Fórum Root.cz

Hlavní témata => Software => Téma založeno: anonym 31. 05. 2018, 09:18:08

Název: Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: anonym 31. 05. 2018, 09:18:08
Sekretářka musí zpracovat řadu faktur, které dostane v tištěné podobě ve formátu A4. Faktury jsou různých typů, ale za každý typ jich je v měsíci hned několik. Např. jeden typ faktur vyžaduje:

- rozparsování (OCR)
- poslání emailu pro vyžádání cenové nabídky od jiné firmy (poslání emailu, klasika)
- manuální zadání hodnoty z emailu (vyskočí formulář čekající na vstup)
- převedení částky z EUR na CZK podle aktuálního kurzu z ČNB (volání webové služby)
- vytištění stránky s tím aktuálním kurzem aby se mohla přiložit k faktuře (tisk)
- zadání údajů do systému Pohoda (software umožňující nahrát klikání po obrazovce)

Chci udělat či sehnat framework, který umožňuje fakturu naskenovanou či vyfocenou jako JPG parsovat.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: iq8 31. 05. 2018, 09:29:41
Ahoj
No asi nejlevnější co na to jde použít na windows je Kofax Express.
Je tam možnost i dodělat si nějaké scripty. Tedy předpokládám, že sekretářka používá windows.

Jinak serverově se dá použít Koofax nebo IBM datacap. Ale to už je celkem pálka na licencích.

Ale možná někdo doporučí něco jiného.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: Filip Jirsák 31. 05. 2018, 09:40:11
Rossum Elis (https://rossum.ai/elis)
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: Ondra Satai Nekola 31. 05. 2018, 09:59:53
O kus toho (rozparsovani) se snazi treba https://www.rossum.ai/ a ocividne to neni ukol, co se da udelat pres vikend...

(vidim, ze mne Filip predbehl)
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: anonym 31. 05. 2018, 10:07:28
Rossum Elis (https://rossum.ai/elis)

Máš s tím zkušenost? Pracuje se s tím dobře a umí to opravdu vyřešit všechny běžné záležitosti, které sekretíčka dělá? Pokud sekretářka stráví nějakým typem faktury 3h měsíčně, myslíš, že se to vyplatí implementovat?

Jinak když mi mamka říkala, jaké faktury zpracovává a jak toho má hodně, tak jsem valil oči, jakou hrůzu ty malé firmy mají. 80% jejich práce by mohly dělat počítače a inf. systém. Ty lidi a firmy mají postupy zaseklé tak v 90. letech, a to už tehda existovalo OCR. Jsou tak 25 let pozadu v tomhletom. Jenže my programátoři jsme pro ně asi prostě moc drazí, západ tlačí ceny nahoru.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: anonym 31. 05. 2018, 10:18:47
Co mě fascinuje je, jak si všechny faktury vedou v tištěné podobě a využívají českou poštu. Proboha proč si to neposílají elektronicky? Musí všechno pak přepisovat z papírů do PC, tak zase z PC do papírů. Teď ke všemu každý jejich zákazník má ty faktury udělané jinak.

Chtělo by to rozjet informační systém, který bude sloužit k zadávání faktur mezi firmami, které si ho zaplatí, tím vznikne unifikovaný interface pro jejich obchodní vztahy. Každá firma, která do něj vstoupí, z toho bude mít přirozeně velké výhody.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: Filip Jirsák 31. 05. 2018, 10:32:31
Rossum Elis (https://rossum.ai/elis)

Máš s tím zkušenost? Pracuje se s tím dobře a umí to opravdu vyřešit všechny běžné záležitosti, které sekretíčka dělá? Pokud sekretářka stráví nějakým typem faktury 3h měsíčně, myslíš, že se to vyplatí implementovat?

Jinak když mi mamka říkala, jaké faktury zpracovává a jak toho má hodně, tak jsem valil oči, jakou hrůzu ty malé firmy mají. 80% jejich práce by mohly dělat počítače a inf. systém. Ty lidi a firmy mají postupy zaseklé tak v 90. letech, a to už tehda existovalo OCR. Jsou tak 25 let pozadu v tomhletom. Jenže my programátoři jsme pro ně asi prostě moc drazí, západ tlačí ceny nahoru.
Zkušenost s tím nemám, je to veřejné asi tak měsíc. Řeší to jenom ten krok „parsování“ – ono nejde jen o OCR, protože každá faktura vypadá jinak.

Zároveň z těch vašich kroků je to „parsování“ a pak zadání do účetního software asi to jediné, co je typická činnost. Rozesílání e-mailů s poptávkou od jiných firem s fakturací nijak nesouvisí a je to asi pro vás specifické. Převod měn by měl řešit účetní program.

Nevím, zda má Pohoda nějaké API, každopádně napojení na Elis by primárně měli řešit autoři těch účetních programů. Ale třeba FlexiBee má API, takže se dá předpokládat, že i pokud by to neudělali oni, udělá to někdo třetí.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: tt 31. 05. 2018, 10:32:44
ZAS STE UPLNE MIMO:
1. vsechny faktury se musi ukladat na zaklade zakonu o uchovani udaju - minimalne 24 mesico, nekdo klidne i 6 let - musi se ukladat fyzicky, digitalni kopie musi byt tym padem hodne bezpecna (a paskovou zalohovaci metodu asi nemaj tyhle spolecnosti)
2. posta - jestli pouziji ceskou postu nebo dhl to je na nich, je to oficialni cesta kdy delaj svoji praci a taky zajisti ze se posta skutecne dostala - zadne vyhovorky ze sme nedostali faktury....
3. vy ocekavate ze kazdej se zapoji do jejich systemu, kdyz kazda firma vlastni bude mit vlastni system? Ja jako zakaznik chci jednoduche a funckne reseni a ne komplikace.

