Fórum Root.cz
Hlavní témata => Hardware => Téma založeno: JurijP 13. 09. 2014, 09:47:05
-
Doma planujeme zaviest LED osvetlenie. Chceme 10m pasiky napojit na 230V bez trafa, takze napriamo. Mame dilemu, kolko Wattov to spotrebuje. Na pasiku sa to neuvadza. Cize ak zoberiem do uvahy, ze jedna diodka ma napatie 3.6V a prud 20mA, tak prikon bude
3.6 * 0.02 = 0,072W? To je pre jednu diodu. Ak ich bude na pase 240, takze staci len vynasobit? Dakujem za rady
-
Aneb jak to vse hezky odpalit. :P
-
Viem, ze su aj pasy na 230V. Takze asi je to tak dimenzovane, aby to neodpalilo. Nevidim do toho moc, preto sa pytam :)
Znamy si mysli, ze tie pasy budu mat spotrebu dokopy asi tolko, ako ked je vypnuty TV, co je podla mna blbost.
-
Doma planujeme zaviest LED osvetlenie. Chceme 10m pasiky napojit na 230V bez trafa, takze napriamo. Mame dilemu, kolko Wattov to spotrebuje. Na pasiku sa to neuvadza. Cize ak zoberiem do uvahy, ze jedna diodka ma napatie 3.6V a prud 20mA, tak prikon bude
3.6 * 0.02 = 0,072W? To je pre jednu diodu. Ak ich bude na pase 240, takze staci len vynasobit? Dakujem za rady
No tak orientačně je nejlepší se podívat na datasheet od příslušného pásku - třeba tady: http://www.t-led.cz/led-pasek-230v3-120-230v
A tam najdeš: Příkon: 7W/1m
Z toho spočítáš kolik to bude.
TV ve stand-by mívají dost pod 1W (typicky třeba 0.25 W), Takže 1m tohoto konkrétního pásku si vezme asi tak stejně jako 30 TV ve stand-by...
-
Nepocital bych s 230V, ale zmeril si, kolik doopravdy mam. Jestli jste blizko trafa, mohl byste mit i vic. A jestku tam hodite usmernovac s kondenzatorem, musie jeste nasobit odmocninou ze 2.
-
Nepocital bych s 230V, ale zmeril si, kolik doopravdy mam. Jestli jste blizko trafa, mohl byste mit i vic. A jestku tam hodite usmernovac s kondenzatorem, musie jeste nasobit odmocninou ze 2.
Doporučuji nevyjadřovat se k věcem, kterým nerozumíš.
-
A nespletl si tazatel forum ?? zřejmě další exemplář kutila domácího. nejprve bych asi začal dobrou pojistkou proti požáru. Pak bych se radši poradil s odborníkem tj elektrikář ten poradí případně navrhne zapojí ale samozřejmě za úplatu.
Když mě bolí zub tak si radši zajdu k zubaři a neptám na root.cz se jak si nejlépe odvrtat a zaplombovat a hlavně zdarma
-
A nespletl si tazatel forum ?? zřejmě další exemplář kutila domácího. nejprve bych asi začal dobrou pojistkou proti požáru. Pak bych se radši poradil s odborníkem tj elektrikář ten poradí případně navrhne zapojí ale samozřejmě za úplatu.
Když mě bolí zub tak si radši zajdu k zubaři a neptám na root.cz se jak si nejlépe odvrtat a zaplombovat a hlavně zdarma
Nestraš. LED pásky na 230V se běžně prodávají a není v tom žádná záludnost ani problém.
-
Nestraš. LED pásky na 230V se běžně prodávají a není v tom žádná záludnost ani problém.
Jedna vec sú hotové LED pásy a druhá vec je napáskovať si pri úbytku cca 0.7V na diódu cez 300 Lediek s kondíkom a odporíkom priamo na fázu.
-
Jedna vec sú hotové LED pásy a druhá vec je napáskovať si pri úbytku cca 0.7V na diódu cez 300 Lediek s kondíkom a odporíkom priamo na fázu.
Jurij jasně píše "Viem, ze su aj pasy na 230V. Takze asi je to tak dimenzovane, aby to neodpalilo." Takže alespoň trochu ví o co jde. A když si navíc přečte návod k pásku na 230V, nečekal bych zásadní problém.
-
Jurij jasně píše "Viem, ze su aj pasy na 230V. Takze asi je to tak dimenzovane, aby to neodpalilo." Takže alespoň trochu ví o co jde.
No nevím. Z toho, že existují LED pásy na 230 V, bych neusuzoval, že lze na 230 V připojit libovolný LED pás.
-
Jedna vec sú hotové LED pásy a druhá vec je napáskovať si pri úbytku cca 0.7V na diódu cez 300 Lediek s kondíkom a odporíkom priamo na fázu.
Neznám žádnou ledku, která by měla úbytek jen 0.7 V. To je nějaká novinka? Obvykle je úbytek 2-4 V.
-
Jedna vec sú hotové LED pásy a druhá vec je napáskovať si pri úbytku cca 0.7V na diódu cez 300 Lediek s kondíkom a odporíkom priamo na fázu.
