A co si myslíš o začátcích v Lispu? Podle mne je dobrou průpravou pro všechna ostatní paradigmata.
Já nevím, jak je to dnes. Mě k programování kdysi táhlo, asi jako většinu lidí mého věku, že jsem chtěl dělat hry a bavilo mě to. Z toho logicky jako první jazyk vyplynul BASIC, který byl na tehdejších počítačích (C64, ZX) dostupný hned. Po přechodu na PC jsem se jako první potkal s TP a celkem logicky jsem (na 286) přešel k ASM, protože v něm šlo čarovat s HW líp, než v jakýmkoliv vyšším jazyku a navíc jsem se dostal do správného věku, abych to pobral. Později jsem začal s Cčkem - za to může Linux a touha vrtat se v jádře. Momentálně se peru s myšlenkou "uzavřít kruh" a konečně udělat nějakou malou debilní hru, takže jsem se nedávno začal rýpat v openGL, potažmo GLSL a s tím souvisí i pro mě poněkud nepříjemné používání C++ - nechce se mi psát si vlastní knihovnu místo glm a něco srovnatelného pro čisté C jsem nenašel (ano, jsou, ale s glm pracuje spousta tutoriálů). Uvidím, třeba zjistím, že zase tak moc funkcí z glm nepotřebuju, těch pár transformací si napíšu sám a svoje experimenty odpluspluskuju.
Nevím, co k programování vede mládež dnes, jestli vidina vysokých platů, nebo pořád to samé, nebo jestli si v pubertě řeknou "ten SAP stojí za prd, chci udělat lepší ERP"... fakt netuším. Z mého pohledu pro mě v začátcích jazyky jako LISP, Haskell, COBOL, Fortran, ani nic podobného nebylo zajímavé, protože to nebylo vhodné k dosažení mých cílů. To přišlo až v praxi (naštěstí ne programátorské), kdy jsem jako člověk líný a základů znalý narazil na něco, co bylo třeba upravit, opravit, nebo i napsat něco nového, co se mi v té chvíli hodilo a co si budeme povídat, použití správného prostředku na daný úkol ve většině případů znamená řádově kratší vývoj, řádově méně chyb a řádově větší radost z výsledku.