DIY PC case

Re:DIY PC case
« Odpověď #15 kdy: 03. 04. 2021, 09:32:51 »
Domaci serverik jsem planoval jako "kus nabytku".  Skrinka, sirka 75 cm, hloubka 37 cm, drevotriska, dve patra, oddelana zadni stena kvuli vzduchu a kabelazi.

Cile:
...
3) v ramci moznosti poresit filtrovani prachu

...atd kastlíky na disky, odhlučnění.

V prvé řadě a především palec hrdě nahoru za volnou tvorbu :-)

Jakýkoli prachový filtr představuje značnou překážku ventilaci a nevyhnutelně se zanese. Čím je menší, tím hůř. Filtry o rozměru cca 12x12 cm se používají v průmyslových PC, kde ani omylem nezáleží na hluku, takže jsou kombinovány se silnými a hlučnými 12cm ventilátory. Originální filtry bývají z řídké vatovité netkané textilie, která mi silně připomíná krejčovský vatelín. Ve Vašem případě mě napadá, pokud máte volnou zadní stěnu té almary, prostě svěsit přes celou zadní stěnu záclonu z vatelínu, nebo nějakého řídkého hadru, nebo hustého síta. Raději přitisknout po obvodu rámečkem, aby to nebralo falešný vzduch, zejména pokud budete pracovat s hodně nízkým rozdílem tlaku, což budete, kvůli nízkým otáčkám ventilátoru. Zrovna volně ložený vatelín by se těžko luxoval, protože moc nedrží pohromadě = vatelín překrytý zvenčí vrstvou síta proti mouchám zní líp :-) Ve výsledku bude zařízení fungovat jako vzduchový filtr pro celou místnost - jenom musíte jednou za čas sundat ten filtr z almary a jít někam vyluxovat nahromaděnou prachovou deku (mňam mňam).

Není problém použít podtočené ventilátory, toto dělám s oblibou. Hlavně pak kontrolujte teploty, jestli se Vám nepřehřívají součástky. Většina 12V ventilátorů spolehlivě nastartuje na 5 V, některé i na 3.3V . Ideální postup je, vzít tichý nízkootáčkový ventilátor a ještě ho podtočit :-) Stavěl jsem takové věci i do obýváku a pokud jde fakt jenom o nenulový průvan, aby se uchladilo třeba 5W, dá se to udělat s 80mm ventilátorem který není slyšet ani v noci. Samozřejmě záleží, kolik tepla potřebujete transportovat - základní fyzika platí pro každého. Další můj oblíbený fígl je, použít hotovou věc, která je určena pro pasivní chlazení, a přidat podtočený ventilátor :-)

Pokud motherboard striktně vyžaduje ventilátor CPU, a nejde jí v BIOSu vypnout alarm při nízkých otáčkách, a té blbé desky se neplánujete zbavit, nabízí se možnost, ukonejšit ji dudlíkem: generátorem pulzů. Osobně bych použil některou variantu "astabilního multivibrátoru" = primitivní RC oscilátor s co nejnižším počtem součástek. Na výběr se nabízí:
1) klasické motýlovité zapojení s dvěma tranzistory
2) ekvivalent z hradlové logiky (dva invertory nebo NAND / NOR hradla)
3) vyskytuje se také zvláštní varianta hradlového oscilátoru s kondenzátorem a dvěma odpory
4) anebo minimální RC oscilátor s použitím NE555

Napadá mě, použít jako aktivní součástku 74LVC2G14 = 2x schmitt trigger invertor, a má ještě o dvě nohy míň než 555 :-) Bacha, 74LVC snese napájení max 5V. Pokud by byl zájem, provozovat to na 12V, tak buď diskrétní tranzistory, nebo rodina CMOS4000 (třeba 4011).