Neznám žádnou ledku, která by měla úbytek jen 0.7 V. To je nějaká novinka? Obvykle je úbytek 2-4 V.
Ani nie. Ale vidím že väčšína diskutérov vychádza z toho, že tu niekto chce použiť hotový výrobok. Chyba lávky, ten hotový výrobok má uvedené všetky údaje. Takže mi vychádza že niekto chce robiť zaujímavý zásah do elektrického vedenia, a pýta sa či mu to teplom nevyhorí.
-
Dovolím si také se vyjádřit.
Fyzikální zákony fungují stejně v bastlu jako v drahém pásku.
Bílé světlo je složené z víceméně všech vlvnových délek ve viditelném spektru. Jednoduše LED nedovede emitovat širší spektrum. Pro bílé světlo se tedy používá (kdyzi trojice LED) dnes hlavně jakýsi luminofor.
Nicméně napětí, na kterém se rozsvítí se liší podle barvy. (od těch cca 0.6 V červené až po cca ty 2,5 V modré).
Led fungují na stejnosměrné napětí a jejich voltampérová charakteristika je v bodu, kdy svítí, ale ještě se nepálí, poměrně strmá, proto doporučuji používat rozumně spočítaný proudový zdroj místo klasického napěťového. Při nejhorším postačí i sériový odpor.
Pokud je LED pásek dělaný na zásuvku, pak asi zdroj obsahuje sám. Pokud chcete experimentovat, doporučuji koupit si hotový průmyslový zdroj a bastlit jen na malém napětí. Učit se bastlit na zásuvce je trochu bláznovství.
Pokud je pásek rovnou dělaný na 230V, pak se zkuste pídit po jeho parametrech, měly by být dohledatelné.
-
Jurij jasně píše "Viem, ze su aj pasy na 230V. Takze asi je to tak dimenzovane, aby to neodpalilo." Takže alespoň trochu ví o co jde.
No nevím. Z toho, že existují LED pásy na 230 V, bych neusuzoval, že lze na 230 V připojit libovolný LED pás.
A proč bys to taky dělal?
Bože, kdy už ajťáci začnou chápat psaný text.
-
Jurij jasně píše "Viem, ze su aj pasy na 230V. Takze asi je to tak dimenzovane, aby to neodpalilo." Takže alespoň trochu ví o co jde.
No nevím. Z toho, že existují LED pásy na 230 V, bych neusuzoval, že lze na 230 V připojit libovolný LED pás.
A proč bys to taky dělal?
Bože, kdy už ajťáci začnou chápat psaný text.
Já bych tak neusuzoval. Ale uvažuje tak autor dotazu, což je podstatné. Kdyby chtěl napsat, že použije pásek určený pro 230 V, tak to napíše. Navíc "pásek určený pro 230 V" je stejně pásek, který má před sebou předřazené trafo a elektroniku.
-
Já bych tak neusuzoval. Ale uvažuje tak autor dotazu, což je podstatné. Kdyby chtěl napsat, že použije pásek určený pro 230 V, tak to napíše. Navíc "pásek určený pro 230 V" je stejně pásek, který má před sebou předřazené trafo a elektroniku.
On autor v druhém komentáři použití pásek na 230V naznačil. Pásky na 230V před sebou nemají žádné trafo. Mají v sobě jen usměrňovací můstek, viz
http://www.t-led.cz/led-pasky-230v
Druhá věc je, jestli jsou vhodné na práci jako náhrada žárovek, nebo třeba jen na chodbu nebo do garáže pro krátkodobé svícení, protože neobsahují žádné kondenzátory. Tudíž zřejmě budou dost blikat. Také se špatně dělí - po 0.5 nebo 1m, na rozdíl od 12V pásek, kde je dělení po 3 ledkách, tudíž po pár centimetrech. Jediná výhoda je v tom, že mohou být několikanásobně delší než 12V pásky vzhledem k vyššímu napětí a tím pádem jeho malému úbytku.
Samozřejmě v návodu se píše, že instalaci má provádět kvalifikovaná osoba, ne osoba, co neumí zjistit spotřebu ve wattech, ale koho to zajímá :-)
-
Druhá věc je, jestli jsou vhodné na práci jako náhrada žárovek, nebo třeba jen na chodbu nebo do garáže pro krátkodobé svícení, protože neobsahují žádné kondenzátory. Tudíž zřejmě budou dost blikat.
Blikání na 100 Hz bych se moc nebál.
-
Blikání na 100 Hz bych se moc nebál.
Bude to blikat mnohem víc než zářivka. Ta má také 100Hz, jenže navíc má luminofor s velkou "setrvačností". Já se nebojím, že by to mohl někdo vidět, ale za pár hodin z toho mohou pěkně bolet oči.
-
Ano, stačí vynásobit hodnotu výkonu pro jednu diodu jejich počtem.
-
Nepocital bych s 230V, ale zmeril si, kolik doopravdy mam. Jestli jste blizko trafa, mohl byste mit i vic. A jestku tam hodite usmernovac s kondenzatorem, musie jeste nasobit odmocninou ze 2.
Doporučuji nevyjadřovat se k věcem, kterým nerozumíš.
Aha. A cemu presne ze to nerozumim? Pouc neznaleho.
