Studium informatiky na VUT/ČVUT/MatFyz

Studium informatiky na VUT/ČVUT/MatFyz
« kdy: 17. 01. 2020, 18:20:29 »
Zdravím, hledám VŠ kde budu studovat informatiku. Nejvíce mě zaujalo VUT, ČVUT a MatFyz, jelikož jsou to školy, se kterými budu mít dobré uplatnění v zahraničí. Mohl by mi někdo, kdo s nimi má zkušenosti napsat nějaké zhodnocení? Uvítám i názory na jiné školy.
« Poslední změna: 17. 01. 2020, 19:04:08 od Petr Krčmář »


Idris

  • *****
  • 2 286
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Studium informatiky na VUT/ČVUT/MatFyz
« Odpověď #1 kdy: 17. 01. 2020, 19:24:05 »
K tomu už nic nového napsat nejde, vše už zde bylo napsáno. Já mám z těch tří zkušenost s Matfyzem a znám spoustu lidí z těch druhých dvou. V podstatě MFF je nejteoretičtější a má nejlepší jméno v zahraničí, ale kvalitní znalosti a dovednosti lze získat na všech.

Re:Studium informatiky na VUT/ČVUT/MatFyz
« Odpověď #2 kdy: 18. 01. 2020, 00:17:09 »
Být tebou, tak se rozhoduji, podle toho, kolik chceš mít  matematiky v pořadí: matematika na MFF, matematika na jaderce, informatika na MFF, informatika na FIT.
Z VUTu nikoho neznám, ale popravdě jsem do čtvrtáku na střední ani nevěděl, že existuje, proto pochybuji, že je známá v zahraničí.

