SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie

Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
« Odpověď #15 kdy: 25. 11. 2021, 14:07:58 »
Zkuste si odpovědět na otázku, "kam dál po střední škole". Na vejšku? A jakou? IT pro bílé límečky na VŠE, nebo spíš něco na FELu? Co třeba mechatronika v Liberci? Nebo rovnou po střední do práce? Nebo samozřejmě po vejšce do práce... Průmyslová automatizace není mimo, ale pravda je, že se světem klasického čistého IT/CS se potkává poněkud okrajově. Klasický kancelářský ajeťák si jobů v oblasti "automatizace / měření a regulace" nemusí být vůbec vědom.

Klasické kancelářské IT je dost koncentrované v Praze, zato "automatizace / MaR" je slušně zastoupená mimo Prahu - v krajských městech, v blízkém okolí Prahy, i jinde. Jsou menší integrátorské firmy v oboru automatizace a jsou fabriky, které taky někoho zaměstnají. Jinak je tu ČEZ/ČEPS a jejich dodavatelé Siemens / ABB a další, ale ti berou asi spíš echtovní silnoproud. A taky si v potu tváře vychovávají vlastní lidi, kteří se umí pohybovat v silnoproudu (mají "padesátku" na vyšší paragrafy) a zároveň rozumí i tomu IT, protože i ty počítače se jim na uzlových bodech dost množí... Čistokrevné jemné robotiky/mechatroniky tady myslím moc není, spíš menší firmy (až s odpuštěním startupy), a spíš než vlastní vývoj (vysoká board-level akrobacie) se tu odehrává integrace / nasazování krabiček, které se vyvíjejí na západě a vyrábějí kdoví kde. Možná se pletu - pokud jsem někomu šlápl na palec, tak ať se ozve :-)

Pokud se týče uplatnění, klasické kancelářské IT a vývoj softwaru odhadem uživí násobně víc hlav než průmyslová automatizace / MaR, protože je to masovější záležitost. Soudě čistě podle obratů peněz, které se v těch oborech točí... A všude je chleba o dvou kůrkách, vyskytují se zajímavé joby i pakárna, líp i hůř placené pozice.

Hehe srovnejte si, jak vykabeluje rack klasický ajeťák, a jak člověk s elektro vzděláním.
Pokud kluka vysloveně baví slaboproud, zvažte elektro průmyslovku. Pokud páječku obchází obloukem, tak buďte v klidu. Osobně bych neměl moc radit. Já jsem odmala bastlíř, na přání rodičů mám gympl a kus VŠE, nakonec mě živí slaboproud a low-level počítačové věci. Zase z druhé strany, formální škola dokáže člověku zhnusit leckterou zálibu. Je spousta lidí, kteří jsou zaměstnaní úplně mimo vystudovaný obor. A ledacos se dá doučit na vlastní pěst. Podle situace / zaměstnání může být výhodou úzká specializace, nebo naopak širší přesahy. Oboje má svoje žertovné zádrhele. A každá škola má v profesorském sboru svoje bizardní existence, a předměty bůhvíproč používané jako "síto" na bázi své absurdity. Tak nějak to patří k dobrému tónu...

Neříkám, že v oblasti průmyslové automatizace nejde najít uplatnění. Ale těch nabídek je řádově méně, nez v obecném sw vývoji. Dokonce i low level vývoj (C/C++) je na tom s nabídkama lépe.
S hardwarem a elektrotechnikou je to podobné, ale ještě víc v neprospěch hardware.,
Mechatroniku v Liberci bych nezavrhoval, protože má širší záběr, než obory na FELu, takže je větší šance že se alespoň něco využije v praxi.

Z hlediska uplatnění je top vysokoúrovňový jazyk (např. Java, nebo C#), nějaký úvod do databází a schopnost automatizovat workflow v čemkoliv (např Python). S praxí se pak posunout na analytika, architekta, či technického projekťáka.