Pokud jde o kastlíky na disky: tady v místních luzích a hájích prodává docela široký sortiment čínských šuplíků německý Chieftec. Další místní značka bývala IcyDock. Pravda je, že z AE/DX to bude asi levnější. Osadit tichý ventilátor je ten nejmenší problém. Disky reálně nepotřebují takový průvan, který šuplíkový ventilátor obvykle poskytuje. Pokud budou šuplíky koukat předem ven, a skříň bude mít v sání filtr (viz výše), zvážil bych možnost, ventilátor otočit (čelem vzad). Backplany v kastlíkách mívají hlídání otáček a teploty. Už jsem zažil i bugy, kdy něco z toho nefungovalo správně, a bylo třeba tomu pomoci páječkou nebo kleštěmi. Relativně jednoduchá pomoc je, urvat bzučák :-) Pokud ale budete stavět takovou almaru, a zejména pokud diskové šuplíky nebudou přístupné zvenčí (co třeba použít jako základ starý peřiňák s výklopnými dvířky vpředu?) tak je možná kontraproduktivní, používat vůbec profi šuplíky. Hledal bych případně nějaký bezšroubkový šuplík, do kterého se disk jenom volně zasune. Vzadu je kus plošáku jako backplane, takže není třeba rukama manipulovat s kabely.

Z hlediska odhlučnění vidím několik úskalí:
- žravý procesor, žravá grafika
- žravé exotické karty, které je problém ladit z hlediska chlazení (co ten LSI 2208 ?)
- disky! Toto je kapitola sama pro sebe.

Zejména 3.5" disky drží docela vysoké otáčky a šíří kolem sebe vibrace. Utlumit vybrace od disků znamená, zkombinovat těžkou hmotnou základnu, na kterou disky jednotlivě namontujete nějakými hodně volnými silentbloky / podvěsy. Nevím kde bych takovou věc koupil hotovou. Silentbloky z gumových medvídků. Nebo podvěsit bešroubkové šuplíky pro jednotlivé disky na proužky gumy nastříhané ze staré veloduše. Vibrace disku budou mít maximální amplitudu kolmo na osu rotace ploten. V tom směru by měl být závěs co nejvolnější.

BTW deska neumí spojitě řídit otáčky ventilátoru? Ventilátor byl třídrát nebo čtyřdrát?  = pokusil jste se o PWM řízení?
« Poslední změna: 03. 04. 2021, 09:36:18 od František Ryšánek »


mhi

  • ****
  • 272
    • Zobrazit profil
Re:DIY PC case
« Odpověď #16 kdy: 03. 04. 2021, 11:55:56 »
K filtrum: kdyz zacal COVID, dostal jsem od firmy ktera vyrabi (normalne na sicim stroji) filtry pro motory filtracni material jako vlozku do 3D tistene masky. Tehdy z toho sili rousky :-). Takze staci najit takovou lokalni firmu a odkoupit od nich, stoji to par korun na metr. A muzete z toho pocitace mit rovnou i filtracni jednotku pro celou mistnost :-).

Popis trid https://www.emw.de/en/filter-campus/filter-classes.html

Re:DIY PC case
« Odpověď #17 kdy: 03. 04. 2021, 14:36:28 »
Ono filtrovat se dá kdečím. Zjistil jsem, že třeba sáčky do vysavače nejsou moc dobrý materiál na filtraci s nízkým tlakovým spádem, protože ten materiál je hrozně hustý. Dmychadlo vysavače dává dost slušné vakuum.

Docela široký sortiment všelijakých netkaných textilií má Polytex, tuším u nich jsem před lety koupil pár metrů různých materiálů když jsem bastlil ultra-velké "pytle naruby" do průmyslového vysavače na stavební nepořádek...

Nebo se dá použít zahradnická mulčovací netkaná textilie.

Ale pro filtraci vzduchu pro počítač stojí za úvahu, jestli se nevykašlat na jemnější částice a odfiltrovat především hrubé chlupy = stačí husté síto nebo řidší tkaná textilie, případně řídká chlupatina typu hlazený vatelín.

Pajaha

  • ***
  • 141
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:DIY PC case
« Odpověď #18 kdy: 03. 04. 2021, 17:21:03 »
Tady se kupuji krabice na DYI zesilovače. https://www.modushop.cz Tzn to co se pak vystavuje v obýváku. Určitě se najde něco coby mohlo vyhovovat.
Pokud ne, tak se dá ještě pohledová strana vylepšit - nahradit nějakým leštěným exotickým dřevem třeba...  Do toho vestavbu z nějaké low cost PC krabice  kterou tam umístit na měkké gumové silentbloky... třeba...

