Fórum Root.cz
Hlavní témata => Hardware => Téma založeno: 3ugeene 25. 01. 2023, 07:23:08
-
Máte někdo zkušenosti? Přemýšlím nad nějakým obyč novým prac. laptopem a zatím u mne vede buď FW DIY nebo ASUS Zenbook 14X OLED.
Druhý se mi líbí vesměs jen kvůli OLED panelu, ale jinak se celkem přikláním k FW asi kvůli všemu ostatnímu. Recenze vypadají dobře. Jen asi nejde sehnat vyloženě v ČR, doprava je však zdarma. Spíš se 'bojím' potenciální reklamace - má někdo zkušenosti? Nákup na firmu bez DPH ze zahraničí jde?
Díky za jakýkoliv info :)
-
Ahoj,
mám ho (sice 11 generace intelu) a nákupu jen lituji. Líbila se mi myšlenka opravitelnosti a prvních pár měsíců jsem byl opravdu nadšený. Ve finále je však zařízení plné kompromisů. Displej kvalitní není, po probuzení se notebook (i po reinstalaci) zasekával na několik desítek vteřin, výdrž na baterii je mizerná.
Po vánoční dovolené jsem zjistil že udělali chybu v návrhu RTC (zjistil jsem až po vystavení inzerátu zde, již neprodávám než se vyřeší reklamace), kterému se během dvou týdnů vybila baterie a mám na stole cihlu. Framework mi odmítá přijmout reklamaci a musím to řešit s Evropským spotřebitelským centrem. Naštěstí mám od října jiný pracovní stroj.
Nakoupil jsem na DE variantě webu na PO box. Poté, co jsem na fóru začal řešit problematiku zákazu geoblokace, přidali nová pravidla zakazující o této problematice. I když jsou importérem na EU trh a mají zastoupení v nějaké Holandské firmě, tvrdí, že pro USA based company se pravidla nevztahují. Pro zajímavost, tady je komunikace se supportem - https://1drv.ms/b/s!AvYmko8SlIvEgoIgPCqbVilIMHWzGg
Reklamaci ti s jejich současným přístupem nikdy neuznají a popravdě mě ten vynaložený čas do sporu už unavuje.
Znovu bych si notebook nepořídil. Za mě je pěkná myšlenka opravitelnosti, avšak pokud společnost zároveň nechce opravit zařízení v záruce, tak mi v tom byznysu něco smrdí.
-
Ahoj a moc díky za info. To mě teda docela dost mrzí. Tvůj inzerát jsem zahlédl a pokukoval po něm. Ale pokud je tohle pravda, tak to asi pokoušet nebudu.
Koukal jsem jen napár videí a tam to (až na slabší výdrž baterie a touchpad) poměrně slušně chválili. Tak jsem si říkal, že by to stálo za hřích. Takže asi aušus
-
Objednával jsem FW v září 2021 z USA. Se zárukou jsem ani nepočítal a teď už je stejně po ní. Dorazil někdy v listopadu 2021 a od té doby ho používám každý den. Notebook funguje v pohodě, žádný problém jsem neměl. Důležitá pro mě byla opravitelnost, 32+ GB RAM, podpora Linuxu a silná komunita okolo. Předtím jsem měl notebooky, kde ta podpora nebyla 100% a bylo to frustrující. Jiný notebook bych si dneska nekoupil, i když má výdrž na baterku je nic moc. Na druhou stranu očekávám, že v budoucnu upgraduju motherboard a tenhle aspekt zmizí.
-
Displej kvalitní není, po probuzení se notebook (i po reinstalaci) zasekával na několik desítek vteřin, výdrž na baterii je mizerná.
Displej je jeden z lepších, určitě bych o něm neřekl, že není kvalitní. Problém s probuzením se děje při deepsleepu. Ten ale nemá smysl používat, protože s2idle vychází spotřebou podobně a je instantní.
-
Druhý se mi líbí vesměs jen kvůli OLED panelu, ale jinak se celkem přikláním k FW asi kvůli všemu ostatnímu.
