Fórum Root.cz
Práce => Studium a uplatnění => Téma založeno: to_je_jedno 20. 02. 2018, 22:49:16
-
Mate nejake zajimave tipy na cem ucit prcka na prvnim stupni zaklady logaritmizace, automatizace apod?
https://twitter.com/marekl/status/966040708074409984
Kdyz uz u toho nejaky cas travi tak at je to neco smysluplneho.
-
(https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/jan/09/philosophy-teach-children-schools-ireland Philosophy can teach children what Google can’t)
Philosophy sessions for children can boost maths and reading - Professor Stephen Gorard (https://www.youtube.com/watch?v=NtmakbPx2y0)
Philosophy for Children (https://en.wikipedia.org/wiki/Philosophy_for_Children)
-
Scratch (https://www.root.cz/clanky/scratch-plnohodnotny-programovaci-jazyk-nebo-jen-detske-puzzle/) a na druhem stupni Python.
-
Philosophy can teach children what Google can’t (https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/jan/09/philosophy-teach-children-schools-ireland)
-
Logo. To byl skvely programovaci jazyk pro deti, tusim podobny Prologu nebo Lispu. Ma grafiku se zelvou, prikazy pro pohyb zelvy, a prikazy zelva dolu zelva nahoru, ktere ovladaji to, jestli zelva pri pohybu kresli nebo ne. Ale ten jazyk neni omezeny na primitivni konstrukce vedouci k par cmaranicim od zelvy. Ve skutecnosti se v nem daji delat komplikovane veci a zelvu neni nutno pouzivat. Nicmene zelva decka urcite zaujme.
Pokud vim, existuje vicero implementaci pro Linux a staci na to stary notebook z elektrosrotu, kdyby to prcek rozflakal, nebude to velka skoda.
-
Logo. To byl skvely programovaci jazyk pro deti, tusim podobny Prologu nebo Lispu. Ma grafiku se zelvou, prikazy pro pohyb zelvy, a prikazy zelva dolu zelva nahoru, ktere ovladaji to, jestli zelva pri pohybu kresli nebo ne. Ale ten jazyk neni omezeny na primitivni konstrukce vedouci k par cmaranicim od zelvy. Ve skutecnosti se v nem daji delat komplikovane veci a zelvu neni nutno pouzivat. Nicmene zelva decka urcite zaujme.
Pokud vim, existuje vicero implementaci pro Linux a staci na to stary notebook z elektrosrotu, kdyby to prcek rozflakal, nebude to velka skoda.
Chudáci děti. Proč ne něco moderního? Zamrzl jste v osmdesátých letech. V Americe se podle SICP dávno neučí. Prolog se ukázal jako slepá cesta. Moderní AI není založena na logice.
-
Mozno strelim vedla, ale kedysi som videl naku hru, tusim sa volala lightbot a myslim, ze je viac takych podobnych, v podstate ide o to, aby bol panak, na zaklade prikazov, co mu na zaciatku das, schopny prejst mapu. A potom som tiez za nieco typu Logo alebo inu korytnacku, popripade ten scratch. Napriek tomu, ze v Logu neposunie problematiku ai vyrazne v pred myslim slo o naucenie algoritmizacie..
-
Chudáci děti. Proč ne něco moderního? Zamrzl jste v osmdesátých letech. V Americe se podle SICP dávno neučí. Prolog se ukázal jako slepá cesta. Moderní AI není založena na logice.
A co je komu do toho, co se uci v USA? Tamni skolstvi bych ve slusne spolecnosti vubec nezminoval, protoze z nej leze spousta analfabetu (doslova) a tamni vysokoskolaci maji v lepsim pripade uroven ceske stredni skoly, nechame-li stranou nekolik vyjimek pro lepsi lidi, kteri chodi do drahych soukromych skol a pak jdou na MIT nebo neco podobneho.
U prcka je nejdulezitejsi ho necim napred zaujmout a prave moznost kreslit si zelvou, je jednou z moznosti, jak probudit prvotni zajem, po kterem, az se zelva omrzi, lze zkusit neco jineho.
Ostatne u programovani je nejdulezitejsi naucit se myslet v algoritmech, ne naucit se konkretni jazyk, ktery stejne uz treba nikdo nebude pouzivat, i kdyz je ted moderni, ale nebude moderni, az prcek vyroste. Uplne nejlepsi zpusob, jak prcka otravit, je posadit ho pred Java IDE a vyvolavat mu zaludecni krece recnenim o tridach.
Jazyky lispoveho typu mozna nejsou dnes moc moderni, ale Lisp je mohutny jazyk, ktery dnes vetsina programatoru vubec nechape a neovlada. Nemyslim, ze by nekomu uskodilo, kdyby Lisp pochopil. Krome toho, kolik umis jazyku, tolikrat jsi clovekem.
-
Logo. To byl skvely programovaci jazyk pro deti, tusim podobny Prologu nebo Lispu. Ma grafiku se zelvou, prikazy pro pohyb zelvy, a prikazy zelva dolu zelva nahoru, ktere ovladaji to, jestli zelva pri pohybu kresli nebo ne. Ale ten jazyk neni omezeny na primitivni konstrukce vedouci k par cmaranicim od zelvy. Ve skutecnosti se v nem daji delat komplikovane veci a zelvu neni nutno pouzivat. Nicmene zelva decka urcite zaujme.