Pajaha

  • ***
  • 141
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:DIY PC case
« Odpověď #19 kdy: 03. 04. 2021, 18:08:23 »
Když jsem přidával ventilátory do tiché PC skříně, tak jsem  použil filtr co dávají k sadě sáčků do vysavače. Takové ty bílé, asi půl cm silné, velmi propustné. Namontoval jsem je mezi ventilátor a skříň. Jenom je třeba dát pozor, aby nezasahoval do vrtule.
Pro efektivní chlazení je potřeba co největší průtok vzduchu, a když je průtok a odfitrovávání "velkých" částic (chuchvalce, chlupy od kočky, atp.) na vstupu, tak ty malé částice to většinou zase vyfoukne ven a uvnitř se moc neukládá.


mhi

  • ****
  • 272
    • Zobrazit profil
Re:DIY PC case
« Odpověď #20 kdy: 03. 04. 2021, 19:11:10 »
Ono filtrovat se dá kdečím. Zjistil jsem, že třeba sáčky do vysavače nejsou moc dobrý materiál na filtraci s nízkým tlakovým spádem, protože ten materiál je hrozně hustý. Dmychadlo vysavače dává dost slušné vakuum.

Ve vysavacich jsou vetsinou HEPA filtry nebo filtry se tomu blizici, muzete mit nejaky filtr tridy F nebo E, vyrobce uvadi i odpor ktery klade, podle toho se da take vybrat. Bezny trik je nacpat to do harmoniky, jako to je treba v aute.

Dobry filtr koneckoncu muzou byt takove ty vlhcene ubrousky pro mimina kdyz vyschnou (samozrejme nepouzite :-) ).

Pajaha

  • ***
  • 141
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:DIY PC case
« Odpověď #21 kdy: 03. 04. 2021, 22:17:57 »
Jako filtr do PC stačí takový ten vysavačový prodyšný, motorový nebo mikrofiltr se mu snad říká. Je to taková "řídká" bílá plsť, něco jako vatelín. Možná by vyhovoval i uhlíkový filtr do digestoře, ne kvůli uhlíku, ale svou hustotou.
Hepa filtr je kravina, zrovna tak vymejšlet nesmysle s ubrouskama.
Jak píšu výše, pro dobré chlazení je potřeba průtok vzduchu (co největší, kdyby to někdo nepochopil) a to s hepa filtrama ani ubrouskama rozhodně nebude.
Opravdu stačí odfiltrovat ty velké částice - chuchvalce a chlupy, zbytek se příliš neusazuje - proudem vzduchu se to zase vyfoukne ven.

Ono filtrovat se dá kdečím. Zjistil jsem, že třeba sáčky do vysavače nejsou moc dobrý materiál na filtraci s nízkým tlakovým spádem, protože ten materiál je hrozně hustý. Dmychadlo vysavače dává dost slušné vakuum.

Ve vysavacich jsou vetsinou HEPA filtry nebo filtry se tomu blizici, muzete mit nejaky filtr tridy F nebo E, vyrobce uvadi i odpor ktery klade, podle toho se da take vybrat. Bezny trik je nacpat to do harmoniky, jako to je treba v aute.

Dobry filtr koneckoncu muzou byt takove ty vlhcene ubrousky pro mimina kdyz vyschnou (samozrejme nepouzite :-) ).

Re:DIY PC case
« Odpověď #22 kdy: 04. 04. 2021, 11:22:29 »
Dekuji za spoustu podnetu k zamysleni!

