Rád bych poděkoval za zajímavé téma a příjemnou dosavadní debatu.
Ze školy si pamatuji zmínku o
problému obchodního cestujícího. Reálný systém pro plánování tras toho samozřejmě musí řešit a brát v úvahu mnohem víc, než akademický abstraktní modýlek, kde je problém oholen na naprostý základ.
Vrtá mi hlavou, kolik místa v RAMce zabere kompletní mapa ČR - obsahující všechny ulice a čísla popisná. Jenom relevantní grafová data pro plánování tras.
Díky za vtipnou poznámku ohedně Waze - že bere v úvahu jenom aktuální stav, jak je kde hustý provoz, ale nedokáže predvídat vývoj. K tomu bych dodal, že on i statický model silniční sítě (mapa) je zřejmě poměrně objemný - a mít k tomu data o obvyklé zátěži jednotlivých komunikací třeba v průběhu dne, to je celá další dimenze :-) Jednak se nafouknou data k prohledávání (tzn. potřebný objem RAM), jednak algoritmus "prohledávání prostoru řešení" má najednou o dimenzi navíc...
Kolik asi lidí v takové běžné dopravní zácpě používá Waze? Pokud by jich bylo hodně, mohlo by docházet k zajímavým efektům - jako že by Waze všechny posílala cestou, která vypadá volněji, akorát že by tam těch aut přibylo moc najednou. Tímto způsobem by Waze mohla zácpy *způsobovat* :-) Tzn. pokud by došlo k masovému nasazení Waze v autech, tak už by tato služba nemohla fungovat jako route-planner obohacený o aktuální data ohledně zácp a uzavírek, ale bylo by žádoucí, aby pracovala taky s kapacitami komunikací a snažila se provoz nějak komplexně řídit, férově rozkládat zátěž.
A pak jsou místa jako Praha, kde je dlouhá ranní a odpolední špička, kdy se celé město změní prakticky v popojíždějící parkoviště... software pro plánování tras musí nutně dojít k závěru, že rozvážet zásilky po Praze lze prakticky jedině mezi osmou hodinou večer a šestou hodinou ráno :-)