Vypadok linky na optike

Vypadok linky na optike
« kdy: 03. 09. 2024, 14:04:06 »
Mam pripojenie od telekomu po optickej linke a vcera vecer o 23:00 mi spojenie vypadlo. Od telekomu mam celkom spolahlivy ONT v mode bridge a pppoe vytcam na KVM pfsense.
Pfsense v KVM je na Proxmoxe a pred 23:00 som vytvaral zalohy asi 11x LXC a 2x KVM.
Vacsinou robim zalohy v mode stop, ale KVM pfsense som robil v mode snapshot (samozrejme aby nepadla linka).
Zalohovanie som skoncil asi o 22:45 a internet este fungoval. Presne o 23:00 to spadlo.
Problem je v tom, ze som nebol fyzicky pri zariadeni na ktorom som vytvaral zalohy (robil som to z WAN strany). Jednoducho som sa na zariadenie uz nevedel pripojit a nevedel som co sa deje.
Nieco po 01:00 mi prisla sprava, ze zariadenie je online. Uz som to v noci neriesil, ale ked som rano prisiel k zariadeniu, tak v logu ppp pfsense som mal

Z logu je vidiet ze Sep 2 23:00:46 sa to znova spojilo s bras
Kód: [Vybrat]
Sep 2 23:00:46 ppp 13330 [wan_link0] PPPoE: Connecting to ''
Sep 2 23:00:49 ppp 13330 PPPoE: rec'd ACNAME "ba-vars-bras-3"
a dostal som nejaku cgn (cize z wan som sa nevedel pripojit).
Kód: [Vybrat]
Sep 2 23:00:52 ppp 13330 [wan] IPADDR 100.110.126.37Potom niekedy 00:47 to znova zacalo padat
Kód: [Vybrat]
Sep 3 00:47:24 ppp 13330 [wan_link0] LCP: rec'd Terminate Request #224 (Opened)
Sep 3 00:47:24 ppp 13330 [wan_link0] LCP: state change Opened --> Stopping
Sep 3 00:47:24 ppp 13330 [wan_link0] Link: Leave bundle "wan"
Sep 3 00:47:24 ppp 13330 [wan] Bundle: Status update: up 0 links, total bandwidth 9600 bps
Sep 3 00:47:24 ppp 13330 [wan] IPCP: Close event
Sep 3 00:47:24 ppp 13330 [wan] IPCP: state change Opened --> Closing
Sep 3 00:47:24 ppp 13330 [wan] IPCP: SendTerminateReq #9
Sep 3 00:47:24 ppp 13330 [wan] IPCP: LayerDown
a znova som dostal nieco z cgn
Kód: [Vybrat]
Sep 3 00:48:08 ppp 13330 [wan] 100.110.99.90 is OKPotom to zase nejakych 15 minut islo a znova to padlo
Kód: [Vybrat]
Sep 3 01:02:32 ppp 13330 [wan_link0] LCP: rec'd Terminate Request #121 (Opened)
Sep 3 01:02:32 ppp 13330 [wan_link0] LCP: state change Opened --> Stopping
Sep 3 01:02:32 ppp 13330 [wan_link0] Link: Leave bundle "wan"
Sep 3 01:02:32 ppp 13330 [wan] Bundle: Status update: up 0 links, total bandwidth 9600 bps
Sep 3 01:02:32 ppp 13330 [wan] IPCP: Close event
Sep 3 01:02:32 ppp 13330 [wan] IPCP: state change Opened --> Closing
Sep 3 01:02:32 ppp 13330 [wan] IPCP: SendTerminateReq #13
Sep 3 01:02:32 ppp 13330 [wan] IPCP: LayerDown
Po vypadku nasledovalo nove spojenie, ktore uz  bolo OK s verejnou IPv4
Kód: [Vybrat]
Sep 3 01:02:43 ppp 13330 [wan] 178.45.45.210 is OKCely log ma asi 300 riadkov a presahuje to povelnu dlzku znakov, cize ho sem nemozem dat.

