Tohle je jen zbožné přání, je jen otázkou času kdy i u nás hlavní hráči přejdou na variantu v VMP.
Pak už zbydou jen takoví ti malí poskytovatelé internetového vysílání ale bez těch hlavních lákadel - koho reálně zajímá TV tvorba místních kanálů?
Pokud si to někdo platí tak právě kvůli přístupnosti exkluzivnímu obsahu (sportovní kanály, HBO, Netflix, Disney, Amazon, Apple - ti všichni VMP vyžadují minimálně pro vyšší rozlišení obrazu).
VMP se pořád vypnout dá a fakt spíš bude záležet jaké požadavky daný poskytovatel zohlední. A ano je to spíš zbožné přání, aby to, byť v menším rozlišení, nechal přístupné i z linuxového desktopu. Co vidím uživatele Linuxu okolo sebe, tak jim ani tak nevadí, že nemají všude 4K (to si pustí třeba doma na TV), ale typicky to, že když jsou někde se svým notebookem nebo v práci, tak na něm nemůžou sledovat i v nějaké základní kvalitě sport (fotbal, formule atd.) a jediné zařízení, kde to jede, je pak telefon. Ale jak už jsem zmínil, tak bohužel zrovna u tohohle se DRM extra řeší, je tam zapnuté, co uživatel snese, relativně rychle se mění klíče atp. Před pár lety se třeba strašně řešilo jak co nejvíc zkomplikovat re-streaming přenosů, kdy se živé feedy s cca půlminutovým zpožděním objevovaly na různých free službách, kam může kdokoliv streamovat.
S vyšším rozlišením to pak není zdaleka jen o zmíněném VMP (což je fakticky ověření podepsané aplikace), protože tam vstupují do hry ještě další aspekty jako HDCP nebo např. využití dalších hardwarových crypto koprocesorů pro DRM.
HBO má třeba vyšší rozlišení jen v dedikovaných aplikacích, ne v prohlížečích (a tam ani nevynucuje VMP).
U Apple TV+ je to podobné, prohlížeče jen malé rozlišení bez VMP a plné rozlišení až v aplikacích, které pak podle konkrétní platformy můžou používat i Fairplay DRM od Apple místo Widevine.
U Netflixu pak v prohlížečích víceméně totéž, s dvěma výjimkami, kdy tam jede UHD. Windows s Edge a HDCP 2.2 kompatibilní grafikou a monitorem. Případně na Macu v Safari se pak používá také Fairplay, tam to pak také musí mít HDCP 2.2 a ještě to chodí jen na Macu, co má T2 čip (nové Mx procesory to mají integrované). Atd.
Dedikované aplikace pak to HDCP samozřejmě vyžadují také, plus tam občas bývá ještě využití nějakého dalšího API pro autentizaci zařízení a persistentní ukládání dekryptovacích klíčů, což je využívané např. když tam jde pořad uložit pro offline přehrávání.
U Linux desktopů (resp. kompletně otevřených systémů) je spousta těch věcí obecně DRM blbě realizovatelná. HDCP tam třeba není vůbec, nebo je nedotažené (viděl jsem možná kdysi pár patchů pro Intel grafiky, ale myslím že nic z userspace s tím nepracuje). A nejde jen o to, že se s HDCP kryptuje obraz, který jde ven z grafické karty do ověřeného zobrazovače, ale i že se např. nastaví nějaký flag kompozitoru, aby ty dekomprimované snímky nemohla jednoduše zachytávat jiná aplikace. I kdyby tohle nakrásně v Linuxu bylo podporované a třeba zapnuté v nějaké distribuční binárce konkrétního kompozitoru, tak to půjde velmi jednoduše vypnout a nahradit nějakým jiným buildem. Tohle je u jiných platforem prakticky mnohem složitější.
Finálně bude určitě mezi uživateli linuxového desktopu nemalý podíl těch, co jakoukoliv formu DRM odmítají úplně. Takže třeba idea, že by se třeba udělala pracovní skupina se zástupci od výrobců grafických čipů, Google (Widevine) a FreeDesktopu, resp. velkých distribucí a řekli si s čím je potřeba pohnout a jak to vyřešit
, mi přijde velmi nereálná.