-
Nepocital bych s 230V, ale zmeril si, kolik doopravdy mam. Jestli jste blizko trafa, mohl byste mit i vic. A jestku tam hodite usmernovac s kondenzatorem, musie jeste nasobit odmocninou ze 2.
Doporučuji nevyjadřovat se k věcem, kterým nerozumíš.
Aha. A cemu presne ze to nerozumim? Pouc neznaleho.
Vezmu jen ty hlavní body:
- blízko nebo daleko od trafa nemá smysl řešit. Dle norem existuje platné toleranční pásmo 400 V / 230 V +10% / -6%. A je úplně jedno, jestli jsi píchnutý na trafu a nebo 20km od něho. Dodavatel elektřiny musí zajistit, že napětí je v tomto rozsahu.
- pokud napájí ze sítě, musí mít usměrňovač. kondenzátor netřeba. Navíc přesné hodnoty pro výpočet záleží na tom, jak je to celé zapojené.
- je trochu nesmysl v praxi používat výpočet podle jednotlivých komponent, zvlášť když se příkon u LED pásků na 230V normálně udává ve W/m. Tím vlastně vrtání se v těch dvou předcohozích věcech úplně odpadá
Stačí?
-
Vezmu jen ty hlavní body:
- blízko nebo daleko od trafa nemá smysl řešit. Dle norem existuje platné toleranční pásmo 400 V / 230 V +10% / -6%. A je úplně jedno, jestli jsi píchnutý na trafu a nebo 20km od něho. Dodavatel elektřiny musí zajistit, že napětí je v tomto rozsahu.
- pokud napájí ze sítě, musí mít usměrňovač. kondenzátor netřeba. Navíc přesné hodnoty pro výpočet záleží na tom, jak je to celé zapojené.
- je trochu nesmysl v praxi používat výpočet podle jednotlivých komponent, zvlášť když se příkon u LED pásků na 230V normálně udává ve W/m. Tím vlastně vrtání se v těch dvou předcohozích věcech úplně odpadá
Stačí?
Oprava: 400 V / 230 V +6% / 10%
-
Pouzit chcu pas na 230V. Ale ja to zapajat nejdem, ide to zapajat niekto zrucnejsi :). Skor mi islo o to, aku spotrebu to bude mat, pretoze tomu, komu to budu zapajat, povedal, ze to zozerie asi ako vypnuty TV, co sa mi nechcelo verit. Viem, ze na niektorych pasikoch sa uvadza spotreba 7W/m, preto mi neslo do hlavy, ako mu mohol niekto v obchode povedat, ze cely obvod (cca. 8m) bude zrat tolko, ako vypnute TV, ktore zerie asi 1-4W. A ako niekto spominal, netreba pri 230V trafo, len usmernovac, nakolko led pasik funguje na jednosmerny prud.
-
Oprava: 400 V / 230 V +6% / 10%
Řekl bych, že nyní (od roku 2008) je tolerance v sítích NN +-10% ?
-
Pouzit chcu pas na 230V. Ale ja to zapajat nejdem, ide to zapajat niekto zrucnejsi :). Skor mi islo o to, aku spotrebu to bude mat, pretoze tomu, komu to budu zapajat, povedal, ze to zozerie asi ako vypnuty TV, co sa mi nechcelo verit. Viem, ze na niektorych pasikoch sa uvadza spotreba 7W/m, preto mi neslo do hlavy, ako mu mohol niekto v obchode povedat, ze cely obvod (cca. 8m) bude zrat tolko, ako vypnute TV, ktore zerie asi 1-4W. A ako niekto spominal, netreba pri 230V trafo, len usmernovac, nakolko led pasik funguje na jednosmerny prud.
Najpravdepodobnejšie je, že službukonajúci brigádnik v obchode mal stav v ktorom si plietol násobenie s delením.
Ak má na sebe obsluha firemné tričko, tak od nej zásadne neberiem do úvahy technické informácie. A to ani keby ich čítali z cenovky.
-
Pouzit chcu pas na 230V. Ale ja to zapajat nejdem, ide to zapajat niekto zrucnejsi :). Skor mi islo o to, aku spotrebu to bude mat, pretoze tomu, komu to budu zapajat, povedal, ze to zozerie asi ako vypnuty TV, co sa mi nechcelo verit. Viem, ze na niektorych pasikoch sa uvadza spotreba 7W/m, preto mi neslo do hlavy, ako mu mohol niekto v obchode povedat, ze cely obvod (cca. 8m) bude zrat tolko, ako vypnute TV, ktore zerie asi 1-4W. A ako niekto spominal, netreba pri 230V trafo, len usmernovac, nakolko led pasik funguje na jednosmerny prud.
Tak ta spotřeba bude samozřejmě v tomto případě 56W. Ale pokud to má být použité na osvětlení místnosti, doporučoval bych použít pás na 12V. Někteří lidé jsou citliví i na zářivku, a jak jsem uvedl, tohle bude zřejmě blikat ještě víc. A pokud se přidá kondenzátor, tak se to zase rychle odpálí...
