Reklamace WiFi routeru

Reklamace WiFi routeru
« kdy: 29. 03. 2020, 18:40:45 »
Mohu reklamovat WiFi router s tím, že nevychází aktualizace a WiFi router je zranitelný, tedy rozbitý?
Jaká je šance na úspěch?


_Jenda

  • *****
  • 502
    • Zobrazit profil
    • https://jenda.hrach.eu/
    • E-mail
Re:Reklamace WiFi routeru
« Odpověď #1 kdy: 29. 03. 2020, 20:15:41 »
Probabilistická, protože soudce, co to bude soudit, tomu nebude rozumět. Záleží kdo si dokáže vyrobit lepší znalecký posudek.

Doufám, že ses z toho poučil, a od teď kupuješ pouze routery, na které lze dát normální Linux, například OpenWRT, a ideálně jsou přiměřeně mainstreamové, aby na nich OpenWRT podpora byla i v příští verzi.

Re:Reklamace WiFi routeru
« Odpověď #2 kdy: 29. 03. 2020, 20:19:25 »
jaka byla nakupni cena routeru?
prodejce jej do 14 dni opet nevzal zpet?
openwrt, ddwrt na tom nejede?

pokud byla cena mala, preprodal bych jej na bazosi, aukru a ozelel par stovek. nebo jej dejte babicce.

SB

  • ***
  • 167
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Reklamace WiFi routeru
« Odpověď #3 kdy: 30. 03. 2020, 10:06:30 »
Babicka bezpečnost nepotřebuje? Nebo to bude mít pod květináč?

ajne

Re:Reklamace WiFi routeru
« Odpověď #4 kdy: 30. 03. 2020, 11:11:04 »
Nulová. Nebo on snad ten router nefunguje? Či se někde výrobce zavázal, že bude dodržovat support po dobu x let a nedodržel to?

Já doma používám solidnější model od TP-LINKu, HW jako takový bývá spolehlivý (neměl jsem doma a u známých ještě žádný takový, který by odešel na HW závadu, vždy po x letech provozu se měnil jen kvůli nestíhání narůstajících požadavků a nových technologií), TP-LINK má u OpenWRT i DD-WTR skvělý support, jde to nahrát opravdu na většinové množství modelů (nevím, jak je to u hraček za třista, ty nekupuju).



TakyPatrik

Re:Reklamace WiFi routeru
« Odpověď #5 kdy: 30. 03. 2020, 11:13:40 »
Sliboval ti někdo při nákupu aktualizace?
Sliboval ti někdo při nákupu bezpečnost?
...

Většinou ti slibujou věci typu:
Pokrytí rozlohy AŽ rozměrů fotbalového hřiště signálem Wi-Fi
Stažení AŽ XXX MP3 za hodinu přes Wi-Fi
...
To jsou vlastnosti, které prodávají.

Re:Reklamace WiFi routeru
« Odpověď #6 kdy: 30. 03. 2020, 13:55:30 »
Probabilistická, protože soudce, co to bude soudit, tomu nebude rozumět. Záleží kdo si dokáže vyrobit lepší znalecký posudek.
...
Nulová. Nebo on snad ten router nefunguje? Či se někde výrobce zavázal, že bude dodržovat support po dobu x let a nedodržel to?
...

No myslel jsem to filozoficky. Je to zařízení rozbité tím, že je potencionálně nebezpečné?


...
Doufám, že ses z toho poučil, a od teď kupuješ pouze routery, na které lze dát normální Linux, například OpenWRT, a ideálně jsou přiměřeně mainstreamové, aby na nich OpenWRT podpora byla i v příští verzi.
Ano, Jendo.

ajne

Re:Reklamace WiFi routeru
« Odpověď #7 kdy: 30. 03. 2020, 17:40:24 »
Citace
Je to zařízení rozbité tím, že je potencionálně nebezpečné?

To je ale opravdu jen filozofická otázka. Potencionálně nebezpečné je i aktualizované zařízení, protože zcela na 100% obsahuje nějakou zneužitelnou vadu, byť třeba zatím neobjevenou. A tu nebezpečnost zařízení bez aktualizace FW chcete vykázat jak? Necháte si udělat bezpečnostní audit zařízení? No, jestli ten router nestál aspoň několik desítek tisíc, a nemáte jich x kusů, tak to asi nestojí za to. Odpověď je tedy jednoduchá - ne, že má zařízení starší sestavení FW není důvod k reklamaci/vrácení peněz.

