Kam po ZŠ?

Re:Kam po ZŠ?
« Odpověď #30 kdy: 05. 01. 2020, 23:48:16 »
Ještě pár neutříděných drobků:

Zažil jsem na školách pár předmětů, pro které platilo, že když je šel někdo študovat ze zájmu o věc, měl docela kliku, pokud mu škola ten předmět úplně nadosmrti neznechutila :-) Čili pokud Vás něco opravdu baví, bacha na to, jestli to chcete jít formálně študovat ;-)

Ve škole je spousta věcí, kterými je třeba se především prokousat, s minimálním úsilím splnit podmínky ročníku a jít dál - a ušetřený čas využít na věci, které Vás baví a někam posouvají.
Konkrétně na gymplu mě krutě nebavily biflovací předměty jako dějepis nebo literatura. Neměl jsem je rád, nic moc si z nich nepamatuju, zejména ne letopočty - a nemám pocit, že by mi jako počítačovému mágovi něco přinesly, kdybych se jim býval věnoval víc. Literatura byla bohužel povinná k matuře. Toto byl jeden konkrétní předmět, od kterého jsem si velice oddechl - přestože musím říct, že mě obávaná učitelka při maturitě podržela. Ono vůbec tohle zkoušení velkého rozsahu učiva závěrečnou zkouškou... k čemu je to vlastně dobré :-( To je jedno, to je jiná pohádka.

Chemie byla bezvadná, zemák nevadil, biologie nevadila a vlastně i trochu bavila - a dodneška se díky gymplové bižuli jsem schopen orientovat v příbalových letácích léků nebo studiích z medicínské oblasti, což se hodí, protože člověk není pořád jenom zdravej, taky má děti které tu a tam stonají apod. (A je to mimochodem další oblast, ve které se velice hodí jazyk - protože řádově víc materiálu se na internetu válí v Angličtině a případně dalších cizích řečech, než co se přeloží do naší mateřštiny.)

Za mých mladých let na gymplu nás nikdo neučil psát. Jasně, tu a tam nějaký sloh - ale teprve angličtinář (výbornej amík) nám vysvětlil dost elementární věci, jako že nepsat v první osobě, nezdůrazňovat pořád dokola že jde o můj osobní názor apod. Na vejšce bylo najednou potřeba psát seminární práce o pár stránkách a já s tím neměl problém - díky dvěma rokům s výborným angličtinářem.

Netvrdím že rozumím zpracování signálů - nerozumím, elektro nemám vyštudované, Laplacem a Eulerem se neopájím. Ale i "užitým uměním" v té oblasti jsem ledacos pobral. Třeba když si člověk dost dlouho a z různých úhlů hraje s Fourierovou transformací (jako s kladivem = tady se to chytí a takhle se tím majzne) tak docela dost pochopí - aniž by předtím počítal trojné integrály. Není špatné, umět si představit plochu pod křivkou a její násobení a různé takové interakce, není špatné mít základy statistiky, úvod do komplexních čísel... Pamatuju si jeden článek, který vyšel v devadesátých letech v časopisu Embedded Systems Programming a jmenoval se "More on averages" - a byl celý o FFT a digitální filtraci :-)

Osobně se daleko víc skláním před lidmi, kteří se baví architekturou neuronových sítí. V tom oboru je už obrovská spousta různých topologií a jejich variant, laditelných parametrů, k tomu nějaké algoritmy učení, biologické inspirace... pokrok do budoucna vidím ve stále propracovanější architektuře / složitější topologii (spíš než ve zvyšování hrubé síly). Praktických aplikací zatím není mnoho a nebojím se příchodu skynetu během pár let, ale jako obor bádání je to úžasné. Pokud je někdo ochoten Vás za to platit, je to dost materiálu na celoživotní badatelskou kariéru.