Kabelování racku je v dnešní době už spíš komodita. Dobré si tím projít ve věku brigád a pak dělat něco s větší přidanou hodnotou.

Pokud chcete jít cestou low-level, moje doporučení je výšší level abstakce - embedded linux.
« Poslední změna: 25. 11. 2021, 14:11:20 od Bentuzer »


Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
« Odpověď #16 kdy: 27. 11. 2021, 10:13:46 »
OK, tak ja to teda zkusim:

Vzdělání není příprava na povolání.

Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
« Odpověď #17 kdy: 29. 11. 2021, 05:32:58 »
Zkuste si odpovědět na otázku, "kam dál po střední škole". Na vejšku? A jakou? IT pro bílé límečky na VŠE, nebo spíš něco na FELu? Co třeba mechatronika v Liberci? Nebo rovnou po střední do práce? Nebo samozřejmě po vejšce do práce... Průmyslová automatizace není mimo, ale pravda je, že se světem klasického čistého IT/CS se potkává poněkud okrajově. Klasický kancelářský ajeťák si jobů v oblasti "automatizace / měření a regulace" nemusí být vůbec vědom.

Klasické kancelářské IT je dost koncentrované v Praze, zato "automatizace / MaR" je slušně zastoupená mimo Prahu - v krajských městech, v blízkém okolí Prahy, i jinde. Jsou menší integrátorské firmy v oboru automatizace a jsou fabriky, které taky někoho zaměstnají. Jinak je tu ČEZ/ČEPS a jejich dodavatelé Siemens / ABB a další, ale ti berou asi spíš echtovní silnoproud. A taky si v potu tváře vychovávají vlastní lidi, kteří se umí pohybovat v silnoproudu (mají "padesátku" na vyšší paragrafy) a zároveň rozumí i tomu IT, protože i ty počítače se jim na uzlových bodech dost množí... Čistokrevné jemné robotiky/mechatroniky tady myslím moc není, spíš menší firmy (až s odpuštěním startupy), a spíš než vlastní vývoj (vysoká board-level akrobacie) se tu odehrává integrace / nasazování krabiček, které se vyvíjejí na západě a vyrábějí kdoví kde. Možná se pletu - pokud jsem někomu šlápl na palec, tak ať se ozve :-)

Pokud se týče uplatnění, klasické kancelářské IT a vývoj softwaru odhadem uživí násobně víc hlav než průmyslová automatizace / MaR, protože je to masovější záležitost. Soudě čistě podle obratů peněz, které se v těch oborech točí... A všude je chleba o dvou kůrkách, vyskytují se zajímavé joby i pakárna, líp i hůř placené pozice.

Hehe srovnejte si, jak vykabeluje rack klasický ajeťák, a jak člověk s elektro vzděláním.
Pokud kluka vysloveně baví slaboproud, zvažte elektro průmyslovku. Pokud páječku obchází obloukem, tak buďte v klidu. Osobně bych neměl moc radit. Já jsem odmala bastlíř, na přání rodičů mám gympl a kus VŠE, nakonec mě živí slaboproud a low-level počítačové věci. Zase z druhé strany, formální škola dokáže člověku zhnusit leckterou zálibu. Je spousta lidí, kteří jsou zaměstnaní úplně mimo vystudovaný obor. A ledacos se dá doučit na vlastní pěst. Podle situace / zaměstnání může být výhodou úzká specializace, nebo naopak širší přesahy. Oboje má svoje žertovné zádrhele. A každá škola má v profesorském sboru svoje bizardní existence, a předměty bůhvíproč používané jako "síto" na bázi své absurdity. Tak nějak to patří k dobrému tónu...

Dobrý den,
opravdu moc děkuji za odpověď. Moc jste mě i synovi pomohl dívat se na věc trochu jinak. M.

Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
« Odpověď #18 kdy: 29. 11. 2021, 05:55:27 »
Osobně mám elektroprůmku vystudovanou, po letech těžkého studia pomocí knih z SNTL s učiteli, jež někteří smrděli na 10m daleko jsem prudce litoval, že jsem zvolil tak složitou cestu, abych se z IT nenaučil vlastně nic.