_Jenda

  • *****
  • 1 605
    • Zobrazit profil
    • https://jenda.hrach.eu/
    • E-mail
Re:Studium informatiky na VUT/ČVUT/MatFyz
« Odpověď #3 kdy: 18. 01. 2020, 11:31:42 »
Problém je, že málokdo vystudoval více škol současně, takže ti těžko napíše porovnání. Já jsem vystudoval obecnou informatiku (2013-2016) a následně softwarové a datové inženýrství (2016-2019) na matfyzu a bylo to naprosto totálně boží. To samozřejmě neznamená, že by to jinde taky nebylo super. Tak napíšu několik bodů, co mě potěšily. A na FELu mám několik kamarádů, ale radši si uvedené informace ještě nezávisle ověř. S VUT nemám vůbec žádné zkušenosti.
  • Flexibilní studijní plán. Povinné předměty tvoří zhruba polovinu kreditů, asi čtvrtinu tvoří povinně volitelné (seznam předmětů, ze kterých musíš vystudovat nějaký počet, a vybíráš si. A výběr docela je.), a zbytek jsou úplně volitelné kdy si vybíráš libovolné předměty vyučované kdekoli na celé UK (libovolná fakulta) a partnerských vysokých školách (což jsou aktuálně FEL, FIT, FJFI - i když s FELem ta spolupráce poslední dobou nějak vázne). Chceš se orientovat směrem na bioinformatiku? Nebo nějakou hardcore matematiku? Kryptografii? Nebo něco úplně bizarního? No problem. (a tohle samozřejmě zahrnuje, že si u praktických předmětů vybíráš z několika programovacích jazyků, příp. i platforem (jsou unixové a windowsové věci)) Oproti tomu ČVUTí studijní plány jsou předem nalajnované (seznam předmětů, bez šance změnit čemu se věnovat nechceš a co bys chtěl vědět víc), a to prý až do té úrovně, že třeba FELí magisterští studenti si nesmí zapisovat bakalářské předměty toho stejného oboru.
  • Flexibilní rozvrh. Výše uvedené vypadá jako dependency hell (povinné předměty jsou plánované tak, aby byla zaručena bezkoliznost, ale u PV+V nejde vymyslet řešení, které uspokojí všechny), ale ve skutečnosti to není tak strašné jak to vypadá (jenom trošičku :))). Většina těch P+PV předmětů se vyučuje ve víc paralelkách (kvůli počtu studentů) + ještě česky a anglicky. A je jedno kterou verzi uděláš. Takže typicky máš na výběr z několika timeslotů. Navíc u některých předmětů jsou paralelky podle obtížnosti pro lidi co už to znají (e.g. Programování 1, kde se část lidí musí učit for cyklus a část už jaksi programuje; nějaké advanced semináře z matematiky; angličtina a tak). Jo a u některých (e.g. Úvod do Linuxu) se dá cvičícímu předvést že probírané věci umíš.
  • Teda ona se obecně prezence skoro nikde nedělá, ale já musím říct, že jsem skoro na všechno chodil, protože mi to přišlo přínosné.
  • Flexibilní rozvrh (2). Neexistuje žádné dělení na ročníky. Prostě tady máš seznam předmětů, až na několik dependencí (které lze navíc se souhlasem vyučujícího overridnout) je můžeš studovat v libovolném pořadí (samozřejmě některé zejména matematiky na sebe navazují, tam to chce trochu přemýšlet), až je vystuduješ, tak budeš hotový. (jsou tam nějaké sanity checky, které ale ani v dost extrémních případech neomezují) To dále zvyšuje stupeň volnosti pro volbu předmětů co jsem popsal výše. Dále doporučuji naskládat si těch pár povinných předmětů doporučených ve 3. ročníku do 2. ročníku, protože když to failneš, tak to snadno zkusíš znova :). A tohle funguje i napříč bakalářským a magisterským studiem, můžeš si udělat magisterské předměty v bakalářském a pak si je nechat uznat.
  • Už to začíná vypadat jako bordel, ale neboj, je na to software kde vybrané předměty, závislosti a povinnosti vidíš a dá se v tom docela zorientovat :D
  • Administrativa. Na matfyzím studijním jsem měl nečekaný pocit, že se mi úředník snaží skutečně pomoct a je tu pro mě, ne naopak. „Zákony“ se vykládají podle ducha, nikoli podle toho že „udělal jsi něco formálně blbě, i když reálně je to v pořádku, fuck you“. (zapomněl jsi studijnímu něco sdělit ale bylo to OK? nějak se to zařídí. Chceš se zapsat na paralelku kde už není kapacita, ale ukázalo se, že tam část zapsaných lidí nechodí tak tam místo je? udělá se force-zápis. Zjistil jsi, že je nějaký předmět dobrý až po uzavření zápisu, a vystudoval jsi ho? Zapíše se zpětně během zkouškového (!!!)) A s tím souvisí třeba mnohem méně problémů se zápisem. Ten je prý na FELu taky zážitek, po začátku semestru nejde měnit zapsané předměty, nejde se zapisovat na náhodné paralelky a další problémy které už jsem zapomněl.
  • Za celý průchod studiem jsem se až na jednu věc kterou popisuji níže nesetkal vůbec s žádným chováním, kdy bych se cítil ukřivděně. Až mi přijde že to musí být chyba měření. Když jsem dostal špatnou známku nebo mě vyhodili od zkoušky, tak bylo vždy naprosto jasné a objektivně správné proč. Vyučující se snažili opravdu všemožně pomoci, abychom látku chápali a uměli.
  • Je podstatně menší šance, že narazíš na defektního vyučujícího. Povedlo se mi to za celý matfyz snad jednou. Oproti tomu jsem vystudoval pár předmětů na PřF a tam se mi to stalo asi třikrát. Jak je to na ČVUT/VUT nevím, tam nemám použitelný statistický vzorek.
  • Nemám skoro pocit, že bych byl nucen učit se nějaké blbosti které jsou zastaralé/k ničemu/chybné/… To tak samozřejmě může být, a doufám že bude, i na ČVUT/VUT.
  • Na spolužácích je vidět, že je to baví, chtějí se učit a chodí tam dobrovolně. Tohle jsem si vůbec neuvědomoval dokud jsem nevlezl na kartografii na PřF, kde to normálně vypadalo, že tam jsou lidi z donucení, asi aby měli nějaký papír a nemuseli jít ještě pracovat nebo co.
  • Nemáme dresscode :D