Takze: Zapomente na volno-myslenkarstvi, delejte aby to bylo jednoduche a fungovalo, a ridte se vseobecnima pravidlami. Tyhle "ja jsem mistr" lidi nikdy nic nedokazou, pokud nezacnou uznavat vseobecne platne pravidla... Pokud je akceptovat nechcete - chodte zit do lesu)) Tam vam nikdo nic nakazovat nebude.
Takze: urenici delaj co je plne normalni a schvaleno, skuste to taky)

Co mě fascinuje je, jak si všechny faktury vedou v tištěné podobě a využívají českou poštu. Proboha proč si to neposílají elektronicky? Musí všechno pak přepisovat z papírů do PC, tak zase z PC do papírů. Teď ke všemu každý jejich zákazník má ty faktury udělané jinak.

Chtělo by to rozjet informační systém, který bude sloužit k zadávání faktur mezi firmami, které si ho zaplatí, tím vznikne unifikovaný interface pro jejich obchodní vztahy. Každá firma, která do něj vstoupí, z toho bude mít přirozeně velké výhody.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: Michal Kovacic 31. 05. 2018, 10:48:14
Hmmm...

Elektronickych systemu vymeny inormaci existuje a funguje nekolik, akorat investice do implementace se male firme nikdy nevrati.

Dokonce existuje v Praze Vrsovicich myslim firma, co se specializuje na konverzi papirovych faktur do elektronicke podoby - rikaji tomu AI - nedavno byl na Jobs.cz inzerat na CTO.

A jak bylo napsano vyse - papir a posta se necha jenom velice tezce nahradit.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: LivingLegend 31. 05. 2018, 10:57:14
Chtělo by to rozjet informační systém, který bude sloužit k zadávání faktur mezi firmami, které si ho zaplatí, tím vznikne unifikovaný interface pro jejich obchodní vztahy. Každá firma, která do něj vstoupí, z toho bude mít přirozeně velké výhody.

Jo jasne a EDI ti neexistuje?
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: František Ryšánek 31. 05. 2018, 11:40:14
Co mě fascinuje je, jak si všechny faktury vedou v tištěné podobě a využívají českou poštu. Proboha proč si to neposílají elektronicky? Musí všechno pak přepisovat z papírů do PC, tak zase z PC do papírů. Teď ke všemu každý jejich zákazník má ty faktury udělané jinak.

Chtělo by to rozjet informační systém, který bude sloužit k zadávání faktur mezi firmami, které si ho zaplatí, tím vznikne unifikovaný interface pro jejich obchodní vztahy. Každá firma, která do něj vstoupí, z toho bude mít přirozeně velké výhody.

Jedna věc je, že ve kšeftě je čím dál běžnější, posílat faktury v PDFkách bez doprovodu papírovou kopií. Faktura je nakonec jenom "výzva k úhradě" (ano a daňový doklad) - tzn. nic co by bylo třeba předávat proti podpisu z ruky do ruky. Pokud příjemce fakturu neobdrží, on se odesilatel ještě rád znovu ozve. Přesněji pokud příjemce potřebuje zboží dál prodat, má ve firmě pořádek (ISO, informační systém) a dostane zboží bez faktury, tak se obvykle rád a důrazně přihlásí odesilateli s požadavkem "kde je faktura" :-)

Bohužel prosté "poslání PDF mailem" snad trochu ušetří naše lesy, ale nezbaví to lidi v kanclu nebo ve skladu ruční práce s přepisováním cen do "svého systému".

Pro skutečnou automatizaci oběhu standardních "obchodních dokumentů" (hlavně objednávka/faktra) už aspoň dvacet let existuje EDI (https://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_data_interchange). Bohužel je to spíš obecná kategorie datových formátů, API a organizačních uspořádání, než nějaký jednotný standard. Nějaké skutečné standardy v rámci EDI samozřejmě dávno existují. A různé "podnikové informační systémy" = klasické ERP a menší "alternativní taky ERP" až po "účta" je nejspíš i podporují, minimálně pomocí optional modulů. Ale že bych toto viděl někdy nasazeno v praxi... neviděl. Možná proto, že dělám v malé firmě. Dodavatelů mraky a objem objednávek od jednotlivého dodavatele není velký. Ještě daleko víc nadrobené je to vůči zákazníkům. Nepátral jsem jestli třeba Cybersoft má tuhle možnost v i6 (třeba i nějak proprietárně), když dokáže mezi firmami které jedou na i6 navzájem kopírovat aktuální ceníky.

