Vyplatí se k webu dělat nativní appku na iPhone a Android?

Mám web napsaný v React.js pro širokou veřejnou, který musí být úspěšný finančně, a uvažuju, jestli má smysl dělat variantu pro mobil nativně. Nemyslím si, že to vypadá na mobilu špatně - mám to pro mobil celkem vyladěné - ale nevypadá to na něm tak dobře jako nativní android nebo ios aplikace.

ještě jsem nikdy appku pro mobil nedělal, ale celkem mě lákají designové prvky, které má k dispozici iPhone. Bohužel teda zrovna iPhone má 3x menší zastoupení mezi uživateli mobilů.

Po menším průzkumu trhu jsem zjistil, že hodně userů je celkem rozmazlených, a vyžadují ten můj typ aplikace mít i pro mobil - že za ni teda nehodlají platit, je věc druhá. Zrovna za můj typ aplikace si firmu účtují 800,- Kč /rok, což je docela dost. Takže useri na stranu jednu něco chcou, ale na stranu druhou, pochybuju že platí.
Od roku 2005 se zabývám SW Vývojem, načež od roku 2015 je to i mé povolání. Specializuji se na Javu, a v posledních letech i na Python a intranetové aplikace v Reactu. Delám v AWS Cloudu.


cznarg

  • ***
  • 106
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Vyplatí se k webu dělat nativní appku na iPhone a Android?
« Odpověď #1 kdy: 03. 12. 2025, 18:32:47 »
Osobně si myslím že pokud ani nevíte jestli se ona appka (webová, mobilní) uchytí, nemá cenu to dělat nativně pro každou platformu. Propálíte opravdu hodně člověkohodin, do toho co platforma to jiný jazyk, jiná specifika (jiné bugy... -- v podstatě 3 (iOS, Android, web) úplně nezávislé projekty)... Možná bych se zamyslel nad něčím jako React native, Flutter (a nebo embedované WebView otevírající stránku, už jsem to taky viděl :-D)

RDa

  • *****
  • 3 161
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Vyplatí se k webu dělat nativní appku na iPhone a Android?
« Odpověď #2 kdy: 03. 12. 2025, 19:00:30 »
Zalezi zda potrebujes vyuzivat nejake featury OS a HW, jako uspavani/notifikace nebo ruzna cidla. Jestli nikoliv, tak si vystacis s prebalenym webem. Myslim ze Aukro je priklad, kde ta webova forma zustala a neprijde mi to jako mene pouzitelna - na to, k cemu to slouzi (sluzba na vlastnim portalu) to je plne dostacujici.

Co mate za aplikaci/oblast vy?

Re:Vyplatí se k webu dělat nativní appku na iPhone a Android?
« Odpověď #3 kdy: 03. 12. 2025, 20:29:37 »
Jo, já už to mám uděláno jako PWA, což teda šlo překvapivě snadno a už to jde "instalovat" přes browser na mobilu i na desktopu.

O tom WebView jsem taky slyšel a určitě to udělám, protože někteří useri si jistojistě chtějí prostě najít appku v Play Store.

Ale mobilní appka je taky dost o mikroanimacích - ty mi přpadají, že na mobilu jsou celkem užitečné, a jen tak s Tailwindem je prostě nedám.

Oblast je řekněme web app pro kalkulace určitých věcí, ale neřeknu jaká :D
Od roku 2005 se zabývám SW Vývojem, načež od roku 2015 je to i mé povolání. Specializuji se na Javu, a v posledních letech i na Python a intranetové aplikace v Reactu. Delám v AWS Cloudu.

Tom5

  • ***
  • 151
    • Zobrazit profil
Hmm tak zrovna iOS uživatelé bych řekl, že nemají problém za kvalitu zaplatit. Zvlášť, pokud je zvolený vhodný/odpovídající obchodní model. Je radost pracovat s aplikací, která je nativní, nenutí mne učit se nová UI paradigmata a nebobtná electronem a podobnými technologiemi, které žerou CPU tj. baterii, čas a místo, protože programátor se neuráčil naučit nativní funkce a musel k tomu přibalit hromadu frameworků, které mu to převedou na něco, co už zná. Stále kroutím hlavou, jak se třeba MS podařilo natáhnout teams na půl gigabajtu, když to někteří umí 10x lépe (=10x menší a viditelně svižnější).