Pokud vim, existuje vicero implementaci pro Linux a staci na to stary notebook z elektrosrotu, kdyby to prcek rozflakal, nebude to velka skoda.
Chudáci děti. Proč ne něco moderního? Zamrzl jste v osmdesátých letech. V Americe se podle SICP dávno neučí. Prolog se ukázal jako slepá cesta. Moderní AI není založena na logice.
Taky to s inteligencí Američanů podle toho vypadá...
-
Chudáci děti. Proč ne něco moderního? Zamrzl jste v osmdesátých letech. V Americe se podle SICP dávno neučí. Prolog se ukázal jako slepá cesta. Moderní AI není založena na logice.
A co je komu do toho, co se uci v USA? Tamni skolstvi bych ve slusne spolecnosti vubec nezminoval, protoze z nej leze spousta analfabetu (doslova) a tamni vysokoskolaci maji v lepsim pripade uroven ceske stredni skoly, nechame-li stranou nekolik vyjimek pro lepsi lidi, kteri chodi do drahych soukromych skol a pak jdou na MIT nebo neco podobneho.
U prcka je nejdulezitejsi ho necim napred zaujmout a prave moznost kreslit si zelvou, je jednou z moznosti, jak probudit prvotni zajem, po kterem, az se zelva omrzi, lze zkusit neco jineho.
Ostatne u programovani je nejdulezitejsi naucit se myslet v algoritmech, ne naucit se konkretni jazyk, ktery stejne uz treba nikdo nebude pouzivat, i kdyz je ted moderni, ale nebude moderni, az prcek vyroste. Uplne nejlepsi zpusob, jak prcka otravit, je posadit ho pred Java IDE a vyvolavat mu zaludecni krece recnenim o tridach.
Jazyky lispoveho typu mozna nejsou dnes moc moderni, ale Lisp je mohutny jazyk, ktery dnes vetsina programatoru vubec nechape a neovlada. Nemyslim, ze by nekomu uskodilo, kdyby Lisp pochopil. Krome toho, kolik umis jazyku, tolikrat jsi clovekem.
Nemůžete soudit americké školství podle kvality nejhorších škol.
Proč nezačít používat programovací jazyk jako chytrou kalkulačku v matematice? Na druhém stupni i ve fyzice. Programování pro programování moc dětí nezaujme.
-
Chudáci děti. Proč ne něco moderního? Zamrzl jste v osmdesátých letech. V Americe se podle SICP dávno neučí. Prolog se ukázal jako slepá cesta. Moderní AI není založena na logice.
A co je komu do toho, co se uci v USA? Tamni skolstvi bych ve slusne spolecnosti vubec nezminoval, protoze z nej leze spousta analfabetu (doslova) a tamni vysokoskolaci maji v lepsim pripade uroven ceske stredni skoly, nechame-li stranou nekolik vyjimek pro lepsi lidi, kteri chodi do drahych soukromych skol a pak jdou na MIT nebo neco podobneho.
U prcka je nejdulezitejsi ho necim napred zaujmout a prave moznost kreslit si zelvou, je jednou z moznosti, jak probudit prvotni zajem, po kterem, az se zelva omrzi, lze zkusit neco jineho.
Ostatne u programovani je nejdulezitejsi naucit se myslet v algoritmech, ne naucit se konkretni jazyk, ktery stejne uz treba nikdo nebude pouzivat, i kdyz je ted moderni, ale nebude moderni, az prcek vyroste. Uplne nejlepsi zpusob, jak prcka otravit, je posadit ho pred Java IDE a vyvolavat mu zaludecni krece recnenim o tridach.
Jazyky lispoveho typu mozna nejsou dnes moc moderni, ale Lisp je mohutny jazyk, ktery dnes vetsina programatoru vubec nechape a neovlada. Nemyslim, ze by nekomu uskodilo, kdyby Lisp pochopil. Krome toho, kolik umis jazyku, tolikrat jsi clovekem.
Nemůžete soudit americké školství podle kvality nejhorších škol.
Proč nezačít používat programovací jazyk jako chytrou kalkulačku v matematice? Na druhém stupni i ve fyzice. Programování pro programování moc dětí nezaujme.
On to soudí podle průměru.
-
Mate nejake zajimave tipy na cem ucit prcka na prvnim stupni zaklady logaritmizace, automatizace apod?
https://twitter.com/marekl/status/966040708074409984
Kdyz uz u toho nejaky cas travi tak at je to neco smysluplneho.
Scratch je mocný, ale imho mírně uživatelsky nepřívětivý. Lightbot 2 je fajn. Obojí je ale flash.
Nejskvělejší, na co jsme zatím s děckama narazili, je https://code.org/ - široká nabídka, mají zjevně drive, jenom tak se to neokouká a nevyčerpá, dá se pokračovat dál a dál.
-
Logo. To byl skvely programovaci jazyk pro deti, tusim podobny Prologu nebo Lispu. Ma grafiku se zelvou, prikazy pro pohyb zelvy, a prikazy zelva dolu zelva nahoru, ktere ovladaji to, jestli zelva pri pohybu kresli nebo ne. Ale ten jazyk neni omezeny na primitivni konstrukce vedouci k par cmaranicim od zelvy. Ve skutecnosti se v nem daji delat komplikovane veci a zelvu neni nutno pouzivat. Nicmene zelva decka urcite zaujme.
