reklama

Ideální počet lidí na IT oddělení?

Nasson

Re:Ideální počet lidí na IT oddělení?
« Odpověď #30 kdy: 05. 04. 2012, 20:02:54 »


Tak nějak jsem to chtěl napsat, že bych takového člověka platit nechtěl, jestli teda instalace OS a řešení problémů s PC nemá v popisu práce:-) Samozřejmě i tak je to silně neefektivní.
R
[/quote]

No, tak jasne. Ja ani tak nemyslel, ze dostane novy zamestnanec 20tis a bez si sestavit comp. Predpokladam, ze prijde k hotovemu PC s OS a vsemi potrebnymi programy. Ale proste tam si doinstaluje kalkulacku, tam si da program, ktery mu pomuze s rychlejsim zpracovanim dat, atd. A tech 30 min co stravi instalaci se bohate vrati usetrenymi x hodinami tydne. Samozrejme, ze vymysleni programu pro praci s daty by mela byt starost IT, ale plno veci se stejne dela rucne (nemuze programator dopredu myslet na kazdou alternativu, nebo ano?) a pokud ten zamestnanec potencial ma, proc jej nevyuzit (nekdo to proste bude delat rucne, nekdo si na to napise kratky skriptik, nebo zna dobreho pomocnika, zkratka je to individualni, predpokladam vsude). A co se tyce te instalace OS, tak ta 3/4 hod jednou za dva roky mi taky neprijde tak hrozna. Ale ja to chapu, mate zkusenosti a ve velkem provozu se muj pristup asi vubec nevyplati.

A sorry za OT, to ja  jen takovou kratickou vsuvku.

reklama


KapitánRUM

Re:Ideální počet lidí na IT oddělení?
« Odpověď #31 kdy: 05. 04. 2012, 20:23:19 »
Jenže je úplně OT, protože se vše posouvá k tomu, aby si uživatel nemohl bez lokálního admina pomalu ani uprdnout.
Což je "v zásadě" správně, protože těžko má každá firma se 200 uživateli 200 licencí Visio, Project a Autocadu.
Navíc velká část tzn. freeware je freeware jen pro domácí použití!
Obecně doporučuji nastavit takovou politiku, aby ani FLASH paměť nebylo možné připojit bez ADMIN práv.

JoseD

Re:Ideální počet lidí na IT oddělení?
« Odpověď #32 kdy: 05. 04. 2012, 21:42:42 »
Je taková "BAJKA"
Hej, kapitáne, +1!

Nasson

Re:Ideální počet lidí na IT oddělení?
« Odpověď #33 kdy: 05. 04. 2012, 22:06:43 »
Jenže je úplně OT, protože se vše posouvá k tomu, aby si uživatel nemohl bez lokálního admina pomalu ani uprdnout.
Což je "v zásadě" správně, protože těžko má každá firma se 200 uživateli 200 licencí Visio, Project a Autocadu.
Navíc velká část tzn. freeware je freeware jen pro domácí použití!
Obecně doporučuji nastavit takovou politiku, aby ani FLASH paměť nebylo možné připojit bez ADMIN práv.

Pravda, na licence jsem zapomnel. My BFU vime moc dobre, ze bychom nemeli stahovat z pochybnych stranek, ale rozdil licenci uz pro nas tak pruhledny neni, a nekteri z nas mohou ziskat dojem, co stahnu ze stranek vyrobce muzu dat kam chci. To je bohuzel pravda.

martin

Re:Ideální počet lidí na IT oddělení?
« Odpověď #34 kdy: 05. 04. 2012, 22:13:33 »
Mňo....já osobně budu raději medvěd nebo ježek než ten blbec zajíc 8)

Nojo, ale zajícův kámoš, dělá u jiného medvěda ve vedlejším lese o dost míň a navíc ten medvěd rozšiřuje svoje teritorium a shání dalšího zajíce...

Hele, nebyls to ty, co tu prohlašoval, že za 30k bude nadřízenýmu i lízat zadnici? :-)

reklama


KapitánRUM

Re:Ideální počet lidí na IT oddělení?
« Odpověď #35 kdy: 05. 04. 2012, 22:19:38 »
Abych řekl pravdu, nikdy jsem žádnou licenci pořádně důkladně nečetl a to dělám admina už od dob, kdy si tu kde kdo z čtenářů cucal palec. Bavil jsem se i s lidma od M$ a i paní, odbornice na licence, se mi přiznala, že nezná všechny jejich varianty EULA  ;D
A pokud se bavíme o upgradech, tak tam je situace ještě lepší, protože například upgrade na Office 2007 v jedné z EULA dovoloval i upgrade z jedné verze MS Works (ono bylo levnější koupit Works a Office) a o týden později přišla jiná verze, kde v EULA prostě odstranili jednu ze starších verzí. No, ale snažím se mít věci "dle možností legálně". Když to legální není, může to firmu i zlikvidovat.
Ne že by to firmu nemohlo zlikvidovat, když to legální je, Mironet to tenkrát skoro zlikvidovalo.