Když si vezmu naše relativně velké dodavatele a zákazníky, a jak by se asi proti nim provozovalo EDI, vidím třeba problém i v různých "specialitách", které různé firmy mají ve svých objednávkách (a snaží se nás přimět, abychom je zrcadlili, což někdy jde a jindy ne) tzn. datový model různých ERP systémů se navzájem liší a pak jsou ještě zakázkově customizované... Třeba jenom jednopatrový model "položky per objednávka", vs. vícepatrové systémy s "konfigurovatelnými sestavami pod jednou položkou per objednávka" (SAP) apod. Schopná pečlivá sekretářka se v tom po nastavení nějakých organizačních pravidel vyzná, ale automat... no nevím.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: Ondro 31. 05. 2018, 13:01:23
EDI uz existuje nejaky cas a poslednych par rokov sa jeho pouzivanie u nas rozbehlo. Co som videl EDI systemy od par firiem tak ma ale nenadchli. Obchodaci  to ospevovali, sef to ospevoval ale implementovat to zakaznikom je a bolo peklo. Pre male firmy v takejto forme nepouzitlene/nerentabilne.
Koncept EDI ako taky je dobry ale ako sa ho chopili firmy prevadzkujuce EDI systemy ma velke rezervy. Najospevovanejsia vec EDI systemu bola spolahlivost a sledovatelnost. V reale nieje o nic lepsia ako nas custom system fungujuci na jednoduchych principoch. Skor sa zhorsila.
Preco? Lebo najvecsi problem su koncove body (odberatel a dodavatel) a ak tie nefunguju dobre, tak ani EDI ani nic ine tomu nepomoze, skor naopak. EDI je dalsi clanok do retazca.
Riesenie problemov/nezrovnalosti sa po zavedeni EDI zhorsilo/skomplikovalo. Nezazil som ani jedneho obch. partnera nasich zakaznikov, kde by to naozaj dobre fungovalo a EDI tie problemy este zhorsilo. Najvecsim problemom pri implementacii su rozne postupy(pouzivanie roznych inf. systemov) roznych firiem a potreba to nejako zladit. Nezazil som dvoch rovnakych. Cim viacej roznych dokladov sa riesi v ramci EDI, tym horsie. Ide to urobit tak aby to bol naozaj velky prinos ale to som zatial nezazil.
Papierova faktura je jednoducha a funkcna vec, ktoru nic neprekona.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: milujilinux 31. 05. 2018, 15:37:33
EDI je moloch a jeho nasazení v malých firmách  a u všech jejich partnerů je naprostá utopie někoho kdo neudrží moč. Nehledě na to, že DI jako takové neni zdaleka bezúdržbová věc a když zaplatíš pár hodin nějakému "IT odborníkovu" co to restartuej a hledá chyby tak se skoro vyplatí vzít na zakládání faktur nějakou studentku na půl úvazku.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: kkt1 31. 05. 2018, 15:49:42
EDI je moloch a jeho nasazení v malých firmách  a u všech jejich partnerů je naprostá utopie někoho kdo neudrží moč. Nehledě na to, že DI jako takové neni zdaleka bezúdržbová věc a když zaplatíš pár hodin nějakému "IT odborníkovu" co to restartuej a hledá chyby tak se skoro vyplatí vzít na zakládání faktur nějakou studentku na půl úvazku.
Presne tak, dokud bude pracovni sila levna, do te doby nejake EDI nebude fungovat v malych ani ve stredne velkych firmach.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: Lojza 31. 05. 2018, 16:14:56
nejjednodussi, nejbezpecnejsi a nejlevnejsi framework je zrucna lidska pracovni sila ktera nedela chyby a pouziva abbyy fine reader a jen klika
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: admnistrator 31. 05. 2018, 17:47:28
EDI je moloch a jeho nasazení v malých firmách  a u všech jejich partnerů je naprostá utopie někoho kdo neudrží moč. Nehledě na to, že DI jako takové neni zdaleka bezúdržbová věc a když zaplatíš pár hodin nějakému "IT odborníkovu" co to restartuej a hledá chyby tak se skoro vyplatí vzít na zakládání faktur nějakou studentku na půl úvazku.
Presne tak, dokud bude pracovni sila levna, do te doby nejake EDI nebude fungovat v malych ani ve stredne velkych firmach.
Tak ono EDI neni zdarma a jeho udrzba take ne a ma byznam jen tam, kde jde hodne objednavek
 Treba takovy obchodak jako kaufland
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: stan 31. 05. 2018, 18:17:58
Pokud bude zpracování faktur automatizované, tak tam ta sekretářka už nebude muset být - jistě ti za takovou pomoc poděkuje.

A i v dalších věcech jsi naivní. U faktur nejde jenom o parsování, je potřeba mít i další znalosti o prostředí, pravidlech, souvislostech, což je pro každou účetní jednotku jiné a klidně se to může dynamicky měnit.

Jestli chceš programovat účetní systém a vnášet do něj revoluční myšlenky (a že nejsi ani první ani poslední), vřele doporučuju pár měsíců pracovat v účtárně, to tě uvede do reality. Částečně. Abys pochopil problematiku celou, musel by ses tím zabývat déle a dosáhnout úrovně  účetního metodika. Teprv potom má smysl pokoušet se o analýzu a zlepšovací návrhy. A rychle bys zjistil, že vše už existuje a taky existují důvody, proč se to nepoužívá.

Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: CoffeeMan 31. 05. 2018, 22:05:57
Jestli chceš programovat účetní systém a vnášet do něj revoluční myšlenky (a že nejsi ani první ani poslední), vřele doporučuju pár měsíců pracovat v účtárně, to tě uvede do reality. Částečně. Abys pochopil problematiku celou, musel by ses tím zabývat déle a dosáhnout úrovně  účetního metodika. Teprv potom má smysl pokoušet se o analýzu a zlepšovací návrhy. A rychle bys zjistil, že vše už existuje a taky existují důvody, proč se to nepoužívá.

Asi bych to lépe nenapsal. Se tady mlátí prázdná sláma.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: Jan Forman 31. 05. 2018, 23:03:35
Na druhé straně je dobré si přiznat, že celý ten proces je stupidní a neefektivní. Země, které se od toho dokážou oprostit a udělat to lépe v budoucnu budou na špici, zatímco zbytek bude v kanále se slovy "nojo to nejde...".
A jako souhlasím s diskutujícími, systémově to uchopit je nechutně drahé, zatímco pár opiček na účetním oddělení je prostě levné.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: CoffeeMan 01. 06. 2018, 08:40:33
No ona ta opička na účetním zrovna levná není. V nákladu vám pod 40 tisíc pracovat nebude.

Ale tady je nutné si uvědomit, že ta opička nedělá jenom faktury, ale věnuje se i dalším věcem.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: private-name 01. 06. 2018, 11:24:38
Zo slovenskych hajov: https://www.datamolino.com/
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: Kkt2 01. 06. 2018, 12:39:33
No ona ta opička na účetním zrovna levná není. V nákladu vám pod 40 tisíc pracovat nebude.