BTW Pokud je to do podnikání, tak to je i o podstoupení rizika neúspěšné investice ;-)


protože programátor se neuráčil naučit
« Odpověď #5 kdy: Dnes v 07:58:56 »
Citace
protože programátor se neuráčil naučit

Co to je za nesmysl, jak "programátor nenaučil" ty drzoune, já jako vývojář musím umět Javu, Kotlin, JS, CSS, Python, Bash a další obrovskou hromadu věcí kolem toho. Tipuju tě na nějakého admina, ti častokrát bývají arogantní a namyšlení, a přitom většina z nich jsou lempli, co ani z poloviny nezvládnou to, co průměrný vývojář. Na výrobu nativní ios app se musí ve firmách nabírat specialista, jde vidět, že o tom víš kulové.

A teams má problémy kde s čím, ale svižnost není jedna z nich - zjevně ani neumíš jasně popsat problém.
« Poslední změna: Dnes v 08:03:13 od registrovany123 »
Od roku 2005 se zabývám SW Vývojem, načež od roku 2015 je to i mé povolání. Specializuji se na Javu, a v posledních letech i na Python a intranetové aplikace v Reactu. Delám v AWS Cloudu.

Já si myslím, že doba, kdy mít appku bylo cool, je pryč. Dneska už se na nás aplikace valí ze všech stran a lidi to akorát otravuje.

Zdá se že to není pryč, přinejmenším mezi mládeží, a ono taky světe div se, častokrát problém appek byl, že se obtížně používají. Ale stačí se podívat, jak se dobře používá třeba na iPhone aplikace Notes, a i na malé iPhone 7 je radost to používat.
Od roku 2005 se zabývám SW Vývojem, načež od roku 2015 je to i mé povolání. Specializuji se na Javu, a v posledních letech i na Python a intranetové aplikace v Reactu. Delám v AWS Cloudu.

cznarg

  • ***
  • 106
    • Zobrazit profil
    • E-mail
BTW Pokud je to do podnikání, tak to je i o podstoupení rizika neúspěšné investice ;-)

Ano, ale taky jsou jisté metody jak tu (potencionálně nerentabilní) investici minimalizovat -- třeba minimum viable product. A do toho určitě patří nevyvíjet 3 aplikace když můžu mít jednu či dvě protože "jen" perfect-UX.
Určitě je fajn mít nativní aplikaci, ale za mě si nemyslím že je fajn vyvíjet nativní aplikaci pokud nemám data že to bude rentabilní. A ty data získám většinou až tehdy když ven pustím nějaké MVP. Ale to je na zvážení autora jestli to chce podstoupit.
Imho si i myslím že v rozumném čase to jeden vývojář nemůže dát...
« Poslední změna: Dnes v 09:54:44 od cznarg »

Jen upozornění - u Androidu (u iphonu to bude asi podobné) je nutné vydávat novou verzi cca 1x ročně, jinak google appku stáhne ze storu. Pokaždé vymýšlí nějaký důvod - aktualizace na novou verzi Androidu, implementace nějakého povinného API, i jen vydání s novým číslem verze (argument byl "musíte vydat novou verzi"). Obvykle je změna triviální, jen v Manifestu, ale dostat novou verzi přes googlí weby do Play je klikací pakárna, která chvíli zabere. Tedy je potřeba počítat s tím, že appka ve storu vyžaduje každoroční práci od vývojáře.

Re:Vyplatí se k webu dělat nativní appku na iPhone a Android?
« Odpověď #10 kdy: Dnes v 10:35:08 »
Pokud jde jenom o to, jak dostat appku do Store/Play, tak jsou nejaky nastroje na to, jak PWAcko v podstate zabalit. Nejakou energii to zabere, ale je to rychlejsi, nez ji psat celou znova.

