Telefonie ve firmě

Telefonie ve firmě
« kdy: 24. 11. 2020, 12:51:32 »
Mam nasledujici laboratorni situaci, kterou bych chtel trosku proniknout do sveta VOIP

Pobocka A:
Vlastni ustredna
20 digitalnich linek
Na vsechny telefony se lze dovolat z venku (prostrednictvim cisla klapky)
Pouze 5 urcenych linek muze volat "ven"
Uvitaci hlasova zprava pri vnejsim volani
Presmerovani vnitrnich linek
Prepojeni hovoru
Uctovani hovoru mimo vnitrni sit

Pobocka B:
Vlastni ustredna
20 digitalnich linek
Na vsechny telefony se lze dovolat z venku (prostrednictvim cisla klapky)
Pouze 5 urcenych linek muze volat "ven"
Uvitaci hlasova zprava pri vnejsim volani
Presmerovani vnitrnich linek
Prepojeni hovoru
Uctovani hovoru mimo vnitrni sit

Zamestnanci pobocky A a B spolu mohou volat pomoci interni telefoni site.
Zamestnanci mohou pouzit softwaroveho VOIP klienta pro volani z pocitace.

Nemam zadnou praxi, ocenim nejake tipy k prostudovani nebo nejaky popis realizace podobneho reseni z praxe.
Tusim, ze ustredny pro obe pobocky lze realizovat pomoci Asterisku.
Jedine co jsem nenasel je jak se realizuje volani ven a dovnitr.
Pokud budu potrebovat, aby 5 lidi volalo v jeden okamzik ven, potrebuju 5 samostatnych cisel?
Pokud potrebuju, aby se 5 lidem nekdo dovolal z venku v jeden okamzik, potrebuji 5 samostatnych cisel?
Kde takova cisla dostanu a jake nastaveni je potreba provadet v Asterisku pro uskutecneni uvedenho pozadavku?
« Poslední změna: 24. 11. 2020, 13:43:37 od Petr Krčmář »


Re:Telefonie ve firme
« Odpověď #1 kdy: 24. 11. 2020, 13:23:54 »
Jen tak pro zajímavost, ta uvítací zpráva znamená, že pokud mi to na druhé straně nikdo nezvedne, tak propálím jednotku kreditu / tarifu? Pořád ještě existují lidé, kteří nemají tarify s neomezeným voláním. Pokud se dá předpokládat, že na ta telefonní čísla volají i nefiremní zákazníci, tak bych zvážil jestli je to nenaštve. (Na druhou stranu, pokud máte zajištěno že to pokaždé někdo zvedne tak je to jedno.)

Re:Telefonie ve firme
« Odpověď #2 kdy: 24. 11. 2020, 13:33:59 »
Zadani je skutecne jen pro test.
Uvitaci zprava v realnem reseni nemusi byt pochopitelne pouzita. "volate mimo pracovni dobu" povazuji za uzitecnou zpravu i za cenu provolani jednotky kreditu nez zakaznika co brble, ze to tam "nikdo nebere"

alfi

  • ****
  • 282
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Telefonie ve firmě
« Odpověď #3 kdy: 24. 11. 2020, 14:16:04 »
Dneska není důvod provozovat vlastní asterisk - máte na to lidi s knowhow? :-) Předpokládám, že obě pobočky mají slušnou linku do internetu - potom stačí nastavit nějakou hostovanou ústřednu, třeba od Odorik.cz. Párování veřejné číslo - přístroj si naklikáte na webu, telefony už mají VoIP - stačí přenastavit? Jen nevím, jestli jde zakázat volání do veřejné sítě - to možná budou muset nastavit na podpoře.

Re:Telefonie ve firmě
« Odpověď #4 kdy: 24. 11. 2020, 16:22:13 »
máš cenu tohle ještě v dnešní době řešit? vodafone nabízí mobilní VPN s neomezeným voláním mezi členy sítě za 200 simkarta / měsíc. omezení pro veřejnou síť jde (šlo) taky nastavit.