Pokud vim, existuje vicero implementaci pro Linux a staci na to stary notebook z elektrosrotu, kdyby to prcek rozflakal, nebude to velka skoda.
Chudáci děti. Proč ne něco moderního? Zamrzl jste v osmdesátých letech. V Americe se podle SICP dávno neučí. Prolog se ukázal jako slepá cesta. Moderní AI není založena na logice.
Taky to s inteligencí Američanů podle toho vypadá...
inteligenci lze rovíjet i praktičtější činností než hraním si s makry v Lispu.
-
Nemůžete soudit americké školství podle kvality nejhorších škol.
Ne, ja je soudim podle skol typickych, ne nejhorsich. Neni moje vina, ze obvykle typicka=nejhorsi.
-
Logo. To byl skvely programovaci jazyk pro deti, tusim podobny Prologu nebo Lispu. Ma grafiku se zelvou, prikazy pro pohyb zelvy, a prikazy zelva dolu zelva nahoru, ktere ovladaji to, jestli zelva pri pohybu kresli nebo ne. Ale ten jazyk neni omezeny na primitivni konstrukce vedouci k par cmaranicim od zelvy. Ve skutecnosti se v nem daji delat komplikovane veci a zelvu neni nutno pouzivat. Nicmene zelva decka urcite zaujme.
Pokud vim, existuje vicero implementaci pro Linux a staci na to stary notebook z elektrosrotu, kdyby to prcek rozflakal, nebude to velka skoda.
Chudáci děti. Proč ne něco moderního? Zamrzl jste v osmdesátých letech. V Americe se podle SICP dávno neučí. Prolog se ukázal jako slepá cesta. Moderní AI není založena na logice.
Taky to s inteligencí Američanů podle toho vypadá...
inteligenci lze rovíjet i praktičtější činností než hraním si s makry v Lispu.
Jo, gender studies od školky ;)
-
https://code.org/
To vypada dost genialne, jak tam skladaji algoritmy do puzzle.
-
Logo. To byl skvely programovaci jazyk pro deti, tusim podobny Prologu nebo Lispu. Ma grafiku se zelvou, prikazy pro pohyb zelvy, a prikazy zelva dolu zelva nahoru, ktere ovladaji to, jestli zelva pri pohybu kresli nebo ne. Ale ten jazyk neni omezeny na primitivni konstrukce vedouci k par cmaranicim od zelvy. Ve skutecnosti se v nem daji delat komplikovane veci a zelvu neni nutno pouzivat. Nicmene zelva decka urcite zaujme.
Pokud vim, existuje vicero implementaci pro Linux a staci na to stary notebook z elektrosrotu, kdyby to prcek rozflakal, nebude to velka skoda.
Chudáci děti. Proč ne něco moderního? Zamrzl jste v osmdesátých letech. V Americe se podle SICP dávno neučí. Prolog se ukázal jako slepá cesta. Moderní AI není založena na logice.
Moderní je teď tohle: https://www.youtube.com/watch?v=iKcWu0tsiZM
-
Moderní je teď tohle: https://www.youtube.com/watch?v=iKcWu0tsiZM
Tohle není elitní škola. Školy pro chudé jsou závislé na filantropech. Bohatí filantropové nechtějí, aby chudé děti konkurovaly jejich dětem. Proto sponzorují tehle sračky.
Co s tím chcete dělat?
-
Moderní je teď tohle: https://www.youtube.com/watch?v=iKcWu0tsiZM
Kolik bodů je ve státní maturitě za to, když je člověk černoch?
-
Výňatek z klasika (Terry Pratchett: Věda na Zeměploše):
...Existuje jeden rys vyučování, na který bychom chtěli upoutat vaši pozornost. Nazýváme ho „Lži-dětem“ . Obáváme se, že někteří čtenáři by se mohli pozastavit nad slovem „lži“ - to totiž Iana a Jacka dostalo do velkých problémů s jistými literárně založenými Švédy na vědecké konferenci, protože ti to vzali příliš vážně a strávili několik dní protestováním, že „to není lež\“ Je. Je, a máme pro ni ty nejlepší důvody, ale stále je to lež. Lež-dětem je tvrzení, které je nepravdivé, ale vede dětský rozum k důkladnějšímu vysvětlení, které dítě ocení jen tehdy, pokud mu předcházela lež.
Raná vývojová stadia výuky musela obsahovat spoustu Lží- dětem, protože rané výklady musely být jednoduché. Ale žijeme ve složitém světě a Lži-dětem musely být nahrazeny složitějšími příběhy, pokud se z nich nemají stát opravdové lži. Bohužel to, co si většina z nás pamatuje z vědy, jsou jen špatně zapamatované Lži-dětem. Například duha. Všichni si pamatujeme, jak nám ve škole bylo vštěpováno, že sklo a voda rozkládají světlo na jeho základní barvy - existuje dokonce i hezký experiment, kde je to vidět - a řekli nám, že stejným způsobem se tvoří duha, světlem procházejícím skrz kapky deště. Když jsme byli dětmi, nikdy nám nepřišlo, že zatímco je tím vysvětlena barva duhy, nevysvětluje to tvar. Ani to nevysvětluje, jak se světlo z mnoha různých dešťových kapek nějakým způsobem složí, aby vytvořilo zářivý oblouk. Proč se to celé nerozmaže? Tohle není to správné místo, kde bychom vám vysvětlili všechnu tu elegantní geometrii duhy - ale alespoň vidíte, že „lež“ není zase tak silné slovo. Školní vysvětlení odvádí naši pozornost od skutečné krásy duhy, spolupracujícího efektu všech kapek, tím, že předstírá, že když vysvětlíte barvy, je všechno hotovo.