Vezmu to postupne:

1) Material te stare skrine je jeste celkem OK a asi bych uz mel i konkretnejsi napad, jak to riznout a predelat, jen se dostat k malovani. Doplnim v dalsim postu.
2) Neni moc za co davat palec nahoru, v obyvaku je prilis mnoho skrini a veci je celkem malo, takze si volna skrinka o tohle vyuziti vyslovene rekla. Stejne tak cela masina je v podstate lowcost reseni na bazi "co dum dal", prapuvodni zaklad je workstation Dell T1600 a po doplneni kartama je to takova devecka pro vsechno: router, pihole, Wi-Fi AP, NAS, PXE server s nastroji, TVheadend... a do toho rovnou pichnuta obrazovka, repro, bezdratova klavesnice s touchpadem, takze je z toho i normalni HTPC (akorat z nej vyleze maximalne fullHD a neumi buhvijakou HW akceleraci videa).
3) Diky za postrehy stran filtru a toho, jaky je potrebny tlak na to pres nej vubec vzduch dostat. Sit proti moucham mi koneckoncu zni jako rozumnej zaklad, od ceho se odpichnout. Muze to znit komicky, ale natahnout takhle na ramecek site jeste neco trochu jemnejsiho (treba neco na urovni damske puncochy?), tak aspon ty nejvetsi kousky by to pochytat mohlo a soucasne by to mohlo jit bez problemu profkouknout? Uz aby otevreli obchody a ja mohl zkusit aspon od oka hledat vhodnej material... nebo si v mezicase muzu vyzadat vzornik ze zmineneho Polytexu a zkusit vybrat neco, co pujde aspon trosku profouknout. 
Filtry do vysavacu mne napadly taky, ale myslim, ze i ty maji az moc silnou vrstvu. 
4) Vetraky, co tam jsou "navic", jsou ruzne Noctua (80mm a 140mm). 140ka je OK, 80ky jsou na 12V slyset dost, na 5V uz ale nenastartuji (musim do toho tuknout), takze jedou na 7V. To ale nebude zdroj hluku, ktery by byl nejak znatelny.
5) Ta Delli deska je trosku vtipna, na vetraky je 5 pin konektor, v nem je jeden pin nezapojenej, 4 zbyle se musi trochu poprehazovat, aby z toho slo dostat bezny 4-pin pro PWM vetrak (a kdyz se poprehazovani poplete, senzor otacek se udajne odpali)... Kabliky jsem sehnal puvodni vetrak sel vymenit. Shodou okolnosti na ten hlinikovej pasiv uplne presne sednul vetrak z box chladice nejakyho Ryzenu, ktery bezi celkem kultivovane (nizsi max otacky).
Moznost vypnout v BIOSu alerty ohledne vetraku bohuzel neni. Jde akorat vypnout auto-PWM regulaci, nicmene s pokusy o regulaci pres pwmcofig v Linuxu jsem nebyl uspesny. Vetrak to dokazalo maximalne roztocit naplno, ale regulovat nesel.
Aktualne to resim tak, ze ten tichy 140mm vetrak je povesenej na konektoru CPU fan (a deska brble ohledne fan failure, protoze to na CPU hlasi 700 rpm). A realny CPU fan je poveseny na konektoru chassis fan, ktery umi jit s minimem otacek na 1400 (oproti 1750 v CPU fan konektoru). V tomhle stavu je to co do hlucnosti prijatelne, nevyhodou je vsak regulace zalozena nikoliv na teplote CPU, ale na "teplote prostredi" z externiho senzoru.
Vzhledem k tomu, ze deska ma nejake dane urovne rychlosti vetraku, na ktere se snazi pres PWM "za kazdou cenu" dostat, by jeste mohl jit v uvahu vetrak s PWM a nizkyma maximalnima otackama... Pak by to uz brblat nemuselo.
6) Kastlik na disky - dekuji prevelice! CMR-3141SAS je sice o neco levnejsi, ale CBP-3141SAS by mohl mit pri reseni hluku preci jen lepsi vysledky, kdyz "patentovanym zpusobem resi vibrace". Uvidime, nakolik je to realne a nakolik jen PR... K memu prekvapeni je "protivibracni" CBP totiz o skoro 700 gramu lehci, nez "super chladici" CMR. Koukam, ze se to bezne dodava do CR, tak to asi rovnou prubnu. Lepsi, nez cekat mesic na dodani z Ciny a dalsi mesic na zpracovani na celnici, pricemz to s domerenym clem/DPH vyjde i cenove hur...
Disky jsou aktualne v kleci (kuchnute z nejakeho stareho Eurocasu, nebo ceho). Pro redukci vibraci se mi osvedcily samolepici kobercove podlozky pod nabytek (aby se neposkrabaly parkety/plovka). Dva, tri tyhle koberecky nalepeny na sebe a od vibraci je pokoj, nicmene zbytek je porad slyset. Teoreticky, pokud by tenhle kastlik v ohledu vibraci zklamal, muzu to pripadne zkombinovat :-)
7) Zravost komponent:
Ac to na papire vypada hrozive (CPU TDP snad 95 W), v praxi se mi nepodarilo tenhle procik primet, aby zral vic, nez cca 40W v synteticke zatezi (vycteno z HWiNFO64 ve Windows; cteni ze zateze UPSky tomu plus minus odpovida). Pres cpufreq je pak nastavena preference nizkych frekvenci a vetsinu casu se drzi na 1,6 GHz; teplotne se CPU v prubehu dne typicky drzi kolem 30-40 stupnu. Z toho bych az takovou obavu nemel.
Zrava grafika tam zadna neni, bezi to z IGP.
TDP toho radice je dobry otaznik. Vycetl jsem k tomu jen to, ze "vysoke teploty jsou u nej normalni" (pricemz se tazatele ptali na teploty kolem 90 stupnu v idle!) a "je potreba mit dobry airflow" (je na tom akorat pasiv, podle rozmeru pri srovnani s low-eng grafikama bych tipoval maximalni TDP kolem 15-20 W maximalne). Teplota vyctena z RAID BIOSu si dost lita, pri idleni tam ted mam 57 stupnu (disky vyple), pri consistency checku R5 nejakych 60 stupnu. To jsou teploty dosahovane pote, co jsem odebral zaslepku ze slotu a zajistil airflow pres 140mm vetrak z boku + 80mm vetrak shora. Moc lepsi to nebude, mezi sloty neni moc mista, ale rozhodne to neni zadna traga. 
Sitovky jsou pak nula nula nic, 4-port Intel 350 ma malinkej pasiv na TDP kolem 5W (max kolem 45 stupnu), 2-port jeste mensi, ale bez senzoru.