OLED jsem měl v HP a znovu bych ho nechtěl. Dřív nebo později se tam vypálí minimálně lišta. Navíc většinu času mám notebook zadokovaný a na něm jedno okno.
-
u mě je linux (debian) poměrně podmínka. Mshit mi tam nesmí. Prostředí mám i3 a věsměs celé černé.
Ale jak říkám, ten OLED je jen aspekt, co by mě zajímal, ne podmínka. Taky se mi tam líbí ryzen, ale taky nic podmínkoidního. Na FW se mi líbí možnost výměny/přidání dalšího NVMe, ale hlavně RAM.
tak teď babo raď :D
-
u mě je linux (debian) poměrně podmínka. Mshit mi tam nesmí. Prostředí mám i3 a věsměs celé černé.
Ale jak říkám, ten OLED je jen aspekt, co by mě zajímal, ne podmínka. Taky se mi tam líbí ryzen, ale taky nic podmínkoidního. Na FW se mi líbí možnost výměny/přidání dalšího NVMe, ale hlavně RAM.
tak teď babo raď :D
Framework má výbornou podporu Linuxu: https://frame.work/de/en/linux
Pozor, je tam jen jeden m.2 slot na NVMe. Další disk se dá přidat přes rozšiřující kartu.
Co se týče AMD vs Intel, tak u notebooků má Intel výhodu v Thunderboltu a FW má ty porty až 4. Úplně v pohodě na tom běží třeba box s externí grafickou kartou.
Pokud by si u FW fakt chtěl OLED, tak tady se to někomu povedlo: https://community.frame.work/t/framework-laptop-alternative-screens/17290/30
Podle té diskuse je možné najít i stejný panel co tam už je, jenom v matné variantě.
-
Nene, není to podmínka vůbec. Naopak se mi na FW líbí poměr stran 3:2. Aušus má zas větší rozlíšo (2880 × 1620)
Externí monitor potřebuji asi jen jeden přes hdmi. Zbytek by byly asi vyloženě usb-c/usb-a konektory
1x NVMe stačí, jde o to, že jde vyměnit časem, když by bylo potřeba. Reálně mi (zatím) pracovně stačí 128GB, takže 512G pro mě bude 'navěky', stejně jako 64kB pro Billa Gatese. Spíš mi jde o RAM, tam se mi líbí dva sloty a až 64GB.
No, ono to obecně není aktuální, ale pomalu se rozkoukávám a něco potřebovat brzy budu. Ten FW by mě zajímal, ale z dneška mám z tohohle tématu trochu bobky :D
-
Já jsem napsal na podporu, protože mě to zajímalo, jestli je záruka nějakým způsobem ovlivněna, když si to nechám přeposlat. Dám vědět až odpoví. Framework podpora pomůže s nalezením problému a pokud je potřeba, tak pošle náhradní díl s návodem. Čekal jsem, že si ho můžu nechat přeposlat stejně jako jsem si nechal přeposlat notebook. Co se týče EU, tak je otázkou, od koho ho vlastně kupuju, protože minimálně v minulosti byly EU objednávky vyřizovány z Taiwanu. Pak je klidně možné, že se pravidla EU na tohle nevztahují. Tak sem snad arthurwozniak napíše, až to vyřeší.
-
Po dořešení určitě dám vědět, bohužel ECC je docela zahlcené co se řešení podnětů týče.
Zásilky stále zasílají z Taiwanu, odvedou však DPH/CLO pod Německým DIČ za zákazníka a pro EU trh mají zastoupení od holandské společnosti A.R. Experts. I v ToS je zmíněné, že se záruka řídí zákony země, do které zboží prodají. Proto nemůžu pochopit, že nechtějí přijmout reklamaci v Německu a přestali se mnou komunikovat.
Mimochodem vtipný je že než změnili argumentaci, měl jsem za diagnostiku reklamovaného zboží zaplatit poplatek.
