Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním

pepa

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #60 kdy: 22. 04. 2016, 19:25:36 »
Citace
Oproti tomu BEL2 bylo vyloženě popraviště. Osm příkladů na zkoušce, dvě hodiny. Dva příklady za nulu, celá zkouška za nulu. Příklady typu přechodový děje pomocí Laplacea, telegrafní rovnice, komplexní matice,... Brr. To bylo fakt na čtvrtý pokus po dlouhým tréninku rychlocvakání na kalkulačce (determinant komplexní matice 3x3 za 20s - dal to někdo z vás?).

Z vlastnej skusenosti viem že pokial tieto vedomosti človek pravidelne necvičí, tak ich za rok- dva skoro uplne zabudne. Aspon ja som mal pociť že to bolo vyučované strašne rýchlo strašne vela. Najviac som si zapametal z predmetov z inižnierskeho studia, ked už toho nebolo tolko naraz. Takže teraz ani nie po roku praxe ve vyvoji elektroniky raz za týžden hodinu v praci strávim opakovaním príkladov z analýzy elektrických obovodov.

Když ale vědomosti se učí lehce a ještě lépe zkouší. Sice je to k ničemu, ale to český školák neřeší, protože přece VŠ je pecka!


Tomáš Vyroubal

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #61 kdy: 22. 04. 2016, 20:03:17 »
Pane Krčmář,
neměl by jste zájem o přivýdělek? Potřebuji "zbastlit" pár jednoduchých věcí, platím dobře :)
Jsem podnikatel, obchodník, už mě trochu nudí zaběhlá firma, potřebuju se zase pustit do něčeho nového a potřeboval bych příležtostně nějakého slabo/mikro elektro-všeuměla na celkem jednoduché věci, ale vymyslet obvod a osázet neumim :) díky Tomáš Vyroubal jjejecentrum tel.:732153876

medvidek

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #62 kdy: 22. 04. 2016, 20:22:36 »
Mě by jen zajímalo, jako někoho, kdo by layout dělat chtěl, jak takový nástup do zaměstnání vypadá ?
Je to kupa školení, cvičení, dělají si z něj odborníka dle svého gusta, nebo jak to vypadá ?

Můžu mluvit za jednu nadnárodní společnost z automotive průmyslu. Layoutéry máme dva. Oba dva jsou čerství absolventi a ani jeden nebyl v layoutech zběhlý. Oba nastupovali jako "junioři". Jedna z prvních věcí byla absolvování školení v Zukenu (dost drahé).
V rámci pohovoru byl "domácí úkol" navrhnout DPS v eagle (v naší firmě rozšířený systém pro prototypy). Bylo to velmi jednoduché - něco se 7805. Takže žádné extra věci nebyly potřeba
Samozřejmě zkušenosti a znalosti pravidel návrhu (hlavně s ohledem na EMC) se hodí, ale hlavní slovo a zodpovědnost má HW designer, ne layoutér. Taky je to hodně o vyrobitelnosti a testovatelnosti, ale na to jsou interní pravidla a směrnice...

V případě dotazů můžu dát další info...

Určitě by se víc informací hodilo, klidně na adresu trudy.coin(zelená ryba)gmail.com

