... viz. technické podmínky pro výrobu pořadů.
Děkuji za ten odkaz, pro mě jakožto laika velice zajímavé čtení :-) Ono je to takové kompendium "best practices", včetně rozumných základních "takhle ano" (a "takhle ne") pro aspirující střihače. Třeba popis jak míchat a normalizovat zvukovou stopu, s odkazem na další čtení z dílny BBC. Posledních pár stránek o formátech souborů a jejich automatizované kontrole mi připomíná požadavky pro zadání gerberových dat při výrobě plošáků, akorát o level či dva složitější :-)
Zaujal mě náčrtek "bezpečných oblastí" obrazu - který je pro mě trochu bizardní tím, že vodorovně jako tvrdý mantinel uvádí 1920 pixelů, kdežto svisle uvádí 1123 řádků (čekal bych analogicky 1080) tzn. svisle včetně temného místa, ale vodorovně temné místo neexistuje :-)
Co si pamatuju tak si část odborné veřejnosti ťukala na čelo, proč se u nás standardizuje vysílání v 50p když všechen materiál se doteď vyráběl v 50i a předělávat nedávno modernizované digitální odbavovací pracoviště na 50p se nikdo nechystá. No aspoň že jsou ty dva snímkové kmitočty soudělné. Dokázal bych to chápat tak, že když se zkonvertuje 576i@50 na 1080p@50 tak je šance na lepší výsledek, než při nesoudělné konverzi 576i na 1080i. Nojo, ale oni to na to 1080i stejně musí napřed zkonvertovat kvůli odbavení - až následně proběhne konverze na 1080p...
Hehe zrovna si trochu hraju s příjmem T2 (VDR a plugin softhdvaapi) a všiml jsem si, kolik to teoreticky umí různých variant deinterlacingu (asi 5 jenom v hardwaru, bohužel jenom asi 2 jsou bez bugů). Jedním z režimů je "weave", který bych intuitivně chápal jako základ - kupodivu po něm vidím v obraze nějaké neatrné zbytkové artefakty. Pokročilejší režimy pracují s interpolací pohybu... sice úplně nechápu, co tam chtějí interpolovat oproti prostému kopírování prokládaných řádků na střídačku, ale asi proč ne... Hmm když o tom tak přemejšlím, jsou v analogovém PALu jednotlivé řádky "exponovány v tomtéž okamžiku" (tzn. snímek nastojato), nebo se počítá s nějakým pohybem scény v průběhu řádkování snímku na stínítko, tzn. řádky v čase navzájem mírně posunuté?
Taky je v tom povídání od ČT zmínka, že v prokládaném 576i PALu začíná lichý půlsnímek v půlce řádku. Což je věc, kterou čas od času vídám v nějakém softwarovém přehrávači, a nechápal jsem, kde se to bere, a že je to asi "vlastnost" (ano je - akorát na nomálním CRT to zřejmě nebylo vidět díky mírnému ořezu. Dokonce jsem měl tuším televizi, kde ten půlřádek byl vidět při explicitním nastavení placatého obrazu.)
Zajímavá mi přijde hláška, že 60p na 25p se zásadně nekonvertuje, protože proto :-) A že režim 720 řádků je fuj a basta. Přitom jde podle mého o jedno standardní rozlišení videa (nevím jestli dle EBU, SMPTE nebo dle koho). A Wikipedia tvrdí, že je to rozšířenější v Americe, ale že Němci v tom snad taky něco vysílají? Jasně on je asi už dost blízko 1080, takže by teoreticky mohla být otrava to konvertovat tak, aby nevzniklo moiré, ale to se možná bojím úplně naivně a zbytečně. Hm a 576i asi zakázat nemohli, protože v něm mají natočeno všechno před rokem 2005 nebo tak nějak... Pročež se nově bude spousta věcí konvertovat z 576i na 1080i a před finálním vysíláním T2 na 540p (QHD). A navíc se snad dodneška prodávají televize s panelem o rozlišení 1366x768 (nikoli standardním televizním 1280x720). Ufufuffff.... to je bordel. Dneska každá televize aby uměla konvertovat asi čtyři rozlišení v obou variantách (i/p) na nativní rozlišení a frekvenci displeje, přičemž zpravidla jako poslední krok taky provede lehký stretch+crop, a než se ten stream vzduchem k televizi dostane, tak už má třeba taky za sebou několik konverzí - a ti nějvětší lemplové mezi dodavateli "contentu" se ani nenamáhají, své příspěvky do televize prohnat čistou motion-compensated konverzí snímkové frekvence, takže při svých hrátkách s DVB-T2 v Linuxu pravidelně čučím, jestli mi drhne něco "na mém přijímači", nebo jestli správně usuzuji, že někdo odbavil trhaný příspěvek... Jediný možný závěr z toho je: řeším pitomosti. Kašlat na to.