-
Tak jsem zvědavý, co vám oběma napíšou. Zajímalo by mě to hodně. Nicméně zatím díky. Vůbec zatím nevím, do čeho byhch měl jít :D
-
Tý jo, tak ten Taiwan je asi opravdu Čína...
-
Tady je odpověď z podpory. Nepošlou náhradní díl na adresu přeposílacích služeb a štítek na vrácení jde jen ze země, do které to bylo doručeno. Rozhodující tedy asi je, kdo je uvedený jako prodejce na faktuře. Pokud to je firma v EU, tak tohle je 100% nelegální. Pokud to je firma z Taiwanu nebo z USA, tak jediná možnost je jim vrazit nějakou normální adresu a to přeposlání schovat.
-
Ještě koukám na ten A.R. Experts, ten je asi uvedený na faktuře, protože pod svoji značkou reprezentují značky z mimoevropských států. Osobně bych asi poprosil nějakého právníka, aby jim napsal dopis, že to mají vyřešit. Tady jsem v rychlosti něco vygooglil:
https://www.hg.org/lawyers/netherlands/amsterdam/product-liability
A.R. Experts bude mít s FW smlouvu, kde tohle půjde tvrdě za FW, tak si myslím, že to je otázka pár správně napsaných řádků a FW změní postoj.
Je zajímavý, že FW takhle blokuje ty přeposílací služby, když A.R. Experts dělá to samý jen v jiné oblasti a tam jim to nevadí.
-
Tyjo, to je ale hrozně zajímavý. Zajímalo by mě, podle čeho si takhle vybírají, komu vyhoví a komu ne. Včera jsem ještě koukal na nějaký videa a pár lidí tam zmiňovalo, že když řešili nějaký issue, tak byl/měl FW jeden z nejochotnějších supportů ever. Ale kdoví jak to je.
-
Tyjo, to je ale hrozně zajímavý. Zajímalo by mě, podle čeho si takhle vybírají, komu vyhoví a komu ne. Včera jsem ještě koukal na nějaký videa a pár lidí tam zmiňovalo, že když řešili nějaký issue, tak byl/měl FW jeden z nejochotnějších supportů ever. Ale kdoví jak to je.
Oni jsou ochotný, ale musíš být z jedné ze zemí, kterou podporují. Pokud zjistí, že sis to nechal přeposlat, tak to berou jako porušení jejich podmínek a odmítnou poskytnout záruční opravu či výměnu. Je škoda, že k tomu přistupují takhle.
-
Aha, ono to bude takhle,to je pravda. Popravdě se mi to teda moc nelíbí :/
-
Nabizi ty notebooky v evrope? Nabizi. Pak se musi ridit evropskymi zakony, ktere mimo jine umoznuji zakaznikovi z CR objednat si zbozi v DE stejne jako kdyby byl v DE. Rozdil muze byt v cene dopravy ale zaruka a vse kolem musi byt stejne. Ze se Framework vymlouva ze se to na nich jako US based company nevztahuje je jejich problem, samozrejme evropske zakony se na ne vztahuji pokud v EU delaji byznis. To, ze jsou US based company bych bral s rezervou, maji par lidi v US, firmu mozna taky zaregistrovali v US (otazka par dolaru a par minut pres internet), ale jinak jsou to cinani. V pripade problemu bych se normalne obratil na COIku a oni si to vykomunikuji v ramci EU. Vubec bych neresil nejakeho pravnika nejakym holandanum. Co bych resil je napsat jim par negativnich recenzi s odkazem na evropske pravo.
-
Toto cele je taky red-flag NEBRAT. Aj ked je to pekny kusok HW ak sa firma takto sprava k zakanikom tak na*rat do ruk a tyzden nepustit k vode.
