Férová reklama se nenosí. Ono co je z mýho pohledu fér:
- Reklama nesebere víc, jak 20% plochy stránky. Na tu stránku nejdu kvůli reklamě, ale kvůli obsahu. Když může fungovat reklamní trh v TV, kde jsou v zákoně pravidla, jak často a na jak dlouho se smí film přerušovat, tak nevím, proč by to nemohlo fungovat i na webu.
- Reklama neobtěžuje pazvukama, skřehotáním atd. Když řeším nějaký problém a nějaký skřet mě vytrhne ze soustředění, 15 minut se do toho soustředění zase dostávám. Takže 15 minut z pracovní doby v pr... kvůli reklamě. To naštve do té míry, že , že u inzerenta bych si koupil leda hodinu mlácení a kopání jejich PR managera v pytli.
- Vyskakovací reklama není fér. Zakrývání obsahu je prostě lumpárna. Ale ještě horší vychytávka je, když najedu kurzorem na odkaz a než kliknu, skočí pod něj reklama k rozkliknutí. To není fér ani k čtenářům, ani k férovější konkurenci.
- Nefér reklama je i to, když týden sháním pračku, pak s tím přestanu a dva měsíce vidím jenom reklamy na pračky. Je snad jasný, že v tom případě už pravděpodobně pračku mám koupenou a není důvod kupovat za týden další. Tím reklamka v podstatě okrádá zadavatele a hozením takové reklamky na black list férově šetřím jejich zákazníkům náklady za zobrazování reklam na něco, co už nemám důvod kupovat.
- Fér je být diskrétní. Ne že se slečně po nákupu prvního vibrátoru začne objevovat na dva měsíce kdekoliv reklama na Venušiny kuličky - vhodný doplněk k vaší hračce. Když hledá na PC třeba odjezd autobusu tetičce, je to trapas. A týká se očehokoliv, takhle se dá prozradit i dárek pro děcka k vánocům...
- Fér je nepoužívat informace ze soukromí, pokud k tomu nemám explicitní svolení od toho, koho se informace týkají. Reklamka má smlouvu s provozovatelem webu a se zadavatelem reklamy, ne se mnou, tak ať mě laskavě vynechá ze šmírovaího programu.
- Nefér je kvůli reklamnímu sdělení zavádět do paměti plugin, který jinak není stránkou vyždovaný. Je to bezpečnostní riziko a v kamenným obhodě přece taky nerozsypávají po podlaze kuličky z ložiska...
- Nefér je, když musím platit za shlídnutí reklamy víc, než co za její shlídnutí dostanu. Tj. abych k 10s videa nespotřeboval navíc 10% FUP a nenačítalo se 30s, po který bude stránka nepoužitelná. I když bych těch 10s bral jako adekvátní odměnu autorovy stránky, není důvod platit cokoliv navíc.
Takže za sebe, reklama není problém, pokud nešmíruje, neotravuje, nepřetěžuje síť ani procesor, nezvyšuje bezpečnostní rizika na stránce a neokrádá zadavatele a nemusím mezi reklamama hledat obsah.
A pokud to reklamka nesplňuje, tak má prostě smůlu. Nemám ani povinnost ve svým domě hostit podomní obchodníky, ani ve svým PC sledovat reklamy. A provozovatel webu ať si najde někoho, kdo mu dodá lepší reklamu.