Ale tady je nutné si uvědomit, že ta opička nedělá jenom faktury, ale věnuje se i dalším věcem.
Zato uprava nejakym edi expertem bude levna, ze? Obvykle ta opicka je levnejsi...
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: J 01. 06. 2018, 14:58:50
Na elektronickou vymenu faktur je tu standart.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: svatas 01. 06. 2018, 15:12:25
Já třeba vím, že EDI je poměrně věda. A je to můj denní chléb - imlementuji jej. Ale taky vím, že existuje řešení právě pro ty malé firmy, které stojí několik stokorun za měsíc.

Jasně jsou tu pak řešení pro velké firmy, ale obvykle to funguje tak, že když obchodujete s někým velkým, tak vás přinutí posílat doklady elektronicky nebo s vámi obchodovat přestane. A právě pro tyto účely je tohle řešení nabízené jako služba asi ideální.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: Lojza 01. 06. 2018, 17:34:49
podle mne se to vyplati tak od 10.000 faktur rocne ale spis pro jeste vetsi firmy

ma nekdo praktickou zkusenost

http://www.jazzware.cz/pohodaplus_edi.html

nebo

http://www.winfas.cz/platforma-winfas/licence-a-cenove-podminky
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: CoffeeMan 01. 06. 2018, 20:32:52
10 000 faktur ročně. O. K.

Na to je potřeba "oddělení" o dvou účetních opičkách (a budou mít ještě hromadu času na hrající si koťátka na youtube, opičárny a vzdělávání) a nebo jedna fofr účetní opička. Záleží na preferencích.

Oddělení dvou účetních opiček stojí asi mega ročně se vším všudy.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: Pavel Kysilka 01. 06. 2018, 20:47:12
zdravim,

takovyto framework, na rozebirani dat z doslych faktur, jsem asi rok vyvijel(130k radku kodu), neni to stale hotove a mozna jeste rok budu.
Na vlastni vyvoj zapomente, pokud to chcete dodelat drive nez tomto desetileti a budete to delat sam.

Co se tyce hotovych veci, tak jdete do nejakeho komerniho softu. Asi bych vzal neco od ABBY.
Neco bezi i pod Linuxem(backend cast).
Anebo DataMolino.com jako webova sluzba.

Parsovani dat je zlomek prace z toho, co potrebujete po prevodu z OCR delat. Do toho mate faktury jako dokumenty casto s pismeny.
Spise se naucte shlukovou analyzu + document capture. Jenom nekolik tydnu budete shanet dokumentaci a budete dekovat Japoncum a dalsim, ze neco nekdo napsal. Poslednich 5 bodu ze zadani je oproti tomu prvnimu sranda.

Pokud se Vam to povede uvest do chodu, tak se pripravte, ze budete muset lehce zmenit firemni procesy.. Tady narazite. A do toho
Vam budou bojkotovat ucetni aplikaci, ktera jim bude brat praci.

Mozna ze by stalo za to popremyslet o nejakem vymenne formatu typu ISDOC, EDI ci alespon nejake XML od Pohody a tak pro komunikaci s dodavateli.

Hodne stesti.
gf
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: stan 01. 06. 2018, 21:26:05
Z nějakého, mně zcela nepochopitelného, důvodu se tu už poněkolikáté zmiňuje Pohoda, jako by to byl nějaký etalon. Opak je pravdou, Pohoda je hračka pro naprosté začátečníky, amatéry a začínající podnikatele, kteří si na začátku z nedostatku ambicí, prostředků nebo zkušeností myslí, že si budou účetnictví mastit sami. Vyvíjet něco pro Pohodu nebo postaveného na Pohodě bych hodnotil jako neperspektivní.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: CoffeeMan 01. 06. 2018, 22:40:05
Pohoda je pro mikropodniky a malé podniky. A těm to stačí. Ano, v tom segmentu je to etalon. Větší korporace volí jiná řešení.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: Miroslav Šilhavý 02. 06. 2018, 06:18:02
Je tady rozebráno víc témat, k několika se vyjádřím:

1) Automatické vytěžování dokumentů se používá, ale používá se hlavně tam, kde lze nastavit systém že VÍCE osob se zabývá vytěžováním a zadáváním faktur do systému (s automatickým vytěžováním souvisí i ruční opravy chyb a "oční" kontrola), přikládání skenu faktury do systému atd. Tyto osoby bývají v mzdově v ranku brigádníka. Poté už menší počet účetních může provádět jen odbornou práci - zaúčtovávat celé doklady a/nebo položky. Tam, kde je 1-2 účetní nemá automatické vytěžování dat valný smysl.

2) EDI používají hlavně velké firmy. Papírový doklad nemusí mít žádné ověření (náležitosti), dokonce není potřeba ani podpis osoby, ani razítko (viz zákon o DPH, ten vyžaduje pouze (vytištěné) jméno osoby, která doklad vystavila, a i z toho existuje výjimka u automaticky generovaných faktur (O2, PRE, ...)). V případě EDI jsou zákonné požadavky o dost vyšší, a obecně u jakéhokoliv elektronického dokladu je potřeba mít i elektronický podpis (který je nutné v době pro uchování dokladů 10 let minimálně 2-3x přerazítkovat). Elektronický doklad je pro malou firmu moc drahý. (Faktura v PDF není elektronický doklad, to je stále jen listina, pouze zaslaná elektronicky).