Samozrejme u Reactiho webu se nabizi i moznost udelat appku v React Native a vyuzit existujici komponenty, ale z my zkusenosti to moc nefunguje, da se sdilet business logika, ale sdileni komponent mezi webovym Reactem a React Native neni trivialni, on ma svoje specifika. Spis bych tuhle cestu nedoporucil.

Pokud se webovy PWAcko blbe pouziva na malym mobilu, tak je potreba ho opravit, neni nutny kvuli tomu psat nativni aplikaci.

Ciste moje osobni preference: casto stridam behem dne platformy, web, Android, iOS, takze nejvetsi peklo pro me je, kdyz aplikace na kazdy platforme vypada a ovlada se jinak. Aplikace instaluju nerad, mnohem radsi mam web, ktery dobre funguje na pocitaci i na mobilu. Ale jak rikam, ciste moje osobni preference.


Re:Vyplatí se k webu dělat nativní appku na iPhone a Android?
« Odpověď #11 kdy: Dnes v 10:51:55 »
Jen upozornění - u Androidu (u iphonu to bude asi podobné) je nutné vydávat novou verzi cca 1x ročně

Platí to i u TWA aplikací? Ještě je možnost, že bych přešel na MUI framework, který vypadá o něco líp, má mikroanimace, a pro mobily tam ještě nějaké mikroanimace přidal, protože na mobilu mi přijdou mikroanimace, že opravdu zlepšují užitnou hodnotu - na web se však zase musí vypnout, protože tam spíše obtěžují.

Tím bych pokryl desktopový web i appky v Androidu, no a Apple by si musel vystačit s PWA, protože TWA v Appstore podla chatgpt nepodporuje, resp. podporuje, ale jenom když se tam dají nějaké intergrace na Applí featurky.



« Poslední změna: Dnes v 10:54:03 od registrovany123 »
Od roku 2005 se zabývám SW Vývojem, načež od roku 2015 je to i mé povolání. Specializuji se na Javu, a v posledních letech i na Python a intranetové aplikace v Reactu. Delám v AWS Cloudu.

Tom5

  • ***
  • 151
    • Zobrazit profil
Re:protože programátor se neuráčil naučit
« Odpověď #12 kdy: Dnes v 11:53:25 »
Citace
protože programátor se neuráčil naučit
já jako vývojář musím umět Javu, Kotlin, JS, CSS, Python, Bash a další obrovskou hromadu věcí kolem toho.

To se asi dost rozcházíme v definici termínu „specialista”

většina z nich jsou lempli, co ani z poloviny nezvládnou to, co průměrný vývojář.

Co to bylo o té aroganci a namyšlenosti? :-D. Jinak vedle jak ta jedle.

A teams má problémy kde s čím, ale svižnost není jedna z nich - zjevně ani neumíš jasně popsat problém.

Jsou uživatelé, co tvrdí, že java desktop aplikace jsou svižné... Třeba jen máme každý jiné zkušenosti a očekávání.

Každopádně tohle vlákno není o detailním popisu problémů MS teams.... Takže bych to uzavřel

Re:Vyplatí se k webu dělat nativní appku na iPhone a Android?
« Odpověď #13 kdy: Dnes v 12:32:25 »
Jen upozornění - u Androidu (u iphonu to bude asi podobné) je nutné vydávat novou verzi cca 1x ročně

Platí to i u TWA aplikací? J

To nevím, my máme klasickou WebView, ale GPT5 (se "search online") říká, že je to stejné ("This means your TWA wrapper app (the Android APK/AAB that launches your web content) must be rebuilt and updated to meet the targetSdkVersion requirement each year, just like native or WebView-based apps.")

Re:Vyplatí se k webu dělat nativní appku na iPhone a Android?
« Odpověď #14 kdy: Dnes v 15:42:57 »
PWA by už mělo jít dát do Google Play přímo, do Apple Store byste musel použít nějaký wrapper. Mikroanimace se s Tailwindem samozřejmě dělat dají.