonců, v Brně mají taky FIT jako extra fakultu.
 
 
 Tak silnoproud se taky dost lišil od řídící techniky nebo sdělovačky a taky nevznikly oddělené fakulty. Tím oddělením se začali tunelovat učitelé, duplikovat předměty a celý provoz je v součtu nákladnější.
 
 Z těch 9 magisterských oborů FIT bych uznal tak 2, které jsou více počítačové. Ostatní mají návaznost na elektro jenže teď bez elektra a zbytek je taková „naleštěná průmyslovka“ tj. používání hotových produktů (Cisco, Juniper atd.). Ale to je jen můj osobní pohled z vnějšku. Nestudoval jsem tam, jen jim kdysi něco dodával.
 
 Znám trochu prostředí akademického senátu a zákulisní boje a vůbec si to nezadá s běžnou parlamentní politikou. Je to samozřejmě boj o vliv a o peníze. O samotnou výuku zas tak nejde.
 
 Mno, já to nezměním a noví studenti si to budou muset vyřešit sami :-) Nakonec přestoupit se na tu druhou dá i v průběhu studia. Ostatně těch přestupů nebývá málo.
 
 Pozadí vzniku FITu v Brně neznám. Možná to vzniklo domluvou a spoluprací. V Praze to byl spíš animální boj.
 
- 
				Arabská a Smíchov jsou dobré školy, na různých olympiádách a soutěžích jsou žáci z těhle škol hojně zastoupeni.
 OI na FEL je jednoznačně lepší jak cokoli na FITu, toť k doporučení FITu co tu padlo. Na OI je i relativně hodně holek v porovnání s jinými obory na FEL a FIT.
- 
				...
 Tak silnoproud se taky dost lišil od řídící techniky nebo sdělovačky a taky nevznikly oddělené fakulty. Tím oddělením se začali tunelovat učitelé, duplikovat předměty a celý provoz je v součtu nákladnější. ....
 
 Tech problemu tam byla cela rada, a jednim z nich bylo, ze se vsichni bez rozdilu museli ucit veci, ktere ale ve svych oborech nikdy na nic nepotrebuji. K cemu je asi tak treba programatorovi znalost, jak se meri kapacitni zatez? Nebo k cemu potrebuje slaboroudar vedet, jak se nechavaj zrezivet sloupy vvn aby nerezively?
 
 Co hur, zarazeni do oboru se v te dobe ve skutecnosti delo az po 4. semestru, coz vedlo k tomu, ze se 1/2 lidi nedostala tam kam chtela. A vsem temhle zbyl ten tlustoproud, protoze to nikdo delat nechtel.
 
 Bylo toho samozrejme mnohem vic, trebas asi 10 matik ...(zcela nesouvisejicich s tim, co bylo treba v ostatnich predmetech, proste jen uceni aby bylo co ucit a nic to nestalo). Pokud si pamatuju, tak zrovna tohle prave potom co se odtrh fit vyrazne zredukovali.
 
 Ehm... ad FEL ....
 
 "Procesor ma 24bitovou adresovou sbernici a 16bitovou datovou sbernici. Jake nejvetsi mnozstvi pameti muze tento procesor adresovat:
 
 A 64kB
 B 1MB
 C 16MB
 D 1GB"
 
 Sem slepy nebo spravna odpoved neni zadna? Toto je ze vzoru prijimacek na zmineny OI ... Pokud totiz dobre pocitam tak 1B je 8bitu, pokud muzu na jednu adresu ulozit 16 bitu, tak to sou 2B. 2^24 je 16M krat 2 je 32MB. Podotykam, ze soucasti toho vzoru je tvrzeni, ze je vzdy jedna odpoved spravna.
- 
				"Procesor ma 24bitovou adresovou sbernici a 16bitovou datovou sbernici. Jake nejvetsi mnozstvi pameti muze tento procesor adresovat:
 
 A 64kB
 B 1MB
 C 16MB
 D 1GB"
 
 Sem slepy nebo spravna odpoved neni zadna? Toto je ze vzoru prijimacek na zmineny OI ... Pokud totiz dobre pocitam tak 1B je 8bitu, pokud muzu na jednu adresu ulozit 16 bitu, tak to sou 2B. 2^24 je 16M krat 2 je 32MB. Podotykam, ze soucasti toho vzoru je tvrzeni, ze je vzdy jedna odpoved spravna.
 
