Přikláním se k názoru, že Google nasadil na filtrování SPAMu AI, která hodně přihlíží k "reputaci", kterou si sama nasbírá. AI šetří lidskou pracovní sílu (obsluhu antispamu). Osobní zkušenost: o štědrém dnu někdo uhodl uživateli heslo na SMTP a pak botnet přes vánoční svátky skrz náš mailserver vesele valil SPAM, než si toho 27.12. někdo všiml. Nasbírali jsme tolik černých puntíků, že trvalo další asi dva-tři týdny, než nás G-Mail přestal šmahem kostit už při EHLO. Ty 2-3 týdny jsme byli samozřejmě už "čistí", díra zavřená, vyháknutí z těch asi 4 blacklistů co si nás všimly (třeba SPAMcop si nevšiml). Na ruční zásah obsluhy G-Mailu jsme zjevně příliš malí. Google je velký a Google to má správně, AI je moudrá. Ke zvrácení reputace je zřejmě potřeba, aby po nějakou dobu počet "neškodných" mailů převážil počet SPAMů. Resp. než nahromaděná statistika (četnost) SPAMů zastará / uplyne časové okno apod. Statistika se těžko nějak rychle zlepší v situaci, kdy jsou příchozí maily odmítány už při EHLO, bez ohledu na obsah. Pravda je, že i v době, kdy jsme byli v nemilosti, tu a tam nějaký e-mail prolezl, bez zjevného důvodu. To se pak člověk nediví populárnímu nesmyslu, že u neuronové sítě její stvořitel netuší, proč se rozhodla tak jak se rozhodla, nejsou nástroje jak "vizualizovat naučená pravidla" apod.