Osobně jít do toho znova, tak jdu na ekonomku, je tam spousta holek, ve všech ohledech je to větší dávačka, a ten papír krom toho "je to maturita" stejně vyšší hodnotu nemá. Čím míň stresu ze studia a ve škole, tím víc času věnovat se samostudiu, které opravdu někam vede.

Já vím, že je spousta příznivců institucuonálního školství, nad čímž vzhledem ke kvalitě trošku kroutím hlavou, protože kvalita školství je u nás strašně často měřena tím, kolik lidí vyhodí, což je samo o sobě směšné, je to jak kdyby lékař vyhazoval z ordinace nemocné a pak si mnul ruce, že má samé zdravé a jak je skvělý doktor.

Co říkám já, vykašlat se na instituce, naučit se skvěle anglicky - Duolingo, opravdu denně na tom makat, pak přidat třeba Netflix v AJ, a prostě dostat AJ na úroveň bůh, pak si nakoupit kurzy na Udemy, algoritmy, programování, matematika, a jet. Výsledek je za 10% času o 300% lepší než institucionální školství.

Idris

  • *****
  • 1 654
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
« Odpověď #19 kdy: 29. 11. 2021, 11:19:03 »
kvalita školství je u nás strašně často měřena tím, kolik lidí vyhodí
To není o kvalitě, prostě když jde na VŠ tolik lidí, tak je logické, že hodně jich na to nemá a na něčem pohoří.


Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
« Odpověď #20 kdy: 01. 12. 2021, 08:04:06 »
kvalita školství je u nás strašně často měřena tím, kolik lidí vyhodí
To není o kvalitě, prostě když jde na VŠ tolik lidí, tak je logické, že hodně jich na to nemá a na něčem pohoří.

Před mnoha a mnoha lety, zhruba když 486 platila za důstojný hardware, tradovala se mezi lidem obecným taková zajisté nehorázná pomluva, že na FELu na jedné raději nejmenované katedře se přednášející ráno vsázeli "vo co že je dneska od zkoušky vyrazím všecky" :-D

Idris

  • *****
  • 1 654
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
« Odpověď #21 kdy: 01. 12. 2021, 09:06:28 »
kvalita školství je u nás strašně často měřena tím, kolik lidí vyhodí
To není o kvalitě, prostě když jde na VŠ tolik lidí, tak je logické, že hodně jich na to nemá a na něčem pohoří.
Před mnoha a mnoha lety, zhruba když 486 platila za důstojný hardware, tradovala se mezi lidem obecným taková zajisté nehorázná pomluva, že na FELu na jedné raději nejmenované katedře se přednášející ráno vsázeli "vo co že je dneska od zkoušky vyrazím všecky" :-D
To se říkalo o Matfyzu taky. Ono už tehdy byly přijímačky na technické obory velice snadné, pokud vůbec nějaké. Sice studovala menší část populace, ale část studentů prostě neměla studijní předpoklady.

Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
« Odpověď #22 kdy: 01. 12. 2021, 09:50:01 »
kvalita školství je u nás strašně často měřena tím, kolik lidí vyhodí
To není o kvalitě, prostě když jde na VŠ tolik lidí, tak je logické, že hodně jich na to nemá a na něčem pohoří.
Před mnoha a mnoha lety, zhruba když 486 platila za důstojný hardware, tradovala se mezi lidem obecným taková zajisté nehorázná pomluva, že na FELu na jedné raději nejmenované katedře se přednášející ráno vsázeli "vo co že je dneska od zkoušky vyrazím všecky" :-D
To se říkalo o Matfyzu taky. Ono už tehdy byly přijímačky na technické obory velice snadné, pokud vůbec nějaké. Sice studovala menší část populace, ale část studentů prostě neměla studijní předpoklady.