Yarda

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #63 kdy: 22. 04. 2016, 23:09:39 »
... Potřebuji "zbastlit" pár jednoduchých věcí, platím dobře ...
Já jsem absolvoval FEL ČVUT a měl jsem velké štěstí, že jsem nastoupil do konstrukce v jedné z Tesel, do oboru co byl celkem nový, bylo tam hodně mladých schopných odborníků i na pozicích nižších vedoucích, já jsem jim mohl koukat přes rameno a hodně jsem se tam naučil. Bohužel jsem nebyl jednička, snažil jsem se být aspoň dobrá dvojka.
Po plyšáku Tesla skončila tak jak skončila, já jsem se uchytil v konstrukci firmy co byla zaměřená na strojařský vývoj a zrovna potřebovali někoho, kdo by se vyznal v elektronice.
Poté co jsem se seznámil se situací v oné firmě jsem dospěl k názoru že nemá smysl tam něco elektronického vyvíjet, protože zázemí na jaké jsem byl zvyklý spoléhat v Tesle tam úplně chybí. Tak jsem začal hledat a našel firmy co by pro nás ty elektroniku vyvinuly a vyráběly. Ve šmelcu jsem nacházel nějaké zbytky co se pokoušel zbastlit nějaký můj předchůdce - nic dodělaného a funkčního.
Jde o to, že mezi tím, kdy se kutil pokusí dát dohromady automatické splachování v kadibudce na své chalupě a kdy je potřeba vyvinout něco co by se vyrábělo po sériích a dodávalo zákazníkům je dost rozdíl. Amatéři (přiznám bez mučení, že mnohdy na vyšší úrovni než já) mají tendenci začít čmárat návrh tišťáku bez ohledu na to, jestli ve firmě je někdo, kdo by byl schopen jejich návrh vyrábět. Já profesionál se zkušenostmi zvednu telefon a zavolám do firmy co je její náplní vývoj a výroba elektroniky a požádám je, aby se koukli na emajl co jim obratem pošlu a sdělili mi, za jakých podmínek by byli schopni to vyvinout a dodávat.
Takže pokud máte zájem, můžete mi sdělit podrobnosti na
yarda zavináč zoznam tečka sk
a já se pokusím dát vám kontakt na firmu, o které se domnívám, že by to zvládla.
Takových firem je po plyšáku, kdy se rozpadly velké podniky a někteří ze schopných zaměstnanců se postavili na vlastní nohy, ale moc se o nich neví, celkem dost.

PetrM

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #64 kdy: 23. 04. 2016, 04:37:20 »
Nojo, ono je k neuvěření, jakým lepičům-zoufalcům a za co kolikrát firmy platí. O profesionálních sabotérech bych po 12 letech mohl napsat knížku. A není to jenom u nás, znám podobný experty i v Asii nebo v USA... Holt když to chce manažer rychle a levně, tak se pak nesmí divit, že to má draze a roky se to předělává :D

Takže nemám strach, že by se šikovný nebo "šikovný" vývojář neuživil. A obě kategorie jsou potřeba. První na práci, druzí na školení sobě podobných manažerů.

A potvrzuju, že ne vždycky je senior výkvět firmy:

"Proč je tam 74164 a bipolární tranzistory kolem, když TPIC6C595 zabere míň místa, vyjde levněj, bude mít menší spotřebu a nebudou na výstupech zákmity od shiftování?"
"Protože tranzistory si dám, kam potřebuju." (o půl hodiny dřív tvrdil, že bázový proud jsou jenom zbytečný ztráty a na nic nevyužitý proud)
"Proč má ta 164ka reset RC článkem, když v případě watchdog resetu budou výsutupy v nedefinovaným stavu?"
"Protože to tak zapojuju odjakživa."
"A proč tam vůbec je ten shift registr, když se využívají jenom tři výstupy a procák má 20 volných nožiček ve stejné logice?"
"Protože z procesoru se blbě tahají signály a ušetřím tak místo." (SOIC 16 + R + 2xC v 0603 vs. 5cm cesty a mezery o šířce 0.5cm...)

"Jaký hodláte použít budič pro RS-232ku? Abych věděl, jestli naše zapojení bude s vaším fungovat... A aby měl homologaci."
"Používáme standardní RS-232 podle normy. Pokud to dodržíte, fungovat to bude."

"Ten tranzistor je zaručeně plně otevřený. Do báze pouštím 0.2mA, zesílení má min. 250. Těch 100mA v pohodě sepne  a úbytek bude pod 0.4V."
Multimetr: "Na výstupu je jenom 2.1V." Sorry.

"Proč u tohohle komunikačního obvodu bereme synchronizační hodiny z oscilátoru a ne z PLL přijímače?"
"To je doporučený zapojení, dal mě to kamarád z osazovací firmy."

"Proč taktujete RMII 25MHz?"
"Fast Ethernet přece jede na 25MHz, ne? A co je to RMII?"

"Pull up nefunguje, zkusíme pull down nebo oddělení zemí kondíkama..."
"Hm, pánové, a nestačí ten timeout na komunikaci testovat v přijímací smyčce?"

A podobně... Ve vývoji se dá užít hodně srandy.

