Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?

JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #60 kdy: 15. 04. 2017, 10:00:53 »
Pokud by ten "drat" z Al nevypadal jako kruhovej vodic typu AY, ale treba jako pasek vyriznutej z 5mm plechu, prichycenej radne plosnejma podlozkama a prirubama, mohlo by to mit smysl.

Tak kdybyste venoval vice pozornosti moudrum, ktere zde sirim, tak byste nyni jiz vedel, ze hlinik tece a utohovat ho do priruby nema smysl, protoze se par mesicu zmackne a bude mit blby kontakt. Musela by se pouzit nejaka lisovana kabelova oka nebo nejake cupalove svorkovnice, asi s pritlakovym perem nebo tak neco.


Mirek

Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #61 kdy: 15. 04. 2017, 11:13:57 »
Citace
Pokiaľ viem, tak v Tesle (aute) sú hliníkové vodiče. Počítali ste s tým?
Ak by boli hlinikové, museli by mať dvojnasobny prierez v porovnaní s medennými.

Dufam že nie. Hlinikové vodiče používané v socialistickej elektroinštalacii robili problémy - spoje sa uvolnovali a tiekli. Medenné vodiče nemaju moc alternatív.

Ale, ale. Hliník se stále standardně používá v elektrotechnice. A elektrotechnika nejsou jen domácí instalace. To, co se změnilo, je že návrh zařízení s hliníkovými vodiči se dělá s vědomím jeho vlastností a s využitím příslušných opatření.

Mirek

Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #62 kdy: 15. 04. 2017, 11:16:09 »
Citace
Pokiaľ viem, tak v Tesle (aute) sú hliníkové vodiče. Počítali ste s tým?
Ak by boli hlinikové, museli by mať dvojnasobny prierez v porovnaní s medennými.

Coz by pri jejich vaze nicemu nevadilo.

Citace
Dufam že nie. Hlinikové vodiče používané v socialistickej elektroinštalacii robili problémy - spoje sa uvolnovali a tiekli. Medenné vodiče nemaju moc alternatív.

To je ovsem proto, ze byly normalne zasroubovane do svorkovnice a hlinik tece, takze tam za chvili je blby kontakt. Oficialne se mely ty svorkovnice kazdeho pul roku utahnout. Pochopitelne s na to sralo, uz vidim, jak nekdo obleza cely panelak, rozebira zasuvky, jistice atd a utahuje az do nemoty.

Jinak na hlinikove kabely lze vhodne pridelat koncovky z jineho kovu (asi nejak privarit) a nasledne vas problem tekouciho hliniku uz neotravuje. Mate draty, ze by vam je i v Sovetskem svazu zavideli a nevazi skoro nic. (Hm, nekdo by mel pocitat vahu medi a hliniku na stejny proud pri maximalni uredne schvalene proudove hustote, aby se vyjasnilo, ktere mene vazi).
Hliník vychází při stejném proudu výrazně lehčí. Proto (a ještě kvůli ceně) s stále používá.

Mirek

Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #63 kdy: 15. 04. 2017, 11:18:54 »
Pokud by ten "drat" z Al nevypadal jako kruhovej vodic typu AY, ale treba jako pasek vyriznutej z 5mm plechu, prichycenej radne plosnejma podlozkama a prirubama, mohlo by to mit smysl. Pruser je s ohejbanim, ale to je asi resitelny tepelnym pusobenim pri/po tvareni. Pokud by slo o propoje spousty baterek s menicem a menice s motorem, videl bych to jako schudny reseni. Nejpodobnejsi tomu vec jsem videl v repasovany 6MW lokomotive s FETama (jen na fotkach, zel) a tam byly teda pouzity hromadi medi.
S FETama? Tím myslíš jako tranzistory (Field Effect Transistor) použité v měničích? Kdes prosímtě viděl 6MW loko s měničema z FETů?

Kit

Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #64 kdy: 15. 04. 2017, 11:23:06 »
S FETama? Tím myslíš jako tranzistory (Field Effect Transistor) použité v měničích? Kdes prosímtě viděl 6MW loko s měničema z FETů?

Co jiného, než MOSFETy, bys dnes chtěl používat ve výkonových měničích?


Mirek

Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #65 kdy: 15. 04. 2017, 12:56:28 »
S FETama? Tím myslíš jako tranzistory (Field Effect Transistor) použité v měničích? Kdes prosímtě viděl 6MW loko s měničema z FETů?