Když jsme u těch starých dob, tak nic jako "fakulta informatiky" nebylo. "Počítače" byly vždy přilepené k jinému oboru. Takže člověk, který chtěl studovat "čistokrevné IT" a chtěl mít "papír", prostě musel spolknout elektro, fyziku nebo něco jiného... Teorie pole, jakási technická dokumentace (zasvěcení vědí :), koloval dokonce vtip, že Chuck Norris zde udělal zkoušku napoprvé a bylo to před obědem), pro hodně lidí matematika... S nekompatibilním setupem "tohle mně nebaví, chci přece programovat" nepropadlo sítem prvních dvou let asi hodně lidí.

L..

  • ***
  • 179
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
« Odpověď #23 kdy: 01. 12. 2021, 10:37:30 »
... jakási technická dokumentace (zasvěcení vědí :), koloval dokonce vtip, že Chuck Norris zde udělal zkoušku napoprvé a bylo to před obědem) ...

Technickou dokumentaci jsem udělal napoprvé za 2. Nevěděl jsem, jakou plochu má A0 :-) A to byla ještě doba, kdy polovina předmětu se dělala v CADu na počítači a druhá polovina hezky klasicky na papíře.

Idris

  • *****
  • 1 654
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
« Odpověď #24 kdy: 01. 12. 2021, 10:50:18 »
kvalita školství je u nás strašně často měřena tím, kolik lidí vyhodí
To není o kvalitě, prostě když jde na VŠ tolik lidí, tak je logické, že hodně jich na to nemá a na něčem pohoří.
Před mnoha a mnoha lety, zhruba když 486 platila za důstojný hardware, tradovala se mezi lidem obecným taková zajisté nehorázná pomluva, že na FELu na jedné raději nejmenované katedře se přednášející ráno vsázeli "vo co že je dneska od zkoušky vyrazím všecky" :-D
To se říkalo o Matfyzu taky. Ono už tehdy byly přijímačky na technické obory velice snadné, pokud vůbec nějaké. Sice studovala menší část populace, ale část studentů prostě neměla studijní předpoklady.
Když jsme u těch starých dob, tak nic jako "fakulta informatiky" nebylo. "Počítače" byly vždy přilepené k jinému oboru. Takže člověk, který chtěl studovat "čistokrevné IT" a chtěl mít "papír", prostě musel spolknout elektro, fyziku nebo něco jiného... Teorie pole, jakási technická dokumentace (zasvěcení vědí :), koloval dokonce vtip, že Chuck Norris zde udělal zkoušku napoprvé a bylo to před obědem), pro hodně lidí matematika... S nekompatibilním setupem "tohle mně nebaví, chci přece programovat" nepropadlo sítem prvních dvou let asi hodně lidí.
Jo, to byly časy. Pak informatika matematiku částečně vytlačila. Musí být přece čas na PHP a JS :)

Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
« Odpověď #25 kdy: 01. 12. 2021, 10:51:44 »
... jakási technická dokumentace (zasvěcení vědí :), koloval dokonce vtip, že Chuck Norris zde udělal zkoušku napoprvé a bylo to před obědem) ...

Technickou dokumentaci jsem udělal napoprvé za 2. Nevěděl jsem, jakou plochu má A0 :-) A to byla ještě doba, kdy polovina předmětu se dělala v CADu na počítači a druhá polovina hezky klasicky na papíře.

Poměr stran 2 : sqrt(2) a A4 má 210 x 297. To je jediné co si od tud pamatuju, než jsem odešel kvůli předmětům nekompatibilmím s mým zájmem. Pár let před vznikem FITu. Měl jsem jít na IS/IT ekonomku a mít víc času na témata ke kterým byla motivace...

Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
« Odpověď #26 kdy: 01. 12. 2021, 11:07:55 »
Co říkám já, vykašlat se na instituce, naučit se skvěle anglicky - Duolingo,
Naučit se skvěle anglicky pomocí duolingo? Tak to máme asi jinak posazené laťky na to „skvěle“. Duolingo odhodili už i moje děti na základce.
Citace
pak si nakoupit kurzy na Udemy, algoritmy, programování, matematika, a jet. Výsledek je za 10% času o 300% lepší než institucionální školství.