3) Pohoda je ve startovní kategorii jeden z málo softwarů na trhu. Začínající firma, nejen ta, která si chce účtovat sama, potřebuje levný software pro evidenci dokladů, pokladny, plateb. Zde Pohoda konkuruje velmi dobře. Ve vyšších verzích umí i oddělovat práva účetních od těch, co doklady zadávají apod. Dobrý účetní dokáže pracovat s jakýmkoliv softwarem, který umí vyjet rozvahu, saldo a knihy závazků a pohledávek. Pak už se dá zkontrolovat zaúčtování a je víceméně jedno, jestli je to Pohoda nebo něco jiného. Ohrnování nosu nad tím či oním softwarem není na místě, spíš to značí neochotu účetního se učit odlišné postupy. Pokud chcete Pohodu srovnávat, tak s jejími konkurenty ve stejné cenové hladině. Moc si nevyberete. Buďto se jedná o programy, které je dražší provozovat (vyšší nároky), nebo jejich ovládání odpovídá "většímu softwaru" a tudíž je pro malou firmu brzdou chodit na školení a učit se je. Reálným konkurentem je Money S3 - ale to taky není žádná výhra. Abra (FlexiBee) se koncákům špatně ovládá a dohledává se v ní. Vario? To je podle mě okrajové. Zapomněl jsem na někoho? Myslím že ne. Takže začínající / malá firma (do 50 zaměstnanců) vybírá z této čtveřice a Pohoda tento boj vyhrává. Účetní by třeba volili jinak, ale primární je zákazník a jeho práce s doklady, aby měl přehled o stavu svých závazků a pohledávek.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: Miroslav Šilhavý 02. 06. 2018, 09:26:49
Jinak když mi mamka říkala, jaké faktury zpracovává a jak toho má hodně, tak jsem valil oči, jakou hrůzu ty malé firmy mají. 80% jejich práce by mohly dělat počítače a inf. systém. Ty lidi a firmy mají postupy zaseklé tak v 90. letech, a to už tehda existovalo OCR. Jsou tak 25 let pozadu v tomhletom. Jenže my programátoři jsme pro ně asi prostě moc drazí, západ tlačí ceny nahoru.

O to nejde, že by nešly doklady skenovat nebo parsovat. To už nějak řešitelné je (i když ne levně). Ale úplně se tím mění styl práce. V malé firmě asistentka pracuje s dokladem a zároveň, co ho zadává, dělá i další činnosti. Mimo jiné kontroluje, jestli je legitimní (tedy, jestli má být proplacen), zjišťuje na jaké středisko se účtuje, případně do jakého týmu spadá, ... Samotné přetypování dat pak dává možnost v reálném čase ověřit jestli protistrana není tzv. nespolehlivá osoba nebo jestli má zveřejněné účty pro placení DPH. Když zautomatizujete sken dokumentů a vytěžení, budete muset úplně jinak nastavit tyto procesy - a mnohdy zase o kousek složitěji.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: Lojza 02. 06. 2018, 10:54:16
docela by mne zajimalo jak resi obeh dokumentu trba alza.cz, banky, pojistovny, mobilni operatori .. to musi byt minimalne statisice dokumentu mesicne a chyby si moc dovolit nemuzou
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: franta PH 02. 06. 2018, 14:00:17
Pohoda má pro běžného uživatele přehlednost, pro někoho horší (programátorsky) definované výběrové podmínky při filtraci a většinu věcí v základní ceně. Money přehledné, má uživatelsky přívětivější definování výběrových podmínek, cena podobná. Vario je méně přehledné, více věcí za příplatek a nedávno přešlo do holdingu "Cígler", takže je otázka co bude za dva roky? Abru nemám, nemohu soudit. Obecně by všem více slušelo otevřít databázové rozhraní, aby ve vyšších verzích nebyla závislost na MS SQL, ale mohl to člověk provozovat i na jiném serveru než MS Win.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: stan 02. 06. 2018, 15:36:34
Pohoda má spoustu berliček pro začátečníky, které ale zkušenějšímu překáží. Například, abych opravil doklad, musím zrušit přiznání k dph, kontrolní hlášení, souhrnné hlášení, platební příkaz a vazbu na platbu v bance - často to smysl má, ale ne vždy. Pro začátečníka je to fajn věc, zabrání mu to udělat si bordel. Pokročilý si to musí všeliak obcházet.

Jistě, dobrý účetní dokáže pracovat i bez počítače... Ale pokud to dělá profesionálně, potřebuje být rychlý. Např. Money jsou imho uživatelsky rychlejší než Pohoda. Ale i Money poslední dobou upadají se mi zdá - po změně na Soliteu vidím posun k manažerským krasokecům. Uvidíme co bude dál.

Pokud nějaká firma začíná, nechal bych výběr nástroje právě na účetní - pokud dosud nemá nějaký svůj oblíbený, svědčí to o nedostatku praxe a taková opička ještě nemá na to, aby pracovala samostatně.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: xunil 02. 06. 2018, 23:03:44
Tak již víme, že pohoda je pro začátečníky a co tedy pro pokročilé?
Jak po sw stránce, tak po uživatelské.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: svatas 07. 06. 2018, 20:15:23
docela by mne zajimalo jak resi obeh dokumentu trba alza.cz, banky, pojistovny, mobilni operatori .. to musi byt minimalne statisice dokumentu mesicne a chyby si moc dovolit nemuzou

Je to jednoduché - používají EDI komunikaci alias EDIFACT standard. Vše jede automatizovaně, řadu z nich podporujeme jako naše zákazníky.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: svatas 07. 06. 2018, 20:20:12
2) EDI používají hlavně velké firmy. Papírový doklad nemusí mít žádné ověření (náležitosti), dokonce není potřeba ani podpis osoby, ani razítko (viz zákon o DPH, ten vyžaduje pouze (vytištěné) jméno osoby, která doklad vystavila, a i z toho existuje výjimka u automaticky generovaných faktur (O2, PRE, ...)). V případě EDI jsou zákonné požadavky o dost vyšší, a obecně u jakéhokoliv elektronického dokladu je potřeba mít i elektronický podpis (který je nutné v době pro uchování dokladů 10 let minimálně 2-3x přerazítkovat). Elektronický doklad je pro malou firmu moc drahý. (Faktura v PDF není elektronický doklad, to je stále jen listina, pouze zaslaná elektronicky).
Troufám si tvrdit, že tomu tak není. Pokud si to objednáte jako službu, není to nijak extrémně nákladné. A řeší se vše. Elektronický podpis je třeba jedna z těch věcí. Existuje opravdu dost malých firem, které EDI běžně používají.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: Miroslav Šilhavý 07. 06. 2018, 20:48:02
Pohoda má spoustu berliček pro začátečníky, které ale zkušenějšímu překáží. Například, abych opravil doklad, musím zrušit přiznání k dph, kontrolní hlášení, souhrnné hlášení, platební příkaz a vazbu na platbu v bance - často to smysl má, ale ne vždy. Pro začátečníka je to fajn věc, zabrání mu to udělat si bordel. Pokročilý si to musí všeliak obcházet.