Ale senioři nejspu úplě špatní, mají super kontakty, takže třetí týden čekám na plošňák k protoypu, který zařizuje seniorova kamarádka. Z Pool servisu Gatemy už bych ho měl 3x... Aspon se můžu dva měsíce oficiálně zašívat (ještě než jeho kamarád zajistí osazení) ;D


Yarda

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #65 kdy: 23. 04. 2016, 08:33:02 »
Nojo, ono je k neuvěření, jakým lepičům-zoufalcům a za co kolikrát firmy platí. O profesionálních sabotérech bych po 12 letech mohl napsat knížku. A není to jenom u nás, znám podobný experty i v Asii nebo v USA... Holt když to chce manažer rychle a levně, tak se pak nesmí divit, že to má draze a roky se to předělává :D
Dokud jsem v oné firmě byl jediný, kdo do věci viděl, tak to bylo dobré. Vzpomínám si, když jsem zkoušel vzorek co nám ona externí firma dodala, napadlo mne, že by bylo dobré tam něco doplnit, zavolal jsem, sdělil, wo co go a za čtrnáct dní jsem měl nový vzorek na novém tišťáku a moje práce mohla pokračovat. Pak ale tomu začali rozumět i jiní (aspoň si to mysleli) a začali do toho zasahovat z titulu svých funkcí (IMHO autor videa "Expert ve firmě" se mohl u nás inspirovat:-)
Tak zabili pár nadějných vývojů.

zboj

  • *****
  • 1 507
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #66 kdy: 23. 04. 2016, 15:30:32 »
Citace
Oproti tomu BEL2 bylo vyloženě popraviště. Osm příkladů na zkoušce, dvě hodiny. Dva příklady za nulu, celá zkouška za nulu. Příklady typu přechodový děje pomocí Laplacea, telegrafní rovnice, komplexní matice,... Brr. To bylo fakt na čtvrtý pokus po dlouhým tréninku rychlocvakání na kalkulačce (determinant komplexní matice 3x3 za 20s - dal to někdo z vás?).

Z vlastnej skusenosti viem že pokial tieto vedomosti človek pravidelne necvičí, tak ich za rok- dva skoro uplne zabudne. Aspon ja som mal pociť že to bolo vyučované strašne rýchlo strašne vela. Najviac som si zapametal z predmetov z inižnierskeho studia, ked už toho nebolo tolko naraz. Takže teraz ani nie po roku praxe ve vyvoji elektroniky raz za týžden hodinu v praci strávim opakovaním príkladov z analýzy elektrických obovodov.

Když ale vědomosti se učí lehce a ještě lépe zkouší. Sice je to k ničemu, ale to český školák neřeší, protože přece VŠ je pecka!
A co by se jako mělo učit?

mln

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #67 kdy: 23. 04. 2016, 16:06:47 »
Citace
A co by se jako mělo učit?


Nejdo o to čo by sa malo učiť ale ako by sa malo učiť. Najhoriše na vyške bolo že tie najdôležitejšie predmety sa vyyučovali strašne masovo. Nerobiť z dôležitých predmetov (matematika, analýza elektrických obvodov) vyhadzovacie predmety vyučované stýlom vpreplnenej prednáškovej sále natlačiť do študentov za pol roka 200 stranovu knihu plnú vzorcov ktoré sa na skúške vačšina nabiflí (alebo sa nabiflí postup s ktorým sa daju odvodiť lebo na skúške je málo času na váhanie nad postupom).

Niekto písal že by absolvent mohol začať ako layouter. Podla mna sa treba pripraviť aj na možnosť že začne svoju karieru v menšej firme kde bude robiť proste všetko čo patrí k vývoju a nikoho nebude zaujímať či sa to v škole učil alebo nie. Samoštudia si človek užije v práci po zvyšok života viac než dosť. Takže prečo si nepredlžiť mladosť na VŠ a naučiť sa ťažké predmety typu matematika alebo analýza el. obvodov na ktorých samoštudium by musel mať fakt silnú vôlu a sebakontrolu. Robota neujde.

pepa

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #68 kdy: 23. 04. 2016, 16:58:51 »
Citace
Oproti tomu BEL2 bylo vyloženě popraviště. Osm příkladů na zkoušce, dvě hodiny. Dva příklady za nulu, celá zkouška za nulu. Příklady typu přechodový děje pomocí Laplacea, telegrafní rovnice, komplexní matice,... Brr. To bylo fakt na čtvrtý pokus po dlouhým tréninku rychlocvakání na kalkulačce (determinant komplexní matice 3x3 za 20s - dal to někdo z vás?).