Odpo snad zapnu pocitac s mysi a zkusim aspon velice hrube nacrtnout, jake bych uvazoval vyuziti te stare skrine ve smyslu "zaklad pod desku" i s ohledem na uchyceni vetraku.

Re:DIY PC case
« Odpověď #23 kdy: 08. 04. 2021, 11:41:36 »
Takze... kresba neni, protoze co jsem nakreslil, to bylo uplne k nicemu, protoze jsem to mel cely pootoceny a nevychazely by mi tam kabely od zdroje, takze cele znova...

Nicmene mne Frantisek Rysanek privedl na par myslenek, co se mi uz i podarilo zrealizovat:

1) Podarilo se mi najit zpusob, jak natahnout i senzor s RAID radice do monitorixu, kde mam vsechny ostatni senzory => teploty se bezne drzi kolem 60 stupnu, prakticky bez ohledu na zatez a airflow. Jediny, co melo vliv, je teplota okoli (pri vetrani a skokove zmene teploty okoli o 5 stupnu dolu je na radici najednou o 10 stupnu min).
Teoreticky jeste muzu prubnout suplikovej PERC H700, kterej ma chladic asi ctvrtinovej a teoreticky muze neco min zrat, nema vsak teplotni senzor, takze z toho nic moc nevyctu. 
2) Prohrabnul jsem suplik, na chladic prociku jsem nandal 80mm Noctua Redux-1200. To jsem si prepojil pres ruzne rozdvojky a kdeco tak, ze jsem z toho vetraku vytahnul "fan tachometer" (na 5V hlasil kolem 600 rpm) a pichnul jej do vetrakovyho adapteru z desky, aby nefrflala... Ofuk prekvapive postacoval na zatez kompresi ffmpegem pri taktu do 2 GHz, ale foukalo to proste malo a ve vysledku se od prociku hral i radic. Noctua na 7V v kombinaci s tim hlinikovym pasivem delala neprijemnej zvuk, takze tudy cesta nevede.