-
o pouziti 12V rozmyslali, ale bali sa, ze trafo sa moze odpalit. No a nakolko by malo byt schovane (ide o osvetlenie na strope) pod sadrokartonom, tak v pripade odpalenia, by museli sadrokarton vysekat, aby ho mohli vymenit. Ale myslim, ak sa kupi kvalitne trafo s dostatocnym vykonom a s nejakou rezervou, tak by nemalo dochadzat k prehrievaniu. O tom, ci to bude blikat neviem. Ale rad ziskam nejake nove informacie :)
-
Doma planujeme zaviest LED osvetlenie. Chceme 10m pasiky napojit na 230V bez trafa, ...
A v tom obchodě není nikdo, kdo by s daným problémem poradil a řekl, co a jak?
-
o pouziti 12V rozmyslali, ale bali sa, ze trafo sa moze odpalit. No a nakolko by malo byt schovane (ide o osvetlenie na strope) pod sadrokartonom, tak v pripade odpalenia, by museli sadrokarton vysekat, aby ho mohli vymenit. Ale myslim, ak sa kupi kvalitne trafo s dostatocnym vykonom a s nejakou rezervou, tak by nemalo dochadzat k prehrievaniu. O tom, ci to bude blikat neviem. Ale rad ziskam nejake nove informacie :)
Na výměnu je možné myslet už při instalaci - natáhnout trochu tlustší drát (kvůli ztrátám), a 12V zdroj umístit někam, kde nebude problém jej vyměnit.
-
Nepocital bych s 230V, ale zmeril si, kolik doopravdy mam. Jestli jste blizko trafa, mohl byste mit i vic. A jestku tam hodite usmernovac s kondenzatorem, musie jeste nasobit odmocninou ze 2.
Doporučuji nevyjadřovat se k věcem, kterým nerozumíš.
Aha. A cemu presne ze to nerozumim? Pouc neznaleho.
Vezmu jen ty hlavní body:
- blízko nebo daleko od trafa nemá smysl řešit. Dle norem existuje platné toleranční pásmo 400 V / 230 V +10% / -6%. A je úplně jedno, jestli jsi píchnutý na trafu a nebo 20km od něho. Dodavatel elektřiny musí zajistit, že napětí je v tomto rozsahu.
- pokud napájí ze sítě, musí mít usměrňovač. kondenzátor netřeba. Navíc přesné hodnoty pro výpočet záleží na tom, jak je to celé zapojené.
- je trochu nesmysl v praxi používat výpočet podle jednotlivých komponent, zvlášť když se příkon u LED pásků na 230V normálně udává ve W/m. Tím vlastně vrtání se v těch dvou předcohozích věcech úplně odpadá
Stačí?
-Cili legalne muzu v zasuvce mit az 253V. To je z hlediska LED pasku bez omezovace proudu docela zajimavy udaj. Pri strme nelinearni VA charakteristice, jakou LED maji to zpusobi narust proudu i podstatne vetsi, nez 10%. Co to udela s zivotnosti?
-Kondenzator treba, chci-li odstranit nebo aspon potlacit blikani. Pokud tedy nechci pouze svitit na hajzllu, kde je mi to jedno.
-O nejakem vypoctu podle komponent nikde nemluvim, o tom mluvi tazatel. Treba chce bastlit z komponent, to si vyjasnete s tazatelem.
-
Skor mi islo o to, aku spotrebu to bude mat, pretoze tomu, komu to budu zapajat, povedal, ze to zozerie asi ako vypnuty TV, co sa mi nechcelo verit.
Tak jestli ma doma ruskou trifazovou televizi...
-
-Kondenzator treba, chci-li odstranit nebo aspon potlacit blikani. Pokud tedy nechci pouze svitit na hajzllu, kde je mi to jedno.
Dal som cervenu vysokosvietivu diodu cez odpor na siet a neblika to, jediny problem je ze treba dat paralelne k LED do opacneho smeru normalnu diodu ktoru neprerazi 230V a mam to tak uz aspon 10 rokov.
-
o pouziti 12V rozmyslali, ale bali sa, ze trafo sa moze odpalit. No a nakolko by malo byt schovane (ide o osvetlenie na strope) pod sadrokartonom, tak v pripade odpalenia, by museli sadrokarton vysekat, aby ho mohli vymenit. Ale myslim, ak sa kupi kvalitne trafo s dostatocnym vykonom a s nejakou rezervou, tak by nemalo dochadzat k prehrievaniu. O tom, ci to bude blikat neviem. Ale rad ziskam nejake nove informacie :)
BTW, ono by to dost mozna stejne nebylo trafo, ale tzv. elektronicke trafo, tedy asi tlumivka se spinanym zdrojem. Uzasny zdroj ruseni, ktery dnes ma kdekdo doma a kvuli kteremu se dneska vubec neda poslouchat AM radio. Vyrobci by za to zaslouzili vykastrovat.