Kontaktoval som telekom, ale oni mi odpisali ze ano, vidia ze sa pppoe rozpadlo, ale to je tak akurat vsetko. V proxmox logu nie je vidno nic zaujmave. Tak ako proxmox aj pfsense su uptime 7 dni, takze nepadlo (nerestartovalo sa nic).
Ako som spominal, robil som si rucne zalohy KVM a LXC, ale predpokladam, ze to nemohlo zhodit linku. Chystal som sa zalohy uploadovat na cloud, ale uz bola linka dole.

Teraz neviem ci sa vyhovara na  nieco  telekom, alebo som si to zhodil sam.
Ale preco by to potom po zhodeni linky hned  vytvorilo nove spojenie s CGN, potom znova pad a dalsie pridelenie CGN a az na treti krat verejna IPv4.


Re:Vypadok linky na optike
« Odpověď #1 kdy: 04. 09. 2024, 19:00:26 »
Emailom sa mi ozval jeden clovek ze v dany cas zaznamenal tiez vypadok. 
Takze telekom strcil hlavu do piesku a radsej odpovedali, ze si to spätne uz neoveruju

Zopper

  • *****
  • 740
    • Zobrazit profil
Re:Vypadok linky na optike
« Odpověď #2 kdy: 05. 09. 2024, 07:31:11 »
Mas SLA na 99.9999% dostupnost? Tohle se obcas stane kdekoliv a cim vetsi firma, tim mensi prehled proc zrovna tady a ted. Pokud je to kriticke spojeni, mej zalozni linku.

Re:Vypadok linky na optike
« Odpověď #3 kdy: 05. 09. 2024, 08:15:54 »
Je to proste internet a vypadky sa stavaju.

Re:Vypadok linky na optike
« Odpověď #4 kdy: 05. 09. 2024, 09:30:23 »
Aj Telekom niekedy potrebuje spravit upgrady softwaru na OLT. Robieva to v noci, nasledny nutny restart ti rozpoji session na par minut. Je to normalne, bezna rezidencna sluzba nema ziadnu garanciu 100% dostupnosti, je to sluzba "best effort".


Re:Vypadok linky na optike
« Odpověď #5 kdy: 05. 09. 2024, 09:50:53 »
Emailom sa mi ozval jeden clovek ze v dany cas zaznamenal tiez vypadok. 
Takze telekom strcil hlavu do piesku a radsej odpovedali, ze si to spätne uz neoveruju

Vzhladom na pouzite ONT a ich odpoved ze si to spatne uz neoveruju, predpokladam ze nemas SLA. Cize tu a tam vypadok na par minut raz za mesiac, pripadne raz rocne aj na par hodin, je proste normalna vec.

Ak chces mat garantovanu konektivitu, tak si to holt musis zaplatit, inak nechapem co sa snazis riesit.

jjrsk

  • ****
  • 446
    • Zobrazit profil
Re:Vypadok linky na optike
« Odpověď #6 kdy: 05. 09. 2024, 16:01:44 »
...
Ve skutecnosti mas uz par patku SLA definovany i u zluzeb bez nej - ze zakona. Tudiz ISP musi vypadky evidovat taky ze zakona. Kdyz neeviduje, je pravda co rekne zakaznik a to se jim libit nebude.

Viz https://www.ctu.cz/sites/default/files/obsah/stranky/36864/soubory/vos1final.pdf

Pokud linka nesplnuje parametry, ma zakaznik narok na reklamaci.

Re:Vypadok linky na optike
« Odpověď #7 kdy: 06. 09. 2024, 10:02:15 »
Kde som pisal o SLA ?
V chate, ked som sa dopytoval tetlekomu co sa stalo, tak mi odpovedali, ze oni urcite nic nerobili, pretoze ak nieco robia, tak by ma na to urcite dopredu upozornili sms.
Ja ani nechcem garantovanu linku (netreba mi to). Mne nevadi vypadok aj niekolko hodin, ale nech to daju zakaznikom dopredu vediet.

Inak som nechcel nic  ;)