To je samozřejmě nesmysl. Žádný zákon nic takového nevyžaduje a už vůbec nespecifikuje, která strana musí být v jaké pozici u jednotlivých smluvních typů. Je čistě na kontrahentech, který z nich přijde s ofertou. Stejně tak může potenciální pronajímatel nabídnout potenciálnímu nájemci, aby mu udělal ofertu na uzavření nájemní smlouvy, tedy aby tu smlouvu připravil budoucí nájemce. Z právního hlediska by šlo v obou případech nikoli o ofertu, ale o výzvu k podání nabídky (§ 1733 obč. z.).
Být oferentem není žádný úkon, ale pozice v negociaci smluvního vztahu.
Souhlasím, že to jsou disponibilní ustanovení, nemusí to platit vždy.
Nebývá opravdu v obchodním styku moc časté, že by smlouvu navrhoval odběratel. V popisovaném případě - konkrétně - bych se zejména bál, že se smlouva bude nebezpečně blížit pracovnímu vztahu, se všemi riziky, které k tomu patří.
Učinění oferty (a samozřejmě také protioferty, akceptace, konkludentní akceptace, odmítnutí atd.) pochopitelně právním jednáním (dříve úkonem) je, neboť zakládá pro oba kontrahenty práva a povinnosti. Celý proces negociace je posloupností právních jednání, protože každé z nich oba k něčemu zavazuje nebo jim na něco zakládá právo. Dokonce i bezdůvodné jednostranné ukončení negociace může za jistých okolností zakládat práva a povinnosti (§ 1729), a tedy z právního hledska jde o jednání (byť by bylo třeba tacitní).
V občanském zákoníku žádné ustanovení o tom, že dodavatel je automaticky oferent, nenajdete. Tudíž nejde o dispositivní ustanovení, protože žádné takové ustanovení vůbec neexistuje. Dalo by se hovořit o nějakých obchodních zvyklostech (§ 558, odst. 2), ale v daném případě mě nenapadá, která strana, proč a jak by se jich chtěla dovolávat. Jestliže jakožto velký odběratel uzavírám stovky smluv s menšími dodavateli, tak je jen logické, když v pozici oferenta je odběratel, a to z čistě praktických důvodů – jednotné obchodní podmínky s mnoha dodavateli, jednotné termíny fakturací, jednotné doby splatnosti atd. To vše může mít velký vliv na snížení transakčních nákladů – bylo by nákladné posuzovat každou smlouvu zvlášť a mít s každým vyjednané jiné podmínky a ty pak muset dodržovat. Takže obchodní zvyklosti mohou být i takovéto a nic neobvyklého to není. Dokonce bych mohl jmenovat konkrétní společnosti, které takto postupují.
A z druhé strany – málokdo s každou smlouvou běží za právníkem. Jednak by ho to stálo peníze a jednak by často jediné řešení mohlo být tu smlouvu nepodepisovat, protože vyjednávací prostor by byl v podstatě nulový. Že daná strana obchoduje s mnoha partnery za stejných podmínek ke všeobecné spokojenosti, je často pro mnohé dostatečnou zárukou, proč nabízenou smlouvu akceptovat tak, jak je.
Zda se smlouva podobá pracovní je nutné zjistit z jejího obsahu, nikoli z toho, jakým způsobem proběhl kontraktační proces. Ostatně i pracovní smlouva se dá uzavřít takto „obráceně“, tedy s budoucím zaměstnancem jakožto oferentem.