-
Za prvé je dost vhodné respektovat datasheet výrobce... Připojovat LED pásky na 230V AC přímo bez vhodného předřadníku je nesmysl. Pokud se nejedná o pásky k tomu určené a navíc je třeba vzít v úvahu použitou technologii, dle účelu = bude to blikat a nebo nebude. Dát třeba do kuchyně nebo dílny blikající pásek je koleda o průser. Dále je třeba krom potřebné intenzity osvětlení vzít v úvahu potřebný stupeň krytí celé sestavy a rovněž požární bezpečnost. K tomu umístění.. A to by byl problém do sádrokartonu umístit jen vývod a spínaný zdroj dát do rozvaděče a nebo do hlubší krabice pod vypínač?? Většina bastlů má potenciál skončit zde: http://elektrika.cz/tema-tydne/hrobar-varuje/view . Nakonec na tento server by bylo vhodnější tento umístit, neboť je zde reálný příslib odpovědi fundované a navíc s ohledem na bezpečnost. ;)
-
o pouziti 12V rozmyslali, ale bali sa, ze trafo sa moze odpalit. No a nakolko by malo byt schovane (ide o osvetlenie na strope) pod sadrokartonom, tak v pripade odpalenia, by museli sadrokarton vysekat, aby ho mohli vymenit. Ale myslim, ak sa kupi kvalitne trafo s dostatocnym vykonom a s nejakou rezervou, tak by nemalo dochadzat k prehrievaniu. O tom, ci to bude blikat neviem. Ale rad ziskam nejake nove informacie :)
Nějakou dobu se živím návrhem věcí, které mají pracovat velmi dlouho (ano, mám vyhlášku 50/1978, §6, 7, 10). Pokud někoho napadlo dávat trafo do sádroše s nemožností jednoduché výměny, tak je to idiot. Zašel bych za někým, kdo ví jak se věci dělají správně a současného patlala pošli do /dev/null
-
Oprava: 400 V / 230 V +6% / 10%
Řekl bych, že nyní (od roku 2008) je tolerance v sítích NN +-10% ?
Podíval jsem se a pravdu díš. Budu si muset zvyknout na nové tolerance.
-
-Cili legalne muzu v zasuvce mit az 253V. To je z hlediska LED pasku bez omezovace proudu docela zajimavy udaj. Pri strme nelinearni VA charakteristice, jakou LED maji to zpusobi narust proudu i podstatne vetsi, nez 10%. Co to udela s zivotnosti?
Když je to dobře navržené, bude "dostatečná".
-Kondenzator treba, chci-li odstranit nebo aspon potlacit blikani. Pokud tedy nechci pouze svitit na hajzllu, kde je mi to jedno.
Ale nepřidávej ho do pásků, které jsou navržené na provoz pouze s usměrňovačem. Jak už tady zaznělo, významně jim tím zkrátíš životnost.
-O nejakem vypoctu podle komponent nikde nemluvim, o tom mluvi tazatel. Treba chce bastlit z komponent, to si vyjasnete s tazatelem.
Navrhuji to skončit - zase bych musel psát o problémech s chápáním psaného textu.
-
-Kondenzator treba, chci-li odstranit nebo aspon potlacit blikani. Pokud tedy nechci pouze svitit na hajzllu, kde je mi to jedno.
Ale nepřidávej ho do pásků, které jsou navržené na provoz pouze s usměrňovačem. Jak už tady zaznělo, významně jim tím zkrátíš životnost.
Zkraceni zivotnosti je nevhodny termin, protoze by se asi jednalo o vteriny az minuty.
Jinak kdybych se poustel do vlastniho bastlu, asi by v nem kondenzator byl.
-
-Kondenzator treba, chci-li odstranit nebo aspon potlacit blikani. Pokud tedy nechci pouze svitit na hajzllu, kde je mi to jedno.
Dal som cervenu vysokosvietivu diodu cez odpor na siet a neblika to, jediny problem je ze treba dat paralelne k LED do opacneho smeru normalnu diodu ktoru neprerazi 230V a mam to tak uz aspon 10 rokov.
Tak me tak napada, ze oko by mohlo mit ruznou setrvacnost pri ruznych vlnovych delkach. Takze kdyz neblika cervena, modra teba bude. Je mi ponekud divne, ze by blikani na 25 Hz nebylo znat.
-
Je mi ponekud divne, ze by blikani na 25 Hz nebylo znat.
50 Hz. Při oboucestném usměrnění 100 Hz.
-
Tak me tak napada, ze oko by mohlo mit ruznou setrvacnost pri ruznych vlnovych delkach. Takze kdyz neblika cervena, modra teba bude. Je mi ponekud divne, ze by blikani na 25 Hz nebylo znat.
Nahral som to na ulozto, okom su badatelne take pomale zmeny jasu asi ako na tom zazname.
http://ulozto.cz/xitBqVVd/dioda-m4v
-
Doma planujeme zaviest LED osvetlenie. Chceme 10m pasiky napojit na 230V bez trafa, takze napriamo. Mame dilemu, kolko Wattov to spotrebuje. Na pasiku sa to neuvadza. Cize ak zoberiem do uvahy, ze jedna diodka ma napatie 3.6V a prud 20mA, tak prikon bude
Z této otázky je zřejmé, že je nanejvýš vhodné aby se lidé s Vašimi znalostmi nemontovali do 230 V, protože hrozí požár a smrt.