KapitánRUM

Re:Ideální počet lidí na IT oddělení?
« Odpověď #36 kdy: 05. 04. 2012, 22:33:05 »
Nojo, ale zajícův kámoš, dělá u jiného medvěda ve vedlejším lese o dost míň a navíc ten medvěd rozšiřuje svoje teritorium a shání dalšího zajíce...
Hele, nebyls to ty, co tu prohlašoval, že za 30k bude nadřízenýmu i lízat zadnici? :-)

Peníze a to, jak se nadřeš, to jsou dvě zcela nesouvisející věci.
Tohle není P=U*I.

No a jestli může zajíc jít jinam, neměl by se nechat zase vmanipulovat do role zajíce, měl by zkusit dělat chytřejšího ježka  ;D
Protože zajíci se ždímají a dalšího medvěda by zase hlavní medvěd ve svém lese nesnesl  ;D

Ale pozor, neříkám, že se nemá pracovat, pracovat se musí a práce musí být hotová.

Je potřeba:
- pracovat chytřeji
- pracovat efektivněji
- mít spokojené uživatele

Čím víc se člověk staví do role zajíce, tím víc ho valchujou i ostatní zvířátka, dokonce ho začne sekýrovat i ta poslední žížala  ;D

Pokud máš naloženo moc práce, je to závada a jako se závadou s tím musíš pracovat.
Představ si procesor, krátkodobě ho můžeš přetočit, ale když to přeženeš, odejde.
Ty máš zodpovědnost za svou práci, potřebuješ zajistit spolehlivou službu a to nejde, když jsi přetížený.
No a protože jsi "chytrý procesor" a přetočil si se sám, nezbývá než se vrátit na základní 8-9mi hodinovou frekvenci a hlásit "že to nestíháš". Musíš odstranit závadu dřív, než "fyzicky odejdeš". Ať už do blázince, do jiné firmy, nebo do nemocnice.

Viděl jsem ajtíka, který byl tak přepracovaný, že když dotelefonoval, místo toho, aby se zakousnul do té nakousnuté tatranky, zakousl se do mobilu  ::) No, byla to LG Cookie, takže to nebylo až tak vedle, ale stejně si ulomil špičák.

Pracovat? Ano!
Zajistit spokojenost? Ano!
Ale stejně jako každá jiná součástka musíš pracovat v rozsahu povolených hodnot.

KapitánRUM

Re:Ideální počet lidí na IT oddělení?
« Odpověď #37 kdy: 05. 04. 2012, 22:40:39 »
AD: Musíš odstranit závadu dřív, než "fyzicky odejdeš".
Ne musíš, je to tvoje povinnost se o to postarat!
Protože když to neuděláš, ohrožuješ to, za co máš zodpovědnost.

Horší se, že čím méně peněz je, tím méně kvalitně se dá IT dělat.
Když jsou peníze, můžeš mít NBD značkový servis, spolehlivý HW a stačí méně lidi.
Když peníze nejsou a používáš starší věci, nejspíš budeš mít podstatně víc práce s opravami HW.



martin

Re:Ideální počet lidí na IT oddělení?
« Odpověď #38 kdy: 06. 04. 2012, 08:45:55 »
Peníze a to, jak se nadřeš, to jsou dvě zcela nesouvisející věci.

No to jasně, ale "lizat zadnici" beru jako synonymum k "dřít jak zajíc", i když to třeba zajíci může dělat dobře ;-)

Re:Ideální počet lidí na IT oddělení?
« Odpověď #39 kdy: 06. 04. 2012, 10:10:40 »
Vzdycky si se zajmem procitam tady ty fora adminu a jejich problemu. A jakozto clovek z druhe strany (obyc. uzivatel) si nedokazu predstavit praci ve firme, kde mi IT rekne budes pouzivat to, to a to. A nazdar. Od adminu ocekavam, ze zajisti bezpecnost site (asi nejaky ten firewall + pripadne rozhodnou jaky antivir bude ve firme pouzivan), hodi mi licencni cisla programu, ktere ma firma zakoupene a o zbytek bych se radsi postaral sam, netreba IT otravovat. Ale jako chapu, ze zase z vaseho pohledu je jednodussi, kdyz ma uzivatel svazane ruce. Ja jen doufam, ze se nikdy do takove firmy nedostanu.