 
 Spravna odpoved tam samozrejme "je", a je to C: 16 MB - jako pro me pedantsky spravna odpoved je 16 MiB.
 
 U procesoru s datovou zbernici sirsi nez 8-bit se totiz nizsi adresni bity "ignoruji", nebo pouzivaji ke specialnim ucelum. Tudiz na vybaveni dat z RAM jsou pouzity signaly A[23:1] a D[15:0], s tim ze ten nejnizsi adresni drat - A[0] by mel byt porad v nule.
 
 
 
 
- 
				U procesoru s datovou zbernici sirsi nez 8-bit se totiz nizsi adresni bity "ignoruji", nebo pouzivaji ke specialnim ucelum. 
 
 Rek kdo? To je naprosty nesmysl. Realita je naopak takova, ze cim dal castejs se neda vubec cist/zapisovat 1B, ale dela se to po celych blocich. A tu praci po bajtech ti CPU tak mozna nejak emuluje.
 
 Pomijim fakt, ze jedina spravna odpoved je, ze zadna odpoved neni, protoze zadani neni dostatecne. I 40let stare CPU totiz umi strankovat.
- 
				U procesoru s datovou zbernici sirsi nez 8-bit se totiz nizsi adresni bity "ignoruji", nebo pouzivaji ke specialnim ucelum. 
 
 Rek kdo? To je naprosty nesmysl. Realita je naopak takova, ze cim dal castejs se neda vubec cist/zapisovat 1B, ale dela se to po celych blocich. A tu praci po bajtech ti CPU tak mozna nejak emuluje.
 
 Pomijim fakt, ze jedina spravna odpoved je, ze zadna odpoved neni, protoze zadani neni dostatecne. I 40let stare CPU totiz umi strankovat.
 
 
 Treba 24-bit adresovou zbernici melo 286 a vice nez 16M se tam nedalo dostat.
 Melo to extra signal #BHE na rozliseni zda se jedna o 8 nebo 16 bit transfer a podle A0 se resi ktery bajt:
 A0=0 and BHE=1 >>> 16bit transfer
 A0=0 and BHE=0 >>> 8bit transfer via D0-D7
 A0=1 and BHE=1 >>> 8bit transfer via D8-D15
 A0=1 and BHE=0 >>> this is invalid signal, doesn't happen
 Pak u 386 je 32bit datova i adresni zbernice, ale zas limit na 4GB pameti.
 Primo cpu ma piny A[31:2] a signaly A[1:0] ani nejsou na pouzdru, muzes si je najit na obrazku.. nejnizi je A2:
 https://retrocomputing.stackexchange.com/questions/9579/how-much-ram-could-one-put-in-a-typical-80386-setup
 
 My co navrhujeme HW o tom vime sve.
 
 Doporucuji odbordnou literaturu - treba Computer Architecture series knizky od Mindshare :)
- 
				Tech problemu tam byla cela rada, a jednim z nich bylo, ze se vsichni bez rozdilu museli ucit veci, ktere ale ve svych oborech nikdy na nic nepotrebuji. K cemu je asi tak treba programatorovi znalost, jak se meri kapacitni zatez?
 
 
 Tak minimálně embedded+PLC studenti by to potřebovat mohli a vědět měli.
 
 Nebo k cemu potrebuje slaboroudar vedet, jak se nechavaj zrezivet sloupy vvn aby nerezively?
 
 
 Nevím, k čemu bych to aktuálně použil, ale docela by mě to zajímalo :-). Takové mezioborové znalosti se občas v praxi hodí. Nikdy nevíte, co vám život hodí do cesty. Ale je mi jasné, že studentům se tohle špatně vysvětluje zvlášť, když je plně vytíží povinné předměty.
 
 Bylo toho samozrejme mnohem vic, trebas asi 10 matik ...(zcela nesouvisejicich s tim, co bylo treba v ostatnich predmetech, proste jen uceni aby bylo co ucit a nic to nestalo). Pokud si pamatuju, tak zrovna tohle prave potom co se odtrh fit vyrazne zredukovali.
 
 
 My jsme tu matiku docela použili. Dnes zpětně bych ji bral i rozšířenou. Člověk se díky ní dostane k hodně zajímavým projektům. Já to fakt nechci dál shazovat. Na FITu jsou po lidské stránce fajn lidi. Ale přijde mi, že dnešní absolvent dobré SPŠ s IT zaměřením se na FITu, s výjimkou pár oborů, musí nudit.