Dále je třeba zmínit, že celé svítidlo LED zapojené na 230 V musí být podle toho izolováno, v celém svítidle je nebezpečné dotykové napětí a to i tehdy, když na jedné LED jsou pouhé 3 V, tedy žádný levný pásek z Bauněco nepřichází do úvahy, ani nevím jestli se LED pásek s izolací na 230 V vyrábí.
Kupte si spínaný zdroj na 12 nebo 24 V a LED pásky na 12 nebo 24 V a na zapojování LED na 230 V rychle zapomeňte.
-
Doma planujeme zaviest LED osvetlenie. Chceme 10m pasiky napojit na 230V bez trafa, takze napriamo. Mame dilemu, kolko Wattov to spotrebuje. Na pasiku sa to neuvadza. Cize ak zoberiem do uvahy, ze jedna diodka ma napatie 3.6V a prud 20mA, tak prikon bude
Z této otázky je zřejmé, že je nanejvýš vhodné aby se lidé s Vašimi znalostmi nemontovali do 230 V, protože hrozí požár a smrt.
Dále je třeba zmínit, že celé svítidlo LED zapojené na 230 V musí být podle toho izolováno, v celém svítidle je nebezpečné dotykové napětí a to i tehdy, když na jedné LED jsou pouhé 3 V, tedy žádný levný pásek z Bauněco nepřichází do úvahy, ani nevím jestli se LED pásek s izolací na 230 V vyrábí.
+ 100000
No konečně, díky.
-
o pouziti 12V rozmyslali, ale bali sa, ze trafo sa moze odpalit. No a nakolko by malo byt schovane (ide o osvetlenie na strope) pod sadrokartonom, tak v pripade odpalenia, by museli sadrokarton vysekat, aby ho mohli vymenit. Ale myslim, ak sa kupi kvalitne trafo s dostatocnym vykonom a s nejakou rezervou, tak by nemalo dochadzat k prehrievaniu. O tom, ci to bude blikat neviem. Ale rad ziskam nejake nove informacie :)
Na výměnu je možné myslet už při instalaci - natáhnout trochu tlustší drát (kvůli ztrátám), a 12V zdroj umístit někam, kde nebude problém jej vyměnit.
Tak to budu teď dělat já. Pásky budou mít asi 18 metrů a budou zapojený do kruhu (konce spojený). Budou klasický na 12V. Souběžně s páskama půjde reproduktorová dvojlinka (2x 6mm2) a po pěti metrech bude vždycky připojená mezi pásy (a i ta dvojlinka pojede dokola, takže na těch 9 metrů největší vzdálenosti od zdroje půjde vlastně 2x 12mm2). Slibuju si od toho minimální úbytek napětí a tím pádem i co nejvíc sjednocenou svítivost. Zdroj budu mít taky nad sádrokartonem, nicméně bude přístupnej z druhý strany - nad ním je totiž jen klasický záklop. Napájet to budu (vzhledem ke spotřebě cca 400W při plnym výkonu) kvalitním PC zdrojem. Regulovat budu pomocí PWM z Arduina a několika paralelních výkonových tranzistorů. Arduino pojede ze standby větve zdroje, zdroj se zapne jen v případě zapnutí osvětlení. Očekávám, že na dodání dostatečný intenzity světla bude stačit 25-50% výkonu (tedy že 18 metrů pásů spolkne maximálně 100-200W). Osvětlím tím 7 metrů dlouhou a málo přes metr širokou chodbu s dvoumetrovým výklenkem na jedný straně.
-
Osvětlím tím 7 metrů dlouhou a málo přes metr širokou chodbu s dvoumetrovým výklenkem na jedný straně.
Říkal jsem si: bude mít luxusně osvětlenou kuchyň nebo obývák. NIcméně na chodbu mi to přijde skoro zbytečné, na to jsou spíš ty pásky 230V - při 18-ti metrech není potřeba počítat úbytek napětí. Ale jinak pěkný.
Dal som cervenu vysokosvietivu diodu cez odpor na siet a neblika to, jediny problem je ze treba dat paralelne k LED do opacneho smeru normalnu diodu ktoru neprerazi 230V a mam to tak uz aspon 10 rokov.
Existují i LED s dvěma antiparalelně zapojenýma diodama uvnitř, takže svítí v každém směru. Ale k tomu blikání: Málokdo pozná blikání při 50Hz, a nejspíš vůbec nikdo při 100Hz. Nicméně za pár hodin si člověk řekne - z čeho mě tak hrozně bolí oči nebo hlava? Ono je také rozdíl, jestli bliká jeden malý bod, nebo všechno co člověk vidí... A může to být nebezpečné i jinak. Při blikajícím osvětlení nějakého točivého stroje může vzniknout stroboskopický efekt, takže stroj na první pohled vypadá že stojí, zatímco se točí...
-
Málokdo pozná blikání při 50Hz, a nejspíš vůbec nikdo při 100Hz. Nicméně za pár hodin si člověk řekne - z čeho mě tak hrozně bolí oči nebo hlava?
I 100Hz blikání je hodně patrné, zvláště při periferním vidění, nebo pokud člověk něco žvýká.
-Kondenzator treba, chci-li odstranit nebo aspon potlacit blikani. Pokud tedy nechci pouze svitit na hajzllu, kde je mi to jedno.