Co jiného, než MOSFETy, bys dnes chtěl používat ve výkonových měničích?
Na 6MW u lokomotiv? Rozhodně IGBT a ne MOSFET. Leda že by už měli nějaké SiC MOSFET, ale těch je zatím na VN opravdu poskrovnu a lokomotivu s nimi, pokud vím, zatím nikdo nemá.

P_V

  • ***
  • 227
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #66 kdy: 15. 04. 2017, 12:57:09 »
2. Kazda zeme ma jiny napajeci system elektrifikovanych trati. Jen u nas se provozuji tri ruzne napajeci systemy na zeleznici!!! Jen nekolik lokomotiv je zvladne vsechny.
Ten treti system bych ani nezminoval, to je takova mistni rarita (24km), trosku jako JH uzkorozchodka :-) Jinak vsechny lokomotivy, co tahaji IC/EC na koridoru, to samozrejme zvladaji a asi se unifikace nedockame (kazdy system ma sve nevyhody)
Když už, tak 4 systémy.  :) Ten třetí žádná v tuzemsku se vyskytující se moderní lokomotiva nezvládá, ale nikomu to nevadí. A na ten čtvrtý by zas neměla jak pod dráty dojet (leda oklikou přes Rakousko). Unifikace se ovšem dočkáme, už se chystá. Začne se jižně od Přerova.

Trident

Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #67 kdy: 15. 04. 2017, 16:48:34 »
2. Kazda zeme ma jiny napajeci system elektrifikovanych trati. Jen u nas se provozuji tri ruzne napajeci systemy na zeleznici!!! Jen nekolik lokomotiv je zvladne vsechny.

Ten treti system bych ani nezminoval, to je takova mistni rarita (24km), trosku jako JH uzkorozchodka :-) Jinak vsechny lokomotivy, co tahaji IC/EC na koridoru, to samozrejme zvladaji a asi se unifikace nedockame (kazdy system ma sve nevyhody). Co spis schazi, je infrastruktura okolo, propojeni informacnich systemu (porad je to bida) atd. Otazkou spis je, jestli zeleznice jako takova je skutecne ekologicky cistejsi, co se tyka osobni dopravy.
No tak v podstate tedy vlastne ctyri systemy kdyz na to prijde:) Nicmene to uz je skoro technologicky bulvar novinaru z Prahy:) Unifikace se jednou dockame. Cestou je mit zatim dvojsystemove lokomotivy a postupne prepinat jednotlive useky na stridave napeti. S modernim polovodicovym usmernovanim nevyhody stridave trakce a slozitejsich lokomotiv padaji. Nehlede na to ze dnes nelze stavet usmernovaci drazni stanice, narozdil od komancu, kdekoliv. No a jednosystemove DC lokomotivy odejdou do srotu samy postupnou vymenou.
Navic ministerstvo uz rozhodlo, hit... ehm EU rozhodl ze jezdit se bude na stridavy, dopravci to chteji, masiny se prirozene obnovi, ekonomicke plusy v teto dobe rizeni pohonu prevazuji nad minusy a diskuse vyhodach a nevyhodach AC je tedy o nicem.
V nejblizsich 20ti letech budou dalsi na rade tramvaje,trolejbusy, metro a technologicke uvahy nad indukcnim napajenim pod asfaltem.

Trident

Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #68 kdy: 15. 04. 2017, 17:05:22 »
2. Kazda zeme ma jiny napajeci system elektrifikovanych trati. Jen u nas se provozuji tri ruzne napajeci systemy na zeleznici!!! Jen nekolik lokomotiv je zvladne vsechny.
Ten treti system bych ani nezminoval, to je takova mistni rarita (24km), trosku jako JH uzkorozchodka :-) Jinak vsechny lokomotivy, co tahaji IC/EC na koridoru, to samozrejme zvladaji a asi se unifikace nedockame (kazdy system ma sve nevyhody)
Když už, tak 4 systémy.  :) Ten třetí žádná v tuzemsku se vyskytující se moderní lokomotiva nezvládá, ale nikomu to nevadí. A na ten čtvrtý by zas neměla jak pod dráty dojet (leda oklikou přes Rakousko). Unifikace se ovšem dočkáme, už se chystá. Začne se jižně od Přerova.
Vice jak dvousystemove lokomotivy zajizdi do CR. Veta se slovem "provozovane" je pomerne nejednoznacna nebot nevim zda-li tim myslis provozovana trvale dopravci v CR a nebo provozovana dopravci ze zahranici kteri do CR jen zajizdi / projizdi.
 