Nemusíte. Dokonce byste ani neměl. Pokud zrušíte přiznání k DPH, tak nové kontrolní hlášení bude mít znovu status řádného, nikoliv následného. Ale je to poměrně rozšířená chyba u uživatelů Pohody.

Jistě, dobrý účetní dokáže pracovat i bez počítače... Ale pokud to dělá profesionálně, potřebuje být rychlý. Např. Money jsou imho uživatelsky rychlejší než Pohoda. Ale i Money poslední dobou upadají se mi zdá - po změně na Soliteu vidím posun k manažerským krasokecům. Uvidíme co bude dál.

Mám účetní firmu, práce v Pohodě, Money, Variu i Abře je jiná, ale výkon účetní je víceméně stejný. Jsou jiné postupy na kontrolu agend na konci měsíce - např. Pohoda nemá moc dobře vyřešené saldo, zase umí lépe zafiltrovat záznamy na kontrolu deníku, rozvahy a agendy. Neviděl bych v to, vítěze.

Pokud nějaká firma začíná, nechal bych výběr nástroje právě na účetní - pokud dosud nemá nějaký svůj oblíbený, svědčí to o nedostatku praxe a taková opička ještě nemá na to, aby pracovala samostatně.

Naopak. Znamená to totiž v lepším příadě ztrátu flexibility. Většinou to ale znamená, že taková účetní si nevystačí při kontrole práce s deníkem, rozvahou a saldem a spoléhá na nástroje uživatelských agend. Pokud nějaká účetní řekne, že vyžaduje konkrétní program, tak rychle utíkejte.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: Miroslav Šilhavý 07. 06. 2018, 20:51:27
Obecně by všem více slušelo otevřít databázové rozhraní, aby ve vyšších verzích nebyla závislost na MS SQL, ale mohl to člověk provozovat i na jiném serveru než MS Win.

Zde bych nesouhlasil. Software, který bude mít tuto vlastnost, bude mít prakticky jistě řádkové zpracování a nedokáže SQL využít dobře (nelze mít zobecněné SQL a zároveň výkon a zároveň bezpečí dat). V tomto ohledu má problém i zmiňovaná Pohoda, která i ve SQL variantách pracuje řádkově (vznikla přepisem MDB verze do SQL, se všemi nevýhodami).

Závislost na MS Win serveru je nepodstatná, v režii firmy to hraje okrajovou roli. (Mimochodem MS SQL je i pro Linux).
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: stan 07. 06. 2018, 22:14:10
...

Předokládám, že chirurgovi budete taky diktovat, čím Vás má kuchat. Kudla jako kudla, ztratil by flexibilitu. A pokud chirurg preferuje konkrétní nástroj, se kterým má zkušenosti, tak je třeba utéct, protože to znamená, že si nevystačí s motorovou pilou.

Zkrátka je i tady vidět, že jste schopný akademicky fabulovat na libovolné téma, ale v těch oblastech, do kterých vidím já, si dlouhodobě a konzistentně udržujete zásadní rozpor s mými názory a zkušenostmi. Ale nejste v tom sám, je vás tady na fóru asi tak 5 takových. Škoda, že nejdete blokovat...

Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: Miroslav Šilhavý 07. 06. 2018, 22:43:32
Zkrátka je i tady vidět, že jste schopný akademicky fabulovat na libovolné téma, ale v těch oblastech, do kterých vidím já, si dlouhodobě a konzistentně udržujete zásadní rozpor s mými názory a zkušenostmi. Ale nejste v tom sám, je vás tady na fóru asi tak 5 takových. Škoda, že nejdete blokovat...

Napadáte mě zbytečně. Jak jsem psal, provozuji účetní firmu, pohovoruji a nabírám účetní. Účtujeme pro externí klienty. Někdy v našem systému, jindy v systémech zákazníka. V ČR (a v Evropě obdobně) máme výhodu, že existují jasné účetní standardy (Zákon o účetnictví, Český účetní standard), takže na práci jedné účetní může bez problémů navázat druhá. Jen musejí svému řemeslu rozumět a dělat podle standardu.

Pak existuje spousta "účetních", které to mají zaúčtované tak, že tomu zpětně rozumí jen ony samy - a to je ta sorta, o které si myslím, že hovoříte. Ty obvykle preferují jeden program, protože ho využívají jako suplement pro školení (na školení nechodí, ale v programu se jim najednou objeví něco nového a funguje to samo).

Je také možné, že si účetní zaměňujete s "nahazovačem" dokladů - tedy pracovníkem, který dokumenty typuje do počítače. Ale o tom já nehovořím. Odborná účetní málokdy nahazuje doklady (obvykle nahazuje složitější účetní případy, interní doklady apod.) - na běžné doklady, aby přepisovala, je příliš drahá. To dělají fakturanti, pomocníci - nazvěte to jakkoliv. V malých firmách nahazují faktury přímo kmenoví zaměstnanci - potřebují průběžně znát knihy závazků a pohledávek, zatímco účetní účtuje třeba jen 2x v měsíci.

Pokud jde o mě, za účetní považuji osobu, která ročně absolvuje přinejmenším 40 hodin školení a která ví, jak má být zaúčtováno, aniž by nutně potřebovala program, který ji vede. Té je pak jedno, jak se dostane k rozvaze nebo pohybům na konkrétním účtu, to už je jen detail který se liší v pár kliknutích.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: CoffeeMan 08. 06. 2018, 10:00:29
Zkrátka je i tady vidět, že jste schopný akademicky fabulovat na libovolné téma, ale v těch oblastech, do kterých vidím já, si dlouhodobě a konzistentně udržujete zásadní rozpor s mými názory a zkušenostmi. Ale nejste v tom sám, je vás tady na fóru asi tak 5 takových. Škoda, že nejdete blokovat...