Z vlastnej skusenosti viem že pokial tieto vedomosti človek pravidelne necvičí, tak ich za rok- dva skoro uplne zabudne. Aspon ja som mal pociť že to bolo vyučované strašne rýchlo strašne vela. Najviac som si zapametal z predmetov z inižnierskeho studia, ked už toho nebolo tolko naraz. Takže teraz ani nie po roku praxe ve vyvoji elektroniky raz za týžden hodinu v praci strávim opakovaním príkladov z analýzy elektrických obovodov.

Když ale vědomosti se učí lehce a ještě lépe zkouší. Sice je to k ničemu, ale to český školák neřeší, protože přece VŠ je pecka!
A co by se jako mělo učit?

Třeba přemýšlet? Je to VŠ a ne nějaký ústav pro retardy jako dnes. Vědomosti jsou to nejlehčí na řešení problému. Ty má klidně každý, když vyřadíme těch zbytečných 90 % lemplů. Pak máš lidi se stejnými znalostmi a přesto propastnými rozdíly, které odlišují použitelné od nepoužitelných. To jsi ale na dnešních VŠ vyřadil a zůstane ti tam i odpad. Ty kvalitní samozřejmě odradíš, protože nikdo nechce studovat s lidmi, kteří umí rychle spočítat naučený příklad, ale cokoli nového nepochopí, protože už musíš spojovat věci, které v učebnici nejsou.

jerry

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #69 kdy: 24. 04. 2016, 21:33:17 »
Citace
A co by se jako mělo učit?


natlačiť do študentov za pol roka 200 stranovu knihu plnú vzorcov ktoré sa na skúške vačšina nabiflí (alebo sa nabiflí postup s ktorým sa daju odvodiť lebo na skúške je málo času na váhanie nad postupom).

karieru v menšej firme kde bude robiť proste všetko čo patrí k vývoju a nikoho nebude zaujímať či sa to v škole učil alebo nie.

V jakýkoliv firmě bude šéfy/majitele zajímat, za jak dlouho to člověk udělá = rutinní věci musí dávat na tzv. první dobrou jinak je pomalej a nevýkonnej. Ve fotbale taky přeruší utkání, když se útočník ve škole na neučil rychlou kličku doprava, on si to nalistuje v učebnici a až když je to jasný, tak se pokračuje dál? A když to nebude jasný, tak to přeci spoluhráči předvedou a naučí. ;D




pc2005

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #70 kdy: 25. 04. 2016, 01:21:03 »
"Proč u tohohle komunikačního obvodu bereme synchronizační hodiny z oscilátoru a ne z PLL přijímače?"
"To je doporučený zapojení, dal mě to kamarád z osazovací firmy."
To mohla být lepší varianta. Třeba když bude přijímač bez signálu a registry komunikačního obvodu budou záviset na validním taktování.

Yarda

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #71 kdy: 25. 04. 2016, 07:26:44 »
...V jakýkoliv firmě bude šéfy/majitele zajímat, za jak dlouho to člověk udělá = rutinní věci musí dávat na tzv. první dobrou jinak je pomalej a nevýkonnej...
A co je rutinní věc určí šéf ;D ;D ;D :(

Viky

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #72 kdy: 25. 04. 2016, 10:05:21 »
Třeba přemýšlet?
Jak bys navrhoval učit přemýšlení? Mám obavy, že komu není s hůry dáno... Když máš IQ 90 a méně, tak přes to prostě nejede vlak. Ale to nenadávej na školy.

nikdo nechce studovat s lidmi, kteří umí rychle spočítat naučený příklad, ale cokoli nového nepochopí, protože už musíš spojovat věci, které v učebnici nejsou.
To jsou strašný kecy! Kdybys měl koule, tak si aspoň dokážeš přiznat, že na to prostě nemáš, místo shazování schopnějších než jsi ty sám. Nechápu, co je na tom tak strašnýho. Já taky nebudu tvrdit, že nekopu v první lize jen proto, protože pobíhat sem a tam po hřišti v rámci tréningu mi připadalo zbytečné a stejně by mi to nic nedalo, tak teď hraju asi tak na úrovni ligy mistrů, spíš jsem ještě o něco lepší, ale jen tak občas s kámošema na louce, což by ti prvoligoví zaručeně nedali.

