Tak to jsem celej ziskuchtivej. Kdyz uz dnes chteji za listek na vlak tolik, ze letadlo nebo cesta autem ve vice lidech jsou levnejsi, tak cesta vlakem i s autem by stala tolik, ze se na to vsichni vykaslou.
Jak tak koukam tak Praha-Ostrava stoji singleticket ca 400,- a to podle me ve dvou autem vyjde taktak, ...
A kolik stoji singleticket, kdyz si s sebou vezmu auto? Protoze o tom je tu rec. A jak dlouho budu cekat, nez mi to auto nalozi a vylozi?
A single ticket pres pul Evropy uz by me asi vysel levneji letadlem, pokud nebudu trvat na letu nekde ve spicce, ktera by ostatne nafoukla i cenu rychlovlaku, pac tam prodavaji listky jak kdyby to bylo letadlo. Single ticket na vlak pres Evropu, kdyz si s sebou necham nalozit auto, by me pak docela zajimal. Chci videt, jak to bude levnejsi, nez kdybych do toho auta sedl a jel, i kdybych s sebou nebral dalsi lidi.
Singleticket na vlaky pres evropu podstatne prodrazuje nekolik faktu.
1. Kazda zeme ma v evrope svuj vlastni system vlakoveho zabezpeceni,sve vlastni predpisy, jine vysky nastupist, jine prujezdove profily vlaku a i treba modifikace navestidel. To vyresi az ERTMS
2. Kazda zeme ma jiny napajeci system elektrifikovanych trati. Jen u nas se provozuji tri ruzne napajeci systemy na zeleznici!!! Jen nekolik lokomotiv je zvladne vsechny. A to nepocitam specificke pripady draznich vozidel jako uzkokolejky,vlecky,metra nebo tramvaje.
3. Stale se zcela neshodneme v evrope v rozchodu koleji. Ze rusko ma sirsi koleje vime. Ale treba Spanelsko ma jeste sirsi.
4. OK. Dejme tomu ze se pojede pres vysokorychlostni trate ktere jsou uz normalizovane. Stale je tam treba mit aspon dva kvalifikovane strojvudce a lokomotivu vybavenu narodnim+cizim zabezpecovacim vybavenim pripadne narodnim+ERTMS a strojvudce s dvoji kvalifikaci. Takovy obvykle uz nejezdi v monterkach, ale v kosili a kravate a nebude mu 60.
Proto na vlak pres evropu potrebujete nekolik lokomotiv a nekolik strojvudcu. Celkem bezne jsou lokomotivy koly pro dvoje blizke rozchody ci dvoje typy koleji, nebo vlak s podvozkem i na tramvajove koleje a tramvajovou vybavou (provozuje napr. u nas Viamont a prejizdi jako tramvaj v nemecku).
Toto by mel resit jednotny system ERTMS ve spojeni s jednotnymi provoznimi normami, predpisy, s technologiemi jako GSM-R. Nicmene je to zalostne pozadu. Deutsche Bahn tudiz radeji k nam jesti svymi vlaky vybavenymi ceskym zabezpecovacim zarizenim.
Automobilova doprava se naproti tomu ridi asi tremi umluvami a neni tolik specifickych trhu.
Letecka doprava je na tom jeste lepe a kus co dodavate do US muzete dodat do EU take. Maximalne tam budou nejake financne malo podstatne detaily jako treba povinny frekvencni krok vysilacek v EU. Letecka doprava je diky palivovym nakladum take nejlepe organizovana. Vsechno je propojene a planovani timeslotu jede prakticky real-time s rezervacemi.