V podstatě se tím degradujete na IT dělníka. Drtivá většina lidí neví co má studovat, protože jednoduše jsou v oboru nováčky. Drtivá většina je v reaktivním režimu - zaslechl jsem ansible - jdu si to nastudovat, a je to v podstatě o použítí nástrojů, které vytvořil někdo jiný. Drtivá většina nic v samostudiu nevytvoří. Shlédnuté video jim vytvoří pocit, že tomu rozumí, nic víc.

Netvrdím, že naše či jiné školy jsou ideální (co je ideální?), ale absolvent, který studuje kvůli obsahu a ne kvůli holkám, je zatraceně dobře rozeznatelný od samouka.  Nehledě k soft-skills, které člověk, co není schopen projít VŠ, pravděpodobně nemá.

Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
« Odpověď #27 kdy: 01. 12. 2021, 12:31:36 »
... jakási technická dokumentace (zasvěcení vědí :), koloval dokonce vtip, že Chuck Norris zde udělal zkoušku napoprvé a bylo to před obědem) ...

Technickou dokumentaci jsem udělal napoprvé za 2. Nevěděl jsem, jakou plochu má A0 :-) A to byla ještě doba, kdy polovina předmětu se dělala v CADu na počítači a druhá polovina hezky klasicky na papíře.

Poměr stran 2 : sqrt(2) a A4 má 210 x 297.
Jo, taky mi vrtalo hlavou, že bych asi reagoval "z hlavy nevím, smím to spočítat? A4 má asi 6 dm^2, toto krát 2^4 - tzn. asi metr čtvereční". :-)

2 / sqrt(2) = sqrt(2) ... ??
Ajo! Když má ten poměr vyjít s každým násobkem shodný...
Aneb kterak využít volný list kancelářského papíru ke grafickému znázornění poměru mezi efektivní a špičkovou hodnotu sínusového střídavého napětí :-D

Citace
To je jediné co si od tud pamatuju, než jsem odešel kvůli předmětům nekompatibilmím s mým zájmem. Pár let před vznikem FITu. Měl jsem jít na IS/IT ekonomku a mít víc času na témata ke kterým byla motivace...

Já jsem si na IT na VŠE vyseděl všechno co šlo, a že to byl leckdy zajímavý materiál - než jsem odešel ze dne na den kvůli tehdejším požadavkům k diplomce a jednomu závěrečnému zápočtovému kurzu - které byly nekompatibilní s mým tehdejším zaměstnáním a nějakými dalšími věcmi. Nebylo to o nedostatku motivace a času učit se na zkoušku - a třeba z nedostatku dispozice ke grafomanii mě tu těžko bude někdo podezírat. => Pick your poison. Všude je něco.

Idris

  • *****
  • 1 654
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
« Odpověď #28 kdy: 01. 12. 2021, 12:38:29 »
Drtivá většina nic v samostudiu nevytvoří. Shlédnuté video jim vytvoří pocit, že tomu rozumí, nic víc.
Je to paradox, neb když člověk poctivě studuje, s postupujícím studiem se mu zdá, že předmětu studia rozumí méně.

Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
« Odpověď #29 kdy: 01. 12. 2021, 20:18:23 »
Co říkám já, vykašlat se na instituce, naučit se skvěle anglicky - Duolingo,
Naučit se skvěle anglicky pomocí duolingo? Tak to máme asi jinak posazené laťky na to „skvěle“. Duolingo odhodili už i moje děti na základce.
Citace
pak si nakoupit kurzy na Udemy, algoritmy, programování, matematika, a jet. Výsledek je za 10% času o 300% lepší než institucionální školství.