Re:Telefonie ve firmě
« Odpověď #5 kdy: 24. 11. 2020, 16:48:59 »
Nemam vela skusenosti ale mozno pomozem viac nez komentare "to sa v dnesnej dobe este oplati"

Skusal by som hladat nieco v spojeni so sip trunk

https://www.siptrunk.com/2019/10/pstn/


Re:Telefonie ve firmě
« Odpověď #6 kdy: 24. 11. 2020, 16:57:12 »
Dneska není důvod provozovat vlastní asterisk - máte na to lidi s knowhow? :-) Předpokládám, že obě pobočky mají slušnou linku do internetu - potom stačí nastavit nějakou hostovanou ústřednu, třeba od Odorik.cz. Párování veřejné číslo - přístroj si naklikáte na webu, telefony už mají VoIP - stačí přenastavit? Jen nevím, jestli jde zakázat volání do veřejné sítě - to možná budou muset nastavit na podpoře.
Omezení odchozích hovorů dle ceny a prefixů na Odorik lze naklikat. Jde o to, že když má někdo vlastní ústřednu, neustále se někdo snaží mu tam dostat a provolat  co to jde.  A může se to pokazit a nemusí to vždy fungovat úplně podle představ. Když je ústředna mimo kancelář je snadnější také práce z domu a podobné.   http://www.odorik.cz/w/vyhody_a_nevyhody_vlastni_pobockove_ustredny_asterisk
U VoIP toho lze více nastavit, lze přepojovat hovory nebo mít hlasové menu oproti běžnému volání z mobilu. Tedy pro určité použití to může být lepší, než se spoléhat na mobilní telefony. Cena je v obou případech zanedbatelná.

Re:Telefonie ve firmě
« Odpověď #7 kdy: 25. 11. 2020, 09:33:53 »
Dejme tomu, ze jde o maly hotel kde ma kazdy pokoj svuj telefon... Z toho duvodu bych si tu ustrednu rad "osahal" nebo aspon zjistil know-how od nekoho kdo tohle resil. Prijde mi to zajimave.

.

  • ***
  • 156
    • Zobrazit profil
Re:Telefonie ve firmě
« Odpověď #8 kdy: 25. 11. 2020, 12:00:26 »
Do malého hotelu není žádná ústředna vůbec potřeba, vše lze realizovat pomocí IP telefonů a rychlých voleb, pokud se bavíme o poskytovateli Odorik. A je samozřejmě možné - pokud se na routeru nastaví přidělování IP ve vnitřní síti dle MAC u IP telefonů, resp. v IP telefonech se nastaví pevné IP adresy ve vnitřní síti - volat přímo mezi sebou ve stejné síti, i bez nutnosti nějakého VoIP operátora. Typicky, když je z pokojů potřeba volat na recepci a opačně a není žádoucí, aby telefon na pokoji měl přístup do veřejné telefonní sítě (což dneska už skoro potřeba nikde není, každý host má svůj mobil). U některých modelů IP telefonů, např. Grandstream, lze dokonce nastavit i to, aby se po zvednutí sluchátka automaticky vytočila přímo recepce.

Re:Telefonie ve firmě
« Odpověď #9 kdy: 25. 11. 2020, 12:22:50 »
No pokud jsou v hotelu ubytování cizinci ze zemí mimo EU, může se možnost volat ven hodit. Protože za roaming mohou platit někdy pořád docela dost, i když je pravda, že to přestává být tolik aktuální jako třeba před deseti lety.  Přepojit hovor z venku do pokoje by fungovat určitě mělo.  U Grandstreamu funguje možnost vytáčet jako klapku přímo ip adresu. Tedy pomocí #1 se dá vytočit telefon třeba s ip 10.0.0.1 . No běžně to asi moc doporučit nelze, ale třeba pro otvírání dveří nebo jako nouzovka když by se polámala ústředna nebo nešel internet se to hodit může a preventivně zvolit rozumně ip adresy třeba podle čísel pokojů se určitě bude hodit i zjiných důvodů.
Osobně bych doporučoval dávat na pokoj staré analogové telefony. Jsou bezúdržbové, bez vlastního napájení, levné a bezporuchové. Všechno se to pak snadno centrálně spravuje. Zařízení má pak jedno ip adresu a jednotlivé klapky se liší jen číslem portu.
https://www.odorik.cz/obchod/kategorie/telefonni-adaptery/produkt/grandstream-gxw4224
Dobře se to zpravuje z jednoho místa. Na recepci si můžete pořídit nějaký lepší VoIP telefon a též možná nějaký bezdrátový, aby když si recepční odskočí do kuchyně nebo do skladu tak si jej mohla vzít s sebou.
Bude tam běžet 7/24 nějaký server? Pokud ne, tak bych zkusil mít vlastní minimalistický asterisk na openwrt zařízení. Kdyby kvůli tomu měl běžet nonstop nějaký počítač, mohlo by jen za elektřinu utratit až stovky kč měsíčně. Navíc záložní openwrt zařízení stojí jen stovky a mohlo by být nachystáno na výměnu, kdyby se to původní nějak pokazilo.
« Poslední změna: 25. 11. 2020, 12:26:14 od xsouku04 »

Re:Telefonie ve firmě
« Odpověď #10 kdy: 25. 11. 2020, 13:19:00 »
Vyuzivame virtualni pobockove ustredny od O2, je to relativne levne, neni treba zadny hardware, je to velmi hodne konfigurovatelne pres webove rozhrani a opravdu to nekolik let funguje proste bez problemu.