Nakonec se odjakživa "po svém" zabývám studijně hlavně věcmi, které zrovna řeším jako konkrétní problém. Za telecích let na gymplu a pak i na vejšce (ve škole) byl vždycky hlavní problém, sehnat nějaké zajímavé téma, problém, reálné zadání, kterým by mělo smysl se zabývat, aby z toho byl nějaký prakticky užitečný výsledek, nebo aby mě to někam o kousek posunulo.  Náměty k činnosti totiž přišly následně až v zaměstnání, a ne vždycky byl čas se vydat směrem, kterým jsem viděl prostor k nějakému budoucímu užitku... Popravdě on by ve škole / při škole stejně nebyl čas na některé věci, ke kterým jsem se později dostal v práci. Prostě některé opravdu zajímavé špeky jsou na školní poměry zcela nepřiměřeně časově náročné.

Studium jazyků je dobrá rekreace/zábava. Už jsem to tady asi několikrát zmiňoval: číst chytlavou knížku se slovníkem, a masochisticky hledat všechna slovíčka, která neznám. Alternativně k tomu nějaká ta debata na zahraničních zájmových fórech o společném koníčku apod... Ještě jeden aspekt: pokud řešíte nějaký věcný/zajímavý/zábavný/užitečný problém (třeba jenom koníček) a zároveň kolem toho čtete a komunikujete v cizím jazyce, je Váš čas využitý dvojnásob užitečně. Přestože jsem se nikdy v zaměstnání neúčastnil jazykových kurzů, používají mě občas kolegové jako slovník - a ne, ze školy jsem si ty řeči nepřinesl, ani jsem k nim nepřišel v zahraničí (že jsem pecivál, je spíš moje ostuda). Ze školy jsem si přinesl ten bolestivý základ, první krůčky, ke kterým potřebujete učitele. Řeči ve škole jsou často o testech, pilování konkrétních gramatických jevů, nablblé úlohy v trapných nudných učebnicích. Tzn. optimální je, snažit se taky trochu plavat sám - a najít si v tom zábavu, nebo líp: na nějakou skutečnou zábavu si to naroubovat.


Re:Kam po ZŠ?
« Odpověď #31 kdy: 06. 01. 2020, 12:54:43 »
Mrkni na SPŠe Kutna Hora
Dneska se jmenuji jinak
Ale byt Kupsák je porad znamka kvality
Maturoval jsem v 91, zivim se IT a co me naucili dodnes pouzivam.

Re:Kam po ZŠ?
« Odpověď #32 kdy: 06. 01. 2020, 15:58:20 »
Kousek do diskuse - pozdeji v praci jsem mnohdy potreboval prave ty predmety, ktere me na skole nebavily. Pravda, slo spis o VS nez stredni. Pointa je v tom, ze studijni plan me donutil naucit se i to na co bych se jinak vykaslal.

A divim se, ze nezaznela jeste dalsi dulezita vec - spoluzaci.
1. Na gymplu budes mit i spoluzacky a nebude jich malo. Kamosi z prumyslovek meli na cele skole min holek nez my na gymplu ve tride.
2. Znami - lidi se rozprchnou a z gymplu budes mit kamarady a zname v mnohem vetsi skale profesi.

Re:Kam po ZŠ?
« Odpověď #33 kdy: 06. 01. 2020, 17:04:42 »
Kousek do diskuse - pozdeji v praci jsem mnohdy potreboval prave ty predmety, ktere me na skole nebavily. Pravda, slo spis o VS nez stredni. Pointa je v tom, ze studijni plan me donutil naucit se i to na co bych se jinak vykaslal.

A divim se, ze nezaznela jeste dalsi dulezita vec - spoluzaci.
1. Na gymplu budes mit i spoluzacky a nebude jich malo. Kamosi z prumyslovek meli na cele skole min holek nez my na gymplu ve tride.
2. Znami - lidi se rozprchnou a z gymplu budes mit kamarady a zname v mnohem vetsi skale profesi.

Učí se tam i nudné užitečné i nudné neužitečné věci.

Pokud umí tolik programovacích jazyků, nejspíš stejně nebude pro spolužačky zajímavý až do doby, dokud tím nezačne solidně vydělávat. Naopak, pokud bude v něčem frajer se zájmy i mimo techniku, bude o kočky zakopávat i jako průmyslovák.

