ja jsem jen malej ceskej clovek, co makroekonomice nikdy rozumne nebude.
treba ted jsou velkoplany na Gigafactory "ktera prinese inovace a minimalne 2300 pracovnich mist"
Investicni pobidka statu bude krasnych 52 miliard.
Pokud ovsem budu ocekavat prumerny plat 50 000, tak dostanu 52 000 000 000/2300/50000/12=38. Tech 2300 lidi by mohlo byt primo placeno statem 50 000 mesicne po dobu 38 let. ale pochopitelne vetsina tech penez nepotece k zamestnancum.
Eh, to je zase selská logika. Není to dar, ale
investice. Stát za to dostane akcie, respektive podíl. Ty/ten může prodat. V podstatě je to ekvivalent toho, kdyby stát koupil akcie nějaké takové nově vzniklé firmy, akorát tady se o tom zatím teprve mluví a jedná, a předpokládám, že v brzké době to nebude veřejně obchodovatelné.
Pokud se to uchytí (a jakože baterek je takový nedostatek, že ta možnost je docela velká), tak to ještě vzroste na hodnotě. To není nějaký milodar, ale prostě financování něčeho. Ne rozhazování prachů, ale jeden z nejvýnosnějších způsobů, jak si vydělat. Samozřejmě za předpokladu, že to nekrachne, nerozkradou to, nebo to nenechají jít jinak do kytek. Ale vlastník má být podle všeho privátní.
Pokud to klapne, tak je to win/win situace; výrobce má investici na stavbu a rozjetí linky, prachy rejžuje z prodeje a je happy. Stát sice dočasně vložil do něčeho peníze, které mohl utratit třeba za nějakou blbost, ale ty mu postupně tečou zpět z daní a dividend, takže je happy. Ty nově vzniklá pracovní místa zaměstnají lidi, kteří taky odvádějí daně, ale ještě navíc síťovými efekty roztáčí ekonomiku všude kolem. Ti zaměstnanci jsou happy že mají práci. Zaměstnanec si ráno koupí snídani, tím dá vydělat pekaři, odpoledne v restauraci, pak ty prachy donese domu, žije z toho jeho rodina, která to roztáčí všude možně od jídla, hadrů až po nemovitosti. Rodina a infrastruktura je happy, že někdo má na to si kupovat věci co prodávají. Školy se zaměřují na nově přítomná pracovní místa, přitahuje to lidi s odborností. Škodovka má lokálního dodavatele a nemusí to kupovat ze zahraničí, čímž by dávala vydělat někomu jinému. A tak dál a dál. Pokud podnik prosperuje, tak vydělá tolik, že se zaplatí, a najednou má prachy na další investice a může vznikat další lokální zisk.
Takhle se generuje lokální bohatství, které se v každé iteraci utrácení daní a stát z toho má zisk ne jednou, ale mnohokrát. Tohle se tu mělo dít už dávno, jenže obávám se, že spousta lidí to chápou asi jako ty. Tedy že stát dá někomu peníze, aby zaměstnal lidi, a to je jako všechno co se stane. Možná z toho vypadne baterie.
Přitom je to úplně krásná ukázka přidané hodnoty, kde vezmeš něco, co nemá zas takovou cenu (lithium, asi nějaký plech, další chemikálie) a uděláš z toho něco co má vysokou cenu (baterie do auta). Pokud jsi někdy viděl třeba továrny na auta, tak to doslova stroj z robotů a lidí, co když to brutálně zjednoduším, zohýbá a svaří plech a pak se to prodává za stovky tisíc. Škodovka ti přijde taky špatná, jako firma? Jak si myslíš že takové firmy v současné době vznikají? Buď si vezmou půjčku, a profituje z toho banka, nebo dostanou investici, a profitují z toho investoři.
Poprve netusim, co tech 2300 lidi bude v te Gigafatory delat, ja bych rekl, ze tam bude 50 HR lidi, 20 lidi opravujicih roboty ve trech smenach a jeden ajtak (abych do tematu dostal to IT).
Tak to je otázka no. Podle mě to nebude zas tak moc automatizované, jak si asi představuješ. Speciálně pokud budou provozovat vertikální integraci (všechno si dělaj sami v podstatě z primitivních surovin / komponent), tak tam všude budou lidi.
Samozrejme uslysime "to se vrati na danich", no co se tyce tezce zdanenych zamestnancu, tak to se jen vrati statu cast tech penez. (Nasich penez vlastne). moc neocekavam, ze gigafaktory zaplati cokoliv vyznamneho ze sveho zisku. Alespon v tomhle state.
Viz to co jsem psal. Ty prachy se budou vracet z daní z prodeje baterek, to je přímá domu pro stát, a pak taky z vyplácení dividend. A vždycky se toho podílu můžeš zbavit prodejem. Nehodnotím jak moc je to racionální (nechci to tu strhnout do diskuze o elektromobilech), ale vzhledem k plánu EU přejít na prodej elektrických aut někdy v roce 2030 to může být vysoce ziskové, i kdyby se tu nikdy žádný nevyrobil.
Jak bych rekl, ze to nebude velkotovarna, ale klasicky cesky tunel, tyhle stavby umime nejlepe. Tohle skonci totalne v obrovskych cervenych cislech, aniz by se hledal vinik.
Záležet to bude na firmách co to povedou. Samozřejmě, o iluze jsem přišel už dávno, ale tady budou mít splepici, co sere zlatá vajíčka (baterky do aut ve chvíli kdy celosvětově chybí kapacita výroby), tak proč to nechávat krachovat.