A teď bugy:

  • Za největší problém považuji softwarový projekt v některých magisterských programech, kdy musíš udělat se spolužáky tým 4-7 lidí a něco přiměřeně komplikovaného udělat (tj. musíte mít alespoň trochu kompatibilní zájmy, vybrat si téma nebo si vymyslet a najít někoho kdo vám to povede). Navíc kolují hororové historky že když ze 4členného týmu se 2 lidi vykašlali na školu (což neovlivníš), tak jim to neuznali a museli to dělat celé znova, ale tohle se snad už nějak vyřešilo (kdyby se ti to dělo, okamžitě bych začal spamovat všechny možné odpovědné osoby). V mém ročníku nastoupilo dost málo lidí a tohle byl opravdu velký problém, naštěstí to nakonec dopadlo dobře. Kdyby sis mohl vybrat, doporučil bych kvůli tomuto preferovat obor, kde povinný projekt nemají.
  • Zejména k matematice bylo velmi málo literatury, kromě přednášek nebylo moc z čeho čerpat. To se za těch 6 let dost zlepšilo a většina přednášejících teď má skripta.
  • Někomu může vadit povinný tělocvik. Osobně mi obsah přišel dobrý, ale je to strašně daleko (Hostivař, tj. z Malé Strany asi 15 km (~50 minut na kole), z kolejí v Tróji skoro taky tak) a někdy v blbý čas.

Poznámky:
  • Možná najdeš na internetu kritiku že se na matfyzu učí programovat v Pascalu. To byla pravda do loňska a jenom pro programování pro začátečníky. Teď přešli na Python.

Re:Studium informatiky na VUT/ČVUT/MatFyz
« Odpověď #4 kdy: 20. 01. 2020, 09:57:53 »
Zdravím, hledám VŠ kde budu studovat informatiku. Nejvíce mě zaujalo VUT, ČVUT a MatFyz, jelikož jsou to školy, se kterými budu mít dobré uplatnění v zahraničí. Mohl by mi někdo, kdo s nimi má zkušenosti napsat nějaké zhodnocení? Uvítám i názory na jiné školy.

Ostatní to tu popsali celkem dobře (i když mě tedy překvapuje, že někdo netušil, že existují MI MUNI a VUT v Brně což nejsou špatné školy), ale obecně vzato v zahraničí budete mít uplatnění hlavně a především když budete něco umět. Kromě vědeckých (a možná státních, to nevím) institucí tam s vámi školy víceméně nikdo řešit nebude, pokud nehodláte studovat zrovna na MIT, v Berkeley nebo na Stanfordu což by snad někoho zajímat mohlo.

Také záleží co přesně hodláte v IT dělat. Pro nějaké vysoce specializované uplatnění nebo vědu je MFF UK nebo případně MI MUNI asi nejlepší, pro běžnou vývojářinu jsou naopak naprosto zbytečné už kvůli nesmyslnému množství matematiky i když já jsem proti programátorům z MFF silně zaujatý obecně vzhledem k tomu, že jsem v životě nepotkal snad žádného, se kterým by se dalo smysluplně spolupracovat.


Idris

  • *****
  • 2 286
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Studium informatiky na VUT/ČVUT/MatFyz
« Odpověď #5 kdy: 20. 01. 2020, 12:07:10 »
já jsem proti programátorům z MFF silně zaujatý obecně vzhledem k tomu, že jsem v životě nepotkal snad žádného, se kterým by se dalo smysluplně spolupracovat.
Oni si nejspíš myslí to samé :)

iwtu

Re:Studium informatiky na VUT/ČVUT/MatFyz
« Odpověď #6 kdy: 21. 01. 2020, 11:06:35 »
Ahoj.