Ostatními příklady Lží-dětem jsou představa zemského magnetického pole ve tvaru obřího magnetu s nápisy N a S, obrázek atomu jako miniaturní sluneční soustavy, nápad, že žijící měňavka je miliardu let starý „primitivní“ organismus, myšlenka, že DNA je stavební plán žijícího organismu a spojení mezi relativitou a účesem Alberta Einsteina (to je nápad, na který mohli přijít jen lidé s takovým účesem). Kvantová mechanika postrádá takovou veřejnou „nálepku“ - nevypráví žádný jednoduchý příběh, kterého by se mohl nespecialista chytit a držet - takže se ohledně ní cítíme dosti rozpačitě.
Pokud žijete ve složitém světě, musíte ho zjednodušit, abyste mu porozuměli. Vlastně přesně tohle ve skutečnosti znamená slovo “porozumět“. Pro různé úrovně vzdělání existují odpovídající úrovně zjednodušení. Lhář-dětem je úctyhodné a potřebné povolání, jinak známé jako „učitel“....
-
Jděte do vole zadeke s těma politickejma sračkama buzeranti!
20 nebo kolik prispevku a jen asi tri k veci.
Diky za code.org, to vypada jako presne to co jsem hledal. Pak jeste mozna neco bliz elektronice? Neco jako arduino pro deti?
-
codecombat.com (http://codecombat.com)
-
Kup jim učebnici Céčka od Herouta a pak je nasměruj na KSP (http://ksp.mff.cuni.cz/).
-
Kup jim učebnici Céčka od Herouta a pak je nasměruj na KSP (http://ksp.mff.cuni.cz/).
Troling se musí umět a ty to umíš. Nechat školáky prvního stupně na pospas céčku je poměrně jistý způsob, jak je od programování ochránit na zbytek života :-D
-
Pak jeste mozna neco bliz elektronice? Neco jako arduino pro deti?
Existuje několik způsobů, jak Arduino programovat vizuálně ve stylu Scratche. Když si zadáš do Google "arduino scratch", "arduino kids" apod., tak je určitě najdeš. Nevím, jaký je stav teď, ale když jsem to zkoušel před pár lety, tak to bylo trochu nedotažené.
Hraní s hardwarem je o dost náročnější na rodiče, protože jestli děcka už třeba trochu hrají hry, tak je nějakou blikající ledkou moc neoslníš ;) Vymyslet něco, co zároveň děcka zvládnou a zároveň to nebude úplně trapný, není jednoduchý.
Ještě pak existuje spousta různých hw stavebnic pro děti - různých kostiček, co se dají nějak spojovat, stavebnic robotů atd. atd. Prostě věci v tomhle stylu: https://www.teaching.com.au/catalogue/mta/mta-ict-digital-systems-littlebits
Konkrétní neporadím, jsou toho mraky.
-
codecombat.com (http://codecombat.com)
Tyjo, to je rafinovaný až podlý, jak je to stylizovaný do dnešních her pro děcka :)
-
Pak jeste mozna neco bliz elektronice? Neco jako arduino pro deti?
Existuje několik způsobů, jak Arduino programovat vizuálně ve stylu Scratche. Když si zadáš do Google "arduino scratch", "arduino kids" apod., tak je určitě najdeš. Nevím, jaký je stav teď, ale když jsem to zkoušel před pár lety, tak to bylo trochu nedotažené.
Hraní s hardwarem je o dost náročnější na rodiče, protože jestli děcka už třeba trochu hrají hry, tak je nějakou blikající ledkou moc neoslníš ;) Vymyslet něco, co zároveň děcka zvládnou a zároveň to nebude úplně trapný, není jednoduchý.
Ještě pak existuje spousta různých hw stavebnic pro děti - různých kostiček, co se dají nějak spojovat, stavebnic robotů atd. atd. Prostě věci v tomhle stylu: https://www.teaching.com.au/catalogue/mta/mta-ict-digital-systems-littlebits
Konkrétní neporadím, jsou toho mraky.
To je špatný přístup. Děti je třeba vychovávat nudnou opakující se činností, jejíž význam nechápou, teprve až je cíle dosaženo, nastoupí aha efekt. Viz Karate Kid. To je správná příprava na reálný život.
-
To je špatný přístup. Děti je třeba vychovávat nudnou opakující se činností, jejíž význam nechápou, teprve až je cíle dosaženo, nastoupí aha efekt. Viz Karate Kid. To je správná příprava na reálný život.
Jistě. Ideálně v kombinaci s rákoskou - ruce za zádama a jen se hneš, dostaneš ránu.
-
https://d3s.mff.cuni.cz/scratch/vyuka
-
zaklady logaritmizace,
Logaritmické tabulky a nebo logaritmické pravítko.