Ono nejde o to, že to je jednodušší, ale o to, že od určitého množství strojů se to prostě jinak dělat nedá. Co když přijde třeba účetní, že jí nějakým divným způsobem občas účetní program zhavaruje s chybou 123456? V případě, že by k tomu PC měla admin práva, budu zjišťovat, co si tam všechno doinstalovala, jestli má knihovny v těch verzích, ve kterých je účetní program nainstaloval, jestli nedělala nějaké zásahy do registrů, jestli to náhodou nespadne vždycky po tom, co spustí aplikaci UberCoolDesktopUIEffects atd. atd.? Takhle se to prostě dělat nedá - a nedá se ani hodit zodpovědnost na toho člověka, protože když účetní nebude fungovat účto, kdo asi bude za pitomce?

Od určitého množství strojů je prostě jediný schůdný přístup "PC je standardizovaný tenký klient" - žádná data tam nejsou, když se něco pokází, tak se tam prostě nahrne standardní image OS, data jsou na serveru, nastavení je v cestovních profilech. Když se to kazí dál po nahrnutí image, zkonstatuje se problém s HW, vymění se kus za kus, nahrne image a jede se dál bez jakýchkoli ručních zásahů, ladění, doinstalovávání aplikací atd. atd.

K otázce tazatele: ze zkušenosti bych řekl, že enormně záleží na detailech. Souhlasím s tím, že situaci třeba dost komplikuje provoz 24/7. Doplnil bych ještě dvě věci které tady moc nezazněly:

1. úroveň znalostí uživateů a míra jejich tendence obracet se na IT i s problémy, které by mohli vyřešit svépomocí - pokud jsou uživatelé opravdu nezkušení a telefonují na IT s problémy vyloženě uživatelského rázu a navíc nemají tendenci prvně zkusit řešení najít sami (v návodu, v tutoriálech, na google) a nedejmatkopřírodo ještě mají k počítačům takový odpor, že si odmítají cokoli zapamatovat, může být situace vyloženě neúnosná i když uživatelů není moc.

Příklad z praxe: uživatel volá, že aplikace se sekla. Všeho nechám, chvíli zjišťuji, o co se jedná, připojím se přes VNC. Během pár vteřin zjistím, že uživatel má někde mezi okny zašantročený nějaký modální dialog, takže zbytek aplikace nereaguje. Celkově operace tak na deset minut. Když počítám ztrátu nitě v tom, co jsem do té doby dělal, klidně i dvacet. Kdyby měl uživatel vedle sebe trochu zdatnějšího kolegu, vyřešili by to sami.

Druhý příklad: uživatel napíše mail, že mu interní pošta chodí až s půldenním spožděním. Včera se před odchodem koukal na mail, nic nového tam nebylo a dneska když přišel do práce, má tam oběžník ze včerejška. Ok, je super, že zmínil, že šlo o tenhle konkrétní oběžník (zdatný uživatel!). Kouknu teda na logy mailserveru: odesláno 10:12:01, tomuhle uživateli doručeno 10:12:07. Tak mu teda volám, chvíli diskutujeme, jak se to přesně stalo, jestli se to stává častěji, jestli opravdu s interní poštou, nebo s externí atd. atd. Potom přes VNC kouknu na jeho desktop. Pošlu testovací mail, který hned přijde. Teprve po nějaké době mě napadne se podívat na řazení zpráv - aha, má sice řazení podle data, ale zapnuté řazení do vláken. Vysvětluju, co je to vlákno a že nový mail se může týkat vlákna týden starého, takže není vidět na vršku seznamu. Uživatel ne moc přesvědčivě říká "no, tím by to možná být mohlo". Domlouváme se, že si do budoucna bude víc všímat, s jakými přesně maily a za jakých okolností se to děje. [ve skrytu duše doufám, že to byl ten problém a tenhle uživatel už se neozve. Ještě víc doufám, že zítra se stejným problémem nepřijde uživatel o dvě kanceláře vedle] Celkový čas strávený řešením tédle věci: dobrá půlhodinka, i víc.

2. existence helpdesku - jsou úplně všechny problémy směřovány přímo na IT, nebo existuje nějaký filtr, který A) zodpoví běžné opakující se dotazy B) požadavky srozumitelně formuluje a řadí do fronty, aby ajťák nemusel dolovat z uživatele, o co mu vlastně jde a hlavně aby mohl řešit požadavky postupně a bez přerušování neustálými telefonáty.

Obecně: existuje víc úrovní odbornosti? Není nic tragičtějšího než když zdatný unixový správce musí odložit řešení problému mailserveru kvůli tomu, aby někam zašel vyměnit toner...

Rob16863

Re:Ideální počet lidí na IT oddělení?
« Odpověď #40 kdy: 06. 04. 2012, 13:02:59 »

Tohle má jednoduché řešení.
PŘESTAT DĚLAT PŘESČASY, KTERÉ NEMÁTE NAŘÍZENÉ.
Kor ve státní správě.

