Lidi, kteří jsou schopni napsat "mi jsme" nebo "výrazi", studují vysokou školu a ještě ostatní častují nadávkami? Tak to už neříkám nic - snad jen tolik, že existují gymnázia, na kterých by s takovými "znalostmi" ani neodmaturovali. A jak by řekl jeden profesor - "jak chcete zvládnout jazyk programovací, když nezvládáte ani ten rodný!"
K tomu slovíčkaření - rozdíl mezi universitou a technickou universitou je asi podobný, jako rozdíl mezi číslem a sudým číslem. Universita by měla nabízet universum vědění, technická universita universum technického vědění. Nechápu, co je na tom tak nepochopitelného. Samozřejmě, že výzkumnou universitou může být i universita technická a naopak - pokud klasická universita nemá k výzkumu dostatečné kapacity, neexistuje důvod, aby měla status výzkumné university; to, že disponuje všemi možnými (i nemožnými) fakultami, přece vůbec nijak nesouvisí se schopností podílet se na výzkumu.
A konečně - spousta lidí nějak nechápe, od čeho vysoká škola vlastně je, a pak se strašně diví, že se tam po nich chce něco trochu jiného, než co si představovali. Vysoká škola má studenta vybavit především obecně platnými vědomostmi a schopnostmi, pomocí nichž už samostatně zvládne ty konkrétní. Absolvent, kterého perfektně naučili C++, ale bude naprosto k ničemu, když mu řeknu "tady je program ve Fortranu 77, je třeba změnit to a to a dořešit ten a ten problém", nebo který perfektně zvládá 8051, ale když mu řeknu "je to postavené na Blackfinu 531", bude v koncích, je k ničemu - přesněji, jeho vzdělání je středoškolské a ne vysokoškolské. Rozdíl je ten, že od prvních se očekává schopnost orientovat se a řešit známé problémy, zatímco od druhých navíc a především i problémy neznámé a k jejich řešení používat vhodné nástroje a postupy a nikoli se omezovat jen na nástroje a postupy, jež dotyčný zná. A to bez obecných znalostí efektivně možné opravdu není. Stejně tak zaměstnavatelé zhusta nechápou, že těžiště schopností absolventa VŠ neleží v tom, že by uměl perfektně kódovat ve Visual Studiu, ale právě ve schopnostech zorientovat se v náročných problémech a najít pro ně vhodná řešení. A když někdo tvrdí hlouposti typu "no jo, to je špatná škola, když tam učí Pascal" atp., dokládá to jen naprosté nepochopení toho, co jsem tu napsal. VŠ, jež musí rok co rok inovovat většinu svých přednášek, smrdí - znamená to, že většina látky je nedostatečně obecná.
To, že byl někdo pro prváky na VŠ počítačovým mágem toho "středoškolského typu", ale už nezvládá úkoly na něj kladené na VŠ, vůbec neznamená, že by ta VŠ byla špatná. Buď má dotyčný prostě jiné priority a zjistil, že ty vysokoškolské znalosti vlastně ke své práci nepotřebuje, nebo na ně prostě nemá. Pokud ti prváci to nadání mají a taktéž dostatek píle tu školu zvládnout, pak se k těm "středoškolským" schopnostem toho "mága" potom dopracují během jednoho roku, bude-li to nutné, narozdíl od něj, který k tomu potřeboval de facto celý svůj život.