-
Co se tyka hracek, tak Lego MindStorms, ale stoji to ranec.
Co se tyka programovani, tak me se (ale az na druhem stupni) libil Karel.
A nedavno jsem narazil na to, ze pan Nemecek naprogramoval taky Petra, coz bylo neco jako predchudce Baltika.
-
Kup jim učebnici Céčka od Herouta a pak je nasměruj na KSP (http://ksp.mff.cuni.cz/).
Troling se musí umět a ty to umíš. Nechat školáky prvního stupně na pospas céčku je poměrně jistý způsob, jak je od programování ochránit na zbytek života :-D
Za nás byl v podstatě jen Basic na osmibitech.
-
To zmíněné Mindstorms není vůbec špatné, pro děti jako dělané (ale používá se i na univerzitách).
-
Troling se musí umět a ty to umíš. Nechat školáky prvního stupně na pospas céčku je poměrně jistý způsob, jak je od programování ochránit na zbytek života :-D
Za nás byl v podstatě jen Basic na osmibitech.
A důvod, proč to píšeš jako odpověď na můj příspěvek je jaký? Basic je pro výuku začátečníků asi tak 100x lepší než C. Nemluvě o tom, že dneska už nejsou osmdesátá léta a svět lákadel pro děti se dost proměnil.
-
Basic je pro výuku začátečníků asi tak 100x lepší než C.
BASIC a Karel vazne radsi ne. Prvni kurvi mysleni a druhe je trapne, k pouziti tak mozna v IT krouzku pomocne skoly.
-
Basic je pro výuku začátečníků asi tak 100x lepší než C.
BASIC a Karel vazne radsi ne. Prvni kurvi mysleni a druhe je trapne, k pouziti tak mozna v IT krouzku pomocne skoly.
Dříve ale nic než Basic nebylo, na ZX a PMD a podobných. Dnes už toho maj děti priehršť.
-
Nejskvělejší, na co jsme zatím s děckama narazili, je https://code.org/ - široká nabídka, mají zjevně drive, jenom tak se to neokouká a nevyčerpá, dá se pokračovat dál a dál.
Vypadá to zajímavě, díky za tip. (Akorát tedy hned na začátku jsem narazil na to, že hned první video nemá titulky v žádném pro mou dceru srozumitelném jazyce. Paradoxně druhé ano.)
-
Souhlasim s sratch ci Lightbot (ma ruzne urovne). Na online je celkem pouzitelne (mimo jiz citovane https://codecombat.com/ a https://code.org/) https://www.playcodemonkey.com/ , https://blockly-games.appspot.com/
a lze pouzit i https://www.kodugamelab.com/ (vyhoda 3D) pozdeji na souradnice http://www.crunchzilla.com/ (ale asi nuda ) druhy stupen https://www.scirra.com/construct2.
-
Scratch sme skusali, moju dceru to asi za 3 dni omrzelo. Namiesto scratchu sa pouziva BYOP (https://snap.berkeley.edu/). Netreba nic instalovat. Mne osobne sa tieto graficke programovacie nastroje moc nepacia, lebo deti sa okrem tej algoritmizacie ziadne ine zrucnosti nenaucia.
Moj syn sa ucil v skole Logo Imagine. Aj ked je to tiez skor graficky orientovane, program sa zapisuje prikazmi . Podla mna blbe na nom bolo to, ze prikazy jazyka boli v slovencine. Snazil som sa ho viest prec od korytnacky a hladali sme na napriklad prvocisla.
Doma sme pouzivali okrem Imagine
FMS Logo (http://fmslogo.sourceforge.net/) na Windowse
Berkeley Logo (http://people.eecs.berkeley.edu/~bh/logo.html) na Linuxe
Osobne najlepsi na zaciatok sa mi ale zda byt Basic: Tieto 2 sme skusali a podla mna su vynikajuce:
Basic-256 (http://basic256.org/index_en)
Microsoft Small Basic (http://smallbasic.com/)
Zial moje decka Basic nijak nezaujal. Dnes maju decka hned dost vysoke naroky. Syn by chcel hned Javu, aby si vedel nieco doprogramovat/zmanipulovat v Minecrafte.
Nasiel som prirucku Java Programming for Kids, Parents and Grandparents (http://myflex.org/books/java4kids/java4kids.htm) a chcel by som ist priblizne podla nej.
Problemom dnesnej doby je, ze decka prichadzaju do styku hned na zaciatku s moc pokrocilymi technologiami. Ked zistia ze to je komplikovane, prestane ich to bavit, vykaslu sa na programovanie a skoncia iba ako konzumenti = hraci.
-
Kup jim učebnici Céčka od Herouta a pak je nasměruj na KSP (http://ksp.mff.cuni.cz/).
Doporucujes ucebnicu Cecka, ale preco je tam teda vacsina rieseni v Pythone ?