Jste fakt už směšní. Stále dokola stejná písnička: "já jsem geniální a škola mně akorát bránila v rozletu, protože tam byli samí neschopní a učili tam samé nesmysly, což zaručeně jakožto cucák, co mu teče mlíko po bradě, dokážu poznat. Sice teď někde dělám jen nějakýho podržtašku, ale budu se tvářit, že vedu vývoj technologie asi tak na úrovni StarTrek. A možná tomu i sám uvěřím."

Jste takoví hujeři - "já to tady všechno vedu... V podstatě... Teda... Už brzo budu..."

JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #73 kdy: 25. 04. 2016, 17:19:37 »
Třeba přemýšlet?
Jak bys navrhoval učit přemýšlení? Mám obavy, že komu není s hůry dáno... Když máš IQ 90 a méně, tak přes to prostě nejede vlak. Ale to nenadávej na školy.

Tak vyssi IQ si clovek v supermarketu nekoupi, nicmene IQ je vec, ktera se do jiste miry rozviji tim, ze clovek pouziva mozek k premysleni. VS stale jeste asi je prvni skola v celem vzdelavacim systemu, ktera k tomu nuti a vede. Takze cloveku, ktery ma o pouzivani mozku zajem, urcite VS prospeje. A pokud nekdo ma vydrz, tak nakonec treba zjisti, ze ma na mnohem vic, nez by se zdalo z jeho vysledku ze zakladky a SS. Naopak se kolikrat zjisti, ze ti, kteri na zakladce a SS excelovali, jsou z VS vykopnuti rychlosti svetla, v lepsim pripade prolezou s usima obrousenyma az k lebce.

pepa

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #74 kdy: 30. 04. 2016, 15:12:58 »

To jsou strašný kecy! Kdybys měl koule, tak si aspoň dokážeš přiznat, že na to prostě nemáš, místo shazování schopnějších než jsi ty sám. Nechápu, co je na tom tak strašnýho. Já taky nebudu tvrdit, že nekopu v první lize jen proto, protože pobíhat sem a tam po hřišti v rámci tréningu mi připadalo zbytečné a stejně by mi to nic nedalo, tak teď hraju asi tak na úrovni ligy mistrů, spíš jsem ještě o něco lepší, ale jen tak občas s kámošema na louce, což by ti prvoligoví zaručeně nedali.

Jste fakt už směšní. Stále dokola stejná písnička: "já jsem geniální a škola mně akorát bránila v rozletu, protože tam byli samí neschopní a učili tam samé nesmysly, což zaručeně jakožto cucák, co mu teče mlíko po bradě, dokážu poznat. Sice teď někde dělám jen nějakýho podržtašku, ale budu se tvářit, že vedu vývoj technologie asi tak na úrovni StarTrek. A možná tomu i sám uvěřím."

Jste takoví hujeři - "já to tady všechno vedu... V podstatě... Teda... Už brzo budu..."

Nějak nechápu, na co reaguješ. Na co nemám? Na hloupé školy pro hloupé lidi? To fakt nemám, protože čas je velmi omezený a pokud ho strávím hloupě na školách, nemůžu ho využít lépe.

Je fakt divný, že tě to tak bere. Byl jsem lepší než studenti na té škole, tak bych tam ztrácel čas. Akorát se ukázalo, že jsem měl pravdu a dnes dělám práce v IT, které většina vysokoškoláků nedělá. Ať už na to nemají a nebo jen ztráceli cenný čas někde, kde to nemělo cenu.

Chápu ale, že pokud jsi studoval údajně náročnou školu a teď ti někdo tvrdí, že jsou to kecy, tak ti to možná vadí. To je ale realita, kámo. Naše školy jsou odpad pro průměrné.