A vy pořád nechápete o co jde a vidíte jen jednu, dvě části celkové problematiky.
Nebojte, chápu to celé. Ono je to totiž strašně triviální. Na zobrazovacím zařízení mám nějaké fyzické body, pixely, které je možné zobrazit. No a když chci něco zobrazit, můžu to popsat buď v těch fyzických pixelech – nebo to můžu popsat v jiných jednotkách, a k tomu pak musím mít údaj, jak to přepočítat na fyzické pixely. Můžu to vykreslení popsat třeba v centimetrech nebo palcích, a protože systém ví, kolik fyzických bodů má na centimetr nebo palec, vykreslí to správně velké (plus mínus, záleží na tom, zda ten poměr zná přesně). No a jedna z těch jednotek, které se dají převádět, jsou i logické pixely, které se obvykle používají v aplikacích – a škála (zvětšení) nastavené v systému udává, jaký je poměr velikostí mezi tímto logickým pixelem a fyzickým pixelem na daném zařízení.
Váš přiklad je správný, souhlasím. Ale je mimo mísu! To já nerozporuji. Mně jde, o případ kdy základ bude stejný: 20px a zvednu scale na 125%, tak bude mít ten znak 25px. A to já zase nepotřebuji, protože chceme plochu za přijatelných PPI! Nemíchejte do toho retina.
Mýlíte se. PPI, tedy počet fyzických bodů na palec, je fyzickou vlastností zobrazovacího zařízení. Takže to určujete tím, jaké zařízení si koupíte. Retina displej s tím přirozeně souvisí, protože to označuje tak jemné rozlišení, při kterém z běžné pozorovací vzdálenosti daného zařízení už lidské oko nerozezná jednotlivé body.
Souhlas. Problém je s prvky které nejsou vektorové. Ty se rozmažou a že jich je. Třeba i tady na rootu nebo staré aplikace atd takže i zde to nemusí být s vyším scale výhra.
Staré aplikace mají problém spíš s tím, že nerespektují nastavené škálování, takže jsou prťavé. Nepamatuju se, kdy jsem naposledy viděl něco rozmazaného tak, že by to bylo rušivé. A rozhodně jsem podstatně radši, když uvidím malý (nebo i rozmazaný) obrázek na nějakém prehistorickém webu, než kdybych celý den koukal na rozmazané prostředí OS, rozmazaný text v aplikacích, v IDE, protože bych měl obrazovku s nízkým rozlišením.
No jasný a spolu s tím přijdete o část informační plochy monitoru. Budete nuceni zvětšit okno aplikace, aby se vám tam vlezlo stejné množství informace v čitelné podobě. To je to gró. Jenže vy nemužete zvětšit monitor.
Já říkám najdi si PPI kolem 120 (nebo dle tvých očí a potřeb) a budeš mít grafiku dostatečně vyhlazenou bez nutnosti scale a zustane ti nativní plocha. Na stejném monitoru budeš mít třeba 3 plnohodnotně velké okna místo 2 větších. Ať si každý vybere, jestli chce mít na 4k při scale 150 velikostně něco kolem "2k", ale přitom velmi jemné a vyhlazené!
Ne, tohle je nesmysl. Kolik se mi toho na obrazovku vejde určuje její fyzická velikost. Když toho chcete vidět víc, musíte si holt pořídit větší obrazovku. Nejde to dohnat zvětšováním rozlišení na stále stejné obrazovce bez škálování, protože pak by se vám sice na obrazovku vešlo víc informací, ale nepřečetl byste je.
120 PPI je pro běžný displej, na který koukáte cca ze 70 cm, málo. Apple pro tuhle vzdálenost udává retina rozlišení někde kolem 220 PPI.
Vytrháváte z kontextu. Vzal jste si jen jeden parametr, já říkám, že je to komplexnější téma.
Nevytrhávám z kontextu. Rada „nepoužívejte jiné škálování než 100 %“ je nesmysl. Když se jí někdo bude řídit, pořídí si buď obrazovku s nízkým rozlišením, kde bude mít vše rozmazané a zubaté, nebo si pořídí obrazovku s vyšším rozlišením, ale bude se koukat na maličké blechy, které bude mít problém přečíst.
Uvádím PPI, což je lepší parametr, který toho dokáže říct více,ale také né vše.
Mezi milimetrem a palcem existuje celkem jednoduchý převod, jeden palec je 25,4 milimetru.
škálování nemusí být potřeba.
Nemusí, pokud vám nevadí koukat na rozmazaný obraz nebo na miniatury, které ani nepřečtete.
Vybral jsem si monitor, který využiju na 100% a přitom mám velikost a kvalitu písma (informací) výbornou a to je to co tu pořád píšu, ať každý zohlední další parametry. Má zkušenost je taková, že lidé si často koupi menší 4k monitor (i 32 může být "malý" monitor), nevidí na informace, tak zvětšují a pak se divý, že mají menší plochu a horší práci s okny, než třeba u 2 monitorů.
Asi jste nikdy nepoužíval delší dobu 4K monitor, protože ta kvalita písma je nesrovnatelná. Já jsem měl 14 dní na jednom místě 4K a na druhém QHD monitor. Po týdnu jsem začal řešit, proč je na tom QHD displeji písmo tak rozmazané, a pak mi to došlo – protože je to QHD a ne 4K.
O tom, kolik informací se vám vejde na monitor, rozhoduje jeho fyzická velikost. (Už nemáme tak nízká rozlišení jako v dobách CRT, že by písmo a prvky musely být větší, aby se vůbec daly přečíst.) Rozlišení pak určuje, jak ostré a dobře vyhlazené bude písmo a ostatní prvky. Nastavení škálování určuje je pak jenom pomůcka, která řeší to, že aplikace pro určování rozměrů používají logické pixely – a dá se tím doladit velikost obrazu, třeba pokud špatně vidíte a potřebujete větší písmo.
Tak to je otázka, jestli si člověk kupuje vyšší rozlišení proto, aby se mu tam vlezlo víc písmenek
To právě otázka není. To, jak malá písmena člověk přečte, je dané fyziologií lidského oka. Samozřejmě to není u všech lidí stejné, někdo přečte menší písmo, někdo vidí hůř a potřebuje písmena o něco větší. Pokud někdo teď nemá nastavené písmo na zbytečně velké, a chce najednou zobrazit víc informací, nevyřeší to pořízení stejně velké obrazovky s větším rozlišením – protože by tam stejně nastavil přibližně tak velké písmo, jaké používá dnes. Při lepším rozlišení bude písmo lépe vyhlazené a může být o fous menší, ale to je jen nepatrný rozdíl.