Nicméně nevím, kde je problém? Poslední verze FW je u drtivé většiny výrobců na webu, takže se mohu podívat už před koupí, kdy vyšlo poslední sestavení. A i kdyby to nešlo, mohu zařízení doma spustit, a když to zjistím, mám 14 na vrácení do e-shopu bez udání důvodu. Plus OpenWRT i DD-WRT má seznam zařízení, na které lze nahrát alternativní FW. To si taky mohu zjistit před koupí.

Jestli bylo zařízení tak staré, že FW přestal chodit v rámci záruční doby, tak to může být sice smůla, ale rozhodně to není nic, co by byl důvod k vrácení peněz (to by se dřív vracela dobrá polovina telefonů s Androidem, do spuštění projektu Treble se spousty Androidů nedočkaly novějšího FW, i když byly ještě v prodeji, a pro některé to nepochybně platí i dnes, ale aspoň mohou chodit snadněji bezpečností záplaty Googlu, takže support funguje o něco lépe). 

Jediným rešením je u koupě nového routeru víc přemýšlet, a buď vzít takové zařízení, kde se výrobce lépe stará, anebo lze nahrát alternativa.

k3dAR

  • *****
  • 1 738
  • porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Reklamace WiFi routeru
« Odpověď #8 kdy: 30. 03. 2020, 19:18:21 »
btw: ciste pro zajimavost, o jakej jde router?

Re:Reklamace WiFi routeru
« Odpověď #9 kdy: 30. 03. 2020, 22:11:43 »
Podle mě mizivá šance na úspěch. Výrobce bude totiž tvrdit, že zařízení je v pořádku (=funkční). Dovolím si tipnout, že se jedná o zařízení se zanedbatelnou pořizovací cenou. Osobně bych to buď prodal nebo držel jako náhradní díl do míst, kde chybějící aktualizace příliš nevadí, routery totiž mají tendenci vždy chcípat v sobotu večer.  ;)

Re:Reklamace WiFi routeru
« Odpověď #10 kdy: 31. 03. 2020, 02:55:21 »
U posuzování reklamace nejde o to, jestli je nefunkční dnes. Reklamace řeší vady výroby, a, ač se to nezdá, po právu se řeší to, jestli vada existovala v době koupě. V prvním půlroce existuje fikce odpovědnosti výrobce - má se za to, že vada, která se projevila 0-6 měsíců od koupě, byla už z výroby a prodejce by musel prokázat opak. V období 6-24 měsíců je břemeno na kupujícím. Ten musí prokázat, že vada existovala už při koupi (byť se projevila až později). Laicky se to zjednodušuje na to, že se zařízení nesmí porouchat, ale právě v případě aktualizací je už tento rozdíl viditelný.

Žádný zákon nepřikazuje výrobci zařízení aktualizovat. Jediné, co je ze zákona požadováno je, aby plnil přesně tu funkci, kterou měl plnit v době pořízení. Výrobce poměrně logicky nemůže nést odpovědnost za to, co přijde v budoucnu, i kdyby se to dalo aspoň z části předpokládat.

Pokud požadujete aktualizace po dobu několika let, lze najít takové výrobce, kteří to zaručují (a pak to musí dodržet). Jedná se především o dražší zařízení. Podporu lze obvykle dokoupit i na další období, dokud není produkt EoL.

Jestli hledáte levného výrobce, tak se musíte smířit s tím, že můžete akorát vycházet z dlouhodobé zkušenosti s výrobcem, ale že ani tak Vám to (většinou) negarantuje.

Ani samotný pojem "aktualizace" taky není dostatečný. Aktualizovat výrobce může 2x týdně i jednou za rok. Může aktualizovat bezpečnostní definice, nebo taky jen opravovat překlepy ve Web GUI. Aby byl takový slib naplnitelný, musí být jasně definováno, jaké vlastnosti si výrobek s aktualizacemi zachová a podle čeho se to bude měřit.

ajne

Re:Reklamace WiFi routeru
« Odpověď #11 kdy: 31. 03. 2020, 07:23:54 »
Aby byl takový slib naplnitelný, musí být jasně definováno, jaké vlastnosti si výrobek s aktualizacemi zachová a podle čeho se to bude měřit.