Nakonec jsem se vratil k tomu "AMD box" vetraku, coz jsem dohledal jako preznaceny CoolerMaster MASTERLIQUID MAKER 92 puvodne k tlaceni vzduchu pres radiator vodnika. Ten je schopnej spolehlive nastartovat na 5V (pri 1100 rpm), desku zase krmim odbockou tachometru tohodle vetraku, deska nefrfla a pri stejnym ffmpeg testu to zvlada uchladit na 2,4 GHz pri prijatelnych 60-65 stupnich. Nakonec se mi podarilo tenhle vetrak k pasivu chytnout prostrednictvim gumovych silentbloku namisto sroubku, drzi to tam prekvapive dobre a pocitove je to takhle o poznani tissi, nez predtim.

Teplota prostredi pri zatezi vyleze max. nekde k 29 stupnum, na discich je max. 36 stupnu (v klidu kolem 33). Radic i CPU maji pri takove zatezi maxima kolem tech 65. To je pritom maximalni teoreticka zatez, co na tom muze byt, v praxi na tom konverze videa ani nebeha a takty staci kolem 2 GHz. 

Vypada to, ze u vyrezu z puvodni skrine se tak jako tak neobejdu bez zadni steny s porty a vyrezem pro extra vetrak na vyfuk ze skrine ven. Samotny otevreny benchtable bez drzaku na dodatecny outtake vetrak byl v tomhle pouziti nepostacujici, coz je celkem podstatny poznatek pro dalsi akce.

Jeste objednavam, zatim jenom jeden, kastlik na disky. Snad je to trosku utisi. A i kdyby ne, tak k nim bude aspon lepsi pristup.

Re:DIY PC case
« Odpověď #24 kdy: 08. 04. 2021, 12:43:28 »
Velmi zajímavé téma :). Jen ve zkratce ke dvěma bodům:
Co se týká regulace otáček větráku, udělal bych to, jak psal František Ryšánek, nějakým oblbovadlem, aby deska byla spokojená, jak hezky se jí větrák točí, a otáčky bych si řídil sám nebo možná jen prostě nastavil napevno.

Co se týká odhlučnění disků, tak existuje super řešení, pokud je nepotřebuješ mít v šuplíkách. Stačí je zavěsit na pružné lano (někdo tomu říká gumicuk nebo gumolano), já to mám udělané tak, že mám pro každý disk vodorovně natažená dvě lana, která pak oproti sobě jakoby překroutím a nacpu mezi ně disk, takže tam pěkně drží stažený a nemůže vypadnout. Pro každý disk dvě vodorovné dvojice (v přední a zadní části disku). Funguje to velice dobře a za pár korun, jen s tím je trochu drbačka, když to má nějak vypadat. Jen je potřeba nepoužít příliš silné lano, pak to nemusí tlumit tak dobře a blbě se s tím pracuje - nepamatuju se přesně, ale asi 6mm by mělo být tak akorát. Možná by stálo za to obložit okolí disků molitanem nebo přímo nějakou tlumicí "jehlanovou" hmotou, pochopitelně při zajištění rozumného chlazení. A možná tam udělat nějakou přepážku, aby se hluk od disků nešířil přímo, ale musel "za roh".

Re:DIY PC case
« Odpověď #25 kdy: 13. 04. 2021, 10:35:23 »
Clovek by nemel mit velika ocekavani, muze se setkat take s velikym zklamanim.

Vcera dorazil kastlik na disky. Moc nerozumim, co je na nem patentovaneho jako super duper protivibracni cosi, kdyz na tom neni jedinej kousek gumy ani niceho, co by vibrace mohlo aspon teoreticky pohltit, ale budiz, nenechavam se tim rozhodit a jedeme dal.

Jeste pred montazi disku si rikam ok, tak prubnu rovnou ten vetrak, jestli to ma smysl zkouset, nebo ho vymenit. Kontrola, prepinac vetraku mezi High a Low je na Low, dobry, tak to cvicne pripojim ke stave a uslysime. Nu, tak tohle bych fakt nepreslechl.

Na urovni Low vetrak hrave prekona vetrak na CPU, pokud by bezel na 2700rpm.
Na urovni High se pak hlucnosti dostava na uroven prumerneho euro-vysavace (neprehanim).