Je také možné, že si účetní zaměňujete s "nahazovačem" dokladů - tedy pracovníkem, který dokumenty typuje do počítače. Ale o tom já nehovořím. Odborná účetní málokdy nahazuje doklady (obvykle nahazuje složitější účetní případy, interní doklady apod.) - na běžné doklady, aby přepisovala, je příliš drahá. To dělají fakturanti, pomocníci - nazvěte to jakkoliv. V malých firmách nahazují faktury přímo kmenoví zaměstnanci - potřebují průběžně znát knihy závazků a pohledávek, zatímco účetní účtuje třeba jen 2x v měsíci.


Bingo. O tom je celé vlákno. Se tady lidi nějak nechápou, protože neví, co vlastně účetní dělá.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: mhi_ 08. 06. 2018, 12:45:44
Jak tu dle meho nazoru spravne Coffeman & Silhavy pisi, je to pomocnik lidem datlujicim faktury. Za mne naprosta vetsina faktur jde jako PDF a skutecne v mnoha pripadech je jednodussi je vytisknout, prihodit kosilku, zalozit.

Nicmene je to neskutecna idiocie, kdyz tu mame ISDOC, UN/EDIFACT, QR-fakturu, apod., ktere by to cele mohly zjednodusit. Do toho je idiocie c.2, ze vetsina malych ucetnich systemu neumi chytre kontrolovat data proti bance... (ne, to co je v Pohode skutecne neni pouzitelne, spis to jen pridelava praci).

Docela by mne zajimalo jak male firmy pouzivaji EDI(FACT) - jestli maji napojeni na VAN, nebo si jen vymenuji soubory?
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: Miroslav Šilhavý 08. 06. 2018, 18:08:25
Docela by mne zajimalo jak male firmy pouzivaji EDI(FACT) - jestli maji napojeni na VAN, nebo si jen vymenuji soubory?

Z mojí zkušenosti, malé firmy toto nevyužívají. Výjimkou jsou malé firmy dodávající pro velké korporace - tam je elektronická výměna motivována vyšším přiznaným rabatem. Ale to moc nepadá na váhu, protože taková malá firma používá EDI jen vůči řetězci a doklady pushuje k nim (obvykle přes obyčejneé FTP), ale vůči ostatním jede v listinách.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: CoffeeMan 08. 06. 2018, 18:30:56
Hele, pánové, říkal jsem tohle vlákno externí účetní, protože jsme procházeli minulý rok a vzkazuje vám, že vám na to se... Že to v pohodě stíhají a že by jim to moc neušetřilo.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: kyrgyz 08. 06. 2018, 18:57:48
Ad zasílání PDF emailem:
Je zkrátka třeba mít robustní řešení + kvalifikovanou podporu.

V naší fabrice (pobočka nadnárodní firmy) je automatizovaná část týkající se posílání objednávek do fabriky, zasílání zboží a fakturace - jak pro fabriku, tak pro nás; tedy interní záležitost - účetní vůbec nemusí nic dělat.
Funguje to na 98 % a ty zbylé případy obykle nikdo neumí vyřešit, ani IT opička v Indii. Lokální IT opičátko by se nevyplatilo.
Velkým problémem je nedostatek flexibility systému vůči účetním/daňovým předpisům v jednotlivých zemích - o možnosti zasílat naše prodejní faktury v el. podepsaném PDF se firmě s 60 tis. zaměstnanci na celém světě ještě ani nesnilo.

Dopady to má, kontroly z finančního úřadu obvykle končí drobnými pokutami za úplně stupidní chyby, které nejsme schopni řešit (protože: "to systém"), a slovy úřednice o tom, že by tu nedělala ani za boha...

Nicméně nespornou výhodou je jednotnost systému ve všech zemích.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: Miroslav Šilhavý 09. 06. 2018, 09:30:46
Nevýhodou je a) situace, kdy PDF nemá elektronický podpis - tam nese zákazník riziko na DPH (prokazatelnost)

To bych neviděl jako riziko. Zákon o DPH nevyžaduje ani na papírovém daňovém dokladu podpis (ostatně, viděl jste někdy podpis na faktuře za telefon, elektřinu, ...).

b) situace, kdy sice podpis obsahuje, ale ten za rok či dva expiruje a bylo by vhodné řešit přerazítkování dokumentů (tuším co tři roky, dle doby platnosti).

Podle mě jste zamotal dvě věci do sebe. PDF faktura není elektronický doklad, to je listina zaslaná elktronickými prostředky. Podpis výstavce na ní není potřeba a není tedy ani potřeba přerazítkovávat.

Paradoxem je, že pokud najedete opravdu na elektronické faktury (strojovou výměnu informací), tak tam už zákon požaduje elektronický podpis a tedy i Vámi zmiňovanou povinnost přerazítkovávat. Podle mě je ten stav nesmyslný, cár papíru bez podpisu uznávat, ale elektronickou výměnu ne.

Druhým paradoxem je, že pokud příjemce chce listinnou fakturu uchovávat elektronicky (na straně příjemce), tak ji musí opatřit takovými záznamy, aby bylo jasné, kdo a kdy provedl konverzi do elektronické podoby, a že dokument nemohl změnit obsah. Takže pokud Vám přijde PDF faktura, tak ji můžete vytisknout a znovu skenovat, nebo si ji nechat v původní formě. Ale musíte doplnit kvalifikovaný podpis osoby, která dokument do elektronické archivace zařadila (a přerazítkovávat!). Tedy: listinný doklad může PŘÍJEMCE elektronicky, ale podpis musí doplnit on. Tím podpisem se neověřuje pravost dokumentu jako takového, ale jen to, že od určitého orazítkovaného data už nebylo s dokumentem manipulováno. Mně to přijde jako pěkná kokotina, raději ten samý dokument vytisknu a zařadím do šanonu, což státu stačí.