A tohle nikdo u pravděpodobně domácího spotřebního routříku řešit nebude (tj. nikdo za to v této sféře nedá takové peníze navíc). A kdyby se jednalo o profi korporátní zařízení, tak se tazatel neptá takhle. Spíš že u korporátu to bývá poměrně jasně dáno, protože tam se většinou za support platí (jak jste také zmínil).


Re:Reklamace WiFi routeru
« Odpověď #12 kdy: 31. 03. 2020, 09:33:03 »
A tohle nikdo u pravděpodobně domácího spotřebního routříku řešit nebude (tj. nikdo za to v této sféře nedá takové peníze navíc).

Přesně tak, tam jsem mířil. Profesionální routery a security appliance stojí desetitisíce + podobné částky i za podporu. Navíc u profi routerů je běžné, že mají pouze routovat, ne dělat firewall, nedej bože další služby. Od toho slouží různé security appliances, gateways apod. To je právě z praktických důvodů, aby bylo možno zajistit podporu.

U SOHO zařízení musí člověk brát, že i nejdražší Mikrotik stojí jen zlomek ceny profi routeru a security appliance a musí se smířit s tím, že nemá garantováno nic do budoucna. Může však vycházet z historie firmy a jak se k tomu doposud stavěla.

Re:Reklamace WiFi routeru
« Odpověď #13 kdy: 31. 03. 2020, 09:46:18 »
U posuzování reklamace nejde o to, jestli je nefunkční dnes. Reklamace řeší vady výroby, a, ač se to nezdá, po právu se řeší to, jestli vada existovala v době koupě. V prvním půlroce existuje fikce odpovědnosti výrobce - má se za to, že vada, která se projevila 0-6 měsíců od koupě, byla už z výroby a prodejce by musel prokázat opak. V období 6-24 měsíců je břemeno na kupujícím. Ten musí prokázat, že vada existovala už při koupi (byť se projevila až později). Laicky se to zjednodušuje na to, že se zařízení nesmí porouchat, ale právě v případě aktualizací je už tento rozdíl viditelný.

Žádný zákon nepřikazuje výrobci zařízení aktualizovat. Jediné, co je ze zákona požadováno je, aby plnil přesně tu funkci, kterou měl plnit v době pořízení. Výrobce poměrně logicky nemůže nést odpovědnost za to, co přijde v budoucnu, i kdyby se to dalo aspoň z části předpokládat.

Pokud požadujete aktualizace po dobu několika let, lze najít takové výrobce, kteří to zaručují (a pak to musí dodržet). Jedná se především o dražší zařízení. Podporu lze obvykle dokoupit i na další období, dokud není produkt EoL.

Jestli hledáte levného výrobce, tak se musíte smířit s tím, že můžete akorát vycházet z dlouhodobé zkušenosti s výrobcem, ale že ani tak Vám to (většinou) negarantuje.

Ani samotný pojem "aktualizace" taky není dostatečný. Aktualizovat výrobce může 2x týdně i jednou za rok. Může aktualizovat bezpečnostní definice, nebo taky jen opravovat překlepy ve Web GUI. Aby byl takový slib naplnitelný, musí být jasně definováno, jaké vlastnosti si výrobek s aktualizacemi zachová a podle čeho se to bude měřit.

Děkuji za odpověď s vysvětlením problematiky :)

M_D

  • ***
  • 112
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Reklamace WiFi routeru
« Odpověď #14 kdy: 31. 03. 2020, 18:34:53 »
Tak nějak, reklamovat je asi blbost.
Pokud to jde, narvat tam nějaký klon WRT. Pokud ne, tak vyhodit a koupit něco, co je na podporovaném seznamu WRTéček, že je jasně podporováno. Nebo i toho Mikrotika, pokud to bude současný model (ne Lite verzi, kde u některých hrozí, že blížící se ROS7 se tam možná nevejde), tak je velká pravděpodobnost, že dlouhé roky budou na to aktualizace a jen za pár let vyměním nafouklé kondíky a dalších X let pojede.

Add placený support, ani placený suppoort v řádech MKč/ročně neznamená, že mám vyhráno nebo budou opraveny chyby, co najdu a reklamuji, pokud na ni neupozorní i někdo větší, kdo platí support v ještě větších řádech (přesněji od té big US company mimo záznam bylo zmíněno, dokud to nebude reklamovat minimálně i Ruská národní banka). Dneska se už tomu musím jen smát....