Treba tato Siemens ES64F4 je homologovana pro provoz v CR a na nadrazi jsem ji uz videl (spletl jsem si ji z dalky s bananama). No a pak jeji dvojsystemovou segru ktera zajizdi minimalne jednou tydne ze strany Deustsche bahn. Je to kontrast videt tohle vedle rozhrkanecho orchestrionu s puvodnim umakartem vevnitr;)

JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #69 kdy: 15. 04. 2017, 17:25:17 »
... a technologicke uvahy nad indukcnim napajenim pod asfaltem.

Doufam, ze tento napad je dostatecne blby i na to, aby to EU schvalilo jako povinnou vybavu silnic.

atarist

Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #70 kdy: 15. 04. 2017, 22:48:13 »
2. Kazda zeme ma jiny napajeci system elektrifikovanych trati. Jen u nas se provozuji tri ruzne napajeci systemy na zeleznici!!! Jen nekolik lokomotiv je zvladne vsechny.

Ten treti system bych ani nezminoval, to je takova mistni rarita (24km), trosku jako JH uzkorozchodka :-) Jinak vsechny lokomotivy, co tahaji IC/EC na koridoru, to samozrejme zvladaji a asi se unifikace nedockame (kazdy system ma sve nevyhody). Co spis schazi, je infrastruktura okolo, propojeni informacnich systemu (porad je to bida) atd. Otazkou spis je, jestli zeleznice jako takova je skutecne ekologicky cistejsi, co se tyka osobni dopravy.
No tak v podstate tedy vlastne ctyri systemy kdyz na to prijde:) Nicmene to uz je skoro technologicky bulvar novinaru z Prahy:) Unifikace se jednou dockame. Cestou je mit zatim dvojsystemove lokomotivy a postupne prepinat jednotlive useky na stridave napeti. S modernim polovodicovym usmernovanim nevyhody stridave trakce a slozitejsich lokomotiv padaji. Nehlede na to ze dnes nelze stavet usmernovaci drazni stanice, narozdil od komancu, kdekoliv. No a jednosystemove DC lokomotivy odejdou do srotu samy postupnou vymenou.
Navic ministerstvo uz rozhodlo, hit... ehm EU rozhodl ze jezdit se bude na stridavy, dopravci to chteji, masiny se prirozene obnovi, ekonomicke plusy v teto dobe rizeni pohonu prevazuji nad minusy a diskuse vyhodach a nevyhodach AC je tedy o nicem.
V nejblizsich 20ti letech budou dalsi na rade tramvaje,trolejbusy, metro a technologicke uvahy nad indukcnim napajenim pod asfaltem.

Sorry (jako), ja myslel, ze predrecnik myslel tu 1,5 kV trat a ne technology demo do Retzu :), omlouvam se. Jinak to sjednoceni je pro me novinka (ano, u slavnych CD uz cele jedno desetileti nedelam). Bude to tedy 25kV/50Hz nebo 15kV/16,7Hz? Co se divam na mapu https://cs.m.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_nap%C3%A1jec%C3%AD_soustava#/media/Soubor%3AEurope_rail_electrification.png, tak bych asi nedokazal rozhodnout, kam se pridat :)

P_V

  • ***
  • 227
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #71 kdy: 16. 04. 2017, 00:16:15 »
Bude to tedy 25kV/50Hz nebo 15kV/16,7Hz?

25kV/50Hz

hugochavez

Re: battery swap - nihil novum sub sole
« Odpověď #72 kdy: 16. 04. 2017, 23:16:12 »
Ten koncept sa uz pred casom skusal,....... ako pilot boli vybrane Izrael (pretoze politicky deklarovana snaha nezavislosti od (spravidla nepriatelskych okolitych)  ropnych statov)  a Dansko (pretoze politicky deklarovane tlaky na ekologiu (zistite si kolko zaplatite dan za prve prihlasenie vozidla v krajine), technologia aut od Renaultu (mal byt sedan a nejaka dodavka, nakoniec sa konal iba e-Fluence), baterii od GE, vymena baterii roboticka, ekonomika postavena na platbe za SLUZBU - cize clovek si mal kupovat energiu/mobilitu/km bud ako pausal (s limitom), alebo ako prepaid limit z ktoreho sa umazavalo. Baterie (a/alebo aj auta) ostavali vo vlastnictve spolocnosti. ......
Nevravim, ze to nema logiku, ze je to PRI SUCANOSM STAVE technologie baterii TECHNICKY ELEGANTNEJSIE riesenie ako rychlonabijacky,........., ale zial musi to mat KRITICKY STARTOVACI OBJEM, ktory sa nekonal (stovky aut su jednoducho malo) a preto to nefungovalo