Postupuje se následujícím způsobem:
Zapisuje se co 15 minut, co právě děláte.
Zvolní se tempo takovým způsobem, aby to byla pohodová práce, ale pracuje se 9 hodin místo 8.
Takhle to budete dělat jeden měsíc, ale kromě těch 9-ti hodin nesmíš dělat žádné přesčasy, které si nedostal nařízené.
Je jedno, že něco nejde, prostě to nejde a budete to řešit ASAP, ale v pracovní době.
Opakuji!
Žádné přesčasy a co 15. minut zapisuj, co děláš!
Brzy se někdo ozve!

No takhle nějak to praktikuji poslední dobou. Od října sem si zapsal těch svých 73 hodin a poté sem se zeptal na konzultaci šéfa: "hele, vím, že to moc nejelo, ale dělal sem, co šlo. Fakt je, že sem odpracoval 73 hodin v kuse a buď to dokáže firma ocenit a dá mi nějakou odměnu, nebo to neocení a já to dělat nebudu." Od té doby to takto nedělám, mám různorodou pracovní dobu a dopracované čas od 4 do 12ti hodin denně, ale tak, že mám +-počet hodin za měsíc shodný s normou. Takže buď čerpám svoje přesčasy z minulých měsíců, nebo jim něco malinko přidám (ale jen pár hodin).

No, vypadá to, že se věci dají do pohybu a bude ke mě další člověk.. Teď by mě jen z Vaší zkušenosti zajímalo, jestli 2 lidi (+ ti externí, co jsem psal) to můžou zvládnout, nebo jestli je to stále málo. Protože když se i s novým člověkem zase dostaneme do podobné situace, budou si všechni myslet, že se flákáme.
Rob

brk

Re:Ideální počet lidí na IT oddělení?
« Odpověď #41 kdy: 06. 04. 2012, 20:32:11 »
"Teď by mě jen z Vaší zkušenosti zajímalo, jestli 2 lidi (+ ti externí, co jsem psal) to můžou zvládnout, nebo jestli je to stále málo."

To se nedá takhle říct. Strašně záleží na prostředí. Znám situaci, kdy podobně "extrémně vytížený" správce si na popud vedení psal podobný rozpis práce co kdy dělal a ranní hodinový bod "rozšiřování znalostí  v oboru" znamenalo, že si uvařil kafe a hodinu četl žive.cz a podobné weby. Navíc zaměstnanci byli strašně shnilí a nebyli si schopni vyměnit ani toner v malé stolní tiskárně a i na "složitější" tabulku v excelu si volali správce. Kvůli podobným výstřelkům pak neměl čas na důležité věci.

Když jsme tuhle firmu přebrali na outsourcing, tak ji v pohodě zvládáme za čtvrtinovou hodinovou dotaci co původní kmenový zaměstnanec a ono to bez problému funguje. Je zde prostor i pro další rozvoj s rozumnou koncepcí. Ne jen zoufalé lepení problémů a nestíháni ničeho.

My máme tu výhodu, že si promluvíme s vedením "já ten toner klidně přijedu vyměnit, ale bude vás to stát xy Kč, nebo ta ženská zvedne zadek a šoupne si ho tam sama". Takových prkotin je mraky, ale ono je pohodlnější to hodit na správce. Teď nemyslím výše zmiňovanou šílenost typu dát uživateli SN, ať si ten nový notebook nainstaluje sám, ale naučit ho kouknout na stav tiskové fronty než zavolá "mi to netiskne". Nakonec jsou spokojeni úplně všichni.

Nás před časem opustil jeden kolega a dohodli jsme se tak, že dalšího brát nebudeme, ale rozdělíme si jeho práci i plat. Stíháme to bez problému, jen nám chvilku trvalo, než jsme si zoptimalizovali práci. Nakonec se to povedlo tak dobře, že máme i víc času než dřív. Všechno šlape jako hodinky a svět je hned lepší. Není to jen o lidech, ale hlavně o rozložení a způsobu práce.



Re:Ideální počet lidí na IT oddělení?
« Odpověď #42 kdy: 06. 04. 2012, 21:16:50 »
Strašně záleží na prostředí. [...] vyměnit ani toner v malé stolní tiskárně a i na "složitější" tabulku v excelu si volali správce [...] Je zde prostor i pro další rozvoj s rozumnou koncepcí. Ne jen zoufalé lepení problémů a nestíháni ničeho. [...] My máme tu výhodu, že si promluvíme s vedením "já ten toner klidně přijedu vyměnit, ale bude vás to stát xy Kč, nebo ta ženská zvedne zadek a šoupne si ho tam sama". [...] Nakonec jsou spokojeni úplně všichni.

Můžu úplně 100% podepsat.

Btw, to je taky důvod, proč ono to ajtý je ve finále víc otázkou různých politik a nastavení procesů než čehokoli jinýho (přestože to ultras neradi slyší a přestože tenhle fakt rádobymanažeři masivně zneužívají k vyplkávání se o blbostech).

 

reklama