V podstatě se tím degradujete na IT dělníka. Drtivá většina lidí neví co má studovat, protože jednoduše jsou v oboru nováčky. Drtivá většina je v reaktivním režimu - zaslechl jsem ansible - jdu si to nastudovat, a je to v podstatě o použítí nástrojů, které vytvořil někdo jiný. Drtivá většina nic v samostudiu nevytvoří. Shlédnuté video jim vytvoří pocit, že tomu rozumí, nic víc.

Netvrdím, že naše či jiné školy jsou ideální (co je ideální?), ale absolvent, který studuje kvůli obsahu a ne kvůli holkám, je zatraceně dobře rozeznatelný od samouka.  Nehledě k soft-skills, které člověk, co není schopen projít VŠ, pravděpodobně nemá.

Samozřejmě máte pravdu, znám dost absolventů i zahraničních elitních škol, jako Harvard, kteří je nedokončili a dají se na hony daleko poznat od samouka, navíc jim chybí soft-skills, protože nebyly schopni projít VŠ.

Teď mě napadá těch pár IT dělníků, jako Bill Gates, Elon Musk, Mark Zuckerberg.

Velmi se mi líbí, jak je váš názor fundovaný, už jsem si myslel že ta věta "Informace jsou všude zdarma nebo skoro zdarma a kdo chce si je sám zjistí a nastuduje a doufám že naše HR oddělení nikdy nemá požadavek nad vysokou" od té nuly Elona Muska, který jen založil PayPal, Solarwinds, SpaceX a Teslu, řídí 3 miliardové společnosti, zlevnil lety do vesmíru 10x a chce přesídlit lidstvo na Mars, udělal revoluci v elektrifikaci aut a revoluci v internetovém bankovnictví, tak takový názor já neberu.

Podle mě je prostě víc fundovaný názor od člověka na root.cz s přezdívkou Tom5.

**KONEC IRONIE**

Na čem se shodneme, pro průměrnou nulu je vysoká škola to nejlepší co může být. Průměrná nula se nadrtí na zkoušky, odvypráví učitelům co chtějí slyšet, dostane papír a ve své profesi odvede průměrný výsledek, který alespoň není tragický.

Pokud jste člověk co má drive, jste schopný systematicky přistupovat ke vzdělávání, máte vizi, dokážete uvažovat mimo rámec věci a fungovat kompletně autonomně, vysoká škola vás naopak může dost značným způsobem brzdit, protože jste hozen do instituce průměrných nul a degradován do průměru co se drtí na zkoušky.

Mě třeba samotného štve, když zajdu za doktorkou, ona má vysokou lékařskou, já ne, řekne mi že nějaká studie říká toto, já si jí jako hlupák se střední průmkou vyhledám (nejsem lékař) a zjistím že lékařka s tou skvělou vysokou špatně vyhodnotila statistický výsledek studie, který neprokazuje příčinnou a důsledkovou souvislost. Pro ty blbější vysokoškoláky zde, když vám řeknu, že zemře víc lidí v noci kteří svítí světly, neprokazuje to, že svícení v noci vás v autě pravděpodobněji zabije.

Ale tak ona má vysokou, já hlupák nevyléčitelně nemocný středoškolák, typická nula, jak ona říká světlá vyjímka mezi jejími pacienty kteří jsou z 90% v invalidním důchodu díky jejím skvělým léčebným metodám dělám asi něco špatně tím, že léčím příčinu nemoci a né důsledky jako ona.

A víte co mě nejvíc těší, tady na root.cz můžete házet tituly, můžete mít názor, klidně i na idnesu mít názor s nejvíc liky, ale miluji burzu cenných papírů. Protože tam géniové jako předsedající rady ČNB, a další fundovaní vysokoškolácí sází skutečné prachy, a já si jsem ochoten vsadit třeba mega že mám pravdu já a ne oni. A vím, že se nikdy v novinách nedočtu, že jsem měl pravdu já a rada ČNB vysokoškolských géniů jsou kokoti, nikdy to nebude v novinách, nikdy to nebude nejvíc likovaný komentář na iDnesu, ale jenom já a bůh víme, že já mám o mega na účtu víc a vy jako daňový poplatníci míň.