Zjistil jsem hnusnou věc při pokusu vyvolat rawy (nejsem v tom expert):
Stav: Fotky z foťáku na širokém ohnisku mají 2 jisté efekty, které popíšu později. Všiml jsem si toho téměř omylem, když jsem fotky otevíral v Zoner Photo Studiu v režimu RAW a v režimu Editor-Reload at full res.. V JPG ani v RAW náhledu se samozřejmě neukazují.
Pokud použiju Adobe DNG Converter, tak převedeném DNG se ty jevy nevyskytují už . Nenašel jsem nastavení, kde toto zrušit. Hlavně že to umí nastavit škálování UI Auto,100%,200%
Tudíž DNG Converter ty soubory zničí, protože nelze pak žádným způsobem získat obrázek s těmi jistými efekty.
!! Druhá komplikace je, že některé RAWy jsou "zmršené" v některých editorech - mají nádech do fialova, nízký kontrast a ztracené tmavé tóny. (V Zoner Photo Studiu). údajně jde o nějakou nový režim ukládání hodnot s offsetem -- starší editory to prý nepoznají...
!! Třetí komplikace: Zoner Photo studio tyto rawy nepřečte "hodí chybu" -- zajímavé je, že v režimu editor- Full Resolution je přečte (do fialova)
!! Čtvrtá komplikace je, že Když v ZPS nastavím Preference - RAW format - Use external Converter - vyberu dng convertor adobe, Jsem opět v kruhu, protože při konverzi se ztratí efekty, nelze je v ZPS nikde "odkliknout".
O co jde
Jednoduché:
Na širokém ohnisku "nezpracované RAWY" mají oproti JPG,převedeným DNG:
1. sUdové zkreslení (které bych ale ve většině případů, ale vždy, stejně korigoval, takže to mi nevadí)
2. Mají širší záběr (a opravdu to nesouvisí s korekcí soudkovitosti, jelikož mají širší záběr i ve směru od středu vertikálně a horizontálně, kde) . Tedy jinak řečeno, i po korekce soudkovitosti mají širší záběr. Nedokáži říct o kolik stupňů nebo mm nebo px, neboť jsem to nepočítal a a také vzhledem k následujícímu odstavci a podstatě geometrické korekce to tak jednoduše nelze určit.
Paradoxně mají identické rozlišení+16px na každou dimenzi. Je to tak, že pokud překryju oba vyvolané RAWY přes sebe v GIMPU a dám 50% transparency, tak aby střed pole obou obrázků souhlasil, vyjde, že obě vrstvy jsou v 1:1 měřítku. Samozřejmě ale neopravený RAW od středu ven "je zhuštěn" (proto taky "nabere" větší zorné pole).
Pokud ale chci aby, odpovídaly body "na kříži" co nejdál od obrazu, dostanu poměr vrstev asi 1.13 horizontálně a 1.07 vertikálně,což není zanedbatelné. Samozřejmě pak opravený raw se doprostřed "zmenšuje". Kvalita kresby tam není nijak špatná, ani na min.clonu.
Otázky na "osazenztvo":
Jak z toho ven?
1. Chci RAWy vyvolávat ve svém oblíbeném programu ZPS.
2. Chci mít možnost volitelně vypnout a zapnout a) většinou užitečnou korekci distortion b) naprosto zbytečný ořez
3. Chci, aby RAWy netrpěly fialovým nádechem (pokud vůbecpůjdou otevřít)
4. Nechci rawy otevírat postupně přes 3 programy.
Poznámka: Jistý Grafický program umí vyvolat RAW, bez ořezu a geometrické korekce, bez fake nádechu do fialova. Bohužel s programem nedělám, nejsem s ním sžitý, a jeho možnosti RAW vyvolání čítají slovy 5 možností (šum, ostrost, expozice, teplota)
Otázky na experty:
1. Jak je to s tím kódováním hodnot (offsetu), který způsobuje v starších RAW pluginech fialový nádech (experimentáně lze nádech opravit posunem začátku křivky červeného kanálu asi o 25% : křivka 0:0 , 100%:100% na 25%:0%, 100%,100%), samozřejmě se tím srovná pouze nádech, ale nevrátí se ztracená černá -- jen jako ilustrace
2. Údajně RAW soubory obsahují spoustu různých metadat, hlavně "opcodes", které stanovují, co s RAWem dělat, a prý některé jsou označené jako povinné a konvertor je musí dodržet - což je asi i příklad té nevypnutelné korekce a neořezu.
3. Proč vůbec dochází k ořezu? Má to nějaký význam?