Ale nepřidávej ho do pásků, které jsou navržené na provoz pouze s usměrňovačem. Jak už tady zaznělo, významně jim tím zkrátíš životnost.
Dost by mě zajímalo proč. Je o tom někde nějaká informace?
-
Málokdo pozná blikání při 50Hz, a nejspíš vůbec nikdo při 100Hz. Nicméně za pár hodin si člověk řekne - z čeho mě tak hrozně bolí oči nebo hlava?
I 100Hz blikání je hodně patrné, zvláště při periferním vidění, nebo pokud člověk něco žvýká.
-Kondenzator treba, chci-li odstranit nebo aspon potlacit blikani. Pokud tedy nechci pouze svitit na hajzllu, kde je mi to jedno.
Ale nepřidávej ho do pásků, které jsou navržené na provoz pouze s usměrňovačem. Jak už tady zaznělo, významně jim tím zkrátíš životnost.
Dost by mě zajímalo proč. Je o tom někde nějaká informace?
Poze tim vam vyleze napeti z rekneme 230V na nejakych 320 neco. sam si spocitejte, o kolok % je prekroceno jmenovite napeti.
-
Poze tim vam vyleze napeti z rekneme 230V na nejakych 320 neco. sam si spocitejte, o kolok % je prekroceno jmenovite napeti.
...
Boze ... pri provozu LED (zcela libovolne) na napeti (temer) nesejde. Pruraz je od kV vejs. Pokud se neco takovyho v siti objevi, tak dost pravdepodobne vyhori celej barak, takze resit nejaky led svetla v tomhle pohledu je zcela irelevantni. Co je pri provozu LED postatne, je proud. Vetsina bezne sehnatelnych LED ma maximalni proud nekde kolem 30mA, ale sviti i pri podstatne mensim.
Pokud se pak zapoji (klidne jedina) LED do serie s kondenzatorem (spravne kapacity), tak ten kondenzator plni ulohu "odporu" (je na nem ubytek napeti, coz limituje proud). Jedine riziko s timto zapojenim spojene je to, ze na ty ledce/kondenzatoru je primo fazovy napeti. Zadne jine komponenty netreba, z hlediska funkce je to zapojeni zcela bezproblemove. Z hlediska spotreby je to zapojeni naprosto idealni, protoze kondenzator sam o sobe defakto zadnou spotrebu nema.
-
Pokud se pak zapoji (klidne jedina) LED do serie s kondenzatorem (spravne kapacity), tak ten kondenzator plni ulohu "odporu" (je na nem ubytek napeti, coz limituje proud). Jedine riziko s timto zapojenim spojene je to, ze na ty ledce/kondenzatoru je primo fazovy napeti. Zadne jine komponenty netreba, z hlediska funkce je to zapojeni zcela bezproblemove. Z hlediska spotreby je to zapojeni naprosto idealni, protoze kondenzator sam o sobe defakto zadnou spotrebu nema.
Místo psaní teoretických vymyšleností si to doma zkuste zapojit, zhruba 20x to zapnout a pak nám přijďte vysvětlit proč jste LEDku odpálil, když je to zcela bezproblémové.
I ti největší borci potřebují na LEDku na 230 V asi 8 součástek, mimo vlastní LED.
-
Pokud se pak zapoji (klidne jedina) LED do serie s kondenzatorem (spravne kapacity), tak ten kondenzator plni ulohu "odporu" (je na nem ubytek napeti, coz limituje proud). Jedine riziko s timto zapojenim spojene je to, ze na ty ledce/kondenzatoru je primo fazovy napeti. Zadne jine komponenty netreba, z hlediska funkce je to zapojeni zcela bezproblemove. Z hlediska spotreby je to zapojeni naprosto idealni, protoze kondenzator sam o sobe defakto zadnou spotrebu nema.
Místo psaní teoretických vymyšleností si to doma zkuste zapojit, zhruba 20x to zapnout a pak nám přijďte vysvětlit proč jste LEDku odpálil, když je to zcela bezproblémové.
I ti největší borci potřebují na LEDku na 230 V asi 8 součástek, mimo vlastní LED.
Můžu se zeptat co to je za osm součástek? Mi vychází potřeba tří součástek včetně LED a to si připadám formálně kvalifikován.
-
Můžu se zeptat co to je za osm součástek? Mi vychází potřeba tří součástek včetně LED a to si připadám formálně kvalifikován.
http://www.belza.cz/ledlight/leddriver1.htm a zejména popřemýšlejte k čemu je tam R1.
-
Můžu se zeptat co to je za osm součástek? Mi vychází potřeba tří součástek včetně LED a to si připadám formálně kvalifikován.
http://www.belza.cz/ledlight/leddriver1.htm a zejména popřemýšlejte k čemu je tam R1.
Tohle zapojení je přesně to, které popisoval "j" a které jste prohlásil za teoretickou vymyšlenost, dále je tvořeno šesti součástkami a vy tvrdíte, že je potřeba nejméně osm, neměl byste sám trochu popřemýšlet?
-
Tohle zapojení je přesně to, které popisoval "j" a které jste prohlásil za teoretickou vymyšlenost, dále je tvořeno šesti součástkami a vy tvrdíte, že je potřeba nejméně osm, neměl byste sám trochu popřemýšlet?