-
Nabizi ty notebooky v evrope? Nabizi. Pak se musi ridit evropskymi zakony, ktere mimo jine umoznuji zakaznikovi z CR objednat si zbozi v DE stejne jako kdyby byl v DE. Rozdil muze byt v cene dopravy ale zaruka a vse kolem musi byt stejne. Ze se Framework vymlouva ze se to na nich jako US based company nevztahuje je jejich problem, samozrejme evropske zakony se na ne vztahuji pokud v EU delaji byznis. To, ze jsou US based company bych bral s rezervou, maji par lidi v US, firmu mozna taky zaregistrovali v US (otazka par dolaru a par minut pres internet), ale jinak jsou to cinani. V pripade problemu bych se normalne obratil na COIku a oni si to vykomunikuji v ramci EU. Vubec bych neresil nejakeho pravnika nejakym holandanum. Co bych resil je napsat jim par negativnich recenzi s odkazem na evropske pravo.
To si moc nedovedu představit. Pokud to prodávají stylem, že si to objednám u společnosti v USA a ta to doručí poštou z Taiwanu, tak na to EU záruka platit nebude. Nedokážu si představit jak by ČOIka mohla jakkoli postihnout firmu mimo EU.
Záleží tedy co je vlastně uvedeno na faktuře, jestli ji vůbec posílají. Já jsem ji nedostal.
-
To si moc nedovedu představit. Pokud to prodávají stylem, že si to objednám u společnosti v USA a ta to doručí poštou z Taiwanu, tak na to EU záruka platit nebude. Nedokážu si představit jak by ČOIka mohla jakkoli postihnout firmu mimo EU.
Ona celá tahle problematika je složitá. FW vystupuje jako dovozce na evropský trh a za spotřebitele odvádí zákonné poplatky v zemi nákupu. Podle kamaráda který řešil zahraniční obchod na MPO i podle přeposílkové společnosti, jejíž služby jsem využil, jde minimálně o porušená zákazu geoblokace evropského spotřebitele.
V obchodních podmínkách (https://frame.work/de/en/terms-of-sale) mají uvedeno
If you are a UK or EU consumer (but not a French consumer), nothing in these Terms will limit or exclude your legal rights in respect of, or statutory warranty rights for the conformity of, the Products.
Na evropskou legislativu jsem se snažil upozornit FW emailem (ignorují mě), na komunitním fóru (zablokovaný thread a přidali pravidlo zákazující diskutovat na fóru přeposílky) nebo redditu (zablokovaný thread).
ČOI s tímhle problémem nepomůže. Přeshraničními spory se zabývá Evropské spotřebitelské centrum (https://evropskyspotrebitel.cz/), které kontaktuje obdobu ČOI v zemi nákupu zboží a ta bude situaci řešit s prodejcem. Bohužel od 7. ledna čekám na prostudování jejich právníkem.
Ještě doplním, že do FW nežádám vyřešení reklamace v CZ, ale v DE. Tedy vícenáklady jim nijak nevznikají.
-
Já asi vezmu bazarovej ThinkPad 480s jak to tak vidím 😁
-
Ten jsem chtěl, než jsem se rozhodl podpořit "dobrou věc". :D
-
Ještě doplním odkaz na knowledne base z ebay https://www.ebay.de/help/selling/selling/eu-consumer-protection-law-information-obligations?id=4839#section1
EU consumer protection laws are always applicable when a business seller sells to consumers residing in the EU, regardless from where he is operating his business (e.g. US, China, Hong Kong, etc.).
Víc si tady na postoj FW asi stěžovat nebudu. Jejich argumentaci nechápu a z celé komunikace mám pocit že cílem je odradit zákazníka od dořešení reklamace. Pokud by přiznali chybu v tomto případě, uznali by reklamaci a ostatní uživatelé chtěli také vyměnit vadný kus (přičemž chybou jsou ovlivněny takřka všechny notebooky první generace), tak je to finančně obrovsky poškodí.