SPŠ Jičín, i pslib je ok, pokud gymnázium, tak nějaké s dobrou matikou, fyzikou a jazyky.

Re:Kam po ZŠ?
« Odpověď #34 kdy: 06. 01. 2020, 17:06:32 »
Kousek do diskuse - pozdeji v praci jsem mnohdy potreboval prave ty predmety, ktere me na skole nebavily. Pravda, slo spis o VS nez stredni. Pointa je v tom, ze studijni plan me donutil naucit se i to na co bych se jinak vykaslal.

A divim se, ze nezaznela jeste dalsi dulezita vec - spoluzaci.
1. Na gymplu budes mit i spoluzacky a nebude jich malo. Kamosi z prumyslovek meli na cele skole min holek nez my na gymplu ve tride.
2. Znami - lidi se rozprchnou a z gymplu budes mit kamarady a zname v mnohem vetsi skale profesi.


kazdy ma nejakou zkusenost, ja jsem zase delal prumyslovku a specializoval jsem se na to co me fakt bavilo.
a v zivote pracuju v technickych oborech, takze mi dejepis nechybi :-)
dost spoluzaku z prumyslovky dela neco uplne jineho nez studovali, takze je to taky docela pekny rozptyl profesi.
kdyz chces delat to svoje a nechces se otravovat jinyma predmetama, tak bych sel do specializovane skoly.


Re:Kam po ZŠ?
« Odpověď #35 kdy: 06. 01. 2020, 18:40:58 »
a v zivote pracuju v technickych oborech, takze mi dejepis nechybi :-)

Ja taktez a v praci ho, pravda, nepotrebuji. Ale nejenom praci je clovek ziv.

dost spoluzaku z prumyslovky dela neco uplne jineho nez studovali

Spis by bylo divne, kdyby vsichni v oboru zustali. Jen jsem chtel vypichnout, ze toto ma gymnazium z principu "vrozene".

A za mnozstvim holek ve tride si stojim ;) Jestli se teda neco hodne moc nezmenilo. Pochopitelne to neznamena, ze jinak nejde zadnou potkat.


A pokud se ti  podari vyjednat si ten idividualni plan, tak mozna muzes na vse vyse zminene klidne zapomenout - stejne budes za exota, co je pul casu nekde uplne jinde a dela veci kterejm nikdo nerozumi.  :)

Re:Kam po ZŠ?
« Odpověď #36 kdy: 06. 01. 2020, 19:43:25 »
A za mnozstvim holek ve tride si stojim ;)

No... mix 50% / 50% je asi zdravej pro genderově vyvážené ovzduší ve třídě - ale zas pozor pokud je ženských 80% tak je to pro klučičí menšinu spíš utrpení. Šanci pro normálního počítačového introverta nějakou potkat to reálně nezvyšuje, protože pro holky v témže ročníku jste nejspíš irelevantní (non-target), pokud nemáte z p...e kliku taky na kouzlo osobnosti. Naopak reálná je šance, prožít několik let jako mimozemšťan v "holčičím kolektivu" (volím záměrně neutrální termín jako eufemismus). Možná mám naivní představu opačným směrem - že v partě podobně... zaměřených hračičků bude větší pohoda a sranda. Čili gympl ano klidně, ale IT nebo ještě líp echt programátorská větev - samozřejmě pokud k tomu máte sklony, a pokud nehrozí "otrava nadmírou oblíbeného cukroví". Popravdě ta otrava asi hrozí spíš až na vejšce.

Modulo faktor, že kolektiv je vždycky množina jednotlivců se všelijakými povahami, jejichž superpozicí a interakcí vzniká celkové ovzduší ve třídě, a ta skvadra se dá dohromady v principu náhodným výběrem. Takže co si pamatuju kolektivy ze škol do kterých jsem chodil, a do kterých teď chodí moje děti, je to vždycky trochu sázka do loterie. Ledacos dokáže ovlivnit schopný třídní učitel, ale to spíš asi na základce na prvním stupni, kde tráví s dětmi hodně času (případně si prvňáčky předem vyselektuje, pokud je místní celebritou) = z hlediska žáka je tenhle faktor taky dost loterie.