Je to tak, zkouseli to tady= auto najelo "na spot" a zpod podvozku vytahla ruka celej panel (podobnej jako tvori spodek u Tesly) a zasunula jinej dobitej. Operace stejne rychla jako kdyz by Lojza tankoval.
V zemi kde donedavna byly spolu se Singaporem nejdrazssi auta na svete =platila se cena vozu +180% tzv. registreringsafgift statu, to bylo docela lakavy reseni.  Problemem ale u vsech el-aut  je dojezd a vybudovani dostatecne huste site techhle vymennych stanic (uvazovalo se ze by to melo bejt jako soucast pump) stoji ranec a na to je potreba "kriticky startovaci objem" ktery ale neprijde pokud lidi nemaj kde flexibilne vymenovat baterky....
Cili klasickej zacarovanej kruh a na tom to taky zrejme shorelo.
Vim ze se o to dost zajimal DONG coz je mistni obdoba CEZu, ale i pro ne to asi bylo velky sousto.
Navic se tu pravidelne menej vlady po 5ti letech (to je tak akorat aby jich uz lidi meli plny zuby) coz takhle dlouhodobymu projektu taky nesvedci.
Napr ta soucasna pravicova prvni co udelala ze zrusila osvobozeni od dane pro elektromobily cimz cena nejlevnejsich narostla o DKK 30-40k a Tesla se stala razem neprodejnou. Nejvic kvuli tomu rvaly statni urady, magistraty, nemocnice atd protoze pro ne bylo el-auto idealni pro mestsky popojizdeni....

Je to diametralne odlisnej pristup nez zvolili napr. Norove 
 http://ekonomika.idnes.cz/rekordni-prodeje-elektromobilu-v-norsku-ffy-/eko-doprava.aspx?c=A170207_132705_eko-doprava_suj
 i kdyz DK ma taky haldu ropy+plynu jenze stat se o to deli s tezarema protoze to zprivatizoval kdezto Norove si vsechno strkaj do statniho fondu takze je to takova druha Saudska Arabie a muzou si z toho dovolit dotovat kdeco....

Holt jak pravi klasik "bejt ekologickej je zabava pouze pro bohaty" :o))

PS: pokud by nekdo chtel Tesla baterku na doma a placnout si ji na zed'  ;o)
http://www.jebiga.com/tesla-powerwall-home-battery/
docela zajimavej doplnek.....ale ta cena.........holt klasik ma pravdu

Unknown

Re: battery swap - nihil novum sub sole
« Odpověď #73 kdy: 17. 04. 2017, 10:15:31 »
docela zajimavej doplnek.....ale ta cena.........holt klasik ma pravdu

Tak uz jenom staci udelat z Tesly podobne cool vec jako nakousnuty jabko a lidi to budou hned kupovat i predrazeny (byt pomerne kvalitni) Marketing je mocny sluha....

Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #74 kdy: 17. 04. 2017, 11:02:11 »
V nejblizsich 20ti letech budou dalsi na rade tramvaje,trolejbusy, metro
Metro si ještě dokážu představit – zvlášť lehká metra typu City tunel v Lipsku – která jsou unifikovaná s železničním provozem. Ale pro tramvaje a trolejbusy asi nepředstavuje střídavé napájení skoro žádnou výhodu – trakční vedení se opravuje pod napětím a to i za nepříznivých povětrnostních podmínek, takže tam není možné výrazně zvyšovat napětí. Navíc je u střídavého napájení problém s operativním propojováním sekcí při poruchách a vůbec s úsekovými děliči. A pak tu máme problém s nerovnoměrným zatěžováním třífázové energetické soustavy. Takže oproti stejnosměrnému systému zbývá vlastně jen odolnost proti galvanické korozi a to asi není dostatečný argument pro změnu (ostatně, ta se dá vylepšit i prostým přepólováním ss napájení, jako to mají v Brně).