jmenuje se to myslim VOIP Centrex ta sluzba. Ale nabizi to i jine spolecnosti:

https://www.daktela.com/funkce-a-vlastnosti-ip-ustredny/?gclid=CjwKCAiAnvj9BRA4EiwAuUMDf8MVlgUf4cYWZVGxVCQcY5SPlgpzoKqxhi73xmjJHPe_SKpiSm-xzRoCjvsQAvD_BwE

https://www.database.cz/cs/produkty/voip/?gclid=CjwKCAiAnvj9BRA4EiwAuUMDf_D_eCIQ34AOuqP1cFFAEQC1oNSN4Nb2_X2P_l3VgANvazoj-eHnKxoCDnkQAvD_BwE

Jinak pokud vlastni zelezo/software, tak asi Asterisk zcela jiste ... ale je s tim sr*ni ...

Medo77

  • ***
  • 148
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Telefonie ve firmě
« Odpověď #11 kdy: 25. 11. 2020, 19:57:47 »
S Asterixom som sa stretol, ale do hlbky som nesiel, uz bol nakopnuty dodavatelom ..
Bavil som sa s Kerio Operatorom (uz sa sice nevyvija, ale na funkcnosti to nic nemeni, este to pobezi roky). Platene.
Super vec az na tie prachy ...Virtualka alebo origo zelezo ...

Mam nainstalovane, ale zatial do hlbky neosahane VitalPBX ... Vyzera to celkom dobre... Nieco je zadara, za nieco sa plati, treba pozriet funkcionality ...
Naposledy sme s kolegom pokukovali na Grandstream Yeastar, vyzera to byt celkom luxusna krabicka za par susnov ...

Ale inac ako je povedane vyssie ... Ak mas moznost siahnut po hotovom rieseni od nejakeho operatora, zvaz to ...

Don.J

Re:Telefonie ve firmě
« Odpověď #12 kdy: 25. 11. 2020, 22:24:14 »
Tady je radilů co vlastně neporadí...

Hledej na googlu výraz "asterisk iax trunk between 2 pbx"

Ruční nastavení configuráků je trochu os...r ale jde to nebo naklikání přes WebGui což je vcelku brnkačka, kam kdo může volat a nesmí naklikáš v odchozím směrování.
Obě místa samozřejmě musí mít statickou IP.

Pro volání ven ti stačí klidně i 1 číslo na ústřednu, musí ale být nastavené na správně u poskytovatele.

máš cenu tohle ještě v dnešní době řešit? vodafone nabízí mobilní VPN s neomezeným voláním mezi členy sítě za 200 simkarta / měsíc. omezení pro veřejnou síť jde (šlo) taky nastavit.
Proč proboha platit 200 za SIMku měsíčně jen za VPN? To platíte fakt moc :) Dají se srazit až na 0,- / ks na mesíc

Re:Telefonie ve firmě
« Odpověď #13 kdy: 26. 11. 2020, 15:53:57 »
Tady je radilů co vlastně neporadí...

Hledej na googlu výraz "asterisk iax trunk between 2 pbx"

Ruční nastavení configuráků je trochu os...r ale jde to nebo naklikání přes WebGui což je vcelku brnkačka, kam kdo může volat a nesmí naklikáš v odchozím směrování.
Obě místa samozřejmě musí mít statickou IP.

Pro volání ven ti stačí klidně i 1 číslo na ústřednu, musí ale být nastavené na správně u poskytovatele.

máš cenu tohle ještě v dnešní době řešit? vodafone nabízí mobilní VPN s neomezeným voláním mezi členy sítě za 200 simkarta / měsíc. omezení pro veřejnou síť jde (šlo) taky nastavit.
Proč proboha platit 200 za SIMku měsíčně jen za VPN? To platíte fakt moc :) Dají se srazit až na 0,- / ks na mesíc

No já bych iax trunk nedporučoval, spíše sip trunk. IAX se prostě nechytil a nemá moc význam s tím ztrácet čas, protože na nic jiného než propojení dvou asterisků se to nepoužije. Stačí když bude mít jedna ze dvou ústředen stálou adresu. Ta druhá se může na ni registrovat.
Klikací gui vypadá lákavě, ale pokud je záhadný problém osobně mám raději konzoli. Když si to od  základu nakonfiguruji bez gui, je to pak v případě problému mnohem jednodušší, než s gui. Minimalistická konfigurace asterisku není žádná věda i bez gui.
A pokud gui, tak nesmí být přístupné z internetu, protože je to častý způsob jak asterisk napadnout.