-
Smalltalk
-
Smalltalk
Jasně, když odradit, tak pořádně :)
-
Smalltalk
Jasně, když odradit, tak pořádně :)
Asi jediný jazyk, v jehož prostředí si lze jak hrát bez napsání jediného příkazu, tak tvořit normální profi programy, experimentovat s hromadou existujícího kódu, snadno přístupného během pár kliknutí, s okamžitě viditelnými (nebo klidně i slyšitelnými) efekty, s velmi strmou křivkou učení, velmi jednoduchý a velmi intuitivní, přičemž jsou člověku nenásilně vštěpovány zásady správného návrhu struktury programu tím, jak se neustále přehrabuje v kódu, který je součástí i vývojového prostředí, v němž se nachází, protože je celé napsané ve Smalltalku.
Ale podle mě na tom zas tak nesejde. Já začínal v deseti na BASICu, pak jsem přešel na stroják - a od programování mě to očividně stejně neodradilo.
-
Pro děcka? Microbit. Dá se koupit i u nás.
-
Jako bezdetneho, ktery si jeste pamatuje teleci leta me napadlo: Co takhle koupit deckam merkur, arduino, udelat jim v pythonu nejaky interface a pak je ucit s tim komunikovat pomoci prikazu? Jako maly bych se mohl umlatit po jerabu, ktery bych mohl ovladat pocitacem.
-
Kup jim učebnici Céčka od Herouta a pak je nasměruj na KSP (http://ksp.mff.cuni.cz/).
Troling se musí umět a ty to umíš. Nechat školáky prvního stupně na pospas céčku je poměrně jistý způsob, jak je od programování ochránit na zbytek života :-D
Za nás byl v podstatě jen Basic na osmibitech.
Ano, takze jsem na prvnim stupni vesele valil v Basicu, kery umel kreslit, vydavat zvuky, resit vstupy z joysticku, takze s tim slo psat ledacos a kdyz mi pak nekdo ukazoval, ze jako programovat se mam naucit pres blbosti typu robot Karel nebo Baltik, tak sem tim uprimne pohrdal, protoze mi to prislo jako hracka, ne jak programovani :-)
Casto taky dumam, s cim by vlastne decko melo zacit, aby ho to chytlo. A furt mi z toho vychazi, ze to musi byt jednoduchy na pouzivani a zaroven to musi byt dost mocne na to, aby to delalo pomerne rychle neco zajimaveho. Ja sem tenkrat proste zapl pocitac a behem 10 sekund slo programovat, 4 prikazy na grafiku, jeden na zvuk, 2 na cteni joysticku, to si mlady mozek velmi rychle zapamatoval.
Taky me bavilo, ze ty moje vytvory se az tak uplne nelisily od nektery hruz, ktere napsal nekdo jiny, takze jsem mel decky naivni pocit, ze se muzu necemu rovnat a to me celkem i motivovalo. Tezko rict, jak to dnes vnima dite, kdyz vidi nejakou hru a chtelo by neco takoveho samo udelat. Od nuly vlastne nema asi sanci.
Ale co uz se da delat, tak to je a jiny to nebude.
-
A musí se školáci na prvním stupni učit programovat? Tedy pokud k tomu sami neinklinují.
Tady je zajímavý článek na to téma:
https://www.lupa.cz/clanky/senzory-martina-maleho-jak-dostat-pocitace-do-skolnich-osnov/
Taky jsem tam utrousil své, třeba tohle:
Na jedné straně dostat do školy počítače, na druhé straně inkluze. Tedy nic proti tomu, ale chudáci učitelé (tedy hlavně učitelky).
Když synové chodili na gympl, na jedné třídní schůzce se řešilo, jestli rodiče by byli proto, aby se informatika vyučovala i v dalším ročníku místo jiného předmětu. Já jsem zastával názor, že "dosť bolo informatiky" a že by se informatika měla používat v jiných předmětech
(Příklad: Syn se ptal fyzikářky, proč, když na různé hudební nástroje zahraje stejný tón, zní to pokaždé jinak. Fyzikářka mu na to nedovedla odpovědět. Tak jsem vzal samohrajku, připojil jsem ji k analogovému vstupu počítače, do počítače jsem nahrál osciloskopový program a synovi jsm s příslušným výkladem ukázal, jak se mění tvar výstupního signálu, když na samohrajce volím simulaci různých nástrojů).
Prý to nejde, že pedagozi nejsou na potřebné úrovni.
Spíš bych viděl, že by se žáčci měli seznamovat s tím, jak lze počítače využívat. A pokud i programovat, tak nějak jednoduše, aby s minimem schopností a znalostí mohli něco jednoduchého tvořit, třeba takhle.
10 PRINT "AHOJ"
20 GOTO 10
RUN
-
Kup jim učebnici Céčka od Herouta a pak je nasměruj na KSP (http://ksp.mff.cuni.cz/).
Troling se musí umět a ty to umíš. Nechat školáky prvního stupně na pospas céčku je poměrně jistý způsob, jak je od programování ochránit na zbytek života :-D
Za nás byl v podstatě jen Basic na osmibitech.
4 prikazy na grafiku, jeden na zvuk, 2 na cteni joysticku, to si mlady mozek velmi rychle zapamatoval.
Z toho me vychazi Atari, zejo?
-
Pardon, zapomněl jsem na odkaz, jak se to dělat nemá:
https://www.facebook.com/Archwars/photos/a.329306083758094.74329.226911423997561/1253507281337965/?type=3&theater
-
A musí se školáci na prvním stupni učit programovat? Tedy pokud k tomu sami neinklinují. [...] Spíš bych viděl, že by se žáčci měli seznamovat s tím, jak lze počítače využívat.
