Evidencia pobytov ma svoj vyznam pri miestnych daniach (pes, nehnutelnost, poplatky za odpad), rozne podielove dane, pocet obyvatelov obce/mesta v nabeznosti na velkost a pocet okrskov a nasledne poslancov za obvody, atd ...)
Dalsia vec je, ze pri neexistencii zoznamu volicov, by sa pri ikx 10.000 spekulantoch zle overovalo, ci nevolili v 50-ich okrskoch ... (v tomto pripade by musela volebna komisia niekde, asi najlepsie elektronicky zaskrnut, ze ok, tento tu bol, a v dalsom okrsku uz volit nemoze ..)
To už jsme zde probírali. Daň z nemovitosti je adresná podle nemovitosti, ne podle trvalého pobytu. Pobyt můžu mít v Praze, nemovitost v Brně a platím daň v Brně.
Je zažitý mýtus, už z dob Rakousko-Uherska, že bez hlášení pobytu nemůže stát fungovat. Ale on může. Poplatek za psa stejně lidé neplatí, protože ho strážníci nekontrolují. Ti, co ho platí, dost často hlásí psa v jiné obci - a psa můžete hlásit i jinde, než máte trvalý pobyt - tento poplatek také neopdovídá trvalému pobytu.
Jediné, co je k řešení je rozdělování státních peněz obcím podle počtu obyvatel. Tak by se holt vynalezl nový klíč na přerozdělení peněz. Třeba podle rozlohy obce, kilometrů silnic, nebo počtu adres, nebo třeba i podle počtu odevzdaných volebních lístků; kde lidé nežijí a nevolí, nedostane obec peníze. Bude to víceméně stejně (ne)spravedlivé, jako na to používat trvalé pobyty, které spousta lidí stejně ignoruje. Bydlí jinde, než kde jsou hlášeni.
Odvolení se dá opravdu jen elektronicky zaškrtnout, navíc, dopad "volebních turistů" je poměrně malý. Pokud by jednotlivec volil třeba 15x (víckrát to podle mě nemá šanci ani stihnout), navíc by musel selhat online systém na evidenci těch, kteří už odvolili, stejně by to výsledek voleb neovlivnilo. A pokud by to byla hromadná akce více lidí, zase by se to velmi rychle rozkecalo, jako v minulosti, a zasáhl by soud.
Trvalý pobyt lidem akorát komplikuje životy. Občan by si měl vybrat, jestli chce státu nahlásit nějakou korespondenční adresu (třeba i do zaměstnání), nebo jestli má vše v pořádku, tak klidně i bez nahlášení adresy, nebo (což je můj případ) si zřídí datovou schránku.
S trvalými pobyty jsou totiž jen problémy. Soudy na ně doručují obsílky a lidé se cítí ukřivdění, že je nevyzvednou. Takto by každý občan věděl, že je v jeho zájmu mít uvedenou adresu správně, jinak že riskuje. Druhým nešvarem jsou exekutoři, kteří si extenzivně a nesprávně vykládají, že trvalý pobyt nutně znamená, že na dané adrese je majetek dlužníka. Postup exekutora pak není označovaný za chybu, a je na nákladech příbuzných, aby podávali tzv. vylučovací žalobu. I to je důvod, proč by bylo vhodné trvalý pobyt zrušit (exekutoři naopak tlačí na to, aby se evidoval i tzv. přechodný pobyt).