Čo mi na matfyze chýbalo bol kontext. Najprv spústu teórie až neskôr zistiš, k čomu vlastne boli všetky tie matiky. Dnes ako to je, neviem ale študetni sa sťažujú, že sú zavalení spústu domácimi úlohami a nemajú čas premýšlať. To sa stažujú aj tí učitelia, ktorí chcú viac myslenia a menej úloh. Sú medzi nimi rozpory ale jeden fakt je, že veľa úloh je skôr ČVUT ako matfyzu a načo robiť z matfyzu druhý ČVUT ak už jeden je.

Na matfyze je najťažšie bakalárske štúdium a je to dosť o samostatnosti. Na ČVUT splníš to, čo od teba chcú a máš to. Na matfyze váhaš, nevieš. Ale ak vieš, tak priestor pre kreativitu nemá hranice.

Magisterské štúdium je úplne niečo iné a to ďaleko viac o dialógu ako nejakom drtení. Dialóg je niečo, čo si pochvaľujú všetci. Ako sú na tom tie praktickejšie magisterské obory neviem. Ja som chcel byť velký praktik, aby sa v škole učilo čo najviac praxe ale..  vďaka teórii a princípom nemám problém sa naučiť praktické veci sám alebo doslova v praxi. Ono to aj vcelku funguje, lebo veľa firiem hľadá ľudí, ktorí vedia myslieť s tým, že praktické veci rýchlo dobehnú. Za mňa osobne praktické magisterské štúdium stráca zmysel. Praktické veci sa naučíš v praxi (viem, je tomu ťažko uveriť, ale je to tak).

Ide o to, akú zaujímavú prácu chceš robiť. Matfyz je z tých škôl najviac teoretický, čo je najvačší potenciál pre zaujímavú prácu. Ďalšia výhoda matfyzu sú ľudia. Matfyz má povesť akú má a vzorka ľudí, ktorá tam chodí, je špefická s vysokým IQ a vzájomnou torelanciou neštandartných divných vecí, divných hobby. Keď sa podívaš na gaussovú krivku, tak stred gaussovej krivky je tam taký vzácny ako jej kraje na iných školách. Na matfyze je toľko zaujímavých a iných ľudí, že byť normálny je tak trochu divné. 

Pokiaľ máš odvahu to skúsiť, tak matfyz za ten zážitok stojí. Ale samozrejme, nie je na tom nič zlé byť normálny.

Dnes je situácia taká, že kvôli matfyzu Ťa bude kontaktovať aj Google. Matfyz ti ponúkne vedomosti, za ktoré sa v zahraníčí platia tažké prachy. Dá ti ich zadarmo. Nevýhoda je, že sme v ČR a tak sa tuna od učiteľa očakáva, že musí robiť všetko, aj učiť aj robiť výskum. Dôsledok toho je ten, že až na výnimky, super vyučujúci nie sú. Ako sú a je ich dosť na to, aké majú podmienky ale určite je ich menej ako polovica. Učia aj ľudia, ktorí na učenie nemajú žiaden talent alebo aj tak sú to odborníci. To znamená, že keď im dáš správnu otázku, dostaneš odpoveď akú chceš. Nepovedia vždy to čo chceš, ale presne ti odpovedia na tvojú otázku. Teda sa musíš naučiť správne pýtať, čo je jeden z kľučových skillov v praxi. 

Pre mňa osobne matfyz takou cestou sebapoznania a sebaprekonávania ani náhodou nie som sám. Je iný ako ostatné školy.

Idris

  • *****
  • 2 286
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Studium informatiky na VUT/ČVUT/MatFyz
« Odpověď #7 kdy: 21. 01. 2020, 13:31:17 »
Ahoj.