A opět by bylo nutné mít pořešen elektronický archív - tedy věc, které účetní nerozumí.

Absolutní souhlas. IT oddělení klidně archiv zavede, ale nebude to zadarmo. Ale ani IT ani účetní nejsou ta správná oddělení, která by měla provádět kontrolní činnost nad archivem dokumentů - jestli funguje správně, neztrácí data, dokumenty jsou průkazné a neměnné v čase, ... Takže ještě se musí zapojit management, aby tento proces zpracoval. Je to obdoba toho, že manažer čas od času projde účtárnou a vidí, jestli jsou lejstra v šanonech a skříních, jestli je místnost zamykaná atd. Do takových pakáren v elektronické podobě se firmám jednoduše nechce.
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: mhi_ 09. 06. 2018, 11:48:54
Druhým paradoxem je, že pokud příjemce chce listinnou fakturu uchovávat elektronicky (na straně příjemce), tak ji musí opatřit takovými záznamy, aby bylo jasné, kdo a kdy provedl konverzi do elektronické podoby, a že dokument nemohl změnit obsah. Takže pokud Vám přijde PDF faktura, tak ji můžete vytisknout a znovu skenovat, nebo si ji nechat v původní formě. Ale musíte doplnit kvalifikovaný podpis osoby, která dokument do elektronické archivace zařadila (a přerazítkovávat!). Tedy: listinný doklad může PŘÍJEMCE elektronicky, ale podpis musí doplnit on. Tím podpisem se neověřuje pravost dokumentu jako takového, ale jen to, že od určitého orazítkovaného data už nebylo s dokumentem manipulováno. Mně to přijde jako pěkná kokotina, raději ten samý dokument vytisknu a zařadím do šanonu, což státu stačí.

Predne bych si dovolil vyjadrit svuj nazor, ze zakon elektronicke podepsani listiny poslane elektronickou cestou nevyzaduje, pouze je nutne zajistit nemennost v case.

Docela by mne zajimal Vas nazor, jak byste tuto situaci resil, pokud byste dostal zadani vyresit digitalni archiv danovych dokladu pouze elektronickou cestou v nejake smysluplne forme, bez el. podpisu (=prerazitkovavani). Nemyslim tim nejakou organizaci, ale soulad se zakony. Pro jednoduchost si predstavme firmu, ktera ma faktury prijate 1 ... 999999, k tomu soubory 1.pdf ... 999999.pdf (vse "originaly", nikoliv scany), nekdo to dokazal poridit bez chyb. Jake reseni byste zvolil?

A jak vidite toto:
(echo "Listina k prokazani nemennosti porizenych dat prijate faktury firma x IC 000 za rok 2017 ze dne X.X.2018";shasum * ) |lp
+ podpis  na fyzicky papir, idealne s overenim ?

Je mi jasne, ze pracovnici FU by to asi neuspokojinlo, nicmene dva znalci v tandemu by to meli posvetit, ne? Neni to uplne realworld situace, normalni clovek by pred predlozenim faktur asi vsechno vytisknul a predal listinne, ale ...
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: Miroslav Šilhavý 09. 06. 2018, 17:49:59
Docela by mne zajimal Vas nazor, jak byste tuto situaci resil, pokud byste dostal zadani vyresit digitalni archiv danovych dokladu pouze elektronickou cestou v nejake smysluplne forme, bez el. podpisu (=prerazitkovavani). Nemyslim tim nejakou organizaci, ale soulad se zakony. Pro jednoduchost si predstavme firmu, ktera ma faktury prijate 1 ... 999999, k tomu soubory 1.pdf ... 999999.pdf (vse "originaly", nikoliv scany), nekdo to dokazal poridit bez chyb. Jake reseni byste zvolil?

Na to nelze bez kontextu odpovědět. V právu, včetně práva správního, platí principy přiměřenosti. Např. banky fungují na papíře a dnes i navíc skeny dokumentů. K tomu fyzicky má přístup k dokumentům jiná osoba, než ukteré lze předpokládat zájem je podvrhnout. Pokud máte dostatečně pevnou organizační strukturu a postupy ve firmě, měla by být neměnnost poměrně dobře prokazatelná. To je také důvod, proč "velkým projde víc".

Neměnnost souborů v čase můžete dělat přes ty sha sumy, jak navrhujete, plus protokolárně zaznamenat stav. Nikdo Vám dopředu neřekne, co v případě kontroly a třeba i soudů ustojíte. Bezpečné by mělo být kvalifikované podepisování a razítkování, ale to není zadarmo. V případě kontroly pak vůbec nemusí dojít na pochybnosti. Kontrola pochybnosti může rozptylovat různým způsobem. Např. křížovou kontrolou dokladů u druhých stran, nebo právě zkoumáním postupů ve firmě. V extrémním případě označí Váš stav za neprůkazný a vyzvou Vás, abyste dalšími prostředky prokázal. To je "oblíbená" praktika některých (podle mě ubohých) úředníků. Pak už Vám nezbude, než se rozhodnout, jestli sklapnete krovky, nebo jestli půjdete ke správnímu soudu. U správního soudu budete patrně prokazovat znalecky, jestli Váš způsob je v pořádku.

...běžná firma nechce tyto problémy riskovat, proto se chodí vyšlapanými cestami...
Název: Re:Pomoc sekretářkám - automatizované zpracování faktur
Přispěvatel: dejvvv 12. 10. 2018, 13:22:44
Dobrý den
ja napriklad pouzivam tento program https://imboss.cz/
 mi na tom uzivani QR kodu a to ze to samo odesila upominky
;)