-
Nabizi ty notebooky v evrope? Nabizi. Pak se musi ridit evropskymi zakony, ktere mimo jine umoznuji zakaznikovi z CR objednat si zbozi v DE stejne jako kdyby byl v DE. Rozdil muze byt v cene dopravy ale zaruka a vse kolem musi byt stejne. Ze se Framework vymlouva ze se to na nich jako US based company nevztahuje je jejich problem, samozrejme evropske zakony se na ne vztahuji pokud v EU delaji byznis. To, ze jsou US based company bych bral s rezervou, maji par lidi v US, firmu mozna taky zaregistrovali v US (otazka par dolaru a par minut pres internet), ale jinak jsou to cinani. V pripade problemu bych se normalne obratil na COIku a oni si to vykomunikuji v ramci EU. Vubec bych neresil nejakeho pravnika nejakym holandanum. Co bych resil je napsat jim par negativnich recenzi s odkazem na evropske pravo.
To si moc nedovedu představit. Pokud to prodávají stylem, že si to objednám u společnosti v USA a ta to doručí poštou z Taiwanu, tak na to EU záruka platit nebude. Nedokážu si představit jak by ČOIka mohla jakkoli postihnout firmu mimo EU.
Záleží tedy co je vlastně uvedeno na faktuře, jestli ji vůbec posílají. Já jsem ji nedostal.
Jenomze kni to takhle neprodavaji, vy si v jejich objednavkovem systemu vyberete region Nemecko, cenu v EUR a vas nezajima jestli je firma v DE nebo v US. A oni to samozrejme vi, ze maji nejake povinnosti plynouci z Evropske legislativy, maji na sve strance treba Impressum coz je v Nemecku a Rakousku vyzadovano pro kazdou stranku ktera jakkoliv cily na nemecky nebo rakousky trh. Krome toho maji nemecke a rakouske DIC, takze evidentne v EU podnikaji. Ze nechteji dostat svym zavazkum je druha vec.
-
To si moc nedovedu představit. Pokud to prodávají stylem, že si to objednám u společnosti v USA a ta to doručí poštou z Taiwanu, tak na to EU záruka platit nebude. Nedokážu si představit jak by ČOIka mohla jakkoli postihnout firmu mimo EU.
Ona celá tahle problematika je složitá. FW vystupuje jako dovozce na evropský trh a za spotřebitele odvádí zákonné poplatky v zemi nákupu. Podle kamaráda který řešil zahraniční obchod na MPO i podle přeposílkové společnosti, jejíž služby jsem využil, jde minimálně o porušená zákazu geoblokace evropského spotřebitele.
V obchodních podmínkách (https://frame.work/de/en/terms-of-sale) mají uvedeno
If you are a UK or EU consumer (but not a French consumer), nothing in these Terms will limit or exclude your legal rights in respect of, or statutory warranty rights for the conformity of, the Products.
Na evropskou legislativu jsem se snažil upozornit FW emailem (ignorují mě), na komunitním fóru (zablokovaný thread a přidali pravidlo zákazující diskutovat na fóru přeposílky) nebo redditu (zablokovaný thread).
ČOI s tímhle problémem nepomůže. Přeshraničními spory se zabývá Evropské spotřebitelské centrum (https://evropskyspotrebitel.cz/), které kontaktuje obdobu ČOI v zemi nákupu zboží a ta bude situaci řešit s prodejcem. Bohužel od 7. ledna čekám na prostudování jejich právníkem.
Ještě doplním, že do FW nežádám vyřešení reklamace v CZ, ale v DE. Tedy vícenáklady jim nijak nevznikají.
Ja myslel pouzit COI v jinem kontextu ale ano, evropsky spotrebitel pomuze. Hele, nechces napsat clanek na medium.com o sve zkusenosti? Tady na root si to precte 10 lidi, medium ma sirsi dosah. Zaroven bych jim poslal email na media@frame.work ze jako nespokojeny zakaznik ktery vidi ze neplni sve zakonne povinnosti v EU se chystam publikovat clanek…
-
Jenomze kni to takhle neprodavaji, vy si v jejich objednavkovem systemu vyberete region Nemecko, cenu v EUR a vas nezajima jestli je firma v DE nebo v US. A oni to samozrejme vi, ze maji nejake povinnosti plynouci z Evropske legislativy, maji na sve strance treba Impressum coz je v Nemecku a Rakousku vyzadovano pro kazdou stranku ktera jakkoliv cily na nemecky nebo rakousky trh. Krome toho maji nemecke a rakouske DIC, takze evidentne v EU podnikaji. Ze nechteji dostat svym zavazkum je druha vec.