Rozhodně neměl, zapojení model "j" LEDku odpálí, model "belza" nikoliv a součástky si přepočítejte ještě jednou.
-
Tohle zapojení je přesně to, které popisoval "j" a které jste prohlásil za teoretickou vymyšlenost, dále je tvořeno šesti součástkami a vy tvrdíte, že je potřeba nejméně osm, neměl byste sám trochu popřemýšlet?
Rozhodně neměl, zapojení model "j" LEDku odpálí, model "belza" nikoliv a součástky si přepočítejte ještě jednou.
Pro jednu LED: R1, R2, C1, můstek, C2, LED1 ~ 6ks
"j" nebere do úvahy závěrné napětí na LED, to jistě může být problém, v čem jinak vidíte rozdíly mezi těmito zapojeními?
-
Rozhodně neměl, zapojení model "j" LEDku odpálí, model "belza" nikoliv a součástky si přepočítejte ještě jednou.
Zřejmě počítal 4 usměrňovací diody za jednu součástku, protože se to obvykle kupuje jako jedna součástka se čtyřmi vývody.
-
Ale nepřidávej ho do pásků, které jsou navržené na provoz pouze s usměrňovačem. Jak už tady zaznělo, významně jim tím zkrátíš životnost.
Dost by mě zajímalo proč. Je o tom někde nějaká informace?
Bavili jsme se o tom, jak zmírnit nebo odstranit blikání toho pásku na 230VAC, který používá usměrňovací můstek. Jako snadné řešení se samozřejmě jeví dát paralelně s napájením toho pásu (za usměrňovač) kondenzátor, čímž by se napětí vyhladilo. Jenže: Napětí v síti je 230V, ale to je tzv. efektivní hodnota. Maximální hodnota (velikost amplitudy) je ale cca 230/0.7 = 329V. Na toto napětí se bude nabíjet kondenzátor, který ho pak bude udržovat na zhruba stejné hodnotě až do dalšího nabití. Tím se zvýší efektivní hodnota napětí na těch cca 329V. Protože ten LED pásek bude na takto vysoké napětí připojen po celou dobu, projde jím víc proudu (bude i víc svítit), víc se ohřeje, a podstatně dřív odejde (netroufám si tvrdit, jestli za 5 minut nebo za rok).
Jak uvedl j, dalším způsobem, jak připojit LED na 230V je dát ji s kondenzátorem do série. Tím se ovšem blikání neodstraní. Teoreticky by bylo možné připojit i pásky na 12V s kondenzátorem v sérii na 230V. Pro výkon 100W by to ale musel být hóódně velký kondenzátor, a nechtěl bych být u toho ohňostroje, kdyby se ten kondenzátor někdy prorazil :-)
-
Poze tim vam vyleze napeti z rekneme 230V na nejakych 320 neco. sam si spocitejte, o kolok % je prekroceno jmenovite napeti.
...
Boze ... pri provozu LED (zcela libovolne) na napeti (temer) nesejde. Pruraz je od kV vejs. Pokud se neco takovyho v siti objevi, tak dost pravdepodobne vyhori celej barak, takze resit nejaky led svetla v tomhle pohledu je zcela irelevantni. Co je pri provozu LED postatne, je proud. Vetsina bezne sehnatelnych LED ma maximalni proud nekde kolem 30mA, ale sviti i pri podstatne mensim.
Pokud se pak zapoji (klidne jedina) LED do serie s kondenzatorem (spravne kapacity), tak ten kondenzator plni ulohu "odporu" (je na nem ubytek napeti, coz limituje proud). Jedine riziko s timto zapojenim spojene je to, ze na ty ledce/kondenzatoru je primo fazovy napeti. Zadne jine komponenty netreba, z hlediska funkce je to zapojeni zcela bezproblemove. Z hlediska spotreby je to zapojeni naprosto idealni, protoze kondenzator sam o sobe defakto zadnou spotrebu nema.
Prosim vas, kdyz jste ani nepochopil, o cem je rec, tak si nehrajte na chytreho, jako byste sezral Salamounovo hovno. A neuvadejte sve prispevky slovem boze.
-
Pro všechny "chytráky", co si "umí" spočítat reaktanci kondenzátoru a použít ho jako odpor. Ono v tom vzorečku pro výpočet reaktance je cosi jako frekvence.... V rozvodné síti zcela jistě není jen 50Hz sinus, ale poměrně dost našlapané spektrum kmitočtů do řádu MHz a v některých přídadech docela napěťově i proudově tvrdých! Speciálně různé přechodové jevy v rozvodné síti způsobují likvidaci nekvalitních zdroju. Proto se také používají v kvalitních spínaných zdrojích účinné filtry, které tvoří i podstatnou část různých měničů. V případě použití kondenzátoru jako předřadníku je potřeba vyšší kmitočty odfiltrovat z pochopitelných důvodů... Je tedy dobré tyto věci nechat k posouzení zkušenému konstruktérovi a nebo bastlíři, který kromě funkce a spolehlivosti bude brát v úvahu i bezpečnost celé konstrukce... ;)