Rozmerove je to sice 80mm, ale ma o 5mm mensi vysku, sroubky, ktery tam neprocpu a kvuli tehle nizsi vysce taky nebudu moct standardni Noctuu prikryt dodavanym poklopem.
Dodavany vetrak nema ani standardni 3pin konektor, ale trosku jinej, takze zas bude nutno konektory a kabliky prepajet.

S vykuchanym vetramem je to o nicem, odvod tepla pres celohlinikovou konstrukci prakticky neni. Tedy, vetrak bude naprosto nutny.

A ztiseni hluku otaceni ploten? Ne. Naopak, jeste se to v te kontrukci jeste vice rozleha... ale zmenil se aspon charakter toho zvuku, tedka je ten sum otaceni ploten na nizsi frekvenci.


Ac to takhle vypada jako totalni selhani, kastlik si ponechavam. Nakolik neslouzi k odvodu tepla (to je nutno resit pribastlenim rozumne ticheho vetraku), nabizi se varianta cely kastlik obalit do molitanu, akusticke peny, cehokoliv, pricemz jsou disky a elektronika plne kryte (narozdil od predchoziho "otevreneho" reseni, kde bych se takove upravy bal).



---


Stran regulace vetraku ve skrini - nakolik na tom nebezi nic casove kritickeho a podstatnejsi je ticho, realne zvazuji variantu ponechani vetraku bez regulace s tim, ze regulovat budu teplo.
Tedy, za pouziti Monitorixu udelat neco jako...
Teplota CPU > 60 stupnu => cpupower frequency-set -u 2.4GHz
Teplota CPU > 65 stupnu => cpupower frequency-set -u 1.6GHz
Teplota environment > 30 stupnu => cpupower frequency-set -u 1.6GHz

Pri beznem pouzivani bych mel mit dostatecne rychlou odezvu, Turbo muze normalne nakopavat a pripadne i zatez po nejakou dobu (5 minut?) udrzet na vsech jadrech na 3+ GHz, ale kdyby slo do tuhyho, postaci srazit takty dolu.

Jo, ten procik tam je trosku overkill, ale vzhledem k nulove porizovaci cene celeho zakladu se mi to proste nevyplati menit (a bez zateze, nebo s nizkym taktem, to ani tolik nezere, ze by to melo smysl resit stran spotreby elektriky).

Re:DIY PC case
« Odpověď #26 kdy: 13. 04. 2021, 23:17:40 »
Disky nepotřebují moc velký průvan. Na ventilátory chodím do TME. Ten jejich produktový filtr má trochu polskou logiku, ale dá se tím nakonec probojovat.

Pajaha

  • ***
  • 141
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:DIY PC case
« Odpověď #27 kdy: 14. 04. 2021, 09:15:13 »
Jenom poznamka - 80mm ventilátory podle mě budou slyšet všechny (dřív nebo později určitě), pokud náhodou né tak nedají dost vzduchu - můj názor -Pro smysluplné a tiché chlazení bych hledal ventilátory od 120mm - víceméně platí, že čím větší, tím větší průtok vzduchu na max otáčky a tedy si můžu dovolit provozovat pomalu = tišší chod.

Jinak taky jsem kdysi laboroval s barebone skříní na domácí server umístěný v obýváku, no při další stavbě "stolního" PC jsem se na domádo kutění vykašlal a koupil tichou skříň Fractal Design Define, do které jsem jen dodal jeden větrák. Doma je ticho, pod stolem téměř neslyšitelné.

Jedna obecná zásada - pro odhlučnění je dobré mít v krabici  taky nějakou hmotu do které se zvuk komponent vybije. Kvůli tomu se na stěny bedny lepí taková asi 0,5 cm "izolace" (tlumící pěna)  - jednak pohltí zvuk sama o sobě a druhak hmota zabraňuje šíření v konstrukci a vzniku rezonance. A s tím souvisí, že je dobré se vyhnout velkým plochám z tenkého plechu - fungují v podstatšě jako rezonátory a zesilují zvuk která k nim přicestuje ať už vzduchem nebo konstrukcí.  Proto doporučuju na to pokud možno nějakou formu tlumící pěny nalepit.