A jaké má EU, potažmo Německo či Rakousko, možnosti jak tohle vymáhat?
-
Jenomze kni to takhle neprodavaji, vy si v jejich objednavkovem systemu vyberete region Nemecko, cenu v EUR a vas nezajima jestli je firma v DE nebo v US. A oni to samozrejme vi, ze maji nejake povinnosti plynouci z Evropske legislativy, maji na sve strance treba Impressum coz je v Nemecku a Rakousku vyzadovano pro kazdou stranku ktera jakkoliv cily na nemecky nebo rakousky trh. Krome toho maji nemecke a rakouske DIC, takze evidentne v EU podnikaji. Ze nechteji dostat svym zavazkum je druha vec.
A jaké má EU, potažmo Německo či Rakousko, možnosti jak tohle vymáhat?
Typicky jsou to pokuty… a k jejich vymahani muzou vyuzit exekuci na evropske ucty firmy nebo diky bilateralnim smlouvam s US nebo s Taiwanem exekuci v zahranici…
-
Typicky jsou to pokuty… a k jejich vymahani muzou vyuzit exekuci na evropske ucty firmy nebo diky bilateralnim smlouvam s US nebo s Taiwanem exekuci v zahranici…
To jsem netušil, díky za odpověď.
-
Takže jdu dále vyzkoušet platformu ODR :D
To, na co se podnikatel odvolává, je tzv. komerční záruka, kterou uplatňuje za limitovaných podmínek. Zároveň však nevylučuje, abyste využil práva, která Vám dává německé právo.
Bohužel síť Evropských spotřebitelských center nebude moci s mimosoudní rovině pomoci, protože podnikatel, od kterého jste zboží zakoupil (relevantní je údaj na faktuře a v obchodních podmínkách), sídlí v USA. Nemáme tedy partnerské centrum, na které bychom se mohli obrátit.
Nicméně samotný fakt, že se prodejce alespoň "papírově" dle obchodních podmínek řídí německým právem by Vám mohl umožnit zahájit spor pomocí platformy ODR ([Řešení sporů online | Evropská komise (europa.eu)|https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.home2.show]) , či se obrátit přímo na německé úřady ochrany spotřebitele. Problém v tomto případě je, že na faktuře je zásilková společnost, nikoliv přímo Vy.
Je mi líto, že pro Vás nemám lepší zprávu.
-
Takže jdu dále vyzkoušet platformu ODR :D
To, na co se podnikatel odvolává, je tzv. komerční záruka, kterou uplatňuje za limitovaných podmínek. Zároveň však nevylučuje, abyste využil práva, která Vám dává německé právo.
Bohužel síť Evropských spotřebitelských center nebude moci s mimosoudní rovině pomoci, protože podnikatel, od kterého jste zboží zakoupil (relevantní je údaj na faktuře a v obchodních podmínkách), sídlí v USA. Nemáme tedy partnerské centrum, na které bychom se mohli obrátit.
Nicméně samotný fakt, že se prodejce alespoň "papírově" dle obchodních podmínek řídí německým právem by Vám mohl umožnit zahájit spor pomocí platformy ODR ([Řešení sporů online | Evropská komise (europa.eu)|https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.home2.show]) , či se obrátit přímo na německé úřady ochrany spotřebitele. Problém v tomto případě je, že na faktuře je zásilková společnost, nikoliv přímo Vy.
Je mi líto, že pro Vás nemám lepší zprávu.
Ja bych ti mozna jeste jednu radu dal, najdi si to jejich nemecke dic, zjisti jake firme patri a posli te firme dopis. Pokud nepomuze napis mi do zprav a pomuzu ti s tim, mam pravnika v DE.