To je hodně dobrá otázka po vůbec smyslu výuky informatiky, na kterou nejspíš nikdo ve školství neumí dát rozumnou, něčím podloženou odpověď. Protože ji neumí dát ani u daleko "tradičnějších" předmětů. Zkuste se prvně zeptat, jaký smysl má třeba výuka výčtů (!!!) děl obrozenců. A pak se dá bavit o tom, jaký smysl má výuka Wordu, Karla, Scratche...
Imho se dá informatika pojmout třemi základními způsoby:
1. výuka ve stylu "řidičák na počítač" - tj. klasika Word, Excel, maily, ... Prostě předat základní znalosti, o kterých si myslíme, že to je nutné minimum pro každého.
2. výuka "programování" ve stylu "kuželosečky" - tj. naučíme vás Pascal, kdyby náhodou někdo z vás chtěl být programátor - a ti ostatní to nějak přetrpte, ono vás neubude, když to budete znát (stejně nebudou, protože to nedaj).
3. výuka "algoritmického myšlení", zapojení kreativity. Tady máte nějaké elektronické věcičky, ukážeme vám, co asi tak umí, a zkuste vymyslet, jak by se daly použít k řešení nějakého problému, který vás zajímá.
První i druhý způsob mi přijde zbytečný a neefektivní. Třetí je skvělý, protože nejde ani tak o konkrétní znalosti jako o naučení se řešit problémy "informatickým" způsobem - analyzovat problém, abstrahovat, použít dostupné prostředky, zapojit kreativitu, pochopit, že krása a zároveň záludnost počítačového světa je v tom, že stroje jenom otrocky (ale spolehlivě a přesně) dělají to, co jim člověk řekne. Vyzkoušet si tenhle pohled na svět se bude perfektně hodit i budoucímu operátorovi CNC strojů, který není žádný Einstein ani Goedel... A pokud by byl skvělý učitel (což bohužel většinou není), tak to může děcka i dost bavit a polapit do tenat informatiky ;)
-
Jen ať se nebojí hledat prachy.
Je zajímavé si srovnat průměrný plat IT s průměrným platem ve Škodovce.
To, že dneska ještě někdo dělá za 12 čistého a ještě živí rodinu, je tak leda smutné.
http://ekonomika.eurozpravy.cz/ceska-republika/216299-plivnuti-do-tvare-bachrata-nula-odbory-smetly-nabidku-skody-na-rust-mezd/
-
Jen ať se nebojí hledat prachy.
Je zajímavé si srovnat průměrný plat IT s průměrným platem ve Škodovce.
To, že dneska ještě někdo dělá za 12 čistého a ještě živí rodinu, je tak leda smutné.
http://ekonomika.eurozpravy.cz/ceska-republika/216299-plivnuti-do-tvare-bachrata-nula-odbory-smetly-nabidku-skody-na-rust-mezd/
Oops, špatné vlákno...
-
Spíš bych viděl, že by se žáčci měli seznamovat s tím, jak lze počítače využívat. A pokud i programovat, tak nějak jednoduše
Můžu říct z vlastní zkušenosti, jak to funguje v Británii. Ve školce děti řeší základní "algoritmické" úlohy na tabletech formou hry, jazykem umělé inteligence na vědecké úrovni by se řeklo, že se generuje sled kroků (=algoritmus) pro určitý cíl. Šmoula má třeba něco uvařit, tak děti patláním po displeji sklidí úrodu, zatopí pod kotlem a polotovary hodí do vody v kotli. Děti to baví (má to hezkou grafiku) a podle dětských psychologů to rozvíjí myšlení. Na začátku ZŠ to vypadá podobně, protože děti ještě nic moc neumí (třeba základy matematiky apod.), ale postupně programování proniká do jiných předmětů, hlavně matematiky a fyziky, na druhém stupni už mají něco jako numerickou matematiku (píší algoritmy v kódu, kreslí grafy) a pár elementárních simulací fyzikálních. Na SŠ se probírá programování hlouběji, ale pořád v souvislosti s jinými předměty. Celé to je pochopitelně interaktivní, žáci hned vidí na displeji, jak se něco kreslí nebo hýbe, takže to není nijak zvlášť nudné a je vidět praktický užitek. (Vše se týká soukromých placených škol, ne odkladišť pro dorůstající chav scum).
-
(https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/jan/09/philosophy-teach-children-schools-ireland Philosophy can teach children what Google can’t)
Philosophy sessions for children can boost maths and reading - Professor Stephen Gorard (https://www.youtube.com/watch?v=NtmakbPx2y0)
Philosophy for Children (https://en.wikipedia.org/wiki/Philosophy_for_Children)
Zrovna ta matika je tak nějak univerzálně užitečná, protože učí logickému myšlení, což se hodí ve všech oborech. Jen se musí dělat záživně.
-
Zrovna ta matika je tak nějak univerzálně užitečná, protože učí logickému myšlení, což se hodí ve všech oborech. Jen se musí dělat záživně.
Hlavne se musi umet vysvetlit. Pamatuju nektere ucitele, u kterych se to logicke mysleni nejak nerozvinulo a delali dojem, ze vubec nerozumi tomu, co uci a vysledkem bylo, ze cela trida naprosto nic nepochopila, coz se projevilo hned pri pristim testu.
