Dobrý den,
Reaguji na pana Šilhavého. Naopak, Váš příspěvěk vnímám velmi konkrétně k věci :-) byť sklouzáváme více do obecné teorie a procesů. Jen bych polemizoval s rozdělením úloh - možná myslíme to samé, jen mluvíme každý jiným jazykem. Podle mě má být rozdělení: autor - editor - kolečko autorské a editorské kontroly - schalování - vydání - archivace. Autor má za úkol vytvořit obsah a editor zajistit formální stránku věci.
Jako (spolu)autor potřebuji mít funkční a jednoduchý systém jak psát, odkazovat se a odkud tahat další podklady. (Například obrázky a grafy není nejšťastnější manuálně vkládat jako bitmapy do wordu. Když člověk zjistí, že je na tom obrázku chyba, pak dohledejte že ten obrázek nebyl vložen i někde jinde třeba v jiném rozlišení nebo výřezu.) Jako autor potřebuju mít funkční systém odkazů a značek pro ně. Kapitoly, podkapitoly, případně paragrafy a značené odrážky, tabulky, grafy, obrázky, rovnice, literatura, přílohy, ... napříč celým dokumentem. Ne jen tím jedním subdokumentem co zrovna píšu. Potřebuju mít možnost si nalinkovat "univerzální kapitoly" jako například obecné bezpečnostní pokyny, seznam relevantní dokumentace k projektu a podobně. Autor nepotřebuje vidět přesně vysázený dokument. Autor potřebuje vidět dokument po obsahové stránce včetně obrázků, grafů, tabulek, ... Ale stačí mu jen přibližně takto to bude vypadat vzhledově, autor nepotřebuje tolik řešit stránkování, zalamování textu a tak. Jak říkám, momentálně používáme MS-Office a Master/subdocument koncept. Master je pouze šablona se seznamem odkazů na jednotlivé soubory s kapitolama a podkapitolama. Práce s odkazy do jiných subdokumentů je těžkopádná, ale jde to. Vše to leží sdíleném disku. Ohromná výhoda je, že hlavní autor udělá rozdělení na hlavní kapitoly a určí kdo je napíše. Jednotlivý autoři tvoří své kapitoly. Po uložení a aktualizaci pak vidí co napsali ostatní a na co se lze odkazovat, nebo co je potřeba kde změnit. Babylon s MS-Office se již před lety rozsekl, zamrazili jsme na několik let verzi. Ale i tak jsou problémy - zvladatelné, ale stále velice otravné a pracné. MS-Office na takovouto úlohu prostě nejsou vhodné, to je podle mě jasná úloha pro strukturovaný značkovací jazyk - s přehledným pseudo wysiwyg editorem, snadno upravitelným stylem a konektivitou do DB, ideálně do PLM.
Editor pak má za úkol zkontrolovat formální stránku věci, sjednotit způsob jazyka jednotlivých autorů (např. někteří zarputilci stále píší v "já" formě, používají přímé formátování, ...), opravit chyby, dořešit sazbu. To teda u nás také pořádně nefunguje, ale to je zcela jiný příběh čistě náš interní.
Procesy schvalování - vydání - archivace u nás fungují pod Document Management System (DMS). Ale ty už běží nad obsahově finálním sestaveným dokumentem v PDF a zdrojová data se přikládají jako příloha pro případnou další revizi aby bylo z čeho vyjít. On ten DMS měl ambice být i úložištěm pro to psaní, ale díky tomu že autoři počítali pouze s monolitickým MS-Word dokumentem a MS-Word funguje přes temp files, tak je to, no jak to říci slušně, omezeně použitelné a pravidelným zdrojem ztráty rozepsaných dat.
---
K panu Novotnému. Skoro vše jsou to odkazy na dokumentaci SW jazyků. Ne na dokumentaci k psané příručce. Představte si, že máte napsat sadu dokumentů ke kuchyňskému robotu. Nebo spíše k jeřábu, ten je blíže k mému zájmovému případu. Uživatelská příručka, návod na údržbu, zprávy o výpočtech a kontrolách, zprávy pokrývající požadavky předpisové báze, ... Většina toho budou několika svazková díla. Když do toho ještě zapojíte technologické návodky které budou postavené nad jinou šablonou, ale jinak systém psaní je vlastně stejný, tak máte k jednomu produktu třeba několik desítek až stovky textových dokumentů během dvou-tří let.
To Odoo jak tak koukám je celopodnikové řešení. To je použitelné pro malou firmu, která roste do střední a zjišťuje, že potřebuje formální systém řízení a že nic nemá. Ale již existující firma která jednotlivé segmenty má již zavedená vlastními historickými SW a procesy to nemůže zahodit a překlopit se do něčeho jiného. U nás se již 5 let fylozofuje o změně podnikového ERP. Ale moc dobře si zodpovědní lidé za tohle u nás uvědomují, že ten přechod by nás také mohl položit. Ale o tom se bavit nebudu, s tím nemám a nehodlám mít nic společného.