Jistě, veškeré náklady lze nárokovat soudně. V rámci reklamace ti prodejce takové náklady neuzná a neproplatí.
V rámci reklamace se takové nároky vyplácejí celkem běžně. Ono když někomu hrozí, že to po něm budete vymáhat soudně, velmi pravděpodobně vyhrajete a on kromě dvou tisíc za posudek zaplatí ještě dvacet za soud, rychle si to rozmyslí.
Dobře jsi napsal "velmi pravděpodobně vyhrajete" ale jsi absolutně jistý že vyhraješ ?
I v tom článku je dole vyjádřeno vše, tedy možné jsou všechny varianty.
A o tom, že by se běžně vyplácely i náklady na posudek.... Je otázkou na jaký výrobek.
U bot a podobného zboží bych tomu i věřil. Dokonce v případě HW bych tomu TAKY věřil, ale u OS ?
jen tak lehce, který soudní znalec by posoudil zda ten OS funguje či ne ?
A poslední.... já nerozporuji oprávněnost. ALE, nepletu-li se laptopy se dodávají na prodejně ve stavu zvaném preinstalace.
A jak jsem pochopil tato preinstalace fungovala dobře.... problém je s výsledným produktem tohoto procesu, tedy s nainstalovaným OS.... pokud tedy byl laptop koupený s OS Windows OEM.
Opravdu bych chtěl vidět výsledek toho soudního procesu, nebo alespoň znalecký posudek, který by striktně řekl, že stav při prodeji JE stav z nainstalovaným OS Windows. A tedy uvedení do původního stavu při prodeji, je o že tam mám nainstalovaný OS, včetně driverů, účtů a pod....
Možná jen trochu přehlížíte to o čem píši.
Fakt neznám prodejce, který by prodával s FUNKČNÍM nainstalovaným OS Windows, tj. ve stavu kdy mohu po zapnutí PC/laptopu dát start a jít na internet.
Nebo vy takového znáte ?
SIce u soudu to nemá váhu znaleckého posudku, avšak cena nějakých 350-400Kč není až tolik. A náklady jsou to účelně vynaloženy, neboť se jedná o zjištění stavu. A také máš následně jistotu, že ty máš pravdu, a znalec ti to pak kulatým razítkem potvrdí. Je to na každém jak se rozhodne postupovat.
Nemá to vůbec žádnou váhu, protože máte příslušný předmět a můžete tak vadu kdykoliv předvést před soudem či znalcem; není tak potřeba žádné svědecké výpovědi. Znalec nepotvrdí nic, co mu napíše někdo jiný, ale provede vlastní zkoušku úplně stejně, jako kdyby to žádný další servis neviděl (dokonce to může dopadnout i hůře, pokud do toho bude vrtat nějaký jiný servis, klidně pak může ve znaleckém posudku být, že znalec nemůže prokázat, že vadu nezpůsobil ten servis, co do toho šťoural). Z toho důvodu nejde o účelně vynaložené peníze a nemáte právo je nárokovat (v rámci reklamace to můžete zkusit a prodejce vám třeba vyhoví, ale soud to nejspíš bude ignorovat).
Ale já nepsal, že znalec potvrdí co napsal někdo jiný. Psal jse, že budete mít jistotu, že jit za znalcem není blbost.
A JAK vrtal ? Neinvazivní metoda, znamená bez změn, a rozebírání. V podstatě si takovou diagnostiku můžete udělat i SÁM, pokud víte jak. Dokonce většina laptopů tyto diagnostické procesy má přímo v biosu a jsou originální od výrobce HW.
A spuštění OS z CD a zjištění stavu HDD, vč. S/N není nějaký štoural.
Jak víte, že posudek prodejce bude opačný? Jak víte, že vůbec nějaký nechá udělat? Prodejce se většinou jen snaží zákazníka zastrašit, jakmile ale ten přijde s posudkem, že je to vada výrobku, tak rychle couvne. Nemá smysl nechat udělat další posudek za dalších několik tisíc, který nejspíš řekne to samé, natož s tím jít k soudu za desetinásobek.
A kde máte jistotu, že nebude ?
Normální prodejce, pošle HW do autorizovaného servisu. A tam buď uznají či ne. V podstatě je to prodejci JEDNO. Protože pokud to uznají, jeho to nestojí nic (max doprava), pokud to neuznají, zaplatí to zákazník.
V případě sporů při reklamaci, to řeší opět tento autorizovaný servis.
V případě vrácení peněz prodejci refunduje tyto peníze jeho dodavatel. Protože to jde od dovozce atd....
Tady však pokud se nepletu, na počátku se nebavilo o vadě HW, resp. HW tedy HDD je údajně vyměněn za nový.
Ale otázka byla, že nefunguje OS který na tom HDD je.
Nevím, kolik soudních sporů jste už řešil, ale soud zjišťuje stav věci, a jestli je na to potřeba znalecký posudek nebo ne, je čistě na jeho zvážení. Pokud věc viditelně nefunguje a lze (i svědecky) prokázat, že to způsobil prodejce nedbalou opravou (úplně stačí, že před výskytem reklamované vady to fungovalo), tak ani není znalecký posudek potřeba. Znalecký posudek se většinou dělá, pokud soud nedokáže rozhodnout, jestli vadu způsobil prodejce nebo zákazník (po 6 měsících od prodeje neplatí fikce skryté vady při předání), ne ohledně toho, jestli to funguje nebo ne, to bývá očividné.
No soudní spory nevedu. Reklamací jsem řešil pro klienty hodně.... evidenci nevedu, snad tisíce ? Z 90% problém byl v komunikaci, (např. prodejce nechápal co klient říká, a reklamoval v záručním servise jinou vadu, než byla) a nebo v přístupu.
Jak chceš svědecky prokázat, že před opravou fungovala věc dokonale a po opravě již nefungovala tak dokonale ?
Když vlastně funguje, ale jen jinak než před opravou ?
A nepletu-li se, tak tady na úvodu zaznělo, že to FUNGUJE ale BLBĚ
A tedy znovu ta samá otázka. Je prodejce (nezastávám se jej) odpovědný za funkčnost preinstalace OS nebo za nainstalovaný OS když tuto instalaci prodejce nedělal ?
Záruka na OS Windows je tak problematická, že od ní dává i M$ ruce pryč a říká OEM.... řešte si to s prodejcem.
Což je problém prodejce a vás jako zákazníka to nemusí vůbec zajímat.
Viz výše, za co vlastně prodejce odpovídá ? Když prodejce tam tento vázaný SW = OS ve stavu PREINSTALACE nedal, neboť jej takto dostal od dodavatele....
Odpovídá za preinstalaci, neboť tam tam je v okamžiku prodeje ? Nebo až za výsledný produkt tedy nainstalované funkční OS Windows ?
A jak je to v případě preinstalace opensource OS FreeDOS ?
Obávám se, že dokud takový spor někdo nedá k soudu a soud nějak nerozhodne, budeme se tady hádat hodně dlouho.
Přiznám se, že osobně mám štěstí. Buď laptopy nemají 2 roky vadu žádnou, a nebo sice mají, ale zákazník to nenese prodejci ale vyřizuji to osobně. A tak vždy jde-li to, před reklamací je prováděn image původního OS (již nainstalovaného vč. app SW a dat) a tento image po vyřízení reklamace se nahrává zpět. Takže je 100% původního stavu při prodeji, tedy vyjma např. vyměněného HDD.
A protože to testujeme sami, víme zda a jak to bylo opraveno.