Čo mi na matfyze chýbalo bol kontext. Najprv spústu teórie až neskôr zistiš, k čomu vlastne boli všetky tie matiky. Dnes ako to je, neviem ale študetni sa sťažujú, že sú zavalení spústu domácimi úlohami a nemajú čas premýšlať. To sa stažujú aj tí učitelia, ktorí chcú viac myslenia a menej úloh. Sú medzi nimi rozpory ale jeden fakt je, že veľa úloh je skôr ČVUT ako matfyzu a načo robiť z matfyzu druhý ČVUT ak už jeden je.

Na matfyze je najťažšie bakalárske štúdium a je to dosť o samostatnosti. Na ČVUT splníš to, čo od teba chcú a máš to. Na matfyze váhaš, nevieš. Ale ak vieš, tak priestor pre kreativitu nemá hranice.

Magisterské štúdium je úplne niečo iné a to ďaleko viac o dialógu ako nejakom drtení. Dialóg je niečo, čo si pochvaľujú všetci. Ako sú na tom tie praktickejšie magisterské obory neviem. Ja som chcel byť velký praktik, aby sa v škole učilo čo najviac praxe ale..  vďaka teórii a princípom nemám problém sa naučiť praktické veci sám alebo doslova v praxi. Ono to aj vcelku funguje, lebo veľa firiem hľadá ľudí, ktorí vedia myslieť s tým, že praktické veci rýchlo dobehnú. Za mňa osobne praktické magisterské štúdium stráca zmysel. Praktické veci sa naučíš v praxi (viem, je tomu ťažko uveriť, ale je to tak).

Ide o to, akú zaujímavú prácu chceš robiť. Matfyz je z tých škôl najviac teoretický, čo je najvačší potenciál pre zaujímavú prácu. Ďalšia výhoda matfyzu sú ľudia. Matfyz má povesť akú má a vzorka ľudí, ktorá tam chodí, je špefická s vysokým IQ a vzájomnou torelanciou neštandartných divných vecí, divných hobby. Keď sa podívaš na gaussovú krivku, tak stred gaussovej krivky je tam taký vzácny ako jej kraje na iných školách. Na matfyze je toľko zaujímavých a iných ľudí, že byť normálny je tak trochu divné. 

Pokiaľ máš odvahu to skúsiť, tak matfyz za ten zážitok stojí. Ale samozrejme, nie je na tom nič zlé byť normálny.

Dnes je situácia taká, že kvôli matfyzu Ťa bude kontaktovať aj Google. Matfyz ti ponúkne vedomosti, za ktoré sa v zahraníčí platia tažké prachy. Dá ti ich zadarmo. Nevýhoda je, že sme v ČR a tak sa tuna od učiteľa očakáva, že musí robiť všetko, aj učiť aj robiť výskum. Dôsledok toho je ten, že až na výnimky, super vyučujúci nie sú. Ako sú a je ich dosť na to, aké majú podmienky ale určite je ich menej ako polovica. Učia aj ľudia, ktorí na učenie nemajú žiaden talent alebo aj tak sú to odborníci. To znamená, že keď im dáš správnu otázku, dostaneš odpoveď akú chceš. Nepovedia vždy to čo chceš, ale presne ti odpovedia na tvojú otázku. Teda sa musíš naučiť správne pýtať, čo je jeden z kľučových skillov v praxi. 

Pre mňa osobne matfyz takou cestou sebapoznania a sebaprekonávania ani náhodou nie som sám. Je iný ako ostatné školy.
Ještě bych doplnil, že je důležité vyjet do ciziny (to platí obecně, ale u Matfyzu obzvlášť), člověk unikne té “nenormálnosti” a po návratu už vnímá specifika Matfyzu v širších souvislostech. Jinak ano, po absolventech Matfyzu je poptávka i za hranicemi.