Ve 3. třídě jsem dostal Voltíka. Super věc. Hlavně rušička. Rušit tak sousedům rádiový signál - to by bylo něco. A taky další zapojení. Nj. ale jak to vlastně funguje??? Pořád jen zapojovat podle plánku... no nic.
Bylo mi 10 let a já měl zálibu v elektrotechnice. Přál jsem si rozumět tomu, jak to vlastně funguje. Měl jsem ale problém - nikdo mi to neuměl vysvětlit a elektro knížky na mě byly moc složité. Tatík, ten umí všechno. Nj. ale tohle asi přecijen neumí. Zapojovat něco podle plánku bylo stejně o ničem, protože jsem tomu nerozuměl. Rodič mi dal k přečtení knížku "Tranzistory" - bylo tam všechno - o tranzistorech. Ale úplně na hovno, tak podrobnou knížku o tom, jak funguje PN přechod, jsem fakt nepotřeboval. Byl jsem tehda chytrej, že jsem ji po chvíli přestal číst, neb mě to nebavilo.
"Jak sakra ta zapojení fungujou? A jak ten, kdo je dělal, ví, že tohle má připojit sem a tohle zase tam? A k čemu tam jsou všude ty rezistory? A jak mám vědět, k čemu je tam ten kondenzátor?" Všude samé plánky a nikde k nim polopaticky nevysvětlili jejich popis. Ani ve Voltíkovi ne.
Když jsem se pak v 15ti rozhodoval, co dál dělat, elektrotechnika pro mě byla jasná volba. Tak jsem šel na SŠ elektrotechniky a informatiky. Elitní střední škola v našem kraji a na té škole elitní obor "Elektrotechnika". Tam mi to všechno konečně vysvětlí a já tomu budu rozumět. UŽ SE TĚŠÍM!
Přijímají jen do průměru 1.2, jen nejleších 60 lidí dle zkoušky. Umístil jsem se někde na 15 pozici v rámci oboru a v rámci celé školy někde na 20 pozici. Docela slušné, na to, že jsem nebyl šprt a i nějaká ta trojka (z Chemie, OMG) by se na mém vysvědčení našla.
A jedem! 5x týdně matematika, 4x týdně Základy elektrotechniky. Dělička napětí, Kirhofův zákon, propočty na kondech, propočty na cívkách atd. atd. A taky programování; Turbo Pascal wow! Ten jsem uměl už v 6. třídě, takže jsem měl navrch...
Pak taky nějaká praxe, dělali jsme si vlastní zdroj stab. napětí, nepájivé pole pro Log obvody, elektronickou kostku... jen...do háje, to tady mám sakra jen furt pájet? vysvětlí mi to už někdo?
A jademe dál: elektronika, vše možná i nemožná elektro měření ("změřit, protokol a DĚLEJTE ať to stihnete do konce vyučování!"), logické obvody a Karnafovy mapy - ty jediné šly pochopit, ačkoliv zrovna to mě totálně nebavilo - nuda. A další teorie: Elektrotechnika, učitel co přišel z praxe: transformátory do podrobna, cívky, kondenzátory, zenerovky... a UŽ JE TO TADY! UŽ SE TO BLÍŽÍ! TRAANZISTORÝ!!! Konečně!!! Klíč k pochopení tomu co potřebuju... počkat... ale co to? WTF??? PNP přechod, NPN přechod, zapojení SE, SB, SC - NAZPAMĚŤ..."A to je jako všechno??? Nic víc? Už jsem dozadeke ve 3. a pořád mi nikdo nevysvětlil jak stavět ty el. obvody! Co to má k sakru být?"
Konec SŠ, odmaturoval jsem... a šel na IT.
Tímto zdravím všechny neschopné učitele, kteří ví hovno o tom, co to je něco učit.