-
Zrovna ta matika je tak nějak univerzálně užitečná, protože učí logickému myšlení, což se hodí ve všech oborech. Jen se musí dělat záživně.
Hlavne se musi umet vysvetlit. Pamatuju nektere ucitele, u kterych se to logicke mysleni nejak nerozvinulo a delali dojem, ze vubec nerozumi tomu, co uci a vysledkem bylo, ze cela trida naprosto nic nepochopila, coz se projevilo hned pri pristim testu.
Takové učitele by měli vyhodit. Ať jdou na pokladnu do Lidlu.
-
Takové učitele by měli vyhodit. Ať jdou na pokladnu do Lidlu.
Takoviu ucitele byvali bezni a byli i horsi. Obavam se, ze pri platech v nasem skolstvi to dnes nebude lepsi. Nas stat prostrednictvim skolstvi vykonava intelektualni genocidu vlastniho obyvatelstva.
-
Takové učitele by měli vyhodit. Ať jdou na pokladnu do Lidlu.
Takoviu ucitele byvali bezni a byli i horsi. Obavam se, ze pri platech v nasem skolstvi to dnes nebude lepsi. Nas stat prostrednictvim skolstvi vykonava intelektualni genocidu vlastniho obyvatelstva.
Aneb jinými slovy naše školství produkuje javamany, tj. tupé pologramotné nezaměstnatelné stádo.
-
Aneb jinými slovy naše školství produkuje javamany, tj. tupé pologramotné nezaměstnatelné stádo.
Presne to, co potrebujes do montovny, jejiz vizi vytycili soudruzi jako vizi zarne budoucnosti. Pologramotne stado je take to, co je potreba, aby se nekompetentni prolhani zlodeji udrzeli ve vysokych funkcich a mohli ukrast, co neni na reteze.
-
Na zakladni skole jednoznacne Python. Uspech lze mit treba s Raspberry Pi a SenseHat, to je velmi atraktivni a lze na tom procvicit programovani od tech nejjednodusich podminek a cyklu az po relativne slozite veci (v ramci animace a reakci na sensory).
-
zacal by som scratchom https://scratch.mit.edu/ je to cool a deti to bavi a nemusia sa trapit hlupostami ako je syntax len tvori a hned vidi vysledok co ho motivuje a vie si pozriet ako su spravene ine hry v tom a tie upravova,. potom existuje nieco podobne na robenie mobilnych appiek http://appinventor.mit.edu/explore/ . tam uz sa daju robit aj zvratenosti ako komunikacia so serverom parsovanie jsonu... A na uplne zaciatky algoritmickeho rozmyslania je dobry http://lightbot.com/index.html tam dieta nemusi vediet ani moc citat a pisat a moze najst riesenie s tym ze mu niekto vysvetli ktora kocka co robi. Dobra hracka su takzvane microbity http://microbit.org/ ale tie sa daju tazsie zohnat v nasich koncinach a je fajn mat aspon 2 lebo vedia spolu komunikovat.
uprimne is myslim ze pythonom a javascriptom a C a podobnymi hlupostami clovek decko na prvom stupni skor znechuti a sposobi mu traumu.
-
Tu je jeden celkom zaujímavý projekt. A je to aj v češtine https://code.org
-
https://code.org/
Všimli jste si? Na úvodní stránce jsou jen ženy a ještě k tomu povětšinou barevné. Rasová a genderová diskriminace.
-
Ve Fortranu.
-
Kup jim učebnici Céčka od Herouta a pak je nasměruj na KSP (http://ksp.mff.cuni.cz/).
Troling se musí umět a ty to umíš. Nechat školáky prvního stupně na pospas céčku je poměrně jistý způsob, jak je od programování ochránit na zbytek života :-D
Za nás byl v podstatě jen Basic na osmibitech.
No nevim, me Basic k pocitacum pritahl. Nebo spis definitivne pripoutal.
Ale tak jako tak, i kdyz vysledek bude hezky a pro nas treba zajimavy, jste si jisti, ze vasi potomci to oceni? Mohu-li soudit podle sebe, me pocitace pritahovali odjakziva, ale to byla jine doba. Spoustu decek na to treba ma sice hlavu, ale uz ne trpelivost. Mnohe z nich maji casem plne zuby skolskych osnov a ted jeste doma programovani. Znam par lidi, ze sveho okoli, co maji skvely talent na muziku, ale protoze je doma nutili na neco hrat, tak to proste nenavidi.... Ono to nemusi byt proste jen o vyberu jazyka, ale take o vhodnem nacasovani a "davkovani".
-
Tu je jeden celkom zaujímavý projekt. A je to aj v češtine https://code.org
Proc mi to pripomina Stencyl? (http://www.stencyl.com/)
Jako ten zpusob tvorby kodu pomoci puzzle mi prijde jako fajn napad. Ale jinak jsem byl zklaman :(
-
Mate nejake zajimave tipy na cem ucit prcka na prvnim stupni zaklady logaritmizace, automatizace apod?
https://twitter.com/marekl/status/966040708074409984
Kdyz uz u toho nejaky cas travi tak at je to neco smysluplneho.
ck mu vybrat neco tady https://www.decathlon.cz aby nedopadl jako root troolove ... .