WhatsApp na Wi-Fi slyší jen jedna strana

WhatsApp na Wi-Fi slyší jen jedna strana
« kdy: 10. 07. 2020, 16:55:53 »
Zdravim. Mame na nasi WiFi siti divne problemy se slysitelnosti ve WhatsApp na iphonech. Udajne docela casto se stava, ze kdyz volany je na nasi WiFi, tak neslysi volajiciho. Kdyz se vypne WiFi, tak pres LTE to hned dalsim pokusem funguje. Nicmene problem se netyka zdaleka vsech, odhadem spise mensiny, vzdycky ipnone. Androidu je tu ale jen par (na tech se to nestava), takze vzhledem k zastoupeni to asi nebude "smeroplatne". Vsechno ostatni funguje dle ocekavani. Plus se to nedari poradne chytit, protoze kdykoli to zkousime, vsechno funguje, jak ma.

WiFi sit uz je ocesana do nejjednodussi mozne podoby - nekolik Ubiquiti UniFi UAP AC Pro (rizeni a klienti na ruznych vlanach), dnsmasq + bind + iptables paketovy filtr s NATem na linuxove brane (Centos7).

NAT je realizovan pomoci targetu MASQUERADE a filtr (po prekladu) propousti vsechno ven a jen ctstate RELATED,ESTABLISHED dovnitr (ctstate INVALID se DROPuje hned prvni pravidlem), coz myslim dava Symmetric NAT (dle klasifikace zde: https://en.wikipedia.org/wiki/Network_address_translation)

Pozadavky WhatsApp zde https://developers.facebook.com/docs/whatsapp/guides/network-requirements/ tudiz bohate splnujeme.

Nesetkal se s tim nekdo? Nema nejakou radu?

Dik moc
« Poslední změna: 13. 07. 2020, 08:55:12 od Petr Krčmář »


Re:WhatsApp na WiFi a problem se slysitelnosti
« Odpověď #1 kdy: 10. 07. 2020, 17:22:44 »
Nezkoušeli jste, zda není problém s MTU?

Re:WhatsApp na WiFi a problem se slysitelnosti
« Odpověď #2 kdy: 10. 07. 2020, 18:29:04 »
Nezkoušeli jste, zda není problém s MTU?

MTU mame na obou stranach brany 1500 a vim, ze LTE ma MTU mensi. Ted jsem se pro jistotu dival a VLAN hlavicka zvetsuje link MTU a tudiz IP MTU nezmensuje. Na brane se da pingnout ven paketem 1472B (20B IPv4 header + 8B ICMPv4 header)
Kód: [Vybrat]
ping -M do -s 1472 1.1.1.1
PING 1.1.1.1 (1.1.1.1) 1472(1500) bytes of data.
1480 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=1 ttl=60 time=0.747 ms
...
Takze bych rekl, ze u sebe problem s MTU nemame.

ICMP provoz na brane omezen neni, takze by brana mela byt schopna poskladat pripadne fragmenty z druhe strany.

Nevim, myslite, ze ma smysl vnucovat pomoci DHCP WiFi klientum mensi MTU? Prijde mi to jako dost velky hazard - buh vi, jak to bude s akceptaci takove optiony napric platformami.

Re:WhatsApp na WiFi a problem se slysitelnosti
« Odpověď #3 kdy: 10. 07. 2020, 19:06:07 »
Nevim, myslite, ze ma smysl vnucovat pomoci DHCP WiFi klientum mensi MTU? Prijde mi to jako dost velky hazard - buh vi, jak to bude s akceptaci takove optiony napric platformami.
Pochopil jsem to tak, že není slyšet zvuk, který jde z venku do vaší sítě, takže myslel spíš jestli vám z venku nepřicházejí příliš velké pakety, které by se někde u vás v síti ztratily nebo poškodily. Takže klientům bych asi menší MTU nenastavoval.

Ale myslel jsem si, že WhatsApp používá pro volání nějaký UDP protokol. Podle těch požadavků to evidentně tunelují přes HTTPS, takže kdyby byl nějaký problém s pakety, rozpadlo by se celé TCP spojení, což by aplikace nějak ohlásila a hlavně by nešel zvuk ani jedním směrem. Leda že by WhatsApp používal dvě spojení, jedno pro příjem hlasu a druhé pro odesílání. Ale to by se mělo dát docela snadno zjistit ze síťového provozu.

Pokud je to opravdu jen jedno spojení a není slyšet jen jedna strana, zatímco druhá strana slyšet je, znamená to, že spojení je v pořádku – ale pravděpodobně se aplikace rozhodne, že už zvuk raději nepřehraje. K tomu by mohlo docházet, pokud by vyhodnotila, že některé část mají velké zpoždění a zadrhávalo by se to. Třeba pokud by se pakety nějak bufferovaly a pak odeslaly ve větší dávce. To by asi chtělo zjistit, jak ta komunikace WhatsAppu vypadá (zda je to opravdu jen jedno spojení), a pak ideálně nějaké takové vadné spojení zaznamenat a pak analyzovat, jestli tam nebude něco divného.