Vedúce pozície v IT

kolemjdouci

Re:Vedúce pozície v IT
« Odpověď #45 kdy: 20. 01. 2018, 22:20:51 »
Obecne se dle meho nazoru lide s manazerskym nadanim narodi.

manažerské nadání = mluví jako my, hraje golf, je absolventem stejných škol jako my, nedokázal by se uživit jinou prací.

Definici vrozeneho nadani pro manazera si vezmu z wikipedie, sociologii a temanata ohledne rozdeleni spolecnosti apod.  sem asi nepatri.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Mana%C5%BEer

"Předpoklady manažera
Manažerem (ne)může být každý. Ke své práci potřebuje určité předpoklady a to získané i vrozené.

Získané předpoklady jsou takové, které získáme výchovou a vzděláním a částečně sem patří i intelektuální vlastnosti, které jsou sice vrozené, ale dají se částečně ovlivnit i výchovou. Příkladem pro získané předpoklady jsou: zkušenosti, znalosti, asertivita a komunikace.

Vrozené předpoklady se nedají výchovou moc ovlivňovat. Patří sem: fantazie, temperament, empatie a zejména intelekt."


kolemjdouci

Re:Vedúce pozície v IT
« Odpověď #46 kdy: 20. 01. 2018, 22:33:43 »
.....
A to ma privádza k úvednej otázke tohto vlákna. Prečo sa pýtať na to, kto sa ako dostal na manažérsku pozíciu?
Dobrá otázka :-)
Asi každý po svém dle možností a schopností.

Diskuze se tady pomaličku začíná zvrtávat ve "flame". Vlákno tedy opouštím.

nonIT manager

Re:Vedúce pozície v IT
« Odpověď #47 kdy: 21. 01. 2018, 14:25:07 »
Docela hezka diskuze, zkusim taky prispet.

Neni vedouci jako vedouci, jak uz zde bylo nastineno:
1st lvl manager: team leader vede cca 5-10 lidi, castecne pracuje/koduje pokud je nutno
2nd lvl manager: vedouci, ridi chod oddeleni, jiz temer nepracuje/koduje, odpovida za plneni planu, hodnoceni atd., vede casto 100+ lidi
3rd lvl manager: vetsinou jiz reditel primo pod jednatelem/CEO, ma na starosti zejmena plany, investice, KPI, organizaci cele divize casto 200+ lidi

Samozrejme zalezi na velikosti firmy, jednotlivych oddeleni, nicmene podle tech urovni je potom kladen i vyssi ci nizsi duraz na vlastnosti/schopnosti. Kdy u 1lvl jsou vyzadovany zejmena znalosti/odbornost, leadership, urcita pokora tak u 2lvl jiz prevazuje komunikace a diplomacie, schopnosti stanovovani cilu a hodnoceni a 3lvl vyzaduje zejmena silnou odobnost.

Idealni je pokud na vedouci pozice postupuji lide z pozic techniku, nicmene to ne vzdy funguje. Hlavne protoze vedouci musi casto plnit ruzne KPI ukazatele a s tim se ne kazdy odbornik technik dokaze srovnat, nekdy protoze ty pozadavky jsou vysoke coz vyzaduje zmeny, co nutne povede k redukci komfortni zony nekterych do te doby jeho kolegu kamaradu nyni podrizenych. Vedouci se musi umet domluvit nejen se svym sefem a svymi podrizenymi, ale take s vedoucimi ostatnich oddeleni a ta diplomacie zde hraje velmi dulezitou roli.

Pokud nekdo uvazuje o vedouci pozici, tak by si mel otevrit Jobs a podivat se co se vlastne o dane pozice vyzaduje, protoze vedouci je odpovedny za to "aby bylo udelano" a ne ze "to sam muze/udela". A mira odpovednost/zodpovednosti roste s lvl. V neposledni rade vedouci pracovnik, ktery nedokaze zajistit plneni planu - byt nekdy z oduvodnitelnych duvodu, neprezije a bude vymenen.

Ted realne, pokud nekdo zvazuje ze by jednou chtel pracovat jako manager XYZ, tak prvni kroky by mela byt komunikace se svym nadrizenym - vetsi firmy jiz bezne aplikovali tzv. talent management nebo lze i v ramci annual performance review toto probrat a zaroven si nastavit a odsouhlasit plan - osobni rozvoj, aby clovek na tu pozici za 1-2 roky mohl realne nastoupit. Dobre je byt treba i zastupce sveho sefa v jeho nepritomnosti, nebo na vas deleguje mensi ukoly. Toto by melo byt komunikovano i s HR, kdy je mozne si vyzadat i pozadavky na konkretni pozici.

Lide prichazi, odchazi, sefove chteji taktez povysovat a je treba byt pripraven na prilezitost ktera jednou prijde, ale pokud o vas nikdo nevi ze o tu pozici mate zajem, nemate na ni zadne predpoklady (realne podlozene praxi) tak jsou sance mizive. A cim "mensi" firma, tim mene budou riskovat ze "daji" prilezitost nekomu se "ucit".


Lze toho napsat spoustu, zaverem jenom tolik ze prilezitosti byly, jsou a budou, jenom clovek na ne musi byt pripraveny zadarmo se k tem znalostem nedostane, casto tedy bude muset pracovat na sobe i mimo zamestnani, z domu, byt aktivni/ochotny vuci svemu sefovi. Lide, kteri si vymini iPhone a je tezke se jim mimo pracovni dobu a o vikendech dovolat nikdo na vedouci pozici nechce.