...Já sem tudle řešil výměnu svíček a nevim, proč zrovna na mém autě jsou dvoukontaktový. Nebude vadit, když tam dám jednokontaktový? Bohužel, základy nějaké automechaniky či autoelektriky jsme ve škole nebrali. Možná mi namítnete, že mám jít do servisu a svěřit to někomu, kdo tomu rozumí. Ale to samé mohu namítnout i tomu maníkovi s mixákem. Ať si pozve profi zvukaře, když tomu nerozumí, že jo...
Třeba ta autoelektrika a ostatní práce kolem aut je problém. Dřív byla v autě základní sada nářadí a takové banality jako výměna svíčky nebo zapalovací cívky se dala dělat na cestě. V příčurce co se dávala k autu byly popsané možné závady a jak je odstranit. A k běžným autům byly k mání servisní návody i s nákresy přípravků co k různým úkonům byly potřeba. Teď v návodech co se k autům dávají jsou popsaní všelijaké přihrádky, ale co se týká možných závad, tak pokud se o nich píše, tak to končí radou "
...a obraťte se na autorizovaný servis." Třeba já jsem se musel nedávno nechat odtáhnout, zgabla mi v autě baterka po osmi letech služby. Po konzultaci se servisem, že asi nebude nutné auto kvůli tomu k nim dávat jsem koupil novou baterku a vyměnit se mi ji podařilo díky tomu, že jsem měl doma nářadí co není zcela běžné. A to jsem předtím musel se servisem probrat, co se stane s autem, když tu baterku odpojím.
Ty základy elektriky a elektroniky by studentům měly dát aspoň vědomosti, co taková elektrika obnáší a v čem by se neměli šťourat. Protože kolik dotazů typu "
...jak zapojit schodišťový nebo lustrový přepínač..." už na různých konferencích bylo. Já na ně odpovídám: "
Když se na takové základní věci musíš ptát, dej to udělat někomu, kdo se ptát nemusí."
A s tím maníkem co se ptá na zesilovač - pokud mu někdo půjčí mixpukt a to je obvykle dost drahý kus nábytku, on začne experimentovat a z mixpultu se zakouří, tak ten co mu mixpult patří ho asi nebude milovat.
Je otázka, jestli je vhodné, aby se budoucí programátoři učili zrovna o RLC členech něco víc než základní informace.